Bioinformatika az oktatásban

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
SZAKDOLGOZAT a tudományos munka iskolája
Advertisements

Bodolai Anna Borbála ICCR-Budapest Alapítvány Január 14. Európai Integrációs Modulok-Szakmai Tapasztalatcsere (EIA/2012/4.8.1.)
ADATBÁZISOK.
Mobilitás pályázatok Leonardo da Vinci
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
Tehetségpont létrehozása
Zsigmond Király Főiskola OTDK Társadalomtudományi Szekció versenye
1-2.óra: Bevezetés a biológiába
Az evolúció régen és most
BioGén tábor 2006 DNS szekvencia analízis, internetes adatbázisok a genetika szolgálatában Kósa János Semmelweis Egyetem ÁOK I.sz Belgyógyászati Klinika.
Mutációk.
A kutatási program rövid bemutatása
Természettudomány szak
A humán genom projekt.
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Bioinformatika Szekvenciák és biológiai funkciók ill. genotipusok és fenotipusok egymáshoz rendelése Kós Péter 2009.XI.
Történelmi leletek analízise a bioinformatikával Klaus Bender, Peter M. Schneider, Christian Rittner – Institute of Legal Medicine, Johannes Gutenberg.
Genome2D: bakteriális transzkriptóma megjelenítését szolgáló eszköz (szoftver) Csernetics Árpád Bioinformatika SZIT ápr. 18.
Bioinformatika Dr. Miskei Márton Tudományos munkatárs.
BOLYAI JÁNOS GIMNÁZIUM
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
Rendszer és modell szeptember-december Előadó: Bornemisza Imre egyetemi adjunktus.
Molekuláris genetika Falus András.
Feladatok - BAR K+F Vámossy Zoltán 2010 Summer School on Image Processing (SSIP) nyári egyetem feladatai és saját ötletek alapján.
Kedvenc Természettudósom:
Közösségi portálok használata
Készítette: Erdei Krisztina (biológia-környezetvédelem II.évf. )
A gombák genetikai manipulációi
MUTÁCIÓ ÉS KIMUTATÁSI MÓDSZEREI
Öröklődés molekuláris alapjai
Operációkutatás eredete
Bevezetés a genetikába
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
Szűcs Norbert A SIP oktatási tapasztalatai Magyarországon.
Epigenetika és életmód
DNS chipek, DNS hibridizáció
Az izomdystrophiák molekuláris genetikai vizsgálata
A herediter sensorimotoros neuropathiák (HSMN) – Charcot-Marie-Tooth betegségek (CMT) genetikai háttere Karcagi Veronika FJ Országos Közegészségügyi Központ.
NUKLEINSAVAK MBI®.
A genetika (örökléstan) tárgya
Domináns episztázis – lovak
Problémás függvények : lokális optimalizáció nem használható Globális optimalizáció.
HOMOSZEXUÁLIS ÉS HETEROSZEXUÁLIS FÉRFIAK PÁRVÁLASZTÁSA
Képfeldolgozási módszerek alkalmazása kajszimagok morfológiai tulajdonságainak leírására Felföldi J. 1, Hermán R. 2, Pedryc A. 2, Firtha F. 1 1 Budapesti.
Megalehetőségek a nanovilágban
A gének szerepe az ember életének ( „ sorsának” ) alakulásában
Evolúcióbiológia és asztrobiológia
A molekuláris evolúció neutrális elmélete
GeoGebra A matematikai szabadszoftver tanuláshoz és tanításhoz
Evolúciós Genom Biológia Gabor T. Marth, D.Sc. Department of Biology, Boston College Orvosi Genomika kurzus – Debrecen, Hungary, May 2006.
Ortológ promóter adatbázis létrehozása és elemzése Sebestyén Endre MBK, Bioinformatika csoport 2005.
A közgáz Az 5 legjobb dolog.
Szén-dioxid Nyomozók. energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
GÉNEK ÉS VISELKEDÉS.
Szent László Gimnázium
Temperamentumok Mit jelent az örökletesség? Evolúciós megfontolások
Készítette: Nagy Fruzsina,Czinege Ágnes,Habuczki Milán
Szén-dioxid nyomozók: energia-tudatosság projekt 8-14 éves diákok számára.
GeoGebra Dinamikus matematika mindenkinek
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
A PISA ÉS AZ O RSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK KAPCSOLATA ÉS FELHASZNÁLHATÓSÁGA Balázsi Ildikó.
Nukleinsavak. Nukleinsavak fontossága Az élő szervezet nélkülözhetetlen, minden sejtben megtalálható szénvegyületei  öröklődés  fehérjék szintézise.
SZMK Értekezlet május 9..
43. lecke A Humán Genom Program
Polimeráz Láncreakció:PCR, DNS ujjlenyomat
Géntechnikák labor kiselőadás Készítette: Nagy Zsuzsanna
lecke A gének megváltozása. A génösszetétel megváltozása
Humángenetika Makó Katalin.
Komenczi Bertalan Információelmélet
Ki tudjuk-e mutatni a globális felmelegedést Karcagon?
Előadás másolata:

Bioinformatika az oktatásban Természettudomány tanítása korszerűen és vonzóan Nemzetközi szeminárium 2011. augusztus 23.-25. ELTE/ Info Park Alapítvány József Éva Bolyai Farkas Elméleti Líceum Marosvásárhely

Miért használjunk a bioinformatikai adatbázisokat az oktatásban? Mert a molekuláris genetika nagyon elvont, nehezen érzékelhető, „látható” a diákok számára Mert a diákok szeretik, ha az elvont dolgokat nem csak észérvekkel, hanem képekkel, ábrákkal, általuk is használható programokkal támasztjuk alá Mert diákjaink kiválóan használják a számítógépet Mert könnyen és logikusan fel lehet építeni bonyolultnak tűnő dolgokat Mert végre megértik és „látják” az emberi kromoszómák, az emberi genom szerkezetét és összefüggésbe tudják hozni az ember evolúciójával valamint emberi betegségekkel

Mivel foglalkozik a bioinformatika? Nukleinsav szekvenciák illesztése → genomszekvenálások Statisztikai elemzések, génkeresés, intron/exon térképezés. Nukleinsav (genom, mRNS), fehérje adatbázisok összeállítása Hasonlóság alapú keresések az adatbázisokban Filogenetikai törzsfák felállítása

A fajok eredete A világ első filogenetikai törzsfája Darwin kézirataiban Hiányosságai: Darwin semmit sem tudott a genetikáról Darwin úgy tekintette, hogy a szülők tulajdonságai összekeverednek az utódokban Néhány generáció után a különbségek összemosódnak

DNS alapú törzsfák előnyei Minden szervezetben megtalálható a genetikai anyag DNS vagy RNS formájában A molekuláris információ független az evolúciótól, így olyan élőlények is vizsgálhatók, amiknek nincs evolúciós múltjuk pl. HIV A DNS alapú törzsfák alkalmasak statisztikai felmérésekre, objektív összehasonlításra

Szekvenciaillesztés Szekvenciaillesztés („alignment”): két vagy több nukleotid- vagy aminosav-szekvencia olyan elrendezése, amely megmutatja, hogy az összehasonlított szekvenciák hol hasonlítanak,illetve hol különböznek egymástól. http://scidiv.bellevuecollege.edu/gb/bio_199/biology199dnaalignment.html

Filogenetikai analízisek kapcsolata a szekvenciaillesztéssel A szekvenciaillesztés meghatározza az illesztett szekvenciák közötti azonosság, illetve eltérés mértékét. Hasonló szekvenciák esetén a különböző fajokból származó szekvenciák közötti eltérések a fajok független evolúciós múltja során gyűjtött mutációk eredményei. A mutációk száma, vagyis a szekvenciaeltérés foka ezért megfeleltethető a két faj közti evolúciós távolsággal: minél régebben vált el egymástól két faj, annál nagyobb lesz a szekvenciaeltérés. Az optimális illesztés minimalizálja a fán a mutációs lépések számát.

A www.geneious.org adatbázis használata

- belépés az adatbázisba - a szekvenciaillesztés kiválasztása

-a kívánt szekvenciák kiválasztása

- a kívánt szekvenciák összehasonlítása

- az evolúciós törzsfa felállítása a szekvenciaillesztés alapján

- az evolúciós törzsfa

Lehet, hogy ön mégis rokona a majomnak...?

Bővebben a vizsgált génről

Az Appendix Természettudományos Diákkör   A foglalkozás témája Időpont 1. Klasszikus humángenetika- kromoszómák és gének 2011. február 2. Hogyan öröklődnek tulajdonságaink?- matematikai modellek a monohibridizáció, polihibridizáció, poliallélia, poligénia, episztázis esetében 3. A rokonházasságok genetikai következményei-esettanulmányok 2011. március 4. Férfiasság és nőiesség genetikai háttere 5. Geneious program www.geneious.org megismerése, szekvenciaillesztés és evolúció 2011. április

Az Appendix Természettudományos Diákkör 6. Bioinformatika papírral és ceruzával- az ember evolúciós törzsfája 2011. április 7. Bioinformatikai adatbázisok felkutatása - az emberi változatosság, SNPs fogalma, a www.ensembl.org adatbázis megismerése és felhasználása május 8. Fehérjemodellezés számítógépen - nanotechnológia alkalmazása a biológiában, www.uniprot.org weboldal bemutatása 9. Génhalászat- DNS azonosítás az osztályban június 10. Felismersz egy rák mutációt?-A DNS szekvenálás szimulálása, a www.cosmic.org weboldal megismerése

A diákköri munka

Előadások Magyar Tannyelvű Középiskolák Országos Tantárgyversenye Mindentudás Iskolája

Diákmunkák a bioinformatikai adatbázisok felhasználásával, elért eredmények 2010- Bartha Noémi Eszter: Beltenyésztés a XXI. században? TUDEK I díj TUDOK I díj Innovációs verseny: a legjobb külföldi versenyző 2011- Germán Salló Zsófia, Kelemen Krisztina: Különbözünk, de miért? TUDOK Nagydíj

Diákmunkák a bioinformatikai adatbázisok felhasználásával, elért eredmények 2011- Ferencz Arnold Béla: A rák mint genetikai betegség A magyar tannyelvű középiskolák Országos Tantárgyversenye, dícséret

www.appendix.co.cc

www.appendix.co.cc

Köszönetnyilvánítás Az EMBL Heidelberg/EBI Hinxton munkacsoportjának Prof. Dr. Somogyi Péter oxfordi profeszornak Dr. Hantz Péter kutatónak

Köszönöm a figyelmet!