Varga László netTeam – Magyarország Kft. Budapest, 2006. november 23. Az elektronikus ügyintézés jogszabályi háttere és gyakorlata.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

főigazgató-helyettes
Gordos Márta Európai Együttműködési Programok Igazgatósága
Elektronikus Ügyfélkapu – kapcsolat az ügyfél és a közigazgatás között
Az információbiztonság
Digitális aláírás, személyazonosítás E-önkormányzat október 11. Sikolya Zsolt vezető tanácsadó eGov Kft.
Elektronikus aláírás Balogh Zsolt György egyetemi docens
Magyar törvények és PKI. Büntetőjogi rendelkezések • Bűncselekmények, melyek eszköze az informatika • Bűncselekmények, melyek tárgya az informatika Aki.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Iratkezelés ellenőrzése, az ellenőrzés részletes feladatai
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
Információbiztonság a Magyar Köztársaság közigazgatásában dr
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
A törvényességi felügyelettel összefüggő írásbeli kapcsolattartás
Elektronikus archiválórendszer fejlesztése PKI alapokon Készítette: Kollár Balázs november 11.
Elektronikus kérelem benyújtás
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Elektronikus dokumentumok
Az elektronikus aláírás állami elismerése
Click to edit Master title style „Egy hajóban evezünk…” avagy informatika mint a szükséges lapát November 21. „Egy hajóban evezünk…” egészségügyi.
Önkormányzati hivatalok jogszabályból eredő elektronikus közzétételi kötelezettségei és azok megoldása Közszolgálati Tisztviselők Szakmai Szervezeteinek.
MTA Statisztikai és Jövőkutatási Tudományos Bizottsága
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A referencia – intézmények működésének eljárásrendje Harkány, 2009.november 13.
E-ÖNKORMÁNYZAT Forráskeresés és átalakulás közben BACK OFFICE Jogosultság-kezelési előírások, és ezek megvalósítása egy elektronikus ügyiratkezelő rendszerben.
E-közigazgatás biztonsági nézőpontból Szigeti Szabolcs CISA, CISM, CISSP
Elektronikus aláírás, azonosítás, hitelesítés
Védjegybejelentés elektronikus úton László Áron Márk.
HEFOP/ /2 Szerződéskötési alapismeretek. HEFOP/ /22 Tartalomjegyzék Szerződéskötés folyamata Támogatási szerződés.
Tűzvédelmi Műszaki Megfelelőségi Kézikönyv
Stipkovits István ISZ auditor SGS Hungária Kft.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
E-számlázás gyakorlata és ellenőrzése Czöndör Szabolcs Ellenőrzést Támogató Főosztály főosztályvezető.
Módosult a közfeladatot ellátó szervek iratkezeléséről szóló kormányrendelet (335/2005.) Dr. Hollósi Gábor Ph.D. Magyar Országos Levéltár Kormányzati Gyűjtőterületi.
Változások az építőiparban – 2013 Tájékoztató az építésüggyel kapcsolatos jogszabályok január 1-e óta hatályos kivitelezőket érintő rendelkezéseiről.
A Magyar Telekom csoport e-számla megoldásai „Elektronikus számlázás – MOST!” konferencia március 7.
Rövid áttekintés a MOK/HEFOP kártyák használhatóságáról Készítette: Nádor Szabolcs,
A jegyző szakhatósági közreműködése az útügyi, bányafelügyeleti és műszaki biztonsági engedélyezési eljárásokban Gida Attila főosztályvezető-helyettes.
Egy termék tanúsítása — tapasztalatok és következtetések Vágujhelyi Ferenc.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
Vacha Ferenc fejlesztési koordinátor Az elektronikus ügyintézés törvényi háttere és gyakorlata.
Füzessy Tamás üzletág igazgató A FreeSoft a megújult elektronikus ügyintézésért.
Az elektronikus számlázás jogszabályi háttere és ellenőrzése dr. Boros Richárd ellenőrzési főosztályvezető-helyettes APEH Kiemelt Adózók Igazgatósága.
E-IRATKEZELÉS A LEVÉLTÁRI TÖRVÉNY MÓDOSULÁSÁNAK TÜKRÉBEN.
26/09/20161 Elektronikus számlázás ellenőrzési tapasztalatai Czöndör Szabolcs Elektronikus Kereskedelem Ellenőrzési Osztály.
A közfeladatot ellátó szervek egységes iratkezelését szabályozó törvény aktualitásai és a megvalósítás lehetőségei május.
Változott a jogszabály (46/2007. PM rendelet) - EDI alapú számlázás még könnyebben!,,Így készül az elektronikus számla” konferencia: Április 08.
1. „Úton az elektronikus levéltár felé” konferencia Informatikai iratkezelő rendszerek minősítése, tanúsítása, az iratkezelő szoftverek jogszabályi.
Füzessy Tamás üzletág igazgató A MOREQ és a KEIR összehasonlítása.
Az elektronikus számla adóigazgatási azonosításra alkalmassága.
Elektronikus Számlakibocsátók Egyesület Elektronikus számlázás – 2015 Mi történjen 2008 és 2015 között? Barsi András, Mitnyik Béla.
Munkáltatói intézkedések közlésének Hszt. szerinti szabályozása
„Nem a papírra van szükség, hanem a rajta lévő információra!”
Úton az elektronikus levéltár felé
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Akkreditált IT terméktanúsítás - a NAT szerepe a tanúsításban
ELEKTRONIKUS ALÁÍRÁS E-JOG.
Elektronikus számlázás - technológiai tapasztalatok
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
Őszintén az archiválásról
Az elektronikus aláírás
Az önkormányzati ASP és az önkormányzatok elektronikus ügyintézési feladatai Pécs, november 23.
ÉMI Kht. Mechanikai Tudományos Osztály
A helyi önkormányzat, mint elektronikus ügyintézést biztosító szerv január 1. napjától ellátandó feladatai Dán Mihály e-közigazgatási referens Budapest,
Közbeszerzési Döntőbizottság
Az elektronikus közbeszerzés bevezetése és várható hatásai
Az I-DOK rendszer és ami mögötte van
Az elektronikus aláírás
Az elektronikus aláírás
Előadás másolata:

Varga László netTeam – Magyarország Kft. Budapest, november 23. Az elektronikus ügyintézés jogszabályi háttere és gyakorlata.

Miért fontos az elektronikus ügyintézés? •információs társadalom által érintett fontosabb területek: –üzleti élet –közigazgatás •hiteles elektronikus nyilatkozattétel •hiteles elektronikus adattovábbítás

Jogszabályi háttér 24/2006. (IV. 29.) BM–IHM NKÖM együttes rendelet a közfeladatot ellátó szerveknél alkalmazható iratkezelési szoftverekkel szemben támasztott követelményekről

2.1. Az Iratkezelési Szabályzatnak meg kell felelnie a közfeladatot ellátó szervek iratkezelésének általános követelményeiről szóló 335/2005. (XII.29.) Korm. rendeletben megfogalmazott követelményeknek. 24/2006. (IV. 29.) BM–IHM NKÖM Jogszabályi háttér

335/2005. (XII.29.) Kormány rendelet Előírja: •az iratkezelés szabályozása •egyedi iratkezelési szabályzatok hatálybalépése •az iratkezelés felügyelete a szerven belül •az irattári terv •az iratok kezelésének általános követelményei •az iratkezelés folyamata •hozzáférés az iratokhoz, az iratok védelme Jogszabályi háttér

24/2006. (IV. 29.) BM–IHM NKÖM 5.3. Az ISZ-nek biztosítania kell az előírt formátumban érkező elektronikus iratok nyilvántartásba vételét és megfelelő tárolását, valamint elektronikus feldolgozását és/vagy papíralapú feldolgozási folyamatba továbbítását. Jogszabályi háttér

•2001. évi XXXV. Törvény az elektronikus aláírásról •193/2005. (IX. 22.) Korm. Rendelet az elektronikus ügyintézés részletes szabályairól •195/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet az elektronikus ügyintézést lehetővé tevő informatikai rendszerek biztonságáról, együttműködési képességéről és egységes használatáról •2004. évi CXL. Törvény a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól •12/2005. (X. 27.) IHM az elektronikus ügyintézési eljárásban alkalmazható dokumentumok részletes technikai szabályairól •13/2005. (X. 27.) IHM rendelet a papíralapú dokumentumokról elektronikus úton történő másolat készítésének szabályairól Jogszabályi háttér

2001. évi XXXV. törvény az elektronikus aláírásról •Elektronikus aláírás: elektronikus dokumentumhoz azonosítás céljából logikailag hozzárendelt és azzal elválaszthatatlanul összekapcsolt elektronikus adat, illetőleg dokumentum. •Elektronikus dokumentum: elektronikus eszköz útján értelmezhető adat, mely elektronikus aláírással van ellátva. Jogszabályi háttér

2001. évi XXXV. Törvény az elektronikus aláírásról •Fokozott biztonságú elektronikus aláírás: elektronikus aláírás, amely megfelel a következő követelményeknek: •a) alkalmas az aláíró azonosítására és egyedülállóan hozzá köthető, •b) kizárólag az aláíró férhet hozzá, •c) a dokumentum tartalmához kapcsolódik és minden - az aláírás elhelyezését követően az iraton, illetve dokumentumon tett - módosítás érzékelhető. Jogszabályi háttér

•Időbélyegző: elektronikus irathoz, dokumentumhoz hozzárendelt, igazolás, amely tartalmazza a bélyegzés időpontját, és a dokumentum tartalmához úgy kapcsolódik, hogy minden - az igazolás kiadását követő módosítás érzékelhető évi XXXV. Törvény az elektronikus aláírásról Jogszabályi háttér

2001. évi XXXV. Törvény az elektronikus aláírásról •Minősített elektronikus aláírás: olyan - fokozott biztonságú – elektronikus aláírás, melynek használatához minősített tanúsítvány szükséges. Jogszabályi háttér

AZ ÜGYFÉL ELEKTRONIKUS BEADVÁNYÁNAK FOGADÁSA Biztosítani kell, hogy a hátóság hivatali időn kívül is folyamatosan fogadja az elektronikus beadványokat. Az érkeztetésről elektronikus visszaigazolást kell küldeni a feladónak, mely többek között tartalmazza az érkeztető számot. 193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet Jogszabályi háttér

A hatóság az elektronikusan aláírt beadvány aláírásának érvényességét 3 napon belül köteles ellenőrizni. Az elektronikus aláírás ellenőrzése során meg kell hogy vizsgálja, hogy az elektronikus aláírás a külön jogszabályban foglalt követelményeknek megfelel-e. 193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet Jogszabályi háttér

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet A hatóságnak tájékoztatnia kell az ügyfelet/feladót az azonosítás sikertelenségéről, és hiánypótlásra kell hogy felhívja, ha az elektronikus beadványa értelmezhető, de a) elektronikus aláírás nem érvényes, b) elektronikus aláírás nem megfelelő c) az elektronikus aláírással hitelesített azonosító adatok nem egyeznek meg az elektronikus beadványban foglalt adatokkal, vagy d) az elektronikus beadvány az azonosításhoz szükséges adatokat nem tartalmazza. Jogszabályi háttér

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet A hatóság az elektronikus dokumentum fogadását követően az elektronikus aláírás érvényességének ellenőrzéséig meg kell, hogy vizsgálja: elektronikus aláírás tartalmaz-e időbélyegzőt? Ha az elektronikus aláírás időbélyegzőt nem tartalmaz, a hatóság azt haladéktalanul ki kell egészítse időbélyegzővel vagy elektronikus aláírással hitelesített saját időjelzésével. Jogszabályi háttér

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet AZ ELEKTRONIKUS DOKUMENTUM ÜGYFÉLLEL VALÓ KÖZLÉSE Az az elektronikus dokumentum minősül elektronikus úton közöltnek, amelyet a)a hatóság az ügyfél ügyfélkapuban regisztrált levélcímére elektronikusan megküldött, b) a hatóság az ügyfél beadványában megadott elektronikus feladói címére vagy - ha a beadvány ilyet tartalmazott - válaszcímére elektronikusan megküldött Jogszabályi háttér

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet Az elektronikus dokumentum elektronikus úton közöltnek minősül, ha az ügyfélnek az elektronikus dokumentum vételét visszaigazolja. Az ügyfél az elektronikus dokumentum vételét azzal igazolja vissza, hogy az elektronikus dokumentumot megnyitja. Jogszabályi háttér

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet AZ ELEKTRONIKUS ÉS A HAGYOMÁNYOS ÜGYINTÉZÉS KAPCSOLATA A hagyományos és elektronikus ügyintézés összekapcsolását biztosító eljárások Jogszabályi háttér

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet Ha az elektronikus dokumentum papír alapon történő megjelenítésének műszaki feltételei adottak, a másolatban rögzíteni kell: a) az elektronikus dokumentum szöveges és ábrázolt tartalmát; b) a kiadmányozó személy, valamint a hatóság nevének és az aláírás időpontjának szöveges megjelenítését, Jogszabályi háttér AZ ELEKTRONIKUS DOKUMENTUMRÓL KÉSZÍTETT PAPÍRALAPÚ MÁSOLAT

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet c) záradékban az elektronikus dokumentum azonosítására vagy a másolat készítésére vonatkozó adatokat (metaadatokat), amelyek az elektronikus dokumentum tartalmából egyébként nem állapíthatóak meg, de a másolatot kérő szempontjából jelentőséggel bírnak; d) „az elektronikus dokumentumban foglaltakkal egyező tartalmú irat” záradék szöveget. Jogszabályi háttér

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet Amennyiben az eljárás során egyes eljárási cselekményeket elektronikus úton nem lehet végezni, azok elvégzéséhez a papíralapú másolatot kell felhasználni. Az ügy elektronikus dokumentumainak olyan hatósághoz történő továbbítása esetén, ahol az elektronikus dokumentum használatának feltételei nem biztosítottak, az elektronikus dokumentumról papíralapú másolatot kell készíteni és küldeni. Jogszabályi háttér

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet Ha a hatóság elektronikus adathordozón benyújtott beadványt is fogad, a megfelelő elektronikus adathordozón benyújtott beadványról a benyújtással egyidejűleg, a beadványt benyújtó személy jelenlétében olyan elektronikus másolatot kell készíteni, amelyben az adathordozón rögzített elektronikus beadványon túl a hatóság: ELEKTRONIKUS ADATHORDOZÓN BENYÚJTOTT BEADVÁNYRÓL KÉSZÍTETT ELEKTRONIKUS MÁSOLAT Jogszabályi háttér

193/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet a) nyilatkozik a másolat és az elektronikus adathordozón rögzített beadvány azonosságáról, b) megadja az elektronikus adathordozó azonosításához szükséges adatokat, valamint c) a fentieket elektronikus aláírással igazolja, Jogszabályi háttér

13/2005. (X. 27.) IHM rendelet A papíralapú dokumentumról történő elektronikus másolatkészítés során a másolatkészítőnek biztosítania kell a papíralapú dokumentum és az elektronikus másolat megfelelését, és azt, hogy minden módosítás érzékelhető legyen. A PAPÍRALAPÚ DOKUMENTUMOKRÓL ELEKTRONIKUS ÚTON TÖRTÉNŐ MÁSOLAT KÉSZÍTÉSÉNEK SZABÁLYAIRÓL Jogszabályi háttér

13/2005. (X. 27.) IHM rendelet Az elektronikus másolatot a következő adatok elhelyezésével kell létrehozni és azt egyértelműen az eredeti papíralapú dokumentumhoz rendelni: a) a papíralapú dokumentum megnevezése; b) a papíralapú dokumentum fizikai méretei; c) a másolatkészítő szervezet megnevezése és a másolatkészítő személy neve; d) a másolatkészítő rendszer, e) a másolatkészítés ideje; f) érvényességi idő, vagy annak jelzése, hogy az érvényességi idő nem meghatározott. Jogszabályi háttér

Iktató -, ügyiratkezelő rendszer

Miért elégedett a jelenlegi szoftverével? •megszokták •az ügyintéző már megtanulta •nem tudják, hogy van jobb, korszerűbb program •idegenkednek a váltástól

Egy új modell…  kényelmesebb  gyorsabb  kisebb fogyasztású  biztonságosabb  megbízhatóbb (nem hibásodik meg) A próba után azonnal észrevesszük régi modellünk hiányosságait.

A Tanúsításról számokban A Certop részéről: 6 mérnök szakértő 20 nap, 960 munkaóra A netTeam részéről: 5 fejlesztőmérnök, 1 fejlesztési koordinátor 80 nap, 3840 munkaóra Több mint 500 oldal dokumentáció: Kockázatelemzés, Funkció leírás, Informatikai Biztonsági Koncepció, Felhasználói kézikönyv

A Tanúsítás Két ISO szabvány: ISO/IEC ISO/IEC Rendeletek: 193/2005. (I. 22.) Korm. Rendelet 12/2005. (X.27.) IHM rendelet 13/2005. (X.27.) IHM rendelet 335/2005. (XII. 29.) Korm rendelet 24/2006. (IV.29.) BM-IHM-NKÖM együttes rendelet és további kapcsolódó jogszabályok…

”Sokmilliós” rendszerek •Jelentős hardverberuházást igényel •Magas telepítési, oktatási költségek •Költséges fenntartás, drága licenszdíjak •Rugalmatlan, robosztus rendszerek

„Pár tízezer” forintos szoftver? •Elavult fejlesztői környezet •Nehézkes kezelés •Egygépes működés •Minimális kereső funkció •Áttekinthetetlen nyomtatási kép •Csak papír alapú dokumentumok kezelése •Minimális technikai segítség •Egyszemélyes vállalkozások

Az optimális megoldás •Hálózatos alkalmazás •Legújabb fejlesztői környezet •Minimális hardverigény •Sávos árképzés •Ár/érték arány •Több mint 500 sikeres bevezetés

Referenciák Több mint 500 államigazgatási ügyfél Közel 200 vállalati bevezetés Napi 5000 felhasználó Önkormányzati ügyfeleink a megyéből: Polgármesteri Hivatal Szentlőrinckáta; Márianosztra Kóspallag Ipolyadamásd Községek Körjegyzősége, Nagyközségi Önkormányzat Domony, Őrbottyán Nagyközség Önkormányzat, Polgármesteri Hivatal Gomba, Polgármesteri Hivatal Farmos, Polgármesteri Hivatal Hernád, Polgármesteri Hivatal Jászkarajenő, Polgármesteri Hivatal Nagytarcsa, Polgármesteri Hivatal Nyáregyháza, Polgármesteri Hivatal Nyársapát, Polgármesteri Hivatal Pilisszentiván, Polgármesteri Hivatal Szigetcsép, Polgármesteri Hivatal Újszilvás, Polgármesteri Hivatal Vácrátót, Polgármesteri Hivatal Vasad, Táborfalva Község Önkormányzat Polgármesteri Hivatala, Tatárszentgyörgy Község Önkormányzat

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!