A Nemzeti Fejlesztési Terv és az EU Strukturális Alapjai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Regionális politika
Advertisements

Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
MegyeVersenysport (fő)Amatőr sport(fő) Baranya Bács-Kiskun 38 Nincs adat Békés 26 Nincs adat Borsod-Abaúj-Zemplén Budapest Csongrád.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Pályázatírás az Európai Unióban Tóth Ákos Lehetőségek a csatlakozás után  Strukturális Alapok  Kohéziós Alap.
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A Nemzeti Fejlesztési Terv Logisztika a gyakorlatban Nemzetközi Szakkiállítás Szeptember 12. Jobbágy Valér Nemzeti Fejlesztési Terv és EU Támogatások.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Európai Uniós pályázatok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok Első Orosházi Kistérségi Civil Szemináriumi napok December 8. Barák Anita.
Strukturális Politika múltja és jelene. Fejlettség közötti különbségek az EU-ban nemzeti szinten  Egyetlen új tagállam sem éri el A 27-ek GDP-jének 90%-át.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
BEVEZETÉS. Magyarország között 15 operatív program megvalósításáért felelős Összesen mintegy 22,4 milliárd euró fejlesztési forrást tudunk felhasználni.
A TÁMOP felépítése Tóth István január 26.. ÚMFT prioritások és OP-k Társadalmi megújulás Gazdaság- fejlesztés Közle- kedés Környezeti és energetikai.
1 Svájci Hozzájárulás – Információs Nap Miskolc és Debrecen, május Szalóki Flórián Főosztályvezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Fejlesztési Igazgatóság
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
1 A KIFIZETÉSEK ÉS PÉNZÜGYI ELLENŐRZÉSEK FOLYAMATA A KÖZREMŰKÖDŐ SZERVEZETNÉL.
VPOP Jövedéki Igazgatóság
Dél-alföldi régió Országos adatok Itt!!! Bezárás
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
EU regionális politikája
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere
A régiók Európája Az EU regionális politikája Az EU alapelvei
Előadó: Dr. Kovács Katalin
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. EU ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A regionális politika és az agrárpolitika kapcsolata
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS INFRASTRUKTÚRA OPERATÍV PROGRAM előadó: dr. Bujáki Gábor igazgazó Pest Megyei Vállalkozásfejlesztési Alapítvány.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a közoktatás lehetőségei Gönczi Tamás Nemzeti Fejlesztési Hivatal Önfejlesztő iskolák egyesülete Szolnok.
Agrártámogatások Készítette: Gulácsi Edit V.évfolyam Szeged, április 13.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Szektorok közötti együttműködések
Az EU Strukturális Alapok programjainak végrehajtási intézményrendszere.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Kulcsár Gábor VÁTI Stratégiai Tervezési Igazgatóság ELTE TTK geográfus szak február 22. Területi programozás és monitoring 1. Alapfogalmak.
HEFOP 2.1 Pályázati Kiírás Projektindító február 14. Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Pályázatírás módszertana
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
A Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program 1.3. A nők munkaerőpiaci részvételének támogatása, a család és a munka összehangolásának segítése november.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közigazgatási Jog 4 Európai Közigazgatás, 5. előadás október Az Európai Unió területi-helyi közigazgatása 3.1. Regionalizmus az EU-ban integráció.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Regionális gazdaságtan 6.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Az Európai Unió által társfinanszírozott pályázatok rendszere Az Európai Unió Stukturális Alapjai A Nemzeti Fejlesztési Terv és az Operatív Programok.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A magyarországi K+F politika
Európai Uniós ismeretek
Készítette: Koleszár Gábor
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

A Nemzeti Fejlesztési Terv és az EU Strukturális Alapjai Szujer Katalin NKÖM Európai Uniós és Stratégiai Főosztály 2004. 07. 21.

A Regionális politika története az Európai Unióban Római Szerződés (1957) ’60-as évek: gazdasági növekedés ’70-es évek: gazdaságpolitikák koordinációja, első reformok Egységes Európai Okmány (1987) Maastrichti Szerződés (1992) Agenda 2000

EU támogatások 1. Strukturális Alapok Kohéziós Alap - Európai Szociális Alap (ESZA) - Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) - Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap Orientációs Részlege (EMOGA) - Halászati Orientációs Pénzügyi Eszközök (HOPE) Kohéziós Alap

EU támogatások 2. Közösségi Kezdeményezések (2000-2006): Interreg Leader+ Equal Urban Előcsatlakozási Alapok: PHARE ISPA SAPARD

Struktúrapolitikai alapelvek - Koncentráció - Programozás - Partnerség - Addicionalitás Egyéb Alapelvek - monitoring - transzparencia

(Nomenclature des Unités territoriales statistiques) NUTS (Nomenclature des Unités territoriales statistiques) (Nomenclature of Territorial Units for Statistics) NUTS 0: országok (15) NUTS 1: supra-régiók (EU-ban 77 db) NUTS 2: régiók (206 db) NUTS 3: sub-régiók (1031 db) NUTS 4: helyi közigazgatási egységek, kis körzetek (1074 db) NUTS 5: helyi közösségek (98 433 db)

Magyarország és a régiók NUTS 1: ország (egységek száma:1) NUTS 2: tervezési-statisztikai régió (egységek száma: 7) NUTS 3: megye (főváros); (egységek száma: 20) NUTS 4: statisztikai kistérség (egységek száma: 150) NUTS 5: település (egységek száma: 3135)

Magyarország 7 régiója Nyugat-Dunántúl: Győr-Moson-Sopron megye, Vas megye, Zala megye, Közép-Dunántúl: Fejér-megye, Komárom-Esztergom megye, Veszprém-megye, Dél-Dunántúl: Baranya megye, Somogy megye, Tolna megye,  Közép-Magyarország: Budapest és Pest megye, Észak-Magyarország: Borsod-Abaúj-Zemplén megye, Heves megye, Nógrád megye, Észak-Alföld: Jász-Nagykun-Szolnok megye, Hajdú-Bihar megye, Szabolcs-Szatmár- Bereg megye, Dél-Alföld: Bács-Kiskun megye, Békés megye, Csongrád megye.

Célkitűzések 2000-2006 A fejlődésben elmaradott régiók (GDP/fő az EU átlag 75 %-a alatt) fejlesztésének és strukturális alkalmazkodásának támogatása A gazdasági és társadalmi szerkezetátalakulás miatt strukturális problémákkal küzdő régiók támogatása Az oktatási, képzési és foglalkoztatási rendszerek alkalmazkodásának és korszerűsítésének támogatása

EU-támogatások Magyarországon 2000-2006 Magyarország számára megnyíló támogatási lehetőségek változását szeretném bemutatni a most látható ábrán. 2004-től az EU kötelezettségvállalás meghaladja az évente 1 milliárd Eurót, ezt kell minél nagyobb hatékonysággal (minél nagyobb %-ban felhasználni).

Hogyan lehet pénzhez jutni? Jogi háttér: a Tanács 1260/1999 sz. rendelete   15. Cikk: „Az 1. Célkitűzés … tekintetében a tagállamok tervet nyújtanak be a bizottsághoz.”  13. Cikk: „… a terveket olyan földrajzi keretben dolgozzák ki, amelyet az érintett tagállam a legmegfelelőbbnek talál, de amely főszabályként a NUTS II szinthez tartozó egyetlen régióra terjed ki. Mindazonáltal a tagállamok benyújthatnak általános fejlesztési tervet, amely felöleli néhány vagy az összes … régiójukat.”

EU alapok fogadása Alapfeltételek: I. Tervezés, stratégia II. Intézményrendszer III. Pályázatok

I. Tervezés, stratégia (1) Programozási dokumentumok készítése Nemzeti Fejlesztési Terv Operatív Programok Program-kiegészítő dokumentumok: pályázati felhívások lesznek belőle

I. Tervezés, stratégia (2) A terv szerkezete   Az átfogó, stratégiai szintű tervnek tartalmaznia kell:   - az adott helyzet leírását - a cél(oka)t és a kapcsolódó fejlesztési területeket (prioritásokat) - a megfelelő stratégiát a célok eléréséhez - egy finanszírozási táblázatot (előzetes értékelés) - a partnerekkel való konzultáció érdekében tett lépéseket - az értékelés rendszerét

I. Tervezés, stratégia (3) Az Operatív Program Az operatív, végrehajtható program szerkezete: helyzetleírás, célok fejlesztési területek, prioritások (alprogramok) intézkedések (pályázati rendszerek vagy konkrét projektek) indikátorok pénzügyi terv (költségvetés) megvalósításról szóló intézkedések 

I. Tervezés, stratégia (4) A lényeg a részletekben van…  Program-kiegészítő dokumentumok tartalma  - célok - leírás - célcsoport/kedvezményezettek - végső kedvezményezett - monitoring indikátorok - pénzügyi terv - a lebonyolítás intézményei - horizontális kérdések - nyilvánosság - információáramlás - pályázat-kiválasztási szempontok

I. Tervezés, stratégia (5) Tervek, dokumentumok  Amit a tagállam készít:  lépés: Nemzeti Fejlesztési Terv lépés: Operatív Programok (tervezett)   Amikor a Bizottság elfogadja:  lépés: Közösségi Támogatási Keret (Community Support Framework, CSF) 4. lépés: Operatív Programok (elfogadott) Amit nem kell elfogadni, csak bemutatni a Bizottságnak:  5. lépés: Program-kiegészítő dokumentum

I. Tervezés, stratégia (6) NFT KTK NFT Helyzetelemzés SWOT elemzés Stratégia Programstruktúra Költségvetés Intézmények Operatív Programok Programkiegészítő Operatív Program Prioritások Intézkedések Indikátorok Pénzügyi terv Megvalósításról szóló intézkedések Programkiegészítő Intézkedések Indikátorok Kedvezményezettek Pénzügyi terv Társfinanszírozási int. Publicitás Monitoring adatcsere

II. Intézményrendszer kereteinek meghatározása (1) Kijelölések: Kifizető Hatóság - 2187/2002 (VI.14.) Korm.hat. Irányító Hatóságok - 2199/2002 (VI.26.) Korm.hat. Közreműködő Szervezetek - 1218/2002 (XII.29.) Korm.hat. „Akkreditáció” - 1092/2003 (IX.9.) Korm.hat Intézményrendszer - 1/2004 Kormányrendelet

II. Intézményrendszer (2) Kifizető Hatóság Monitoring Bizottság Irányító Hatóság (Managing Authorithy) Végrehajtásban résztvevő szervezetek Közreműködő Szervezetek (Intermediate Bodies) Végső kedvezményezettek (a támogatást ők nyújtják) (Final Beneficiaries) Támogatások célcsoportja (pályázók)

II. A SA intézményrendszer elemei (3) KTK Monitoring Bizottság KTK Irányító Hatóság Kifizető Hatóság KÖZÖSSÉGI TÁMOGATÁSI KERET OP Monitoring Bizottság OP Irányító Hatóság Közreműködő szervezetek OPERATÍV PROGRAM

II. Intézményrendszer (4) A KTK Irányító Hatóság A Tanács 1260/1999. sz. rendelete: 34. Cikk: „Az Irányító Hatóság felelős a gazdálkodás és végrehajtás hatékonyságáért és tisztaságáért” a KTK Monitoring Bizottság működtetése a KTK Irányító Bizottság működtetése részvétel az Operatív Program Monitoring Bizottságokban, megbízható pénzügyi és statisztikai információk gyűjtése a programok végrehajtásáról és ezek továbbítása az Európai Bizottság felé az egységes monitoring informatikai rendszer alkalmazásával a KTK megvalósulásával kapcsolatos értékelések irányítása a KTK végrehajtására vonatkozó éves és zárójelentések elkészítése és az Európai Bizottság felé történő továbbítása, valamint évente a megvalósítás áttekintése az Európai Bizottsággal

II. Intézményrendszer (5) A KTK Irányító Hatóság (folyt.) a KTK megvalósítását elősegítő szakmai irányelvek, módszertani anyagok kidolgozása gyakorlati útmutató és nyomtatványgyűjtemény kibocsátása a közbeszerzési eljárások lebonyolításához a KTK végrehajtásában érintett intézményrendszer folyamatos továbbfejlesztése (képzés) az operatív program irányító hatóságok rendszeres, illetve előzetes tájékoztatása az Európai Bizottsággal folytatott, illetve folytatandó tárgyalásokról.

II. Intézményrendszer (6) A Kifizető Hatóság feladata Az alapok kifizetésének menedzsmentje Igazolt átutalási kérelmek benyújtása az EU Bizottsághoz Biztosítja, hogy a végső kedvezményezett olyan gyorsan megkapja az EU támogatást, amilyen gyorsan csak lehet Az Alapok számára visszajáró források visszaszerzése Biztosítani, hogy megfelelő módon történik az ellenőrzés a Irányító Hatóság szintjén, mielőtt ellenjegyeznék az EU Bizottságtól igényelt kifizetéseket Az EU Bizottság felé hozzáférhetővé tenni a kedvezményezettek számára történt kifizetések részletes (számítógépes) adatait A kiadások előrejelzésének benyújtása az EU Bizottság számára

II. Intézményrendszer (7) Az OP Irányító Hatóságok feladatai a program-kiegészítő dokumentum kidolgozása, valamint az operatív program és a program-kiegészítő dokumentum módosítása szükség esetén az OP Monitoring Bizottság működtetése részvétel a KTK Monitoring Bizottságban a megvalósításra vonatkozó pénzügyi és statisztikai információk gyűjtési rendszerének kialakítása és a program előrehaladásának mérésére szolgáló pénzügyi és szakmai mutatók folyamatos nyomon követése az egységes monitoring informatikai rendszerben naprakész, a pénzügyi adminisztrációhoz, a monitoring és értékelési tevékenységhez szükséges adatok folyamatos rögzítése a támogatás vonatkozásában elkülönült számviteli rendszer, vagy ennek megfelelő számviteli szabályzat működésének biztosítása

II. Intézményrendszer (8) Az OP Irányító Hatóság feladatai (folyt.) az operatív program előrehaladására vonatkozó adatok továbbítása az Európai Bizottság felé a program közbenső értékelésének megszervezése a KTKeret Irányító Hatóság rendszeres tájékoztatása az Európai Bizottsággal folytatott tárgyalásokról a támogatásból finanszírozott tevékenységek szabályozottságának és szabályszerűségének biztosítása éves végrehajtási jelentés készítése és benyújtása az Európai Bizottsághoz és a nemzeti hatóságokhoz a tárgyévi eredmények áttekintése a Bizottsággal és a KTK IH-val közösen, a tagállam a Bizottsági javaslatokra adott válaszának kidolgozása a tájékoztatással és nyilvánossággal kapcsolatos kötelezettségek teljesítésének biztosítása

II. Intézményrendszer (9) Közreműködő szervezetek Az Irányító Hatóság az OP megvalósításába közreműködő szervezeteket vonhat be Alprogram, intézkedés(csoport) megvalósítása – pályázatkezelési feladatok széles köre Szakmai közreműködő szervezetek és pénzügyi közreműködő szervezetek

II. Intézményrendszer (10) Monitoring Bizottságok „Minden egyes közösségi támogatási keretet vagy egységes programozási dokumentumot és minden egyes operatív programot egy Monitoring Bizottság felügyel.” (35/1) „A Monitoring Bizottság meggyőződik a támogatás végrehajtásának hatékonyságáról és minőségéről.” (35/3)

II. Intézményrendszer (11) A Monitoring Bizottság (folyt.) A megvalósításban résztvevő partnerekkel folytatott konzultáció eredményeként jön létre; elnöke a tagállam, vagy az Irányító Hatóság képviselője. A Monitoring Bizottság kidolgozza saját eljárásrendjét és egyezteti azt az Irányító Hatósággal.

II. Intézményrendszer (12) A Monitoring Bizottság feladatai Rendszeresen megvizsgálja a támogatás célkitűzéseinek megvalósításában elért eredményeket. Megvizsgálja a végrehajtás eredményeit, különösen az intézkedésekhez kapcsolódó célok teljesülését; megvizsgálja továbbá a közbenső értékelést Áttekinti és jóváhagyja a jelentéseket, mielőtt azok benyújtásra kerülnek az Európai Bizottsághoz. Javaslatot fogalmaz meg az Irányító Hatóság felé a program hatékonyságának és pénzügyi irányításának javítása érdekében.

II. Intézményrendszer (13) A Monitoring Bizottság feladatai (folyt.) Elfogadja vagy módosítja a Programkiegészítőt, beleértve a támogatás monitoringjához használatos fizikai és pénzügyi indikátorokat is. Áttekinti és jóváhagyja az alapok hozzájárulására vonatkozó bizottsági határozat módosításával kapcsolatban tett javaslatokat. Áttekinti és jóváhagyja az egyes intézkedésekhez kapcsolódó kiválasztási kritériumokat.

III. Pályázati rendszer Kormányzat pályázik az Unióhoz ágazatok és régiók programjaival Lehetőség szolgáltatások áruk beszállítására kivitelezésre Vállalkozók civil szervezetek stb. pályázhatnak a tárca és régió- programokon belül.

Az SA pályázati rendszer alapelvei Jó minőségű projekt amely: megfelel a program célkitűzéseinek, azaz számszerűsíthető eredményeket határoz meg és bemutatja ezen eredmények és a finanszírozó program célkitűzései közötti kapcsolatot demonstrálja, hogy a projekt fenntartható előnyöket teremt az adott régió számára figyelembe veszi a közösségi előírásokat, általános alapelveket, mint például fenntartható fejlődés, esélyegyenlőség

Az NFT (KTK) célrendszere 2004-2006 Közelítés az EU gazdasági és társadalmi fejlettségi szintjéhez A humán erőforrások jobb kihasználása Kiegyen-súlyozottabb regionális fejlődés A gazdasági versenyképesség javítása Jobb környezet Specifikus Célok Versenyképesebb termelőszektor Növekvő foglalkoztatás és az emberi erőforrások fejlesztése Jobb infrastruktúra, tisztább környezet Erősebb regionális és helyi potenciál Technikai Segítségnyújtás Prioritások Gazdasági versenyképesség OP Agrár és vidékfejlesztési OP Humán erőforrás fejlesztési OP Környezet-védelmi és Infrastruktúra OP Regionális OP Operatív Program

OPERATÍV PROGRAMOK Gazdasági versenyképességi OP (GKM) Humánerőforrás- fejlesztési OP (FMM) HEFOP GVOP ROP KIOP Környezetvédelmi és infrastruktúra- fejlesztési OP (GKM) AVOP Agrár- és vidék- fejlesztési OP (FVM) Regionális fejlesztési OP (MEH NTH)

Humánerőforrás-fejlesztési OP Aktív munkaerő-piaci politikák Társadalmi kirekesztés elleni küzdelem a munkaerő piacra történő belépésének segítésével Oktatás, képzés rendszerének támogatása az egész életen át tartó tanulás politikájának részeként Alkalmazkodóképesség és vállalkozói készségek fejlesztése Szociális, oktatási és egészségügyi infrastruktúra

Gazdasági versenyképességi OP Befektetés-ösztönzés Kis- és középvállalkozások fejlesztése Kutatás-fejlesztés és innováció Információs társadalom

Agrár- és vidékfejlesztési OP A versenyképes alapanyag-termelés megalapozása a mezőgazdaságban, Az élelmiszer-feldolgozás korszerűsítése, A vidéki térségek fejlesztése

Környezetvédelmi és infrastruktúra-fejlesztési OP környezetvédelem - települési környezetvédelem erősítése - környezetbiztonság növelése - energiagazdálkodás környezetbarát fejlesztése közlekedési infrastruktúra fejlesztése - környezetkímélő közlekedési infrastruktúra - az elérhetőséget javító infrastruktúra fejlesztése

Regionális Fejlesztési OP A turisztikai potenciál erősítése Térségi infrastruktúra és települési környezet fejlesztése A régiók humánerőforrásának fejlesztése

A Strukturális és Kohéziós Alap megoszlása 2004-2006-ban Operatív program Strukturális Alapok % SA Kohéziós Alap SA+KA % SA+KA Gazdasági versenyképességi OP 429 21,50%   429,215 13,73% Humánerőforrás-fejlesztési OP 562,58 28,19% 562,8619 18,00% Környezetvédelmi és infrastruktúra OP 327,17 16,40% 1130,33 1457,664 46,62% Agrár- és vidékfejlesztési OP 317,2 15,90% 317,359 10,15% Regionális fejlesztési OP 359,45 18,01% 359,6301 11,50% Összesen 1995,4 100,00% 3126,73

millió euróban folyó áron OP prioritások Új összes EU-támogatás millió euróban folyó áron Aktív munkaerő-piaci politikák támogatása 120,05 Társadalmi kirekesztés elleni küzdelem a munkaerőpiacra történő belépés segítségével 65,14 Az egész életen át tartó tanulás politikájának részeként: az oktatás, képzés támogatása az alkalmazkodóképesség és a vállalkozói készségek fej­lesztése 171,94 106,98 64,96 Az oktatási, szociális és egészségügyi infrastruktúra fejlesztése 177,25 HEFOP technikai segítségnyújtás 28,2 Beruházásösztönzés 98,7 Kis-és középvállalkozások fejlesztése 120 Kutatás-fejlesztés, innováció Információs társadalom- és gazdaságfejlesztés 94,4 GVOP technikai segítségnyújtás 17,2 Versenyképes alapanyag-termelés megalapozása a mezőgazdaságban 180,9 Élelmiszer-feldolgozás modernizálása 44,4 Vidéki térségek fejlesztése 84 AVOP technikai segítségnyújtás 7.9 Térségi infrastruktúra, turisztikai potenciál és települési környezet fejlesztése 284,2 A régiók humán erőforrásának fejlesztése 53,65 ROP technikai segítségnyújtás 21,6 Környezetvédelem 125,2 Közlekedés 188,87 KIOP technikai segítségnyújtás 13,1 Összes forrás (a strukturális alapokból) 1995,4

Átfogó Fejlesztési Terv (ÁFT) 2004 2006 - 2007 2013 (2015) II. NFT I. NFT ÁFT ÁFT EU forrású fejlesztések Hazai forrású fejlesztések II. NFT

Köszönöm figyelmüket! Elérhetőség: katalin.szujer@nkom.gov.hu