„LEHETŐSÉGEK, KIHÍVÁSOK” Lakitelek Népfőiskola január 25.
Borgazdaság, vagy szerelem? Kérdések: A fogyasztónak?
Értékek: Mi az érték a magyar borászatban? Múlt? Termőhely? Tudás? Piac? Befektetőként mi miért fizetnénk?
Kinek az értékítélete fontos? Amit a termelő gondol:
Piacgazdaságban élünk? A borainkat ekként termeljük? Melyik vásárlói réteg növekszik? Zsugorodó vásárlói szegmensek? Milyen irányt követ a világ borászata? Milyen irányt követnek a magyar borászok Piacgazdaság! (a gondolkozásunkban?)
Kivel versenyzünk? Gondolkozz globálisan, cselekedj lokálisan! Globálisan gondolkozunk? Boraink értékét, termelési költségét, kereskedelmi költségét, marketing támogatását-költségét a „szomszéd” borászéval hasonlítjuk össze, vagy azokéval akikkel a piacon valóságosan versenyzünk?
Kereskedelem: Kereskedelmi csatornáink? Hogyan változott kereskedelmi partnereink összetétele, mérete az elmúlt 20 esztendőben? Hogyan változott a borászati vállalkozások mérete az elmúlt 20 esztendőben?
Mi generálja a költségeket? Vállalkozás? Hatóságok? Szabályozás? Etika, tisztesség? Mit tehetünk a hatékonyság növelés érdekében? Hogyan hárítható át a költség a költséggenerátorra? Vállalkozási, települési, társadalmi költségek Mit tesznek a hatékonyság növelés érdekében?
Termék- és termelés- fejlesztés: Hogyan dönt ma a beruházásairól egy magyar borászat? Beruházásait a hatékonyság, vagy a támogatás megszerzése vezérli? Honnét szerezhet megbízható, döntés-támogató információkat? Fejlesztések: minőség növelő, vagy helyi értékesítést segít?
Kik és hol döntenek rólunk? Hol vannak döntéshozatali pontok? Brüsszelben? Budapesten? Regionális központokban? Ezek közül a borászati szervezetek hol vannak jelen? Hol képviseltetik magukat? Mit tesznek a borászatok saját szervezeteik hatékony működése érdekében?
Mire számíthatunk? ● Az erőteljes szőlőterület csökkenés mellett? ● A nagy piacon apró szereplőként? ● Alacsony a tőke ellátottság mellett? ● Gyenge társadalmi stabilitás mellett? ● Szerény szakmai együttműködéssel? Sok szervezettel, Megosztott erőforrásokkal Ágazati stratégia nélkül Stratégia nélküli, eredménytelen marketing
Összefoglalva: Volt egy álmunk A megoldást mástól vártuk Politikai elit, majd EU Gyenge informáltság Sok teher Magas költségek Vészesen fogyó piac Elveszett álmok
Mit tehetünk? A gondok okozóját ne “a valakik”, “azok” között keressük. Ne ruházzunk be csak azért mert mások is azt teszik. (Buborékgyár) Az integrátorokat szabályozni, vagy/és borászati társulásokat kialakítani. Valós információkkal segíteni a borászati vállalkozások együttműködését. Hatékonyság az érdekérvényesítésben Részt venni a szabályok megalkotásában Mindezekre a megoldást ne mástól várjuk!!!
Perspektíva?
Lehetőségek: Megtanulni a közös értékek képviseletét Megtanulni az együttműködést Meghatározni céljaink Ágazati stratégiát! Szakmai nyilvánosságot Szervezeti feladatmegosztást!
Köszönöm a figyelmüket! Jó borokat! Szép és gazdag borgazdaságot! Boldog borászokat! Tornai Tamás