Morális példázatok – „beszélő filmek”

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jó Karma Ez egy jó kis olvasmány, de rövid! Élvezd! A Dalai Láma üzenete a világ számára 2012-ra. Mindössze néhány percig tart elolvasni és végiggondolni!
Advertisements

Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
EGÉSZSÉGKULTÚRA Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés I.
8 Klikkelj az egérrel!.
Az Élet Igéje április.
Böngésszünk együtt! Beszédfejlődést segítő gyermekkönyvek
Digitális világ Mindent rólad - Személyes adatok gyűjtése.
A képkészítő nemcsak rögzíti, de mindig ábrázolja is, amit felvesz…
Harry Potter. Harry Potter kezdete  J. K. Rowling írta. Első kötete ben jelent meg.Az első kötet után a többi világ sikert aratott. A Harry Potter.
Az adaptációhoz közeledve – a műfaj problematikájához
A fotográfia különböző megjelenési formái a filmben Készítette: Hrivnák Anita Szegedi Tudományegyetem, 2011.
Az angyalmentők száma: 333. Ez egy különleges meditáció, amelynek segítségével vészhelyzetben is pillanatok alatt kapcsolatba léphetünk az angyalokkal,
A diaváltás automatikus Virágok és gondolatok A képzelőerő fontosabb mint a tudás. Albert Einstein.
AZ UNIVERZUM SZFÉRÁI AZ ÁLTALUNK ISMERT VALÓSÁG VÁLTOZÁSÁNAK, MOZGÁSÁNAK JELLEMZŐJE A TÉR ÉS AZ IDŐ. AZ IDŐ FOGALMAT AZ EMBERI TUDAT (EGO) HOZZA LÉTRE.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
Társismeret.
TURIYAM Téma: Önmagunk mibenléte
Húsvét az élet ünnepe.
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
A görög színház működése
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Novellaelemzési szempontok
Jó keresztény Ön? Ha igen, akkor minden bizonnyal Ön is teljes mértékben ELHISZI az alábbi sarkalatos igazságokat, vagyis ön szerint is:
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
1 1 1.
Pozitív gondolatok "Megígérem magamnak... Automatikus.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
A képszerűség szerepe a retorikában
Az abszurd dráma. Mit takar a fogalom? Elsősorban egy ír szerző, Samuel Beckett életműve tartozik ide (mások mellett) Fő műve: Godot-ra várva (En attendant.
Moliere /A.
Képversek 30/A.
A romantika.
Nemzeti konfliktus és egyetemesség Öllös László Intézményi logó.
Nagyböjt első hete.
Az élet igéje november „Aki szeret engem, megtartja tanításomat. Atyám is szeretni fogja őt, hozzá megyünk és benne fogunk lakni.” (Jn 14,23).
Kedves Fiam ....
A korai avantgárd és a film
Az expresszionista stílus jellemzői és a Rettegett Iván I.
ISTEN KIRÁLYSÁGA Készítette: Jon A. Palmer. Isten királysága  Azért vagyunk a földön, hogy megváltoztassuk a forgatókönyveket…
Miért nem valóságos az idő?
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Pillanatok Download von Funny-Powerpoints.de
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
Pozitív gondolatok.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
A demokrácia problémája a településfejlesztésben Rövid és hosszú távú gondolkodás Miskolc Szegénységellenes Világnap 2014, okt. 17.
2013. június Az Élet Igéje „De ha jót cselekesztek és ugyanakkor türelmesen szenvedtek, ez értékes Isten előtt.” (1Pét 2,20)
Leonardo a Szabadság Teológiájának egyik megújítója.
Az élet igéje július.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
Az Élet Igéje október.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Az alapvető kommunikáció
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Bölcsességek, aforizmák
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Uram, Istenem, tiéd az éjszaka és tiéd a nappal, kezed műve a hajnali harmatcsepp és a Nap. Add, hogy egész nap jókedvű és tiszta legyek: a Világosság.
Életed folyamán sok emberrel találkozol,
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
CSODÁS KÍVÁNSÁG 1.
A film mint dokumentum a fikciósfilm, a dokumentumfilm, a fikciós dokumentumfilm, a cinema verité, az antropológiai film és a privát filmezés kategóriái.
Csitáry-Hock Tamás*************Szeretettel Aliz
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
A dögeltakarító képei. Itt élni, azt nem lehet… a)Az alábbi képeken Pesti Emma Itt élni, azt nem lehet… I-III. című képsorozatát látjátok. Ezek felhasználásával.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
1. Balladák.
Leonardo a Szabadság Teológiájának egyik megújítója.
Előadás másolata:

Beszéd és kép kapcsolata, irodalom és festőiség Eric Rohmer Morális példázataiban

Morális példázatok – „beszélő filmek” A monceaui péklány, 1963 Suzanne karrierje, 1963 A férfigyűjtő, 1967 Egy éjszakám Maudnál, 1969 Claire térde, 1970 Szerelem, délután, 1972

A hat film ugyanazt a sémát követi A hat film ugyanazt a sémát követi. Rohmer: „A főszereplő egy nőt keres, megismerkedik egy másikkal, aki felkelti az érdeklődését, majd visszatér az előzőhöz.” A filmek szereplői kiművelt kozőrök.

Rohmer realizmusa Rohmer „filmnyelve” Bazin filmelméletéből vezethető le. „a mozi objektivitása” (Keith Tester nyomán) Amatőr színészek alkalmazása. A színészek adott esetben önmagukat játszák. pl. Haydee és Daniel A férfigyűjtőben, Vidal az Egy éjszakám Maudnál-ban Történetek térbeli és időbeli tagolása világos.

A férfigyűjtő Beszéd és kép egymást kölcsönösen értelmezik. Adrien szavai ellentmondásba kerülnek tetteivel, amit a képeken látunk. Az érzékelés, fizikai úton történő megismerés kiemelkedő szerepet kap: Adrien lábával megsimogatja a füvet, a követ, a pokrócot a fizikai megismerés ugyanolyan fontos, mint a szellemi. Pl. Adrien és a tenger viszonya egy teljesen zsigeri megismerésen alapul.

A beszéd sokszor megelőzi a cselekményt, a szereplők elemzik-értelmezik szóban a velük történő eseményeket.

Salvador Dali: The Persistence of Memory (Az emlékezet állandósága), 1931

Egy éjszakám Maudnál Kline: a film a pascali gondolatok egyfajta adaptációjának tekinthető. Jean-Louis végig pascali gondolatok mentén beszél. A regény első bekezdése: „Ebben a történetben nem fogok mindent elmondani. Mellesleg, nincs is semmilyen történet: csak néhány közönséges esemény sorozata, véletlenek, olyanok, amilyeneket már mindnyájan megtapasztaltunk életünk során.” Ez a kijelentés a filmben nem hangzik el, így a kamerára hárul a narrátor megbízhatatlanságának az érzékeltetése. Ez a narráció illetve a narrátor hitelességének a megkérdőjelezéséhez vezet. A beszéd itt egyfajta önkontroll a szereplők számára, a beszéden keresztül próbálják irányítani az életüket, de ez nem sikerül.

Gislebertus: Az Autun Eve dombormű, Autun Katedrális, 1130 Egy éjszakám Maudnál Gislebertus: Az Autun Eve dombormű, Autun Katedrális, 1130

Claire térde A regényírás központi témája Aurora és Jérome beszélgetéseinek, ami a film vázát alkotja. Aurora író, és éppen egy történetet akar megírni. Jérome és Laura kapcsolatának alakulását egy lehetséges történetként kezeli. „Ahhoz, hogy meg tudjam írni a történetünket, meg kell történnie”-mondja Aurora. Jérome azért megy bele a játékba Laurával és Claire-rel, hogy legyen miről Aurorának írnia, de ebbe beleviszi a személyes vágyait is. Tortajada: „az üresség a központi témája Aurora történetének, amelyet meg akar írni Jérome kalandjairól.”

Claire térde Caspar David Friedrich: Morning in the mountains, 1821-23 Caspar David Friedrich: The Watzmann, 1824

Szerelem, délután Játékos csavarral indít a film prológusa: az előző filmek női szereplőit vonultatja fel. A beszéd szerepe kicsit visszaszorul az előző filmekhez képest, ugyanakkor ebben a filmben jut el a cselekvés a legmesszibbre.

Tortajada: „A rohmeri hős csak úgy tud elmenekülni maga elől, ha csábítóvá válik/csábításba bonyolódik. Így érthetővé válik, hogy azért változtatja meg a játék jellegét, hogy elmenekülhessen annak komolysága elől. Mivel az ő helyzete végső soron tarthatatlan, ő az, aki egyidejűleg birtokolja és védi a törvényt, ugyanakkor neki kell kitérni előle és felforgatni azt.”

Szerelem, délután Chloe Jean Auguste Dominique Ingres: La Grande Odelisque (A nagy Odeliszk), 1814 Szerelem, délután Chloe

A Morális példázatok nemcsak abban az értelemben „beszélő filmek”, hogy a szereplők állandóan beszélnek, és a beszéd irányítja a történeteket, hanem abban az értelemben is, hogy a képek válnak beszédessé. A színek használata, a filmképek festményekkel való hasonlósága. Gene Hackman: Rohmer-filmet nézni „olyan mintha száradó festéket nézne az ember”. A filmek „festményszerűsége” nemcsak megtörni látszik a realisztikus filmezés konvencionális átlátszóságát, hanem mélyebb értelmezését adja a szereplőknek, a helyzeteknek, árnyaltabbá teszi a történeteket, éppen azáltal, hogy egy nem expliciten megfogalmazható jelentéstartományt ad hozzájuk.

A beszéd túláradása a filmképeken szintén valami hasonló új, az elbeszélőfilmes világhoz képest szokatlan dimenzió felé nyitja meg a képet: az élő nyelv érzékletessége, a beszéd által megvalósítható emberi, pszichológiai játszmák felé, vagyis egy olyan teljes univerzum felé ami általában nem tud részévé válni a töredékesség konvencióira alapozó filmes ábrázolásmódnak.