Tóth Erika Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÁNTSZ PEST MEGYEI INTÉZETE KÖZEGÉSZSÉGÜGYI OSZTÁLY
Advertisements

Az ökológiai állapotértékeléshez szükséges monitoring rendszer felülvizsgálata - Komárom-Esztergom megye - Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi.
A Duna-Tisza közi hátság vízgazdálkodás-fejlesztése a fenntartható vízügyi politika alapelvei szerint Dr. Madarassy László c. docens BME Vízépítési és.
Társadalom bevonás a vízgyűjtő- gazdálkodási tervezésbe Ereifej Laurice és Vári Anna Öko Zrt. vezette konzorcium VKI fórumok, április ÖKO.
ORSZÁGOS VÍZGAZDÁLKODÁSI TANÁCS 3. ülése
A VGT 2. ütemtervének és munkaprogramjának közzététele, tartalma, határidői Tahy Ágnes Nemzeti Környezetügyi Intézet Budapest, december.
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
Vásárhelyiné Tóth Ildikó Nemzeti Környezetügyi Intézet
Vízminőségi kármentesítési és kármegelőzési intézkedések Nagybocskón (Velikiy Bychkiv), a volt Erdőkombinát területén Ukrán – Magyar együttműködésben ( )
A területi vízgazdálkodási tervek készítéséhez (vizeink minősítése érdekében) végzett laboratóriumi mérésekből levonható következtetések Krímer Tibor.
A víz mint magyar EU-elnökségi prioritás
Közép-dunántúli Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság
Szügyiné Simon Hajnalka NeKI Közép-dunántúli Kirendeltsége KDT TVT Veszprém Megyei Albizottsági ülés Beszámoló a Nemzeti Környezetügyi Intézet.
Szügyiné Simon Hajnalka NeKI Közép-dunántúli Kirendeltsége BRVT ülés Beszámoló a Nemzeti Környezetügyi Intézet és Kirendeltségeinek vízgyűjtő-
Hidrológiai monitoringrendszerek
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
AaAa ÚJ MAGYARORSZÁG VIDÉKFEJLESZTÉSI PROGRAM Monitoring és értékelés.
A VÍZ KERETIRÁNYELV VÉGREHAJTÁSÁNAK AKTUÁLIS PROBLÉMÁI Magyar Hidrológiai Társaság Szegedi Területi Szervezet Szeged, január 24.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Regionális fejlesztés és Víz Keretirányelv Az EK-nak a 70-es évek közepétől születtek vízvédelmi jogszabályai, de a vizek állapota nem javult a várt mértékben,
Felszín alatti vizek minősítése
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme védelem bekövetkezett védelem bekövetkezett szennyezések esetén szennyezések esetén Simonffy.
Felszín alatti vizek védelme
Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek védelme A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI A HASZNOSÍTÁS ALAPELVEI Felszín alatti vizek védelme Felszín alatti vizek.
A Víz Keretirányelv végrehajtásának kulcskérdései október 30 VKI és a társadalom részvétele Rákosi Judit ÖKO Zrt.
Szügyiné Simon Hajnalka NeKI Közép-dunántúli Kirendeltsége KDT TVT Fejér Megyei Albizottsági ülés Beszámoló a Nemzeti Környezetügyi Intézet.
Beérkezett Tanácstagi vélemények Fejér megye területére.
A NATURA 2000 ÖKOLÓGIAI HÁLÓZAT
TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÉS VÍZMINŐSÉGVÉDELEM (BMEEOVK AKM2)
A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés kulcskérdései
Az Európai Duna Régió Stratégia a környezet- és természetvédelem szempontjából Dr. Rácz András környezet- és természetvédelemért felelős helyettes államtitkár.
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Beruházásokhoz kapcsolódó Környezetvédelmi tervezés és engedélyeztetés
Lovas Attila igazgatóKÖTIVIZIG Duna térségi programalkotó tanácskozás, Érd, június 07.
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Miskolc, március 20. Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP A sz. Vízgyűjtő- gazdálkodási tervezési projekt bemutatása.
Vízgyűjtő-gazdálkodási tervek felülvizsgálata, VGT2
Dr. Perger László Országos Vízügyi Főigazgatóság
A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezés, Balaton részvízgyűjtő A vízgyűjtő-gazdálkodási tervezésről általában dr. Tombácz Endre ÖKO ZRt.
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Vas Megyei Mérnökkamara továbbképzése Szombathely, november 24.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A víz hiánya és többlete, mint potenciális veszélyforrás Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia
Társadalom bevonás stratégia és módszertan Ereifej Laurice vizes élőhelyek programvezető Siófok, november for a living planet© ÖKO ZRt. vezette.
„VÍZÁRPOLITIKA A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRVÉNYESÍTÉSÉRE ÉS EGYÉB GAZDASÁGI ÖSZTÖNZŐK A VÍZ KERETIRÁNYELV CÉLJAINAK ELÉRÉSE ÉRDEKÉBEN, GAZDASÁG-SZABÁLYOZÁSI.
MONITORING FELADATOK A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
VíZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI ÉS ÁRVÍZKOCKÁZAT-KEZELÉSI TERVEK összehangolása ORSZÁGOS FÓRUM A VGT2 és AZ ÁKKT1 ÖSSZEHANGOLÁSA Simonffy Zoltán.
GAZDASÁGI ELEMZÉS A KÖLTSÉGMEGTÉRÜLÉS ÉRTÉKELÉSÉRE GAZDASÁG- SZABÁLYOZÁSI KONCEPCIÓ TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁS ÚJDONSÁGOK A VGT2 INTÉZKEDÉSI PROGRAMJÁBAN.
FELSZÍNALATTI VIZEK A 2. VÍZGYŰJTŐ- GAZDÁLKODÁSI TERVBEN ORSZÁGOS FÓRUM A FELSZÍN ALATTI VIZEK KÉMIAI ÁLLAPOTA, MÓDSZERTANI KÉRDÉSEK SZŐCS TEODÓRA MAGYAR.
A VÍZGYŰJTŐ–GAZDÁLKODÁSI ÉS AZ ÁRVÍZI KOCKÁZAT KEZELÉSI TERVEK ÖSSZEHANGOLÁSA ORSZÁGOS FÓRUM KONZULTÁCIÓS KÉRDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATÁNAK ELŐZMÉNYEI A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SZAKMAI FÓRUM A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV.
JELENTŐS VÍZGAZDÁLKODÁSI PROBLÉMÁK ÉS SZEREPÜK A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA SORÁN A módszertan és a feltárt jelentős vízgazdálkodási problémák.
DUNA RÉSZVÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS AZ ÉSZAK- DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG SZAKMAI FÓRUMA FELSZÍNI.
A VGT végrehajtása – A felszín alatti vizekkel kapcsolatos lehetséges intézkedések.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS ENERGIAIPART ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS SZAKMAI FÓRUM VÍZERŐMŰVEK HATÁSA A VIZEK ÁLLAPOTÁRA,
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS IPART, KÖZLEKEDÉST ÉRINTŐ EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM VÍZMINŐSÉG-VÉDELMI JOGSZABÁLYOK MÓDOSÍTÁSI.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA SZAKMAI FÓRUM KEHOP VÍZGAZDÁLKODÁSI PROJEKTJEINEK ÉS A VGT2 VÉGREHAJTÁSÁNAK ÖSSZEHANGOLÁSA.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS AKTUALITÁSAI A KÖVIZIG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN.
A TISZA RÉSZVÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG ÉS A KÖZÉP – TISZA - VIDÉKI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG KÖZÖS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA AZ ÉSZAK-DUNÁNTÚLI VÍZÜGYI IGAZGATÓSÁG MŰKÖDÉSI TERÜLETÉN TERÜLETI FÓRUM VÍZTESTEKRE VONATKOZÓ INTÉZKEDÉSEK.
A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEZÉS TELEPÜLÉSI VÍZGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI, AZ INTÉZKEDÉSEK PROGRAMJA ORSZÁGOS FÓRUM A KOMMUNÁLIS SZENNYVÍZTISZTÍTÁS.
A VGT MEZŐGAZDASÁGGAL, ERDÉSZETTEL, HALGAZDÁLKODÁSSAL KAPCSOLATOS EREDMÉNYEI - VIZEK MENNYISÉG VÉDELME, VÍZHASZNOSÍTÁS, BELVÍZGAZDÁLKODÁS” ORSZÁGOS SZAKMAI.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA TERÜLETI FÓRUM A 2. VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV Gulyás Zoltán osztályvezető Észak-magyarországi Vízügyi.
Simonffy Zoltán* - Rákosi Judit*: Vízgazdálkodási célok és a vízgyűjtő-gazdálkodási terv.
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A VÍZGYŰJTŐ - GAZDÁLKODÁSI TERV FELÜLVIZSGÁLATA szakmai FÓRUM
A RÁBA-HANSÁG Fórum (Győr,
Előadás másolata:

Tóth Erika Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság Az Európai Unió Víz Keretirányelvének végrehajtását szolgáló KEOP 2.5.0.A Vízgyűjtő-gazdálkodási tervezési projekt eredményei Tóth Erika Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság

Magyarország 2004. május 1-jén csatlakozott az Európai Unióhoz VÍZ KERETIRÁNYELV Magyarország 2004. május 1-jén csatlakozott az Európai Unióhoz mint az EU tagállamára, Magyarországra nézve is kötelező lett az Európai Parlament és a Tanács 2000. október 23-i 2000/60/EK irányelve „az európai közösségi intézkedések kereteinek meghatározásáról a víz politika területén”, azaz az ún. Víz Keretirányelv.

A VKI MEGVALÓSÍTÁSÁNAK ESZKÖZE A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV A vízgyűjtő-gazdálkodás egyes szabályairól szóló 221/2004.(VII.21.) Kormányrendelet előírja, hogy 2009. december 22-ig Vízgyűjtő-gazdálkodási tervet (VGT) kell készíteni Magyarország teljes területére

A TERVEZÉST MEGHATÁROZÓ FELTÉTELEK Magyarország teljes területe a Duna-medencébe esik, így egy vízgyűjtőkerület vízgyűjtő-gazdálkodási tervében érdekelt. A VKI előírásai szerint a tervezés legkisebb egysége a víztest, így ennek szintjén történik az állapot értékelése, a környezeti célkitűzések megfogalmazása és annak bemutatása, hogy a tervezett intézkedési programok ennek elérését milyen módon biztosítják. Hazánkban a tervezés közbenső lépcsőjét olyan tervezési egységek jelentik, amelyek a belső vízgyűjtő területekhez igazodnak: így alakult ki a 42 tervezési alegység.

Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság működési területe

2-8 Bükk és Borsodi- Mezőség 2-5 Tokaj-Hegyalja 2-7 Hernád-Takta 2-4 Bodrogköz 2-6 Sajó a Bódvával 2-8 Bükk és Borsodi- Mezőség 2-11 Tarna

fenntartható vízhasználatok megvalósítása VÍZ KERETIRÁNYELV Az EU vízügyi politikájának célja a fenntartható vízhasználatok megvalósítása A vizek jó állapotának elérése 2015-ig: felszíni vizek: jó ökológiai állapot / potenciál jó kémiai állapot felszín alatti vizek: jó mennyiségi állapot

Mit jelent a „jó állapot”? Viszonyítási alap: zavartalan (antropogén hatásoktól mentes) állapot víztípusok (tipológia) Típus-specifikus referencia viszonyok: A biológiai, hidrológiai és a morfológiai jellemzők nem jeleznek emberi beavatkozást A szennyező-anyagok koncentrációja megfelel a természetes háttérértéknek, szintetikus anyag nem mutatható ki A vízhez kötődő élőhelyek számára biztosított a megfelelő vízmennyiség

A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERV (VGT) A VGT három ciklusa: 2015, 2021 és 2027 Jól megalapozott természeti, társadalmi és gazdasági indokokkal a 2015-ös határidő kitolható, a célkitűzések enyhébbek is lehetnek. A 2015-ig megvalósítandó intézkedéseket 2012-ig be kell indítani A VGT-nek tartalmaznia kell: a vizek állapotának jellemzését (a szükséges monitoring programmal együtt); a környezeti célkitűzéseket, illetve a célkitűzések elérése érdekében tett és teendő intézkedéseket Ha az állapot nem jó, az intézkedés kötelező!

A VÉGREHAJTÁSBAN RÉSZTVEVŐ SZERVEZETEK Megbízói oldal: 12 Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság (KÖVIZIG) és a Vízügyi és Környezetvédelmi Központi Igazgatóság (VKKI) Konzorcium Vállalkozói oldal: ÖKO ZRt. által vezetett Konzorcium tagok: VTK Innosystem, BMGE Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék, VÍZITERV Environ Kft., RESPECT Kft.

VGT KÉSZÍTÉSÉNEK SZAKASZAI 2008. dec. 22.: Háttéranyag elkészítése, nyilvánosságra hozatala 2009. máj. 31.: Konzultációs anyagok elkészítése, nyilvánosságra hozatala 2009. jún.– júl.: Alegységenkénti társadalmi fórumok 2009. szept.: 25 tematikus fórum 2009. okt. 15.: VGT tervezetének véglegesítése (országos, részvízgy. alegységi) 2009. nov. 18: Társadalmi konzultációs folyamat lezárása 2009. dec. 15.: A beérkezett vélemények feldolgozása, az anyagba történő beépítése 2009. dec. 22.: Az országos VGT nyilvánosságra hozatala 2010 . jan. 08. : Területi Vízgazdálkodási Tanácsok által az alegységi, ill. részvízgy. tervek elfogadtatása 2010. jan.18.: Az Országos VT ülésén az országos VGT jóváhagyása 2010. febr.: A Tárcaközi Bizottság részére egy rövidített anyag készítése 2010. márc. 22.: EU felé jelentés küldése és a projekt lezárása

A VÍZGYŰJTŐ-GAZDÁLKODÁSI TERVEK TARTALMI FELÉPÍTÉSE Vízgyűjtők víztestek leírása Terhelések, igénybevételek Védett területek kijelölése és állapotértékelése Monitoring bemutatása Víztestek állapotértékelése Környezeti célkitűzések Ált. gazdasági elemzések Intézkedések Társadalom bevonása Jelentős projektek

VÍZTESTEK Felszíni víztest: - vízfolyás víztest ( 10 km2-nél nagyobb vízgyűjtő területűek) természetes mesterséges módosított - állóvíz víztest ( 50 ha -nál nagyobb vízfelületűek ) Felszín alatti víztest: sekély hegyvidéki sekély porózus hegyvidéki porózus karszt ( hideg és termál ) porózus termál

FELSZÍN ALATTI VÍZTESTEK ÁLLAPOTÉRTÉKELÉSE ÖSSZESÍTŐ TÁBLÁZAT Víztestek típusa Víztestek száma összesen (db) Jelenlegi jó állapot fenntartása Jó állapot/potenciál elérése Enyhébb célkitűzés (javaslat) 2015-re 2021-re 2027-re Felszín alatti vizek 27 21 1 2 (enyhébb mennyiségi állapot) sekély hegyvidéki 6 sekély porózus 4 hegyvidéki 7 porózus 3 hideg karszt termál karszt porózus termál

FELSZÍNI VÍZFOLYÁS VÍZTESTEK ÁLLAPOTÉRTÉKELÉSE ÖSSZESÍTŐ TÁBLÁZAT Víztestek típusa Víztestek száma összesen (db) Jelenlegi jó állapot/ potenciál fenntartása Jó állapot/potenciál elérése Enyhébb célkitűzés (javaslat) 2015-re 2021-re 2027-re Vízfolyások összesen 108 10 9 50 39 Természetes 77 6 34 31 Erősen módosított 25 2 3 12 8 Mesterséges - 4

FELSZÍNI ÁLLÓVÍZ VÍZTESTEK ÁLLAPOTÉRTÉKELÉSE ÖSSZESÍTŐ TÁBLÁZAT Víztestek típusa száma összesen (db) Jelenlegi jó állapot fenntartás Jó állapot/potenciál elérése Enyhébb Célkitűzés (javaslat) 2015-re 2021-re 2027-re Állóvizek 12 4 2 6 Természetes 7 3 Erősen módosított Mesterséges 5 1

A 2015 UTÁNI HATÁRIDŐK ÉS ENYHÉBB CÉLKITŰZÉSEK OKAI Időbeni mentességek főbb okai: • Legjellemzőbb természeti ok, a szükséges helyreállítási idő hossza. A felszín alatti víztestek helyreállítása a mennyiségi, minőségi változások lassú folyamatai miatt igen időigényesek. A felszíni víztestek esetén az ökológiai állapot változás szintén időigényes • Műszaki előkészítés, megvalósítás időigénye • A legfontosabb ok általában gazdasági jellegű, korábbi határidőre történő intézkedés aránytalanul magas terheket ró a gazdaság, a társadalom és a nemzetgazdaság számára.

A 2015 UTÁNI HATÁRIDŐK ÉS ENYHÉBB CÉLKITŰZÉSEK OKAI Enyhébb célkitűzések főbb okai: - Módosított víztest Egy természetes módon létrejött víztestet (vízfolyást vagy állóvizet) akkor tekintünk erősen módosítottnak, ha annak természetes jellegét az emberi tevékenység által okozott hatások (pl. mederszabályozás, töltésezés, duzzasztás) olyan mértékben megváltoztatták, hogy a jó ökológiai állapot nem érhető el anélkül, hogy ezeknek a hatásoknak a megszüntetése során valamilyen jelentős emberi igény kielégítése ne sérülne, vagy helyettesítése ne jelentene aránytalan terheket a társadalom számára. - Mesterséges víztest Emberi tevékenység által jött létre.

INTÉZKEDÉS TÍPUSOK Alapintézkedések (A): a Víz Keretirányelv VI. mellékletben felsorolt irányelvekben foglalt előírások hazai megvalósítása (EU direktívák és hazai jogszabályok pl. ivóvízprogram szennyvízprogram, NATURA 2000,…) További alapintézkedések (TA): az irányelvekkel nem szabályozott további szakterületeken alkalmazható szabályozási eszközök (pl. vízbázisvédelem..) Kiegészítő intézkedések (K): egyéb intézkedés típusok, amelyek az alapintézkedéseket segítik ( vízfolyások szabályozottságának megoldása, élőhelyek rehabilitációja, illegális vízkivételek felszámolása, vízminőségi kotrás, monitoring, intézményfejlesztés, pénzügyi ösztönzés, képességfejlesztő eszközök…) További kiegészítő intézkedés (TK): bevezetendő kiegészítő intézkedések, ez a tervezés igazi célja, akkor kell, ha az alapintézkedésekkel nem érhetők el a célok

PRIORITÁSOK I. Elsődleges prioritása van a VKI szerinti alapintézkedésekben foglalt előírások hazai végrehajtásának és az ún. további alapintézkedések, azaz a VKI céljait szolgáló már hatályos tagállami szabályozási intézkedések végrehajtásának. Előnyben kell részesíteni a VKI 4. cikk 1. c) alá eső védett területek jó állapotának eléréséhez szükséges intézkedéseket, mert azok esetében a 2015-ös határidő alól nincs felmentés. Fontos leszögezni, hogy itt nem a víztestnek kell jó állapotúnak lennie 2015-ig, hanem a védettség szempontjából problémás jellemzőt kell megfelelővé tenni.

PRIORITÁSOK II. • A probléma megoldásának sürgőssége (a nem cselekvés komoly következményei, magas költségei, vészhelyzet kialakulásának lehetősége, pl. ivóvízbázis elszennyeződése) • Az adott víztest rendbehozatalának társadalmi hasznossága, erős társadalmi igény léte mellett (pl. sok embert pozitívan érint, idegenforgalom, vízvisszatartás) • Azon víztestek, ahol a szükséges intézkedéseket rövidtávon meg lehet valósítani (előkészítettség, rövid megvalósítási idő), ahol gyorsak az eredmények. • Azon víztestek, ahol a szükséges intézkedések kiemelkedően hatásosak, adott intézkedési kombináció kis költséggel nagy eredményt ér el.

INTÉZKEDÉSEK CSOPORTOSÍTÁSA I. Tápanyag- és szervesanyag terhelések csökkentése - Területi agrárintézkedések - Csatornázás és szennyvízelhelyezés - Települési eredetű szennyezések csökkentése Egyéb szennyezésekkel kapcsolatos problémák megoldása - Termálvíz bevezetések korlátozása - Ipari szennyvízkibocsátásokból történő terhelések csökkentése - Utak vasutak csapadékvíz elvezetése - Szennyezett területek feltárása, kármentesítése Vízfolyások és állóvizek szabályozottságának csökkentése - Mesterséges csatornák rekonstrukciója - Vízvisszatartás és eróziócsökkentés - Vízfolyások és parti sávok rehabilitációja - Egyedi intézkedések ( hosszirányú átjárhatóság…)

INTÉZKEDÉSEK CSOPORTOSÍTÁSA II. Fenntartható vízhasználatok, vizek mennyiségi állapotának javítása - Hasznosítható vízkészletek meghatározása - Szükséges a víztakarékosság - Az illegális vízkivételek felszámolása - A vízhasználatok felülvizsgálata az ökológiai vízigény biztosítása szempontjából Megfelelő ivóvízminőséget biztosító intézkedések - Ivóvizminőség-javító program - Ivóvízbázisok biztonságba helyezése és biztonságban tartása Védett területekre vonatkozó egyedi intézkedések - Védett természeti területek speciális védelme - Halas vizek - Természetes fürdőhelyekre vonatkozó speciális intézkedések

INTÉZKEDÉSEK CSOPORTOSÍTÁSA III. Átfogó, országos intézkedések - Vizsgálatok (környezeti hatásvizsgálatok) módosítása, fontos hogy a terv szempontrendszere is jelenjen meg - Engedélyezési eljárások fejlesztése - Monitoring fejlesztése - Információk biztosítása, nyilvánosság - Költségmegtérülés elvének érvényesítése - Képességfejlesztés (K+F, szakemberképzés stb.)

INTÉZKEDÉSEK VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐKÉSZÍTÉSE 2012-IG VGT-ben elfogadott szabályozási koncepciók törvénybe foglalása, jogszabályok hatályba léptetése, műszaki irányelvek, szabványok kidolgozása Intézményfejlesztés: információrendszer, monitoring, szemléletformálás, képességfejlesztés stb. Alkalmassá tenni az érintetteket (beleértve az államigazgatást, önkormányzatokat is) az újszerű feladatok végrehajtására Intézkedések részletes tervezése, költségbecslés, projekt előkészítés Finanszírozási (fejlesztés és működtetés) és pénzügyi ösztönzési rendszer VKI konform kialakítása

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! www.vizeink.hu