Regionális Fejlesztési Holding Zrt.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
TERÜLETI SZEMPONTBÓL VERSENYKÉPES ÉS KIEGYENLÍTETT MAGYARORSZÁGÉRT Dr. Kolber István regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős miniszter.
Heves megye jövője az NFT 2. rendszerében Előadó: Sós Tamás elnök Heves Megyei Közgyűlés.
ZEMPLÉN EURORÉGIÓ 1 XI. LOGISZTIKAI FÓRUM FEBRUÁR 18. CENTRALIZÁLT VAGY DECENTRALIZÁLT GAZDASÁG REGIONÁLIS FEJLESZTÉSEK Előadó: Juhász István ügyvezető.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Területi együttműködések a határ mentén Baja.
Népfőiskola a helyi tudás megtöbbszörözésére, a településfejlesztés eszközeként Lakitelek, március 26. Lakitelek, március 26.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az INTERREG közösségi kezdeményezés 2/C modul Ponácz György Márk SAKK-tréner.
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
SOÓS EDIT A határon átnyúló együttműködések továbbfejlesztésének lehetőségei a magyar–szerb határon Szabadka,
A nem EU-tagállamok lehetőségei és korlátai az Európai Unió Duna Régió Stratégiájában Lőrinczné Dr. Bencze Edit.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
Az ESPON 2006 Program és annak jelentősége Magyarország szempontjából Illés Dóra november 26.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
Magyarország- Szlovénia Határon Átível ő Vegyes Bizottság 4. ülése 4. Seja Mešane Komisije Za Č ezmejno Sodelovanje Mad ž arska - Slovenija Szentgotthárd,
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Az Ung-Tisza-Túr Korlátolt Felelősségű Európai Területi Együttműködési Csoportosulás.
Regionális Fejlesztési Holding Zrt.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
A HELYI GAZDASÁGFEJLESZTÉS FŐBB KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI
Alternatív finanszírozási lehetőség a határ menti térségek megsegítésére Békéscsaba, május 20.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
Az ÉARFT és ÉARFÜ élő regionális kapcsolatai. 2 Nemzetközi projektek célja A régiós szervezetek gazdasági kapcsolatainak erősítése A régió lobbi-erejének.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
INTERREG IIIC Szolnok, INTERREGIONÁLIS EGYÜTTMŰKÖDÉS ÉS INTERREG PROGRAMOK MAGYARORSZÁGON „Centurio Szeminárium” RÓZSA Diána Program menedzser,
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése VÁTI.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Regionális Fejlesztési Holding Zrt.
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Pályázatírás módszertana
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
„A Duna mente fenntartható nemzetközi stratégiája, különös tekintettel a turizmus fejlesztésére – DATOURWAY” nemzetközi projekt rövid ismertetése Majorné.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Új lehetőség - EGTC  Az INTERREG közösségi kezdeményezési programok a közötti programozási időszakban Európai területi együttműködés (ETE)
Nemzetközi civil pályázati lehetőségek
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Az EU Duna Régió Stratégia elfogadása, hazai és európai uniós prioritásai Nádasi György Külügyminisztérium Győr, október 11.
A CeRamICA projekt hozzáadott értéke a magyarországi szakpolitikák és fejlesztéspolitika tükrében Sára János Főosztályvezető NFGM Területfejlesztési Főosztály.
Duna Stratégia – Duna menti Kamarák Szövetsége Budapest Kiss Ervin DCCA és BKIK főtitkár.
A határmenti programok aktuális állása
ZEMPLÉNI RVA ZEMPLÉN EURORÉGIÓ
Európai Uniós ismeretek
Előadás másolata:

Regionális Fejlesztési Holding Zrt. „Közös ipari park kialakítása a magyar-ukrán határon” című konferencia Nyíregyháza, 2009. November 11-12. Az EU regionális politikája – Milyen feltételekkel lehet a magyar-ukrán határon közös ipari parkot kialakítani Dr. Szegvári Péter c. egyetemi docens Stratégiai Igazgató Regionális Fejlesztési Holding Zrt.

Miről szeretnék beszélni? Mi a trendi az EU regionális politikájában? Mi a szerepe a területi együttműködéseknek az Európai közpolitikában? Hogyan jelenik meg határ menti és a határon átnyúló együttműködések szerepe Magyarország regionális politikájában? Milyen lehetőséget kínál az EU regionális politikája a magyar-ukrán együttműködésekre? Hogyan lehet és milyen előnyökkel a magyar-ukrán határon közös ipari parkot létesíteni?

Az Európai Gazdasági Térség

Európai fejlődési zónák Fejlődési, kapcsolati tengelyek modellje Fejlődési, kapcsolati tengelyek Európában

Növekedési pólusok Európában 2020-ig Európában a bemutatott növekedési pólusok kialakulása várható, illetve prognosztizálható. Ebben láthatóan Budapest és környéke jelenik Magyarországról ilyenként. Ez a területi versenyképességen múlik.

Potenciális metropolis térségek

Az európai regionális politika főbb céljai: az európai régiók közötti fejlettségbeli különbség csökkentése; az egyes tagországok regionális politikájának támogatása és koordinálása az elmaradott és a strukturális problémákkal küzdő térségek felzárkóztatása érdekében; a társadalmi-gazdasági kohézió erősítése; a határon átnyúló / interregionális együttműködések ösztönzése és támogatása.

Az Európai Fenntartható Területfejlesztés Tervezési pillérei Az Európai Fenntartható Területfejlesztési Tervezés (ESDP) három pillér együttes fejlesztését tartja indokoltnak a jövőben: - a gazdaság - a környezet - a közösség fejlesztését.

Az Európai Unió strukturális politikájának perspektívája 2007-2013 között 1. Célkitűzés: kohézió 2. Célkitűzés: versenyképesség 3. Célkitűzés: kooperáció INTERREG New Neighbourhood Instrument Jól mutatja ezt a 2007-2013 közötti időszak európai strukturális és kohéziós politikájának perspektívája, amelyet az Európai Bizottság 2004. Februárjában jelentetett meg.

A támogatásban részesülő régiók 2007-2013

Magyarország támogatási forrásai 2000-2013 között Ehhez a jelenlegi számításaink szerint közel 24,6 milliárd EURO addicionális forrással számolhatunk.

A határok funkciói a múltban és a jövőben Európában Történelmileg > a határok akadályok az emberek egymás közötti együttműködésében = fejletlen régiók és térségek Az Európai Uniós perspektívájából > stratégiai területek a globális és regionális gazdaságfejlesztés számára valamint a szektorok és közösségek kooperációját integráló térségek = fejlődő és fejlesztendő térségek

A határon átnyúló együttműködések formái az Európai Unióban Eseti bizottságok a katasztrófa-elhárításra, árvízvédelemre, környezeti károk enyhítésére Hatóságok közötti együttműködés a határ- és vám-ellenőrzésben Önkormányzati fórumok testvérvárosi kapcsolatokra Civil együttműködés a kulturális és média kapcsolatokra Közös gazdasági és kereskedelmi kamarai hálózatok Gazdasági térségek kialakítása EGTC

Az Európai Területi Együttműködés célkitűzései I. Határ menti együttműködések résztvevő területek: NUTS 3 szintű egységek átfogó célok: határon átnyúló gazdasági és szociális kapcsolatok fejlesztése beavatkozási területek: KKV együttműködés, helyi gazdaságfejlesztési kapcsolatok, város- és vidékfejlesztés, emberi erőforrás-fejlesztés, környezetvédelem, megújuló energia, közlekedési és információs együttműködés, vízügyi együttműködés, jogi és közigazgatási együttműködés

Az Európai Területi Együttműködés célkitűzései II. Transznacionális együttműködések résztvevő területek: tagállam teljes területe ( 13 makro-térség) átfogó célok: országok feletti, transznacionális együttműködés az európai térség területi integrációjának elősegítésére beavatkozási területek: transznacionális fejlesztési stratégiák közös kidolgozása, hatékony és fenntartható európai közlekedési hálózat kialakítása, információs társadalomhoz kapcsolódás elősegítése, környezetvédelmi együttműködés, kulturális és természeti erőforrások védelme

Az Európai Területi Együttműködés célkitűzései III. Interregionális együttműködések résztvevő területek: NUTS 2 szintű régiók és regionális, lokális szervezetek átfogó célok: regionális fejlesztés és kohézió stratégiájának fejlesztése Európa teljes területét felölelő együttműködéseken keresztül beavatkozási területek:tapasztalatcsere és a „legjobb gyakorlatok” átadása a területfejlesztés, a városfejlesztés és az önkormányzati adminisztráció területén, valamint ennek támogatása területfejlesztési kutatások és elemzések révén

Eurorégiók Magyarországon Kárpátok Eurorégió Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió West/Nyugat-Pannónia (Hármas Duna-vidék) Eurorégió Kassa-Miskolc Eurorégió Sajó-Rima Eurorégió Neogradiensis Eurorégió Ipoly Eurorégió Duna Eurorégió Vág-Duna-Ipoly Eurorégió Duna-Dráva-Száva Eurorégió Dráva-Mura Eurorégió Bihar-Bihor Eurorégió Ister-Granum Eurorégió

Kárpátok Eurorégió

ISTER-GRANUM RÉGIÓ

Előnyök jogi személyiség!! legteljesebb jogképesség Ingó és ingatlan vagyont szerezhet és azzal rendelkezhet Személyzetet foglalkoztathat Bíróság előtt eljárhat több tagállam résztvevőinek autonóm testülete, saját költségvetéssel, saját szervezettel, saját szerződő képességgel az állam maga is lehet tag (3. állam nem, csak annak jogalanyai) nincs „vezető partner” elv biztosítja a tagok egyenlő és demokratikus képviseletét

Jellegzetesség Forrásfelhasználás: Cél: megkülönböztetés-mentesség EU-s források Tagállami források Saját vagyon Cél: megkülönböztetés-mentesség szomszédos települések határon belül és a határ két oldalán ua. a lehetőségekkel rendelkezhessenek Pl. közös buszjárat vagy szennyvíztisztító vagy közös intézmények létrehozása, vagy közös ipari park kialakítása Gyakorlati előny a rugalmasabb politikai dialógus a közös fejlesztések érdekében Közös stratégiai tervezés egy terület vonatkozásában Lobbizás az EU-nál – európai szereplőként lép fel a regionális és kohéziós politikában Többfajta szervezeti formában megvalósulhat – céltól függően

Nehézségek Ung-tisza-túr 2007. január 27-én aláírt együttműködési megállapodás A megállapodás szerint a három folyó völgyében 216 település 400 ezer lakosa vehet részt, főként a kis- és középvállalkozások fejlesztésében, az idegenforgalom fellendítésében Tagok: Beregvidéki Határmenti Önkormányzati Társulás (Gát, Ukrajna) Eco-Natur Kistérségi Társulás (Túrterebes, Románia) Fehérgyarmat Város Önkormányzata (Fehérgyarmat, Magyarország) Túristvándi Község Önkormányzata (Túristvándi, Magyarország) Túrterebes Község Önkormányzata (Túrterebes, Románia) UNG-TISZA-TÚR EURORÉGIÓ (Vaján, Szlovákia) Ungmenti Községek Társulása (Vaján, Szlovákia)  Nehézség: 3. állam részvétele (Külügyminisztériumok bevonása) Fordítási problémák a román résztvevők oldaláról (jóváhagyási eljárás elakadása)

TERVEZÉSI RENDSZER Területpolitika Hosszútávú fejlesztési koncepció (OGY) Irányelvek, átfogó célok - 2020 Középtávú országos fejlesztési stratégia (II. NFT) 2007-13 (Kormány) EU szakpolitikák, keretstratégia Területpolitika Ahogy korábban is jeleztem a területpolitikának át kell hatnia az összes fejlesztési tervet, programot. A hosszú távú fejlesztéspolitikai koncepcióban érvényesíteni kell az Országos Területfejlesztési Koncepciót. Ez utóbbi legfontosabb megállapításai részei lesznek a nemzeti szinten egységes koncepciónak. Fontos, hogy az EU számára készülő fejlesztési stratégiát, figyelembe véve az EU által elfogadandó keretstratégiát egy általános Nemzeti Fejlesztési Koncepcióból kell levezetni, amely tartalmazza a területi szempontokat. Kiemelendő, hogy a fejlesztési támogatások az ágazati programok mellett, a decentralizáció jegyében önálló regionális operatív programokon keresztül valósulnak meg. Továbbá lesznek olyan fejlesztések (programok), melyeket az EU nem fog társfinanszírozni. Regionális operatív programok EU + HU Ágazati operatív programok EU + HU Hazai fejlesztési programok HU

A területfejlesztés új célrendszere Térségi versenyképesség Területi felzárkózás – esélyteremtés Fenntartható területi fejlődés Regionalizmus és decentralizáció Integrálódás Európába Az új OTK 5 kiemelt terület/regionális politikai célt határoz meg. Térségi versenyképesség Területi felzárkózás – esélyteremtés Fenntartható területi fejlődés Regionalizmus és decentralizáció Integrálódás Európába Nyugat-Dunántúli Régiót illetően ezek közül talán a két leglényegesebb a „Térségi versenyképesség” és az „Integrálódás Európába”

A Helsinki-folyosók Magyarországon

Elérhetőségi színvonal javulása 2006 Az ábrán jól érzékelhető a gyorsforgalmi utak fejlesztésének hatása az egyes térségek elérhetőségi viszonyainak változásában 2006-ban és a további tervezett hálózati elemek megvalósulása esetén 2015-ben. A szolgáltatás minősége tekintetében az elérhetőségi tényezők szerepe nő, ezen belül is az elérhetőség színvonala döntő tényező. Az elérhetőség javulásával nő a hasznosan eltölthető idő mennyisége. Az elérhetőség színvonalának növekedésével nő az adott terület versenyképessége, új munkahelyek teremtődnek, mérséklődnek az elvándorlások. A könnyebb és gyorsabb elérhetőség ösztönzőleg hat a vállalkozások fejlődésére és serkenti az egyes térségek fejlesztését. A folyamatosan épülő közutak ösztönzik a befektetőket az újonnan feltárt, egyre táguló térségekbe történő „betelepülésre”. 2015

Regionális pólusok és tengelyek

Tervezett logisztikai hálózatok

Regionális gazdasági hálózatok Területi versenyképesség Regionális gazdasági hálózatok Területi versenyelőnyök Specialitások Mechatronika egyetem, Bosch Szoftver, kommunikáció egyetem, kkv-k Agrárfejlesztés egyetem, gazdasági kultúra Járműgyártás egyetem, Opel, Audi, Suzuki Elektronika Termálturisztikai klaszter Biotechnológia egyetem, kutató kp. Példák Az ábra bemutatja, hogy a térségi specialitások, versenyelőnyök alapján, mely térségekben mely ágazatok fejlesztése lehet a leginkább indokolt. Térben meg lehet határozni azokat a kulcsszereplőket, jellemzőket, amelyek az alapját jelenthetik egy versenyképes ágazat fejlesztésének. A régiók versenyképességének javításához szükséges a régiókban a gazdasági szereplők közti hálózatos együttműködések fejlesztése. A fejlesztéseknek a régiók által meghatározott két-három legversenyképesebb, exportképes és fejlődő ágazatra kell koncentrálnia. Az együttműködések (pl. klaszter együttműködések) kialakítása különösen fontos a következők szereplők között: vállalkozások, egyetemek, innovációs, kutatóintézetek és az együttműködések kialakítását segítő, közvetítő szolgáltatók, ügynökségek. Ezen együttműködéseket hatékonyan csak területi, regionális szinten lehet koordinálni. Kultúra, egészség egyetem, világörökség Egyetemek, kutató intézetek, multinacionális vállalatok, kkv-k,fejlesztési ügynökségek együttműködése

Határ menti együttműködések a felzárkóztatásért Az előadás elején rámutattam a határ menti térségek relatív nagy elmaradottságára, melyek fejlesztése speciális kezelést igényel. Ezért szükséges: - Határ menti településközi, gazdasági, civil kapcsolatok bővítése. - Az EU csatlakozással megnyíló új lehetőségek kihasználása, ami majd a későbbiekben a határok szabad átjárhatóságával tovább szélesedik. Átjárhatóbbak lesznek, vagy eltűnnek a határok, felszámolódik az „egy oldalú bezártság”. - Az együttműködés gyakorlatilag a tradicionális, Trianon előtti településközi, gazdaság, civil kapcsolatok felélesztéséhez vezet. - A nemzetközi kapocslatok esetén fontos a transznacionális infrastrukturális hálózatokhoz való kapcsolódás. - A fejlesztés jelentősen hozzájárul a szomszédos országok magyar lakta térségeivel is a szorosabb kapcsolattartáshoz. Továbbá a területfejlesztés célja a Szülőföld program kihasználása, a határon túli magyar lakta térségek fejlesztésének ösztönzése. - Mind ezek érdekében fontos többek között az Interreg programok hatékony felhasználása.

Ipari parkok szerepe a területfejlesztésben Magas infrastrukturális és szolgáltatói háttér az adott térségben. A foglalkoztatottság szintjének és színvonalának erősítése. Települési szintű gazdaságfejlesztési tevékenység generálása. A gazdasági tevékenységek területi koncentrációja. Tudatos fejlesztési struktúra kialakítására történő ösztönzés.

Új támogatási elvek A decentralizáció erősödése – az ipari parkok támogatási célja a régiókban jelenik meg. Új cél: az ipari parkok betelepítésének támogatása, speciális (térségi és integrátori) ipari parkok kialakítása. A vállalkozóvá válást segítő beruházások támogatási céljai (inkubátorházak, szolgáltatás-fejlesztés, stb.). Ipari parkban történő beruházások a nem kedvezményezett térségekben is támogathatók.

Hogyan fejlesszünk közös ipari parkot? Kormányzati együttműködési programok egyeztetése Megvalósíthatósági tanulmány kidolgozása közös határ menti ipari park létrehozatalára Vertikális és horizontális partnerség kialakítása Források és támogató intézmények megkeresése Lobbizás

A magyar-ukrán közös ipari park fejlesztésének gazdaságélénkítő hatása Mérhető gazdaságfejlesztést indukáló hatás, piacteremtés Közvetlenül vagy közvetetten érintett területeken élő népesség számának növekedése Átlagos munkanélküliségi ráta dinamikusabb csökkenése Munkahelyteremtő hatás 20%-kal magasabb személyi jövedelmek az érintett térségekben Magasabb relatív komplex fejlettségi mutatók Az úthálózat fejlesztések általános gazdasági élénkítő hatása. A térkép a gyorsforgalmi úthálózat-fejlesztési programban szereplő hálózati elemeket mutatja be.

A magyar-ukrán közös ipari park fejlesztésének főbb regionális hatásai Gyorsabb, magasabb színvonalú összeköttetés, csökkenő eljutási idők Közlekedésbiztonság növekedése, települési környezetterhelés csökkenése A záhonyi térség ipari és a logisztikai központjába történő letelepedési feltételek javulása A meglévő gazdasági potenciálok kihasználtságának növekedése, regionális versenyképesség erősödése Területi versenyképesség és kohézió erősödése A területi fejlődést serkentő tényezők között a műszaki infrastruktúra helyzete sajátos, ami elsősorban a gazdasággal való kapcsolatrendszerének összetettségéből és sokrétűségéből adódik. E sajátos viszony két oldalról közelíthető meg: miként hatnak az infrastrukturális feltételek a területi fejlődésre és milyen követelményeket, igényeket állít a terület és a gazdaság az infrastruktúrával szemben. Jelen esetben ez utóbbi a meghatározó. Maga a tervezett vonal egy dinamikusan fejlődő térséget tárna fel. Északon, a szlovák területeken nagy mértékű ipartelepítésre került sor az elmúlt években. Délen, a tengely másik végénél nagy forgalmú adriai kikötők találhatók. A gazdasági potenciál tehát adott, a hiányzó infrastruktúrát kell megteremteni, amely megfelelő szolgáltatási színvonalon elégíti ki a felmerülő igényeket.

„A világ visszatekintve megérthető, de előre tekintve megváltoztatható Sören Kierkegaard

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket! Dr. Szegvári Péter c. egyetemi docens Stratégiai Igazgató Regionális Fejlesztési Holding ZRT szegvari.peter@rfh-rt.hu www.rfh-rt.hu