Drogproblémák, kockázati csoportok és a társadalmi környezet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AHOL A CSEND MÉG HALLHATÓ KOMMUNIKÁCIÓS HÁLÓ NYÉSTÁN
Advertisements

Érték-e még a család? SzülőSuli 1.
Mit lehet tudni a célcsoportról?
TISZTA FEJJEL A Magyar Rendőrség információs kampánya.
Önsegítő Angol Nyelvi Tanulókör
A könyvtár mint közösségi tér
A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
A család beszélget A Kovács család összeül január elején megbeszélni családjuk pénzügyi helyzetét.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A drogok, a kábítószerek és a függőségek
Szociális munka a börtönben
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
Szeretteim! Nemsokára elérkezik a születésnapom. Nagyon sok ember vásárol ilyenkor és készülnek már külön erre az alkalomra szóló rádió- és TV-műsorok,
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA KIEMELT PROJEKT TÁMOP Elítéltek több szakaszos, társadalmi.
Micimackó egy igaz történet
Campus-Lét a segítő aspektusából a Debreceni Egyetemen Berényi András DEMEK központvezető Műhelykonferencia december 03.
Szociális tanulás formái
Mit tehetünk az erőszakmentes iskolákért? A párbeszéd, mint gyógyító stratégia Felházi Anett.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Az iskolai erőszak kriminalizálása Gyurkó Szilvia december 1.
Az értékrend szerepe egy szilágysági falu magyar lakosainak migrációs stratégiáiban Készítette: Keresztury Ágnes Miskolci Egyetem Kulturális és Vizuális.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
László Miklós Élménytársadalom a Facebook galaxisban
E-learning Kovácspál Eszter.
Tudásmenedzsment eredmények és tapasztalatok a MOL Csoportban Tóth Róbert Tudásmenedzsment vezető, MOL Csoport Budapest, 2006.február 23.
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
Konformitás A viselkedés változása abból a célból, hogy ragaszkodjon a létező társas normákhoz Társas normák – széles körben elfogadott szabályok melyek.
Migrációs trendek és helyi közösségek Baranya megyében Konfliktusok és stratégiák a hátrányos helyzetű kistelepüléseken RAGADICS TAMÁS PTE BTK, SZOCIOLÓGIA.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Az egészségügy, a foglalkoztatás, a szociális ellátás találkozási pontjai avagy: Hova változzunk? dr. Harangozó Judit SE Közösségi Pszichiátriai Centrum,
Biztos Kezdet gyerekházak hálózata
Nevelés és nevelői attitűdök
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
Resztoratív módszerek az iskolában
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A lelki egészség védelme az iskolában
A VIII. kerületi drogszcénában végzett szükséglet felmérő vizsgálat eredményei Rácz József, Márványkövi Ferenc és Melles Katalin MTA Pszichológiai Kutatóintézet.
Az Ifjúság Program. Az ifjúsági projektek meghatározása Nemzetközi ifjúsági projekt: olyan projekt, amely a résztvevők személyiségfejlődését.
A research project funded by the Framework 7 Research programme of the European Union A gyermekvédelmi gondoskodásban élők továbbtanulását, felsőoktatásban.
Pozitív gondolatok.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Szociálpedagógus a „SÉF” Szakképző Iskolában „Fontos vagy nekünk” QALL – Végzettséget mindenkinek! Regionális konferencia Székesfehérvár 2013.
Kockázatkezelés. Nem tartják fontosnak, mert  „A kockázatelemzés időrabló és unalmas feladat”  Ezzel szemben –jó lenne, ha a „jövőbe láthatnánk” –rengeteg.
Árvácskák és Móricz Zsigmond
M.Tamás Márta Drogproblémák M.Tamás Márta
Kvalitatív kutatások az addiktológiában Rácz József MTA Pszichológiai Kutatóintézet.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
Káros szenvedélyek Adrenalin függőség.
Előadás másolata:

Drogproblémák, kockázati csoportok és a társadalmi környezet Rácz József MTA Pszichológiai Intézet

vázlat A társadalmi kontextus: a kockázati és az élménytársadalom Kapcsolathálók és droghasználat Kockázati csoportok szcénái és terei A droghasználat színterei: kockázatos lehetőségeket biztosító tényezők Átmenetek a droghasználat formái között Droghasználó narratívák az ágencia a magyarázat Droghasználók terei, szcénái, színterei – és az átjárások, „utazások” Segítés és „lázadásművészet”

A társadalmi kontextus Kockázati társadalom (Beck) Élménytársadalom (Schulze) Bizonytalan tudás, intézményesített kiszámíthatatlanság, a katasztrófa anticipációja Egyéniesített, szabványosított életutak: bűnbakoló társadalom, felelőssé tevés Eloldódtak a hagyományos osztály- és intézményi struktúráktól: De: intézményi függés (skizofrén intézményi helyzetek) Nem árucikket, nem márkát, hanem élményt gyártunk és veszünk: élményorientáció Külső szemlélet belső szemlélet A belső narratívumainkat vetítjük ki kollektíven a környező világra – szimulakrum (Baudrillard) De: kollektív problémadepresszió (választás + lemondás)

Kockázati társadalom Élménytársadalom Tömegtermelés, tömegfogyasztás – a választás illúziója Az egyén a világ alakítója Az egyén a tömegtársadalom jelentéktelenségébe süllyed Tragikus individualizáció Az egyéni identitás kialakítása a piac logikáját követi (rugalmas, ideiglenes, átmeneti) A félelem szolidaritásán alapuló társadalom + a kockázati helyzetek hiszterizálása Az „ifjúság” mint kockázat Biztonságra törekvés, állami felügyelet Fundamentális szemantika: ambivalens narratívák (a szabadság és az intézményi kötöttségek között) interaktívak: létrehozzák saját szcénáikat kevert realitás: se nem virtuális, se nem valós a mindennapi életbeli teljesítményt növeli: a növelés ≠ jobb működés Bauman: folyékony modernitás Új szegénység, új gettósítás Turista és csavargó: esztétikai viszony Az „ifjúság” mint élmény (stílus, kor, képzettség) Csábítás és szabályozás

Kockázati társadalom Élménytársadalom Szabályozás: kockázati diskurzusok általi fegyelmezéssel Esztétikai szabályozás Kockázatos „fiatalok”: + pre- és posztadoleszcencia kortárs hatások és a „fiatal” narratíva szabályozása Nincs „felnőttkori” végállapot: pl. lifelong learning fogalma

A posztadoleszcencia A vastagon kihúzott háromszög a posztadoleszcens életszakaszban lévő fiatal felnőttek csoportját tükrözi (Vaskovics , 1996)

Kortárs hatások Kortárs csoport hatás (kortárs „nyomás”) Kortárs csoport szelekció Ellenállni a szabályozásnak és a kontrollnak (nonkonformok, „szubkultúrák”); Vagy: a saját céljaikra használni, a társadalmi előmenetel csatornáivá tenni /kihasználni ezeket a hatásokat Hogy működnek ezek a hatások ma…?

Kapcsolathálók szerepkategóriái Pearson és Michell, 2000

Egy éves követés után (11-12, illetve 12-13 évesek) Kockázati magatartások, droghasználat Csoportban (középponti helyen) szerhasználók Több nem-kockázati csoport → kockázati csoport elmozdulás Kockázati csoportok „vonzó” hatása (perifériás tagjaik) Pearson és Michell, 2000

A kábítószert kipróbálók a kapcsolathálóban (zöld szín – kábítószert kipróbálók) Mahler, 2006

Mahler, 2006 A speed, extasy fogyasztók a kapcsolati hálóban A marihuánát fogyasztók a kapcsolati hálóban Mahler, 2006

Droghasználók a periférián Nem-használók a centrumban Drogfogyasztók és elutasítók az 1. osztályban (piros – drogfogyasztók; kék – elutasítók) Droghasználók a periférián Nem-használók a centrumban Mahler, 2006

Droghasználók a centrumban Drogfogyasztók és elutasítók a 2. osztályban (zöld – drogfogyasztók; kék – elutasítók) Droghasználók a centrumban Nem-használók a periférián Mahler, 2006

Popularitás és szerhasználat Nem a népszerűség, hanem annak változása a lényeges (akár nő, akár csökken); - de népszerűeknél magasabb a szerhasználat, - stabilan népszerűtlenek: kisebb szerhasználat 6. – 7. – 8. -9. osztály: követés – trajektóriák (kb. 6 hónap egy-egy hullám között) 2 születési csoport 368 network, 16.000 diák Moody et al., 2010

A kapcsolatháló által közvetített hatások kapudrog? Mason, Mennis és Schmidt, 2010

Deviáns magatartások kialakulásának longitudinális vizsgálata Kortárs hatások és hiedelmek Choi és mtsai, 2005

Kockázatos terek Protektív terek Attribúció/Interpretáció a serdülők több illegális tevékenységben vettek részt a network tagjaik több illegális tevékenységben vettek részt válaszolók válaszolók 55 Protektív terek Attribúció/Interpretáció a serdülők kevésbé használtak drogokat a network tagjaik kevésbé használtak drogokat Mason, 2010

Kockázati csoportok szcénái és terei Szcénák/Terek és útvonalak Több szcéna/Tér egyszerre, vándorlás a szcénák között: olcsó, tömegterek szcénái felé vezető vándorlás, pl. injekciós droghasználók Párhuzamos szcénák/Terek: pl. elektronikus partikultúrákban résztvevő és dolgozó/tanuló fiatalok A szcéna/tér kitöltése droghasználattal: pl. egyetemista marihuána-használók Virtuális szcénák/terek: pl. közösségi szájtok Szcénák/terek közötti kapcsolatok: a gyenge kötések szerepe „Ki” az, aki szcénát/teret vált és az útvonalakon „közlekedik”: az ágencia-fogalom az ágencia tagadása: felmentés és igazolás, fatalizmus, nihilizmus Közlekedési útvonalak: gyenge kötések a kapcsolathálók között

A droghasználat színterei (szcénái) Parti A droghasználat színterei (szcénái) a képeken látható személyek nem droghasználók! Diszkó Egyetem

és belövőszobák (shooting gallery-k) Nyílt drogszíntér és belövőszobák (shooting gallery-k) Publikus terek: „kockázatos terek” – „kockázatos emberek” – „kockázatos magatartások”: kockázat a köbön! Térhasználati taktikák: a nyílt drogszíntér – a félelem mint összetartó erő Vonzó: kiskorától ott lakik, lakóhelybeli közelség, élvezet-, függetlenségkeresés, kíváncsiság Taszító jellemzői: erőszak, kockázatos magatartások, rendőri jelenlét, társadalmi marginalizáció és szegregáció fokozódása A rendőrség szerepe: „gyorsan és félve” injekciós használat: a megosztás nő, biztonságosabb injekciós technikák mellőzése, eldobált fecskendők a nyílt drogpiac felszámolása ---- áthelyeződik a város több, más pontjára (Fitzgerald, 2009) Belövőszobák (shooting gallery-k) „fizetősek”: droghoz, tűhöz való hozzájutás „kóstolósok”: drogot adnak cserébe a „biztonságért” ingyenesek: kockázati magatartások halmozódása

A droghasználat színterei 2000 IDU x 400-500 inj/év= kb. 800.000 – 1.000.000 szúrási esemény

A drog-használat színterei

Shooting gallery Csoki 36 éves, heroinfüggő. Felesége, Zita 35 éves, heroinfüggő. Fiuk, Csabika 17 éves, heroinfüggő. „A drogvilág mélyén” Baptista Szeretszolgálat „Utcafront”, Miletics Marcell, Barcs Miklós, Borbély Péter

Átjárások és útvonalak a terek és a szcénák között… Kockázati társadalom Élménytársadalom Az „ifjúság” mint kockázat biztonságra törekvés, állami felügyelet kockázati diskurzusok általi fegyelmezéssel Az „ifjúság” mint élmény csábítás és szabályozás esztétikai szabályozás Kockázatos „fiatalok”: + pre- és posztadoleszcencia kortárs hatások (szelekció és kortárs hatás) és a „fiatal” narratíva szabályozása Átjárások és útvonalak a terek és a szcénák között…

Átmenet az injekciós droghasználatba „utcai” fiatalok között ´ „Downtowner”: gyerekkoruk óta, nem volt lehetőségük olyan készségek megtanulására, ami a jövőjükhöz kellett volna. Korai elszakadás a családtól, iskolától, társadalmi intézményektől, gyors csatlakozás az „utcához”: rapid bevonódás az injekciós droghasználók közé. „Utazók”: az előző csoportnál idősebbek, tapasztaltabbak a drogokat és az „utcát” illetően. Elégedettek a droghasználatukkal, az injekciózás átmeneti „projekt” az életükben. „Sodródók”: marginális helyzetű fiatalok, korai kapcsolatok droghasználó csoportokkal, kriminalitás, munkanélküliek és alacsony iskolai végzettségűek. A stimuláns szerhasználat „illik” az életstílusukhoz. Az injekciózás a kokainhasználat velejárója volt. „Alkoholisták”: alkoholista családokból származnak, saját alkoholfogyasztásukat sem tudják kontrollálni. Távolságot tartanak az „utcától”, Montreálba, mint a lehetőségek városába, mentek. Iskolázottabbak, esetleg dolgoznak. Az injekciós droghasználat inkább rekreációs jellegű és átmeneti. Montreal: Roy, Nonn és Haley, 2008

A Mcadams-i ágencia-felfogás Narratíva és ágencia A Mcadams-i ágencia-felfogás --------------------------------------------------- Nyelvi ágens (cselekvő szereplő) 1. Önuralom (self-mastery): SM 2. Státusz/Győzelem (victory): SV 3. Teljesítmény/Felelősség (achievement/responsibility): AR 4. Empowerment: EM

A magyarázatokról Formai - megnyilatkozás - történet - interjú egésze Funkcionális - mentségek/felmentések (excuses) - igazolások (justifications)

A bűnbánó - Most arról beszélj nekem, hogy mikor használtál először injekcióval drogot? Tehát hogy az első alkalmat meséld el részletesen, már amennyire részletesen ez elmesélhető! Ez úgy történt, hogy ugyanezek a haverok, akikkel elkezdtem a füvet, ők már kipróbáltak ilyen LSD-t, meg speedet, meg ilyeneket. … Én még nem csináltam soha, és akkor én már úgy nem akartam velük mászkálni. Mert tudtam, hogy… Gondolkoztam, mert tudtam, hogy veszéllyel jár az a drog, amit ők csinálnak. A fű, az nem olyan. Mert én akkor nagyon jól éreztem magam a fűtől, híztam is tőle, mert éhségérzetem volt, és ettem egész nap. De mivel hogy a barátaim voltak, mindig velük mászkáltam. És így ott voltam mindig, amikor beadták maguknak, és mindig mondták, hogy „Nem kérsz te is?” „Nem kérsz egy kicsit?” És két hétig így megálltam, hogy áh, mondom, nem kérek, ezt nem csinálom, meg minden. És akkor a végén elfogadtam a heroin-fóliát. Először úgy, a fóliát. Na, jó, akkor elszívom. A fóliától jól éreztem magam, meg minden. És akkor ez is ment így vagy két hétig. Na és, akkor jött az, hogy csináljam tűvel, úgy sokkal jobb. … És akkor a végén rá tudtak beszélni. Mert én amúgy nagyon féltem a tűtől. Azelőtt. Amikor vérvételre kellett volna mennem, vagy injekciót kaptam volna az iskolába, én nem mentem be az iskolába sem. És így, ahogy megszokta a szervezetem a drogot, a heroint, azóta nem félek úgy a tűtől.

Az áldozat Elkezdjük az interjút. Az első kérdésem, hogy mikor használtál drogot először az életedben? Mi volt az első alkalom? 12 évesen. Hogy történt? Ez úgy történt, hogy a stricik – mondhatom úgy, ahogy kell, nem? – belém lőtték a vénámba. De hogy kerültél oda? Úgy kerültem oda, hogy 9 évesen megerőszakoltak, és 12 évesen ugyanazok az emberek elkaptak. Ez mind a három rendőr volt. És azt mondták, hogy ezért büntetésből drogot kapok. Lefogtak ketten, a harmadik meg belém szúrta a drogot. És az milyen drog volt? Heroin. Heroin és morfiummal keverve. Tehát ez teljesen a te akaratod ellenére történt? Így van, az akaratom ellenére.

A kalandor - Meséld el ezt az első alkalmat, légy szíves! Mi volt az a drog, amit először használtál? Szipu volt. (hat rövid kérdés-válasz kimaradt) - És hogyan történt ez a dolog, elmeséled? Hogy hatan összedobtátok rá a lóvét…? Nem. Ez úgy következett be, ez az egész, hogy volt egy harmadik, a Whiscas, és azzal lementünk a Práter utcába, és ott találkoztunk egy másik sráccal, és ők ismerték egymást régebb óta. És akkor mondták, hogy menjünk el szipuzni. Én még akkor nem szipuztam, én még akkor gyerek voltam. Mondom, úgyis ki kell próbálni mindent az életben, addig nem halhat meg az ember, amíg nem kóstolt meg minden fizikait, úgyhogy…. És akkor vettünk egy félliteres hígítót a Móricz Zsigmond körtéren, és nagyon csúnyán beszédültünk tőle.

Az ágencia és annak hiánya a narratívában

Pali 33 éves állami gondozásban nőtt fel az utcán lakik; szállókon, foglalt házakban alszik, mindig máshol jár tűcserébe van két kislánya És amikor kijöttem (a börtönből), nem tudtam mást csinálni. Kinn, kikerültem vissza az utcára.Ugyanúgy folytattam azt, amit elkezdtem. Pedig a börtönben még tervezgettem is, hogy jó, most abbahagyom a drogot, haza megyek, megváltozok, munka meg minden. Dehát nem. Nem nem nem, nem valósítottam meg azt az álmot, amit szerettem volna. Az lett volna a legszebb, tényleg, hogy abba hagyni tényleg, és akkor mást, mást csinálni. De nem tudtam mást. Ágencia (piros) – felmentés (kék) közötti oszcilláció mozgatja a narratívát: ez az oszcilláció mint retorikai eszköz viszi előre a narratívát! (Az életút narratíva utólagos rekonstrukció eredménye!) De, most is így vagyok, nincs mit tennem. Csak ilyen, én azt mondom, hogy semmittevő vagyok! Felmentések sorozata – áldozat. Ezt nem csak 24 óra alatt lehet el-el, megtudni, hogy nincsen (drog), tudod, hogy most érted, már egyből lehet tudni, rá egy ilyen 5-6 óra múlva, ilyenkor kell, érted?! Amikor elmegy az ember, belövi magát, igaz, hogy akkor elkezd, mondjuk van vonal (díler) 10 órakor vagy 11 órakor belövi, utána úgy is van, hogy kell újra, érted? Kimész tarhálni, mert kell újra, kell újra, kell újra. Érted, utána megint jön három óra-négy órakor, utána megint kell egy este nyolc óra. Érted? Utána arra törekedni, hogy másnap meglegyen. És ez már három. Folyamatos jelen: a „kell” jelenidejűsége, ami beszippantja a jövőt, a múltat, a narratíva egészét. Áldozati narratíva, áldozatként való pozícionálás.

Csanád 25 éves felépült injekciós droghasználó jelenleg segítő egy sorstárs közösségi programban Az életutam elindult valami más irányba, mint ami a normálisnak mondható… „rossz tanuló” kategóriába estem…ott van egy ilyen törés az életemben, ami – mondjuk – ezt a felhőtlen, boldog gyerekkort követte…nekem az első kipróbálás, az egy ilyen hatalmas találkozás vagy szerelem kezdete volt az anyaggal. És onnantól viszonylag következetesen és gyorsan léptem az anyagozás útjára. A jó gyermekkort követően minden rosszra fordul, ereszkedő narratív – nincs felmentés. …akkor csörrent meg a telefon, a komlóiak voltak, hogy még ma, ha le tudok menni, akkor fölvesznek. És onnantól a sorsomat igazából a közösség kezébe adtam, egyszerűen felfeküdtem arra a hullámra, amit ott a közösség biztosított, és azon a hullámon megerősödtem, és így álltam le. Ágens funkciók: önuralom, teljesítmény, empowerment. Fordulópont. Én függő maradok, az identitásomban. Szeretnék. Ehhez ragaszkodom, hogy az elsődleges identitásom, az függő. Szenvedélybeteg. És akkor erre aztán pakolódhat felőlem a szak (szociális munkás). „Segítő (szenvedély)beteg”

A tér… A hely… A szcéna… A színtér Kapcsolathálók kollázsa egészség, jól-lét Környezeti jellemzők (pl. fizikai, szociális, érzelmi) Kockázati környezet kockázati faktorok: illegális tevékenységekben résztvevő kapcsolati háló tagok kevés kapcsolati tőke: network nagyság, kapcsolatok száma, network pozíció Reziliencia: egy-egy specifikus területre vonatkozóan (pl. externalizáló viselkedésekkel vagy az iskolai előmenetellel kapcsolatban) - kockázati környezetben megjelenő pozitív kimenet Lehetőségeket biztosító környezet szociális tőke generálás stressz-menedzsment, társas támogatás újra vonzóvá vált terek (élhető városi terek): gondoskodó város (≠ gondoskodó állam) városi szolidaritás érzelmi, szociális „állagmegóvás” és „megjavítás” lehetősége „pufferzóna” kialakítása

A (felnőtté) valamivé válás… Terek, szcénák és kapcsolati tőke Gyenge kötések Empowerment Egyéni értelmezés (képessé tenni): ágencia Közösségi értelmezés: szcénák/terek bevonása, sorstárs segítés (peer-ek) Kockázati környezet (terek, szcénák): vulnerábilis csoportok, kockázati csoportok Kockázati faktorok: pl. network jellemzők Segítők saját gyenge kötései Narratívák szerepe Személyes mítoszok és narratívák a „felnőttkorban” – a „cél” Koherensek Nyitottak Differenciáltak A megbékélés szerepe Integrálóak: ágencia és közösség Lehetőségeket biztosító környezet (terek, szcénák) Protektív faktorok: pl. network jellemzők, kapcsolati tőke – gyenge kötések A segítés feladata: Narratívák átszerkesztése, perspektívaváltás Ágencia (felelősségvállalás)

„Kreatív lázadás”: társadalmilag elfogadott „lázadás” Ezredforduló Budapest CityArt Projekt „Kreatív lázadás”: társadalmilag elfogadott „lázadás” Lakótelepi „csellengők” Gyermekvédelmi intézmény Hip-hop kultúra, street art DJ, VJ képzés Graffiti – a legális lehetőség Videótanfolyam Nem a felnőttkorra készít fel, hanem elősegíti az integrációt, az empowerment-et, a segítő kapcsolat kialakulását, önsegítő elemekkel, A szubjektum/Én/identitás/ágencia felépítése a populáris szcénában

Köszönöm a figyelmet! www.mtapi.hu raczj@t-online.hu