Liberalizáció a postai piacon hatósági szemmel PSZE Budapest, 2013. 04. 17. dr. Bóta Ibolya.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

1 XVIII. Országos Postás Konferencia A január 1-jén hatályba lépő postatörvény a nemzetközi összehasonlításban Dr. Sümegi Péter Hatósági Kapcsolatok.
Hírközlés – Hatóság Szabó Tibor Kompetenciaközpont vezető
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Gyógyszernek nem minősülő gyógyhatású készítmények
Az e-közigazgatás fejlesztésének legújabb eredményei a hatósági eljárások területén Előadó: Dr. Kis Gergely főosztályvezető E- Közigazgatási Főosztály.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Felsőfokú egészségügyi oklevelek elismerése
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
A PÁLYÁZAT Márkus Miklós szakértő Stratégiai zajtérképek és zajcsökkentési intézkedési tervek készítése Székesfehérvár 2013 Zárórendezvény.
Az IKSZT címbirtokos szervezetek működtetési kötelezettségeiről VM Vidékfejlesztési, Képzési és Szaktanácsadási Intézet Budinszki István szeptember.
A kormányzat szerepvállalása a kibervédelemben Dr. Rétvári Bence államtitkár Változó környezet, változó biztonság - Kiberfenyegetések kihívásai napjainkban.
Új szabályok, új fogalmak az elektronikus ügyintézésben dr
A földgázpiac jelenlegi szereplői, működési tapasztalatok, várható változások. A Magyar Gázipari Egyesülés működésének bemutatása Molnár.
Európai Uniós pályázatok Unio Tender Europa Kft..
A PIACI MŰKÖDÉS TAPASZTALATAI A MAGYAR GÁZIPARBAN
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
1 Kormányszóvivői tájékoztató március 31. Egységes Magyar Munkaügyi Adatbázis (emma)
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Dr. Bujdosó András Imre főosztályvezető
Állam munkavédelmi feladatai
Gazdasági kihívások az egészségiparban; Budapest, január Csatlakozás az Európai Unióhoz: iparjogvédelmi hatások az egészségiparban Ficsor Mihály.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
Az ELMŰ Nyrt. fogyasztói panaszkezeléssel és fogyasztói kifogással kapcsolatos tapasztalatai márc. 27.
A járási rendszer megújítása
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
A Safer Internetplus Program célja és területei eContentplus és Safer Internetplus Nemzeti Információs Nap Budapest, április 18. Simor Gabriella,GKM.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
2011. évi CCIX. Tv. Konferencia neve, helye: Budapest, 2012 október 30. GWP-konferencia Vojtilla László elnöki tanácsadó Magyar Energia Hivatal.
Kihívások a HR szakterület előtt Budapest, PSZE HR Szakmai nap Előadó: Rajnai Attila gazdasági vezérigazgató-helyettes.
1 A LIBERALIZÁLT ENERGIAPIAC HATÁSA A GAZDASÁG FEJLŐDÉSÉRE Gazdasági és Közlekedési Minisztérium Hatvani György helyettes államtitkár.
Az igénybevevői nyilvántartás
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Polgári Légiközlekedési Hatóság
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
Elektronikus ügyintézés a nyugdíjbiztosításban
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
TÁJÉKOZTATÓ A KENŐOLAJOKKAL ÉS KENŐANYAGOKKAL KAPCSOLATBAN
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
2014. november Rendek Tímea
Árszabályozás a postai piacokon Kiss Károly Miklós, MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet (Hálózatok gazdaságtana kutatócsoport) Stenger Zsolt, Pannon.
Az NFFF megvalósításának szervezési és szervezeti kérdései
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
A évi allokáció általános bemutatása- zárása
EURÓPAI AUTÓSZERVIZEK MAGYARORSZÁGI EGYESÜLETE
Termelői csoportok tájékoztatója Eredmények és lehetőségek B udapest, február 10. dr. Forgács Barnabás szakállamtitkár.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
A szolgáltatási irányelv alkalmazásából nyíló lehetőségek a kkv-k számára A gazdasági élet stratégiái június 28. Külügyminisztérium.
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A járási rendszer megújítása
A jogforrási rendszer II.
A Minőségellenőrzési Eljárási Szabályzat
ETS-létesítményeket, EU-ETS hitelesítőket
Előadás másolata:

Liberalizáció a postai piacon hatósági szemmel PSZE Budapest, dr. Bóta Ibolya

2 1.A hatóság postai szakmai feladatai 2.A postapiac mérete 2012-ben 3.Az új törvényi szabályozás ismertetése 4.A szolgáltatásminőség alakulása

3 A postai hatósági feladatok  Engedélyezési, nyilvántartási feladatok:  az egyetemes szolgáltatási körbe tartozó szolgáltatások engedélyezése  postai szolgáltatások bejelentésének kezelése  hatósági nyilvántartások vezetése  mentesítési kérelmek, minőségvizsgálati módszertanok elbírálása  Piacfelügyelet:  Piacfelügyeleti terv szerinti és terven kívüli országos vizsgálatok  Általános piacfelügyeleti ellenőrzések (hivatalból, kérelemre)  postai igénybevevői panaszok hatósági felülvizsgálata  Szabályozásban való közreműködés:  Nemzetközi szabályozás  ERGP ( 5 munkacsoportban tevékenykedünk, EU ajánlások előkészítése, elemzések)  CERP (2 munkacsoportban dolgozunk)  UPU (CA és POC, 25. Kongresszus)  CEN (TC 331 munkacsoport, postai szabványok)  Nemzeti szintű szabályozás (előkészítés, szakmai egyeztetés, véleményezés)  Egyéb hatósági ügyek:  költségszámítás és számviteli szeparáció ellenőrzése  együttműködési szerződések vitás ügyei  szakértői engedélyek kezelése  táviratpiaci hatósági feladatok ellátása (adatszolg. kezelése, ÁSZF-ek, panaszok)

4 A liberalizáció A liberalizáció A liberalizáció: a gazdaság esetében a különböző (jogszabályi, intézményi stb.) gazdasági korlátokat megszüntető törekvés. 20 évvel ezelőtt megkezdődött a postáról szóló évi XLV. törvény részleges piacnyitást hirdetett meg. A postai piacra vonatkoztatva ez a folyamat már legalább 20 évvel ezelőtt megkezdődött, hiszen a mintegy 30 évig hatályban lévő évi II. törvényt felváltó, a postáról szóló évi XLV. törvény részleges piacnyitást hirdetett meg.

5 A postapiac liberalizációjának indokai A postai szolgáltatások a hírközlés és a kereskedelem szerves része; •A Közösségen belül a postai szektor fejlettsége és a szolgáltatások minősége jelentős eltéréseket mutat; •Az ágazatban megfigyelt egyenlőtlenségek akadályozzák a Közösség belső kohéziójának fejlődését, mert azon területek, ahol nincs megfelelő postai szolgáltatás, hátrányos helyzetbe kerülnek a levélkézbesítés és az áruterjesztés vonatkozásában. Okok •A belső piac megteremtése a postai ágazatban is: belső határok nélküli piac, amelyen biztosított az áruk, személyek, szolgáltatások és a tőke szabad mozgása ; •Közösségi szinten olyan egyetemes postai szolgáltatás garantálása, amely magában foglalja a meghatározott minőségű minimális szolgáltatási kört, amelyet elérhető áron minden felhasználó érdekében minden tagállamban nyújtani kell; •Fokozott innováció, magasabb színvonalú szolgáltatás, javuló költséghatékonyság, ezzel összhangban új piaci belépők, új termékek, szolgáltatások megjelenése és a foglalkoztatás előmozdítása. Célok Az Európai Unió elkötelezte magát a postapiac fokozatos, legkésőbb december 31-ig, az új tagok és a speciális földrajzi helyzetű tagok esetében december 31-ig teljes körűen végrehajtandó liberalizálása mellett.

6 A postapiac liberalizációjának módja Állami feladat, hogy a postai szolgáltatások meghatározott köréhez földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül, meghatározott minőségben és megfizethető, egységes áron mindenki hozzáférjen; Az egyetemes szolgáltatás biztosításából eredő esetleges veszteségek kompenzálása érdekében a teljes piacnyitást követően is van lehetőség speciális finanszírozási modelleket kialakítani. Az egyetemes szolgáltatás biztosítása mellett A nem torzított versenypiac megteremtését össze kell hangolni a fokozatos és ellenőrzött piacnyitással annak érdekében, hogy az egyetemes szolgáltatás fenntarthatósága is biztosított legyen; A piacnyitás véghatáridejének kijelölése időt hagy az inkumbens felkészülésére, versenyképességének javítására ; A liberalizációra való felkészülés időszakában lehetőség van az inkumbens piacának szabályozási eszközökkel való átmeneti védelmére a szükséges és arányos mértékben (az egyetemes szolgáltatás keresztfinanszírozásához az inkumbens monopóliumaként „fenntartott” szolgáltatási kör). Fokozatosan Az Európai Unió elismeri az egyetemes szolgáltatás jelentőségét, illetve azt, hogy a tagországoknak a postai szolgáltatás specialitásai miatt felkészülési időre van szükségük

7 Postai szolgáltatók és szolgáltatások Postai szolgáltatók száma284 egyetemes szolgáltató1 integrált posta szolgáltatást ellátó24 gyorsposta szolgáltatást ellátó84 futárposta szolgáltatást ellátó238 postai közvetítő

8 A piaci szereplők számának alakulása az EU-ban Country Notes AT 1113a) BEBE a) BGBG 4466 CY d) CY CZCZ 1111 b) DE a), e) DK 15a) EE EL ES 1363 f) FI 310 FR FY HR HU IE c) LT LV MT NL 83135a) NO PL PT RO RS 3441 SE a) SI SK 19 20

9 A postapiac változása az éves szolgáltatói adatszolgáltatások elemzése alapján Egyetemes postai szolgáltatás Nem egyetemes postai szolgáltatás Futárposta Gyorsposta Integrált posta Nem egyetemes egyéb Postai piac összesen (millió Ft) A postai piac alakulása (millió Ft)

10 A Magyar Posta Zrt. számokban:  192 milliárd Ft nettó értékesítési árbevétel  2,7 milliárd Ft adózás előtti eredmény  fő átlagos létszám  357 mobil posta járat  2750 fix postahely  763 millió db postai küldemény  ebből egyetemes 756 millió db Kettős szerepben:  egyetemes szolgáltató  versenypiaci résztvevő Kettős szerepben:  egyetemes szolgáltató  versenypiaci résztvevő Néhány adat az egyetemes szolgáltatóról

11 Az új postatörvény ismertetése Szabályozott kérdések : A postai szolgáltatás és a postai szolgáltatásfajták meghatározása  A postai szolgáltatás és a postai szolgáltatásfajták meghatározása 1. Egyetemes postai szolgáltatás 2. Egyetemes postai szolgáltatást helyettesítő postai szolgáltatás 3. Az egyetemes postai szolgáltatást nem helyettesítő postai szolgáltatás – futár, expressz, EMS, v. legalább egy többletszolgáltatást magába foglaló postai szoláltatások  Piacra lépési, piacelhagyási szabályok 1.Bejelentés 2.Engedély  Az egyetemes postai szolgáltatás szabályai 1.Általános szabályok az ellátáshoz 2.A szolgáltató kijelölése + Egyetemes Postai Közszolgáltatási Szerződés a Miniszterrel 3.Méltánytalan többletteher finanszírozása: Egyetemes Postai Szolgáltatást Támogató Számla + Állami támogatás lehetősége + kizárólagos jogok (pl. hivatalos irat, postabélyeg kibocsátás) 4.Az egyetemes szolgáltató közreműködése közszolgáltatásokban (nyugdíjkifizetés, pénzforgalmi szolgáltatások, kihelyezett kormányablak, elektronikus ügyintézés) ha nem veszélyezteti az egyetemes postai ellátását  A postai szolgáltatás nyújtása, szolgáltatási szerződés, felelősségi szabályok, kártérítés  Adat és titokvédelem, panaszkezelés  Számviteli követelmények  Állami feladatok

12 Végrehajtási rendeletek Kormányrendelet tervezetek: • A postai szolgáltatások ellátásának részletes szabályairól; • Az Egyetemes Postai Szolgáltatást Támogató Számla működésének részletes szabályairól Miniszteri rendelet tervezetek: • Számviteli elkülönítés és a költségfelosztás szabályairól • Az egyetemes postai szolgáltatások díjképzésének szabályairól. Elnöki rendelet tervezetek szakmai előkészítése folyamatban.

13 A minőség a piacon maradás, a sikeresesség egyik feltétele !

14 Szolgáltatásminőség számokban Állandó postai szolgáltató-helyek száma Akadálymentesítés nélküli szolgáltató- helyek száma Akadálymentesített szolgáltató-helyek száma Akadálymentesített szolgáltató-helyek aránya (%) ,4 Levélgyűjtő szekrények száma Akadálymentesítés nélküli levélgyűjtő szekrények száma Akadálymentesített levélgyűjtő szekrények száma Akadálymentesített levélgyűjtő szekrények aránya (%) ,41 Külterületi támpontok száma Akadálymentesítés nélküli támpontok száma Akadálymentesített támpontok száma Akadálymentesített támpontok aránya (%) ,60 Minősítés megnevezése év Mennyiség (db) Megoszlás (%) Panasz ,8 Számlareklamációk (átutalással fizetők)1 2025,1 Nemleges tudakozványok ,1 Összesen , év Kategóriák Mennyiség (db) Megoszlás (%) Elveszett, jelentősen késedelmes küldemény ,5 Késve érkezett küldemény8053,4 Sérült küldemény9003,8 Címváltozás5122,1 Küldemény kézbesítése, vagy begyűjtése ,1 Téves kézbesítés6782,8 Ügyfélszolgálati információkhoz való hozzáférés 1300,5 Postai személyzet viselkedése és hozzáértése5222,2 Hozzáférés a postai szolgáltatásokhoz2871,2 Panaszkezelési mód2571,1 Egyéb panasz ,2 Összesen23 918*100,0 A évben a mérésben résztvevő 89 postahely közül 85 posta várakozási idő adatai feleltek meg a Kormányrendeletben foglalt előírásnak.

15 Szolgáltatásminőség számokban Átfutási idők 2012 (%)D+1D+1…3D+1…5J+1…3J+1…5 Belföldi egyedi elsőbbségi levél 93,0 (85,0)99,8 (97,0) Belföldi egyedi nem elsőbbségi levél 94,6 (85,0)99,4 (97,0) Belföldi tömeges nem elsőbbségi levél 96,3 (85,0)99,7 (97,0) Nemzetközi bejövő elsőbbségi levél 93,6 (85,0)98,9 (97,0) Nemzetközi kimenő elsőbbségi levél 85,5 (85,0)97,2 (97,0) Postacsomag 81,5 (80,0)99,3 (95,0) Minőségi követelményCélértékeTeljesített minőség Teljesen vagy részlegesen elveszett, illetve megsemmisült könyvelt postai küldemények aránya ≤ 0,06‰0,0426‰ Minőségi követelményCélértékeTeljesített minőség Megsérült könyvelt postai küldemények aránya ≤ 0,05‰0,0127‰ Minőségi követelményCélértékeTeljesített minőség Olvashatatlan dátumnyomattal ellátott küldemények aránya ≤ 0,15%0,08%

16 Igénybevevői elégedettségvizsgálat A vizsgálat tartalma: • Elemző kitekintés: egyetemes postai szolgáltatások tartalma és szabályozása az EU tagállamaiban; • A hazai egyetemes postai szolgáltatásokkal kapcsolatos felhasználói igények és fogyasztói értékelések empirikus vizsgálata, a lakosság és a kis- és középvállalkozások vonatkozásában; • Szabályozási alternatívák vizsgálata az egyetemes postai szolgáltatások átalakításával kapcsolatosan; • Javaslatok a szabályozó számára.

17 A Magyar Posta szolgáltatásainak elérhetőségére vonatkozó átlagos lakossági értékelések

18 A Magyar Postán történő levél- és csomagfeladásra vonatkozó átlagos lakossági értékelések

19 Állandó posta – kritikus tényezőkkel való elégedettség és a fontosságuk

20 Igénybevevői elégedettségvizsgálat eredményei • A magyar postai egyetemes szolgáltatási kötelezettség az EU-ban a szigorúbbak közé tartozik; • Adataink szerint a Magyar Posta szolgáltatásaival és annak helyettesítőivel kapcsolatos fogyasztói szokások és értékelések viszonylag homogénnek mondhatók, az egyes fogyasztói csoportok között általában nem mutatkozik jelentős különbség; • A lakosság és a kkv-k is általában inkább elégedettek a Magyar Posta szolgáltatásaival, az egyetemes postai szolgáltatások jelenlegi szintjével; • Az egyes szolgáltatáselemek fontosságának megítélésében és átlagos értékelésében ugyanakkor különbségek vannak; • A jelenlegi egyetemes szolgáltatási szint a társadalmi igényekhez illeszkedik; • Néhány, a fogyasztók által fontosnak ítélt területen (pl. a kézbesítés gyorsaságának és megbízhatóságának növelésével) érdemi módon nőne a szolgáltatással való elégedettség.

21 Köszönöm a figyelmet!