A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Építészeti rajz (3 dimenzió): felülnézet oldalnézet elölnézet Az oldalnézet segít a legtöbbet
Egyesített oldalnézet és felülnézet A struktúra jobban látszik
Egyesített oldalnézet és elölnézet A gömbnek és a hengernek kétszer kellene látszódnia
Oldalnézet és rézsútos elölnézet Perspektivikusnak tűnik, de párhuzamosak a síkok
Oldalnézet és széttartó elölnézeti síkok A perspektíva törvényének ellentmond
Oldalnézet és összetartó elölnézeti síkok Perspektivikusnak tűnik, de a síkok között nagy a távolság
Izometrikus ábra: – 3 dimenzió – nincs rövidülés – síkok 120º-ban Építészet
Székszerű tárgy Logikának ellentmond Művészet
Térábrázolások Kétdimenziós (síkábrázolás) Háromdimenziós kép (realista) térkép (absztrakt) képszerű térkép (realizmus és absztrakció) Háromdimenziós domborábrázolás gömbábrázolás
A tér képi előállítása Az ábrázolás célja szerint Objektív (geometriai) Szubjektív (egyedi) Az ábrázolás módja szerint Síkszerű Alaprajzi jellemző nézet több nézetű nézőpont nélküli) Térszerű (magasság és mélység érzékeltetése) Központi vetítésű (perspektivikus) Párhuzamos vetítésű (ferde és merőleges axonometria) Kognitív, mentális
Az ábrázolás célja szerint Objektív: alapja az adat, a mérhetőség Szubjektív: alapja az esztétikai élmény
Kogníció Kognitív térkép: megismerés, tapasztalat folyamata Mentális térkép: nem mérés vagy esztétikai élmény, hanem a megismerés és tapasztalat alapján
Objektív, síkszerű A legjellemzőbb nézet vetülete
Csillagkép: távolság és magnitúdó
Távolság és szögtávolság nem érzékelhető
Távolság és méret nem érzékelhető
Méret és magasság nem érzékelhető
Geometriai kép
Hiteles megjelenítés eszközei Műszaki paraméterek adatok, összefüggések, méretek, időpont Szabványos ábrázolás jelölések, szerkesztési elvek Szakmánként eltérő képi nyelvek térképi, műszaki jelek süketek jelírása közlekedési jelek vallási szimbólumok
Térkép Képiesség és mérethűség kettőssége Méret leolvasható, de nem mindenkinek szemléletes Alakzat visszaállíthatósága vetítés típusa (centrális, axonometrikus) képfelület (sík, hengerpalást, kúppalást) koordináták magassági értékek vetületi egyenlet
Szubjektív, síkszerű Ősi művészi (legjellemzőbb nézet)
Szóbeli és képi információ Szöveg és kép tudati feldolgozása eltérő Térmodellezés rajzban és agyban ismeretközlés, tömörítés nyelvi korlát nélkül díszít, szennyez (tévéreklám, óriásplakát) információ egy időben, nem egymás után szubjektív képolvasási (feldolgozási) készség tapasztalat, háttérismeret térlátás, térszemlélet, térbeli gondolkodás sorrend, részletek értelmezésének mélysége
Kultúra, szimmetria, színek Olduvai (2,5 M év): az esztétikai érzék első megnyilvánulása (színek, szimmetria, szimbólumok a köveken) Homo sapiens: fogalmi gondolkodás jelei, szimbólumok (csonton, fogon) Homo sapiens sapiens: barlangrajzok, emberi és állati alakok Çatalhüyük: pszichikus esemény (karjukat istenség felé emelő emberek)
Esztétikai törekvés Irodalom, zene, építészet, képzőművészet harmónia, ritmus, szünet, szépség, arányok, színek Kartográfiában szépség és tudomány találkozása „Szép magyar térkép” geometria, optika, vetülettan 3D-s tájkép: esztétikai megújulás a tudomány módszerével?
Egyiptom Frontális ábrázolás általános Festészet Szobrok
Menna sírja, –1400
Kert tóval
Bíró, írnok, fáraó
Indián földrajzi atlasz