A közigazgatás korszerűsítése Vetési Iván miniszteri biztos 2010

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Iskolai egészségfejlesztés – iskolai egészségterv
Területi államigazgatási szervek
Döntés, kormányzat, kormányzati döntés Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán óra.
A időszak végrehajtási intézményrendszere
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
A járási rendszer megújítása
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal szervezete és működése Dr. Berey Attila főigazgató megyei főállatorvos.
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
A kormányzat és a civil szervezetek kapcsolata Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár.
A kormányprogram végrehajtása a területi államigazgatásban
A területi államigazgatás átalakítása
Stabilitás és „zsákmányrendszer” szerepe a közszolgálati életpályában
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Állam munkavédelmi feladatai
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Szervezetfejlesztési Program
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A kormányhivatalok és a kormányablakok
A Ket. tervezett módosítása
A Veszprém megyei Kormányhivatal működésének tapasztalatai
Dr. Csonka Ernő helyettes államtitkár
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
Közszolgálat – Közigazgatás 2011
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Alapfogalmak: igazgatás, közigazgatás, bürokrácia Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A járási rendszer megújítása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Kormányszóvivői tájékoztató Olcsóbb, hatékonyabb állam Szilvásy György a Miniszterelnöki Hivatalt vezető miniszter.
Elektronikus Közigazgatás Operatív Program ( )
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
ORSZÁGOS ATOMENERGIA HIVATAL
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Készítette:Makra Betti Dátum:
A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium EKOP projektjeinek jelene és jövője dr. Rupp Zoltán főosztályvezető E-közigazgatásért felelős helyettes államtitkárság.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
Az MP12.0-án túl Gál András Levente Magyar Közigazgatási és Szervezetfejlesztési Kutatóintézet
A területi államigazgatás átalakítása
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A köztisztviselők jogállásáról Bevezető rendelkezések.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatala
Dr. Fülöp Zsuzsanna szóvivő, osztályvezető Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Békéscsaba, szeptember 10. Változások, célkitűzések,tervek - a fogyasztóvédelem.
Területi és helyi államigazgatási szervek október október 3.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
A járási rendszer megújítása
Közbeszerzési Hatóság
Minisztériumok, központi közigazgatás
A közigazgatás szervezete
Előadás másolata:

A közigazgatás korszerűsítése Vetési Iván miniszteri biztos 2010 A közigazgatás korszerűsítése Vetési Iván miniszteri biztos 2010. november 11.

Bemutatkozás Miniszteri biztosi feladatok A Közigazgatási és Elektronikus Közszolgáltatások Központi Hivatalának felkészítése a területi közigazgatás átalakítására a hivatal pénzügyi konszolidációja KIM-NFM feladatmegosztás végrehajtása 2010. október 13-tól a teljes elnöki jogkör gyakorlása

Előadás célja Tájékoztatás a magyar közigazgatásban zajló átalakításokról Egy új, kormányzat - ágazat együttműködés lényegének végiggondolása

Körülmények Helyzet (szuverenitás, gazdaság, állam működés, demográfia, EU elnökség) vö felelősség (2/3) Kitörés ~ versenyképesség, társadalmi energia ~ hatékony állam – hatékony közigazgatás (magyar előkép – 1867/1920)

A „jó állam” „Újra meg kell teremteni a jó államot, a demokratikus közjót szolgáló közigazgatást” , Navracsics Tibor Fő kérdés, kinek jó? a nemzetnek, az állampolgároknak, a vállalkozásoknak, a jövőnek, a közösségeknek

Magyary Program Közigazgatás-fejlesztési program Folyamatosan változó eszköz Alapfogalom: hatékony nemzeti közigazgatás 4 tengely: feladat, szervezet, személyzet, eljárás 6

A hatékony nemzeti közigazgatás - fogalmak Max Weber: A (politikai) „hatalom bürokratikus apparátusa, közvetlenül engedelmeskedik vagy felszólításra rendelkezésre áll”. Ám „a hivatalnok nem politizál, hanem igazgat, mégpedig az esetek többségében pártatlanul”. Magyary Zoltán szerint „az állam adminisztrációja”, azaz „az állam szervezete, a közfeladatoknak ezek természete által megszabott módszerrel a jogrend keretében való eredményes megoldására.” Bibó István: „az igazi probléma tehát minden közigazgatás megítélésében a hatalom, a hivatal és az élet egymáshoz való viszonya: egymástól való függése vagy függetlensége, egymásnak való alávetettsége vagy kölcsönössége, egymástól való áthatottsága vagy izoláltsága”

A hatékony nemzeti közigazgatás - fogalmak „Hatékonyság” Magyary: „a működés célja: az eredményesség”. Azaz, a közigazgatás lényege, hogy eredményes működés legyen. A hatékonysághoz a következő követelményeket fűzi: helyes főnök-beosztotti viszony legyen előzetesen feladatterv („programcsinálás”) az eredményt lehessen mérni a leghatékonyabb megoldás objektív (tudományos) vizsgálat eredményeként nyerjen meghatározást.

A hatékonyság bővülő fogalma A hatékony működés előfeltétele a pontos és összehangolt feladatteljesítés A tág értelemben vett hatékonyság elemei: Eredményes – eléri valamilyen mértékben a célját, Hatékony – ráfordítás / elért érték aránya (szűkebb értelemben vett hatékonyság), Biztonságos – végig gondolt/ modellezett és a teljesítés biztosítékai és/vagy akadály esetén további változatok alkalmazhatóak a végrehajtásra, Felügyelhető – az arra jogosult számára felfogható és követhető (eddig: ellenőrizhető) és döntése szerint befolyásolható a folyamat, Alkalmazkodó és fejlődő (idő/tárgy/mód) – adott feladat végrehajtása egy nagyobb folyamat részeként nyeri el értelmét, értékét, így figyelembe kell venni, hogy ebben a dimenzióban, összefüggésben milyen hozadéka van (pld egy látványos nemleges eredmény haszna), milyen hasznos, új megoldást, tapasztalatot hoz;

Hatékony állam A Haza üdvére és a Köz szolgálatában (múlt/jelen/jövő) Több szempont vizsgálata: nem csak az „olcsóság” és a „kicsiség” számít Kreativitás és fegyelem egészséges egyensúlya Előfeltétele: a közigazgatás helyzet- és önismerete

Közigazgatás 4 meghatározója 1. Feladat Állami feladatkataszter (2006-2010) Széchenyi terv, Akció-terv, ÚMFT Nemzetközi kötelezettségek (Afganisztán, EU elnökség) Nemzeti ügyek (egyszerűsített honosítás, állami felelősségvállalás – 2006.) 2. Szervezet állami szervezetkataszter minisztériumok – háttérintézmények (költségvetési szervek, közalapítványok, gazdasági társaságok) – ágazati intézmények működési feltételek (infrastruktúra, finanszírozás) tényleges feladat-végrehajtás 3. Személyzet Kormánytisztviselő – szolgálattétel Rendkívüli helyzet Életpálya – új leírás („forró szív, hideg vér, tiszta agy „ …. erős hát ,etc.) és érdemi eszközök (TÉR) 4. Eljárás Kormányzati felfeszítés a tárcák konföderációja helyett , Formalizmus helyett célszerű eljárások (Jat., Ket., Kbt. – mögöttes jogszabály a Btk.), Érthetőség, fogalmi zártság Hatásvizsgálat (RIA) Folyamatosan és széles körben használt eszközök kellenek, hogy a közigazgatás ezen keretek között tudjon haladni

A közigazgatás meghatározója: a feladat (1.) Állami feladatkataszter (2006-2010) Széchenyi terv, Akció-terv, ÚMFT Nemzetközi kötelezettségek (Afganisztán, EU elnökség) Nemzeti ügyek (egyszerűsített honosítás, állami felelősségvállalás – 2006.)

Állami feladatok: Működési elvárások a közigazgatással szemben A minisztériumok egységes közigazgatási vezetésének helyreállítása A minisztériumon belül a szakmai - politikai - igazgatási vezetés párhuzamos működtetése Összkormányzati és minisztériumi igazgatási „felfeszítés”(központi összehangolás, megfelelő központosított hatáskörökkel): Sajtó, kommunikáció (KIM Kommunikációs Államtitkár) Személyzet (KIM Személyügyi Helyettes Államtitkár) Ellenőrzés (KEHI Elnök), Igazgatás és iratkezelés (KIM Kormányiroda), Kormányzati informatika (NFM, KIM E-közigazgatási Helyettes Államtitkár), hatósági, logisztikai feladatok (KEK KH) Szervezeti működés (KIM: Kormány ügyrend, egységes alap Szmsz, tervezési módszertan etc.)

Állami feladatok: Működési elvárások az e-közigazgatással szemben A közigazgatás-fejlesztés és –korszerűsítés kormányzati feladatainak irányítása és összehangolása: közigazgatás-fejlesztési stratégia Az ügyfélbarát közigazgatás megteremtése: a közigazgatási szolgáltatások és hatósági eljárások korszerűsítése, ésszerűsítése A bürokrácia csökkentése, szolgáltató állam kialakítása: közigazgatás szolgáltatási és a közigazgatást támogató informatikai stratégia

E-közigazgatás mint az egységes közigazgatási stratégia része Állam és állampolgár kapcsolatának javítása elektronikus csatornákon keresztül Hatékony közigazgatási folyamatokat (dekoncentrált szervek összevonása, egyablakos rendszer) kiszolgáló informatikai rendszerek integrálása Fejlesztések fenntartása – önmérséklet, hatékonyabb beszerzések

A közigazgatás meghatározója: a szervezet (2.) Állami szervezetkataszter Szintek: minisztériumok háttérintézmények (költségvetési szervek, közalapítványok, gazdasági társaságok) kiemelt ágazati intézmények Működési feltételek (infrastruktúra, finanszírozás) Tényleges feladat-végrehajtás

A magyar közigazgatás szervezetének vázlata (2010.10.19.)

Állami szervezet megújítása: területi közigazgatás Hatékonyabb, takarékosabb, átláthatóbb és ellenőrizhetőbb államigazgatási működés Szervezeti integráció - 1191/2010. (IX. 14.) Korm. határozat: megyei (fővárosi) kormányhivatalok (29 helyszín) Területi közigazgatás megújítása határon innen és túl (l. EGTC)

Területi igazgatás - integráció Dekoncentrált szervek számának alakulása a kormányhivatalok 2011. január 1-jei létrejötte előtt és azt követően. A kormány a 1191/2010 (IX.14.) korm. határozattal döntött a területi államigazgatási szervek integrálásának módjáról és az integrálódó szervekről Dekoncentrált szervtípusok száma 2010-ben 33 Az integrációt követően a területi államigazgatási szervtípusok száma: 18 Középszintű területi államigazgatási szervek száma 2010-ben (integráció előtt, megyei, regionális szint, db.): 314 Az integrációt követően a területi államigazgatási szervek száma: 161

A közigazgatás meghatározója: a személyzet (3.) Kormánytisztviselő – szolgálattétel Hazaszeretet Rendkívüli helyzet (indoklás nélküli felmentés) Életpálya – új leírás („forró szív, hideg vér, tiszta agy” …. erős hát ,etc.) és érdemi eszközök (TÉR)

A közigazgatás meghatározója: az eljárás (4.) Kormányzati felfeszítés a tárcák konföderációja helyett Formalizmus helyett célszerű eljárások (Jat., Ket., Kbt. – mögöttes jogszabály a Btk.) Érthetőség, fogalmi zártság Hatásvizsgálat (RIA) Szinkron és sebesség

Kérések felelős és etikus részvétel a döntéshozatalban (párhuzamosságok, arányosság) a feladatok, eszközök ütemes változása miatt különösen fontos a párbeszéd korábbi rossz gyakorlatot nem lehet védeni, még ha adott esetben van félelem a felelősségvállalás miatt nemzeti újjáépítés: közszolgálati segítés, bevonulás kormánytisztviselőnek

Köszönöm a figyelmet!