A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége Alapítva: 1989
A múlt - TÖOSZ •A szövetségek közül elsőként alakult meg a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége (TÖOSZ) március •a települési autonómia kibontakozásáért •egy önkormányzat-barát társadalmi, gazdasági, jog környezet létrehozásáért •152 település tagságával jött létre a szövetség
Jelen - TÖOSZ •Jelenleg mintegy 1600 önkormányzat, a helyi önkormányzatok több mint fele vesz részt a TÖOSZ munkájában •A TÖOSZ döntően a kisebb települések önkormányzatait foglalja magában (község, nagyközség, város, járásszékhely város, fővárosi kerület) •A települési önkormányzatokon kívül több megyei önkormányzat, illetve térségi önkormányzati szövetség is tagja az összefogásnak
A TÖOSZ szervei •Küldöttgyűlés •Elnökség •Felügyelő bizottság •Tanácsnokok •Tisztségviselők •Megyei tagozatok •Polgármesternői tagozat •Titkárság
Mit nyújt a TÖOSZ? Az önkormányzati érdekvédelemben •Önkormányzati szakmai és érdekvédelmi szervezet •Helyi önkormányzati érdekek képviselete a központi szervekkel szemben •Partnerségre, együttműködésre kész szakmai szervezet •Tag önkormányzatok közötti vitás kérdésekben közvetítés vállalása •Tagdíjakból és pályázati támogatásokból gazdálkodik •Általános önkormányzati problémát megjelenítő egyedi ügyekben is eljár
Szolgáltatások a tagönkormányzatok számára •Önkormányzati Forró Drót bármilyen önkormányzatot érintő ügyben •Nemzetközi kapcsolatok koordinálása •Konferenciák, képzések, tanulmányutak szervezése •Kapacitás-építési programok működtetése az önkormányzati vezetők és szakértők részére: Polgármester Akadémia működtetése •Az Európa Tanács helyi demokráciát fejlesztő programjainak működtetése Magyarországon •E – Hírlevél és honlap fenntartása – •ÖNkormányzat című szakmai folyóirat negyedévente Mit nyújt a TÖOSZ?
Szolgáltatások a tagönkormányzatok számára • Gazdasági szereplők ajánlatainak közvetítése • Jó önkormányzati megoldások és példák bemutatása – Európa Tanács módszere szerint •Önkormányzati vezetést támogató program – Európa Tanács módszere szerint • Önkormányzati szakkönyvtár és szakmai műhely működtetése (Budapest, VI. kerület Teréz körút 23.) • Polgármester Akadémia keretei között - polgármesterek igény szerinti képzése - képviselő-testületek tréningje - tapasztalatcsere programok szervezése
Mit nyújt a TÖOSZ? •A TÖOSZ Elnöksége a nehéz élethelyzetbe került polgármesterek kollégák anyagi támogatására létrehozta a Polgármesterek Szolidaritási Alapját. A szolidaritási alaphoz való pénzügyi hozzájárulást elsődlegesen az aktív polgármesterektől várja az elnökség. Az alapra történő befizetéseket a TÖOSZ elkülönített szolidaritási alszámláján gyűjtjük. •Polgármesterek Szolidaritási Alapja • támogatásában részesülő személyről, a támogatás mértékéről és módjáról a TÖOSZ elnöksége soron kívül dönt. •Adományát a következő számlaszámra küldheti: •
A TÖOSZ tagság feltételei • A képviselő-testület határozatban kinyilvánítja, hogy a szövetség tagja kíván lenni és elfogadja az Alapszabályban írtakat, valamint teljesíti éves tagdíjfizetési kötelezettségét •Az éves TÖOSZ tagdíj: 20 Ft./lakos/ év. A tagdíj fele az érdekképviseleti, míg a másik fele a szolgáltatások szervezéséhez nyújt fedezetet •A tag önkormányzat folyamatosan megkapja a jogszabály változtatási elképzeléseket, jogszabálytervezeteket, amelyek kapcsán véleményt formálhat •A tag önkormányzat képviselője, többnyire a polgármester részt vehet szakmai programokon, projektekben •A TÖOSZ tag települések képviselői együttműködnek a programokban
TÖOSZ projektek Önkormányzati kapacitásépítési program norvég tapasztalatok alapján A projekt célja: •Önkormányzati közszolgáltatások átláthatóbbá tétele •Önkormányzati fejlesztések ösztönzése •Helyi demokrácia erősítése •Esélyegyenlőség megvalósítása •Helyi önkormányzatok kapacitásépítési rendszerének kiépítése Partnerek: Budapesti Corvinus Egyetem Közigazgatás-tudomány Kara (BCE KIK) Norvég Helyi és Regionális Önkormányzati Szövetség (KS)
A projekt elemei: •Polgármester Akadémia kiépítése, képzési program kialakítása, képzés •Önkormányzati tapasztalatcsere program (oktatásügy, szociális ügyek, egészségügy, környezetvédelem- energetika) •Képviselő-testületek képzése
Polgármester Akadémia kiépítése, képzési program kialakítása, képzés 10 hónapos kísérleti képzés, havonta két nap -elméleti tudást megalapozó képzés, -példákkal fűszerezett gyakorlati ismeretátadás -Interaktív tréning júliusában 62 polgármester sikeresen végzett 10 szakmai jegyzet készült
Polgármester Akadémia
A Polgármester Akadémia folytatása •„Polgármester lettem” intenzív alapozó képzés •TÖOSZ- okleveles polgármester képzés •Tudásbővítő képzés helyi önkormányzati vezetők számára
Tapasztalatcsere Program Egymástól tanulás lehetősége és gyakorlata Pályázat útján kiválasztott önkormányzatok részvételével négy területen •Közoktatás •Szociális ellátás •Egészségügy •Környezetvédelem-energetika Eredmények, jó gyakorlatok megjelenítése, javaslatok a változtatásokra JÓTÁR módszertani füzet
Oktatásügyi Tapasztalatcsere Program - Hódmezővásárhely, Kistokaj,Mátyásdomb és Tab -
Szociális Terület Tapasztalatcsere Program - Alsózsolca, Berhida, Udvari és Vésztő -
Egészségügyi Tapasztalatcsere Program - Gyöngyös,Nyírbátor, Öcsöd és Pilismarót -
Geotermális Tapasztalatcsere Program - Cserkeszőlő, Hajdúszoboszló, Mórahalom és Veresegyház -
Képviselő-testületek képzése Cél: •Az önkormányzati képviselő-testületek minőségi munkavégzésének elősegítése •A képviselők megerősítése •Képviselő-testületi tagok együttműködésének elmélyítése A képzés módszere: A 2 nap intenzív tréning típusú alapozó képzés, majd igény szerint évente egy napos fejlesztő tréning.
TÖOSZ projektek „A Harmadik Oldali Erőszak megelőzése helyi szinten” c. projekt bemutatása A projekt célja: A projekt egyik fontos célkitűzése a norvég-magyar szakmai tapasztalatok cseréje a háromoldalú párbeszéd fejlesztése és a méltányos munkakörülmények megteremtése az önkormányzati szektorban Partnerek: - Norvég Helyi és Regionális Önkormányzatok Szövetsége (KS) - Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezete (MKKSZ) -Norvég Helyi Önkormányzati Köztisztviselők Szakszervezete (Fagforbundet) Fő tevékenységek: az ügyféloldali erőszak gyakoriságának feltérképezése; norvég tréningmódszer adaptálása a magyar önkormányzatok részére.
A projekt célja: Hálózatépítés a határ mentén szlovák és magyar önkormányzatok között. Szeretnénk a készségeket és a tudást fejleszteni stratégiai partnerségek felépítése céljából; azért, hogy a határmenti régiókban új programok és projektek indulhassanak valós önkormányzati érdekek mentén. Partner: Szlovák Városok és Települések Szövetsége (ZMOS) ZMOS és TÖOSZ összefogás a hatékonyabb határon átnyúló együttműködésért
A projekt célja: •az önkormányzatok irányítási kapacitásainak fejlesztése a pénzügyi menedzsment terén •Szlovákia-Magyarország határon átnyúló együttműködés fejlesztése •Tréninganyag kidolgozása és kipróbálása •A közintézmények határon átívelő hálózatának támogatása, a szlovák és magyar képzési és oktatási modellek támogatása, cseréje és fejlesztése •A legjobb gyakorlatok és többnyelvű oktatási tervek, közös oktató és csereprogramok végrehajtása. Partnerek: ECM – Európai Menedzsment Központ Szlovákiában és az LRMI Helyi Obszervatórium Nonprofit Kft. MAFIS: Önkormányzati pénzügyi menedzsment (Manažment financií samospráv)
Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok Program •Az Európa Tanács módszere és szakértői támogatása mellett •Legjobb önkormányzati gyakorlatok feltérképezése, egymástól tanulás •Önkormányzati tudás és tapasztalatok
2012-ben az alábbi négy területen: A döntő résztvevői témánként •Amikor nem a pénz számít (5) •Legjobb testvérvárosi találkozó (4) •Varázslatos vizes világ (2) •Közfoglalkoztatás (7) Döntő és díjátadás: november 8 -án történt.
2013-ban az alábbi öt területen: •Közfoglalkoztatás (BM) •Gazdálkodó település (VM) •Új Nemzedék települése (KIM) •Helyi Esélyegyenlőségi Lehetőségek Programja (HELP) - EMMI •Legjobb testvérvárosi találkozó (Tempus Közalapítvány) + Territoria Magyar Innovációs Díj •Pályázati határidő: május 6.
Önkormányzati Vezetést Támogató Program •Az Európa Tanács Településvezetést Támogató Programja •Cél: több nézőpontot összegezve képet nyerni az önkormányzat működéséről •Támogató értékelés a településvezetésre és a helyi önkormányzatok szolgáltatásainak összességére és hatására nézve
Településvezetési Akadémia A program célja: a helyi vezetők képességeinek támogatása A program segíti: •a tudatos vezetés ösztönzését, •a vezetés elveinek, követelményeinek és működéseinek megértését, •erősségek és gyengeségek megértését, ugyanúgy, mint a mások bevonására képes vezető képének megalkotását, •a vezetési funkciókhoz szükséges készségek fejlesztését
Aktuális önkormányzati ügyek •2013. évi költségvetés •Adósságrendezés ügye, igazságosság •Közfoglalkoztatás továbbfejlesztése •Új önkormányzati törvény következményei: a) Közoktatás államosítása, b) Járás és közös hivatalszervezés, c) Víz, csatorna, hulladék ügyek, d) polgármesteri bérek
KÜLDÖTTGYŰLÉS UTÁN •2013. április 25. csütörtök •Veresegyház városa •TÖOSZ elvárások és kezdeményezések •Szlovák – magyar határ-menti együttműködés
Helyi esélyegyenlőségi programok (HEP) A helyi esélyegyenlőségi programok elkészítését a Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI) segíti, az önkormányzatok számára ingyenesen biztosított szolgáltatásokkal: Mentori segítség igénybe vétele. Önkormányzati köztisztviselők vagy közalkalmazottak felkészítése a helyi esélyegyenlőségi programok elkészítésére. A TKKI a szolgáltatásokat az ÁROP kódszámú, „Esélyegyenlőség-elvű fejlesztéspolitika kapacitásának biztosítása” című kiemelt projekt keretein belül biztosítja.
Jogszabályi háttér1. Magyarország Alaptörvénye Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló évi CXXV. Törvény 321/2011. (XII. 27.) Korm. rendelet A helyi esélyegyenlőségi programok elkészítésének szabályairól és az esélyegyenlőségi mentorokról Az emberi erőforrások minisztere 2/2012. (VI. 5.) EMMI rendelete a helyi esélyegyenlőségi program elkészítésének részletes szabályairól 31/2007. (II. 28.) Korm. rendelet a területfejlesztéssel és a területrendezéssel kapcsolatos információs rendszerről és a kötelező adatközlés szabályairól (TEIR)
Ebktv. 1. Az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló évi CXXV. Törvény 31.§ foglalkozik a helyi esélyegyenlőségi programokkal. (1) A települési önkormányzat öt évre szóló esélyegyenlőségi programot fogad el.
Ebktv. 2. Célcsoportok: nők, mélyszegénységben élők, romák, fogyatékkal élő személyek, gyermekek, idősek Vizsgálandó területek: oktatási, lakhatási, foglalkoztatási, egészségügyi és szociális helyzet Intézkedési terv: a feltárt problémák komplex kezelése Nemzetiségi önkormányzatok véleménye Egyéb koncepciók, integrált településfejlesztési stratégia, antiszegregációs célkitűzések (ha releváns) összhangja
Ebktv. 3. Az időarányos megvalósulást 2 évente felül kell vizsgálni, módosítani. A települési önkormányzati köztisztviselők vagy közalkalmazottak készítik el. Képzés, elkészítés, felülvizsgálat – mentorok segítik.
Ebktv §(6) Hatályos helyi esélyegyenlőségi program szükséges ahhoz, hogy a települési önkormányzat egyedi döntés alapján nyújtott, pályázati úton odaítélt támogatásban részesüljön (államháztartási alrendszerből, európai uniós forrásból, nemzetközi megállapodás alapján finanszírozott egyéb programok, források) Július 1-jét követően kell a fenti bekezdést alkalmazni!
Kormány rendelet /2011. (XII. 27.) Korm. Rendelet A helyi esélyegyenlőségi programok elkészítésének szabályairól és az esélyegyenlőségi mentorokról 1.§ (1) Helyi esélyegyenlőségi program: helyzetelemzés + intézkedési terv (2) Hátrányos helyzetű társadalmi csoportok: mélyszegénységben élők, romák, gyermekek, nők, idősek és fogyatékkal élők
Kormány rendelet 2. Helyzetelemzés: Vizsgálja a célcsoportok teljes lakossághoz viszonyított képzettségi, lakhatási, foglalkoztatási, egészségi, szociális és területi mutatóit, az adott település esélyegyenlőtlenségi problémáit. Intézkedési terv: a feltárt esélyegyenlőségi problémák felszámolása érdekében vállalt beavatkozások.
Kormány rendelet 3. 2.§ Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI): esélyegyenlőségi mentorhálózatot működtet: ingyenes, í rásban kell jelezni. Jelentkezni lehet: programok/helyi esélyegyenlőségi programok/letölthető dokumentumok/jelentkezési lap/jelentkezési lap kitöltésewww.tkki.hu
Kormány rendelet 4. A települési önkormányzat közigazgatási szervének köztisztviselőjét vagy költségvetési szervének közalkalmazottját delegálja a helyi esélyegyenlőségi program elkészítésére felkészítő képzésre, amelyet a TKKI esélyegyenlőségi mentorai tartanak számukra. A képzést sikeresen elvégző képes lesz: részt venni a kétévente esedékes felülvizsgálatban, új helyi esélyegyenlőségi programot készíteni, nyomon követni az intézkedési terv végrehajtását.
EMMI rendelet Az emberi erőforrások minisztere 2/2012. (VI. 5.) EMMI rendelete a helyi esélyegyenlőségi program elkészítésének részletes szabályairól tartalmazza pontosan a HEP struktúráját.
Képzés Lehetőség van arra, hogy egy önkormányzattól több munkatárs is részt vegyen a képzésen. A képzés 30 órás, akkreditált képzés – tanúsítvány kiadásával zárul. A képzés kb. 2 hónap időtartam alatt valósul meg, 3 alkalommal, a képzési időszak végére elkészül az adott település HEP-je.
Jelentkezés a képzésre A TKKI honlapján történt jelentkezést követően, a TKKI Területi Igazgatóságán dolgozó, adott önkormányzattal későbbiekben együtt dolgozó esélyegyenlőségi mentor telefonon felkeresi a jelentkezett önkormányzatokat - személyes kapcsolattartás. Márciusban indulnak az első képzések.
Mentorálás A képzési időszakban a képzési napok között telefonon, e – mailen folyamatos, továbbá helyszíni mentorálásra is lehetőség van. A HEP elkészítését szoftver segíti Júliustól intenzív helyszíni mentorálás és érzékenyítő workshopok szervezése következik.
Kapcsolat Várja jelentkezésüket a TKKI esélyegyenlőségi mentor hálózata! Bathó Éva Szakmai vezető 30/ Területi Igazgatóságok: Békéscsaba, Debrecen, Kecskemét, Miskolc, Nyíregyháza, Ózd, Pécs, Székesfehérvár, Szombathely és Budapest
Köszönöm a Figyelmet! Dr. Zongor Gábor a TÖOSZ főtitkára