A városi tömegközlekedés I.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Városfejlesztés prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Advertisements

M UNKAVÉGZÉS A XXI. SZÁZADBAN. A 21. században lehetőség nyílik arra, hogy munkánkat nem a munkahelyen, hanem otthon végezzük el. Ezt röviden távmunkának.
TELEPÜLÉS ÉS LAKOSSÁG RENDSZEREZÉSE
A tercier és a kvaterner szektor
Vállalat kínálati magatartása
ELHELYEZKEDÉS Szentgotthárd/A: 270km Rédics/SLO: 220 km
A vidékfejlesztéstől az öko-turizmusig a Nyugat-dunántúli régióban Határmentiségtől az integrált határrégióig Sopron április 06.
HÁLÓZATOK.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Az ipari parkok fejlődése Magyarországon a Győri Ipari Park kialakulásának tükrében március 12. Győri Ipari Park Minőségi.
„A társadalmi kohéziót erősítő bűnmegelőzési és reintegrációs programok módszertani megalapozása” módszertani megalapozása” kiemelt projekt kiemelt projekt.
A városok fejlődése és szerkezete
Települések A városok.
Urbanizáció a fejlődő országokban
A magyar városok szerkezetének átalakulása a rendszerváltozás után
Település Településrendszer Településállomány. Nagyvárosok a magyar településrendszerben Készítette: Széplaki Dóra Debrecen, 2013.április 16.
3. A magyar települések arculata, jellegzetessége
Településhálózatunk, a falvak és a tanyák
TELEPÜLÉSHÁLOZATUNK. FALVAK ÉS A TANYÁK
Budapest mint világváros
Az Urbanizáció És Városaink Tankönyv:
A falvak és a tanyák TK.:85-88.old. Atl.:20-21.old.
KEZDÉS!!!!!!.
A Falvak és a Tanyák Tk.:85-88.o. Atlasz:20-21.o.
Az urbanizáció és városaink
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A városi tömegközlekedés III.
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
A népesség térbeli eloszlása
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
A MÁTRIX SZERVEZETI FORMA
Urban Audit Az egységes városstatisztikai adatbázis.
A city átalakulásának társadalmi problémái Budapesten
Hálózatok és településfunkciók MRTT konferencia okt ,Szeged Korompai Attila, Budapesti Corvinus Egyetem, Gazdaságföldrajz Tanszék
A logisztikai szolgáltató központok fejlesztésnek hatása az ország fejlődésére Dr. Zsirai István Közlekedéstudományi Intézet Kht. főmunkatárs, tanácsadó.
Debrecen és vonzáskörzete
A vidéki tér sikertényezői
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Kővári János országgyűlési képviselő,
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Gyorsjelentés a Kulturális Központok Országos Szövetsége tagintézményeinek felméréséről Kecskemét,
Mányik Henrietta N5W1BY. Regionális politika fogalma A területrendszer működésébe történő tudatos beavatkozásokat jelenti. Magyarországon inkább a területfejlesztés.
Közép-Magyarország településszerkezete
FlyBalaton repülőtér bemutatkozása Március 29.
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1.3 A kis- és közepes vállalkozások sajátosságai
Regionális gazdaságtan 7.
Bevásárlóközpontok harca Tatabányán Kovács András Selye János Egyetem Kutatóintézete.
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja
A TERMÉSZET ÉS A TÁRSADALOM KÖLCSÖNHATÁSAI
SZEKSZÁRD MEGYEI JOGÚ VÁROS KÖZÖTT TERVEZETT FEJLESZTÉSEI
A városfogalom földrajzi, időbeni és tudományterületenkénti eltérései Településföldrajz II. Informatikus és szakigazgatási agrármérnök alapszak (BSc) 2014/2015,
Varga Zoltán ügyvezető AGRIAPIPE Kft.. Agriapipe Kft. főbb tevékenységei: Szaktanácsadás Csővezetékek mechanikus tisztítása Csővezeték hálózatok vizsgálata.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Úthálózat fejlesztés, úthierarchia, úttípusok
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
A településhierarchia és a településhálózat
A települések általános kérdései
A legősibb települések
A faluföldrajz Dr. Kozma Gábor.
A Föld lakosságszámát meghatározó tényezők II. A migráció
Ingatlan fogalma december 27..
9. TELEPÜLÉSEK.
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

A városi tömegközlekedés I. 2005.

A város általános jellemzői A város fogalma „A város a területi munkamegosztás jellegzetes, központi tevékenységre specializálódott, állandó jellegű településformája; sokrétű gazdasági funkciót betöltő műszaki alkotás, mely adott természetű környezetben létesül, és sajátos társadalmi struktúrát hordoz.” Közigazgatási és betöltött szerep nem mindig azonos

Városi jellegű településnek azt tekintjük, amelynek: A városi tömegközlekedés I. A város jellemzői Városi jellegű településnek azt tekintjük, amelynek: Közintézményi- és munkahely-koncentrációi több települést magában foglaló vonzáskörzetre fejtenek ki hatást, Olyan közlekedési csomópontban fekszenek, amely egyéb ipartelepítési tényezőkkel párosul, Jelenlegi vagy távlati lakosszáma legalább két szomszédsági lakóegység kialakítására alkalmas Iparban, szolgáltatásban és igazgatásban dolgozik a város lakosságának több mint fel, tehát a mezőgazdaság főfoglalkozású lakosság kisebbségben van, A város központja és legalább egy lakóegysége fejlett műszaki berendezettségű, tehát teljesen közművesített, burkolt utakkal és közvilágítással ellátott, megoldott a köztisztaság, stb. és ennek megfelelő sűrűségű és beépítettségű

Az urbanizáció folyamata és következményei Dezurbanizáció és következményei

Városi lakosság Foglalkozási szektorokba sorolás: főleg ipar és szolgáltatás, mezőgazdaság nem jellemző Városalakító népesség Állandó - nem állandó lakos Beingázók – elingázók Városnagyság Kisváros ~ < 10e Közepes város ~ 10 – 100e Nagyváros ~ 100 – 1 000 e Világváros ~ > 1 000e Lakosság mellett a laksűrűség is fontos

A város és a közlekedés kapcsolata A városi tömegközlekedés I. A város és a közlekedés kapcsolata A közlekedés személyek és dolgok tömegszerű, technikai berendezések segítségével létrejövő helyváltoztatása. A város és a közlekedés kapcsolata a közlekedési hálózatban nyilvánul meg. A közlekedési hálózat az egész város gerince és szervezője, az eltérő rendeltetésű, jól elhatárolható területeknek összekötője, de egyben szétválasztója is. A városszerkezet meghatározói - főútvonal-rendszer (várostengelye) - központ és alközpontok - Funkcionális területegységek

Funkcionális területegységek lakóterületek, ipari területek, zöldterületek, közlekedési területek, közcélú építési területek, közmű terület, kertgazdasági és mezőgazdasági terület, különleges terület.

A városi tömegközlekedés I. Alaprajzi szempontból 6 féle város-szerkezetet szoktak megkülönbözetni: A halmazszerű települések lehetnek: kusza-halmazszerűek, fürtös-halmazsszerűek sugaras-halmazszerűek A lineáris települések lehetnek: vonalmentiek szalagszerűek

A városi tömegközlekedés I. Y-alakú települések A centrális települések lehetnek: kereszt-alakú, sugaras, gyűrűs,

A derékszögű hálós települések lehetnek: A városi tömegközlekedés I. gyűrűs-sugaras, csillag alakú szerkezetűek. A derékszögű hálós települések lehetnek: derékszögű-négyszögű hálós szerkezetűek, Átlós derékszögű hálós szerkezetűek. Az összetett szerkezetű településeknél az eddig felsorolt formák bármilyen kombinációban szerepelhetnek.

A városi tömegközlekedés I. A kötetlen szerkezetű települések rendszerint különleges természeti körülmények eredményeként alakultak ki.

A város excentrikusan fejlődik és a központ követi a fejlődési irányt Városközpont közösségi tevékenységek és szolgáltatások jelenléte, ezek viszonylagos koncentráltsága, vonzó ereje, különösen ha jó a megközelítési lehetősége, egyéni és tömegforgalmi eszközök számára egyaránt jellemző problémái 6.1 ábra A város koncentrikusan fejlődik, és ezzel párhuzamosan fejlesztik központját is. 6.2 ábra A város excentrikusan fejlődik és a központ követi a fejlődési irányt

A városközpont fejlesztése A városi tömegközlekedés I. 6.3 ábra A város nagyarányú excentrikus fejlődése miatt a központot új területre helyezik át A városközpont fejlesztése A városközpont vonzó ereje, a közösségi tevékenységek és szolgáltatások jelentős nappali népsűrűséget váltanak ki. Ez a hatás azonban csak akkor realizálható, ha a koncentráltsági fok és a megközelítési lehetőség egymással egyensúlyban vannak.

A közforgalmú közlekedés fogalma és általános jellemzői 100 % 90 80 70 60 50 40 30 20 10 101 2 3 4 5 6 7 8 9 102 2 3 4 5 6 7 8 9 103 2 3 4 5 Lakosszám, ezer Egyéni közlekedési eszközök Tömegközlekedési eszközök 6.4 ábra A városnagyság növekedésével nő a tömegközlekedés részesedése. Az egyéni közlekedés nagy autósűrűség esetén is fordítva arányos a városnagysággal

A városközpont fejlesztési módszerei Rövid távú fejlesztés A városi tömegközlekedés I. A városközpont fejlesztési módszerei Rövid távú fejlesztés Forgalomtechnika, forgalomcsillapítás, parkolás-gazdálkodás (Park and Go, Park and Ride) Közforgalmú közlekedés a magán- és teherautók átmenő forgalmát igyekeznek csökkenteni, ha lehet kizárni, a közforgalmú tömeg (esetleg taxi) közlekedés számára elsőbbséget biztosítanak,

A városi tömegközlekedés I. a belvárosban rakodó teherkocsik közlekedését és tartózkodását (főleg időben) korlátozzák és igyekeznek külön szintre helyezni, csak a rövid parkolási igényű (igazgatási, bevásárlási, idegenforgalmi stb.) utazások számára biztosítják az autóval való behaladást, másoknál nem. Megvalósítható a parkolási idő korlátozásával (a munkaidő tartalmának tört részében való megállapításával) és e korlátozás szigorú ellenőrzésével, áthágásának megtorlásával, progresszív parkolási díj kiszabásával

Hosszú távú a közlekedés (elsősorban a közforgalmú közlekedés) nagymértékű fejlesztése a városközpont és funkcióinak decentralizálása

Kisebb város központjának forgalmi megközelítési modellje A városi tömegközlekedés I. A tömegközlekedés előnyben részesítésére alapozott városközpont fejlesztési elv: Park and Go Park and Walk Park and Ride P 4.5 ábra Kisebb város központjának forgalmi megközelítési modellje

A városközpont övezetinek elhelyezkedése egymáshoz kapcsolódóan A városi tömegközlekedés I. A városközpont (funkcióinak) decentralizálása A B C zöldterület iparterület lakóterület A igazgatási övezet B kereskedelmi övezet C kulturális övezet 6.6. ábra A városközpont övezetinek elhelyezkedése egymáshoz kapcsolódóan

A városközpont övezetinek elhelyezkedése szétosztottan A városi tömegközlekedés I. A B zöldterület iparterület lakóterület A igazgatási övezet B kereskedelmi övezet C kulturális övezet C 6.7. ábra A városközpont övezetinek elhelyezkedése szétosztottan

A városi tömegközlekedés I. 6.8. ábra A város nagyarányú fejlődése következtében új, speciális városrészek épülnek saját alközponttal. Új városközpont alakul ki, a régi központ valamelyik terület alközpontjaként él tovább

Köszönöm a figyelmet!