Jogszabályi környezet, új irányelvek és ajánlások a zöldbeszerzés terjesztésére az Európai Unióban Dr. Havas-Kovács Gabriella Közbeszerzési Hatóság.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET
Advertisements

A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Az új épületenergetikai szabályozás
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Közbeszerzési tudnivalók.  A évi CXXIX tv. szerint kell eljárni a közbeszerzési eljárásokban, amelyeket az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek.
Az Európai Unió fenntartható környezeti és energetikai szakpolitikái Derjanecz Anita DDRIÜ Brüsszeli Iroda CIP Intelligens Energia Európa Nemzeti Információs.
Az EU „Városi környezet” tematikus stratégiája – a városi környezetgazdálkodás perspektívái Dr. Buzás Kálmánné KvVM Környezetpolitikai Osztály Szakmai.
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
A közbeszerzési törvény változásai
Visegrádi Közüzemi - Közszolgáltatói Szakmai Konferencia november 21.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
PannonRIS – Folyami Információs Szolgáltatások Magyarországon
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? INTERREG IIIA – Hogyan pályázzunk Európai Uniós Pénzforrásokra? Az EU intézmény rendszere,
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Közbeszerzési alapismeretek – Széchenyi István Egyetem Európa-tanulmányi Központ Ponácz György Márk © 2006 Közbeszerzés az Európai Unióban és Magyarországon.
FÜGGETLEN KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Tájékoztatás az Európai Gazdaságélnkítő Csomagról ÚMVP MB Budapest, június 29. ÚMVP MB
 integratív szakpolitika  ’90-es évek: átértékelt szerep  miért szükséges a környezetvédelmi politika integrációja?  a gazdasági növekedés önmagában.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Vince Péter MTA Közgazdaságtudományi Intézet
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Legyen kevesebb autó, tisztább város, több zöld! – Ajánlások a Városi Környezet Stratégiához Hegyi Gyula Budapest, november 13. Fővárosi Közgyűlés.
Simon Gábor a Fogyasztóvédelmi Bizottság elnöke Budapest, június 16. Fogyasztóvédelem és jogalkotás napjainkban.
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Magyar Controlling Egyesület 1113 Budapest, Bartók Béla út 152. Telefon / fax: 06/1/ Honlap: Számviteli.
A Kbt évi módosításai KÖSZ január 15. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
A Strukturális Alapok tervezési folyamata és a partnerség Részvételi demokrácia, társadalmi párbeszéd: avagy hogyan tudnak a civil szervezetek élni részvételi.
Területpolitikai eszközök és a klímaváltozás
LCA-alapú közbeszerzés? – Az EFFECT projekt Buday-Malik Adrienn, igazgatóhelyettes , Budapest – BuySmart Konferencia.
MAGYAR KÖZBESZERZÉSI INTÉZET
A magyar vidékfejlesztés és mezőgazdaság jövője Európában Konferencia 2011.május 24. Javaslatok az EU vízpolitikájának integrálására a Nemzeti Vidékstratégia.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
Az EU új Közúti Közlekedésbiztonsági Akcióprogramja és a magyar álláspont kialakítása A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kapcsolódó feladatai Előadó: Schváb.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
EU szabályozás Általános környezetvédelmi jogtár Forrás:
Szemelvények a Kbt. legfrissebb módosításaiból február 10. dr. Fribiczer Gabriella főosztályvezető-helyettes Közbeszerzések Tanácsa Titkárság.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Közbeszerzési tudnivalók
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
A 21. század energiapolitikai kérdései és hazai válaszai: a „Magyarország energiapolitikája ” című stratégia és a lezajlott társadalmi-szakmai.
A Nemzeti Fejlesztési Terv és a partnerség Civil részvétel és EU források – december 3. Európai Ifjúsági Központ Dr. Arató Krisztina ELTE.
A hágai ítélet végrehajtásával kapcsolatos tárgyalások jelenlegi helyzete Dr. Kovács György, CSc, főtanácsadó, a Bős-Nagymarosi Tárcaközi Bizottság titkára.
Környezeti elemek védelme II. Talajvédelem KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek.
A vasúti továbbképzések lehetőségei a hazai és a nemzetközi elvárások változása kapcsán Előadó: Dr. Vincze Árpád főtanácsos Gazdasági és Közlekedési Minisztérium.
Köz beszerez; ÉS? avagy informatikai biztonság a központosított közbeszerzésben.
Az energiahatékony közbeszerzés akadályai a kínálati oldal számára Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
A zöld közbeszerzés európai és magyar jogi szabályozása Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
KÖZBESZERZÉSI ALAPISMERETEK Közbeszerzés fogalma Közbeszerzési eljárást az ajánlatkérőként meghatározott szervezetek visszterhes szerződés megkötése.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
A zöld közbeszerzés lépései Kovács László, beszerzési igazgató, az „Év Beszerzési Menedzsere” 2012-ben.
Ö kológiai termékek jelölése Juhász Ágnes NÉBIH ÉTbI Élelmiszer-forgalmazás Felügyeleti Osztály
Közbeszerzési Hatóság
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
Közbeszerzési Döntőbizottság
Rigó Csaba Balázs A Közbeszerzési Hatóság tevékenysége
Zöld közbeszerzési képzési eszköztár 4. A szükségletek felmérése
ECRIS-TCN dr. Borza Gabriella Nemzetközi és Belső Koordinációs Osztály
Előadás másolata:

Jogszabályi környezet, új irányelvek és ajánlások a zöldbeszerzés terjesztésére az Európai Unióban Dr. Havas-Kovács Gabriella Közbeszerzési Hatóság

2 Az előadás vázlata - Fenntartható vs. zöld közbeszerzés - Előzmények - Új közbeszerzési irányelvek tervezetei - Zöld beszerzési vonatkozású egyéb jogszabályok - Az Európai Unió Bíróságának joggyakorlata - Gyakorlati segítség a közbeszerzési eljárás szereplői számára -GPP Toolkit -Best Practices -Tanulmányok - Öko-Innováció

3 Fenntartható vs. zöld közbeszerzés - A fenntartható kormányzat megvalósítása nem hozható létre a környezetvédelmi dimenziónak valamennyi egyéb szabályozási területbe - így a közbeszerzésekbe - történő integrálása nélkül. - A fenntartható közbeszerzés három alappillére: -Környezetvédelmi szempontok -Szociális szempontok -Innováció - A zöld közbeszerzés: olyan közbeszerzés, amelynek során a beszerző közintézmények a beszerzési folyamat minden szakaszában figyelembe veszik a környezetvédelem szempontjait, és az életciklusuk során a környezetre a lehető legkisebb hatást gyakorló megoldások keresésével és előnyben részesítésével ösztönzik a környezetbarát technológiák terjedését és a környezetbarát termékek előállítását.

4 Előzmények - Fenntarthatóság fogalma (1987) - A Bizottság Integrált Termék Politikáról szóló Zöld Könyve (2001) - A Bizottság július 4-i Értelmező Közleménye a közbeszerzés tárgyában alkalmazandó közösségi joggal, valamint a környezetvédelmi megfontolásoknak a közbeszerzésbe történő integrálásával kapcsolatban (COM(2002) 274) - A Bizottság Közleménye a zöld közbeszerzési nemzeti cselekvési tervek elkészítésére (2003) - Környezettechnológiai Cselekvési Terv (ETAP) - Új közbeszerzési irányelvek (2004)

5 Előzmények - A Bizottság „Zöld közbeszerzés! – A környezetvédelmi szemléletű közbeszerzés kézikönyve” (2005) - Európai Tanács átfogó, megújult Fenntartható Fejlődési Stratégia (2006. július) - A Bizottság Értelmező Közleménye a környezetvédelmi szemléletű közbeszerzésekről (2008) - A Bizottság 2009-ben jelentést tett közzé, amelyben értékelte az Integrált Termékpolitika végrehajtásának helyzetét - Európa Stratégia - A közbeszerzési irányelvek revíziója (2011-től) -Rio + 20 Konferencia (2012)

6 Új közbeszerzési irányelvek - Egységes piaci intézkedéscsomag – Tizenkét mozgatórugó a növekedés serkentéséhez és a bizalom növeléséhez (2011. április 13.) - „Az európai közbeszerzési jogszabályok folyamatban lévő értékelését követően, valamint széleskörű konzultáció alapján a Bizottság legkésőbb ben jogalkotási javaslatokat fog benyújtani, amelyek célja egyrészt az uniós szabályok egyszerűsítése és modernizálása a szerződések odaítélésének folyamatosabbá tétele érdekében, másrészt pedig a közbeszerzési szerződések megfelelőbb felhasználása egyéb szakpolitikák támogatására.” - Zöld Könyv „Az EU közbeszerzési politikájának modernizálásáról — Egy hatékonyabb európai beszerzési piac felé” (2011. január 27.) - Új irányelv tervezetek (2011. december 20.)

7 A tervezetek fenntarthatósági elemei - Életciklus-költségek figyelembe vétele - Címkék alkalmazása - A kötelező szociális, munkaügyi és környezetvédelmi jogszabályok megsértésének szankcionálása - Szociális szolgáltatások - Innováció

8 Egyéb környezetvédelmi vonatkozású jogszabályok - Az irodai berendezésekre vonatkozó közösségi energiahatékonysági címkézési programról szóló 106/2008/EK rendeletet (az Energy Star címkézésről) - A tiszta és energiahatékony közúti járművek használatának előmozdításáról szóló 2009/33/EK irányelv - Az épületek energiahatékonyságáról szóló 2010/31/EU irányelv

9 Az Európai Unió Bíróságának joggyakorlata Európai Bizottság vs. Holland Királyság (C-368/10.számú ügy) A Holland Királyság, mivel az Észak ‑ Holland tartomány az Európai Unió Hivatalos Lapjában augusztus 16 ‑ án közzétett hirdetmény tárgyát képező, kávéautomaták szállítására és üzemeltetésére irányuló közbeszerzési eljárás keretében: - annak előírásával, hogy egyes szállítandó termékek meghatározott ökocímkével rendelkezzenek, ahelyett hogy részletes műszaki követelményeket alkalmazott volna, a december 4 ‑ i, 1422/2007/EK bizottsági rendelettel módosított, az építési beruházásra, az árubeszerzésre és a szolgáltatásnyújtásra irányuló közbeszerzési szerződések odaítélési eljárásainak összehangolásáról szóló, március 31 ‑ i 2004/18/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 23. cikkének (6) bekezdésével összeegyeztethetetlen műszaki leírást határozott meg; - annak előírásával, hogy az, hogy egyes szállítandó áruk meghatározott címkékkel rendelkeznek, a gazdaságilag legelőnyösebb ajánlat kiválasztásakor bizonyos pontszámot ér, anélkül hogy az e címkék alapjául szolgáló kritériumokat ismertette volna, vagy lehetővé tette volna, hogy valamely termék ezen kritériumoknak való megfelelőségét bármely más megfelelő bizonyítási eszközzel bizonyítsák, ezen irányelv 53. cikke (1) bekezdésének a) pontjával ellentétes odaítélési szempontot határozott meg;

10 - az említett közbeszerzési eljárásban alkalmazandó ajánlattételhez szükséges dokumentációban előírt alkalmassági követelmények és minimális teljesítményszintek vonatkozásában azon feltétel kikötésével, miszerint az ajánlattevőknek meg kell felelniük „a fenntartható megrendelésekre és a vállalkozások szociális felelősségére vonatkozó kritériumoknak”, és be kell mutatniuk, hogy milyen módon felelnek meg e követelményeknek, továbbá „mennyiben járulnak hozzá a kávépiac fenntarthatóságának javításához és az ökológiai, szociális és gazdasági szempontból felelős kávétermeléshez”, az ugyanezen irányelv 44. cikkének (2) bekezdésével és 48. cikkével ellentétes műszaki alkalmassági minimumkövetelményt határozott meg, és - azon feltétel előírásával, miszerint az ajánlattevőknek meg kell felelniük „a fenntartható megrendelésekre és a vállalkozások szociális felelősségére vonatkozó kritériumoknak”, valamint be kell mutatniuk, hogy „mennyiben járulnak hozzá a kávépiac fenntarthatóságának javításához és az ökológiai, szociális és gazdasági szempontból felelős kávétermeléshez”, az ugyanezen irányelv 2. cikkében előírt átláthatósági kötelezettséggel ellentétes követelményt határozott meg, nem teljesítette a fent említett rendelkezésekből eredő kötelezettségeit.

11 Gyakorlati segítség a közbeszerzési eljárás szereplői számára GPP Toolkit - Bevezető, a környezettudatos vásárlás, - Zöld Közbeszerzési Akcióterv, - A környezetbarát közbeszerzések jogszabályi háttere, - Zöld közbeszerzési kritériumok (GPP criteria). - Első generációs termékcsoportok 2009-ben (10 termék/szolgáltatás) - Második generációs termékcsoportok 2010-ben (8 termék/szolgáltatás) -Felülvizsgálat és két új termékcsoport (2012. január)

12 Best Practices - Európai Bizottság „Zöld közbeszerzés! – A környezetvédelmi szemléletű közbeszerzés kézikönyve”, második kiadás (2011) - GPP News Alert Budapest Főváros és a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság zöld közbeszerzési tapasztalatai

The Uptake of Green Public Procurement in the EU 27 A zöld szempontok alkalmazásának megoszlása a következőképpen alakul: - Bírálati szempont 10%, - Szerződés teljesítési feltételek 15%, - Műszaki leírás 38%, - Beszerzés tárgyának meghatározása 25%, - Alkalmassági szempont 14%.

Következtetések - A zöld közbeszerzési szempontok elterjedése a 27 tagállamban általánosságban jelentős. A válaszok alapján az ajánlatkérők egyes beszerzéseik kapcsán 26%, beszerzéseik egésze tekintetében 55%-ban ítélik zöldnek eljárásaikat. - Az zöld közbeszerzési alapkövetelmények használatának elterjedése egyre gyakoribb. Az utolsó szerződésben alkalmazott zöld követelmény aránya sokkal nagyobb, mint a es átlagé. (55%-29%) - A beszerzések értéke tekintetében a zöld közbeszerzés elterjedése igen jelentős ben az összesen 236,752 vizsgált szerződés tekintetében 117,5 millárd euró 38%- a volt zöld. - Az ajánlatkérők többsége alkalmazza a környezetvédelmi szempontok valamely formáját. - A zöld beszerzés elterjedtségének mértéke nemcsak országonként, de termék illetve szolgáltatás kategóriánként is eltérő. - A legtöbb ajánlatkérő szerint bonyolult a zöld szempontok alkalmazása.

15 The Uptake of Green Public Procurement in the EU 27

16 The Uptake of Green Public Procurement in the EU 27

Prioritások - Anyagok újrahasznosítása: szortírozó eljárások kifejlesztése a hulladékgazdálkodásban; az újrahasznosítási iparág versenyképességének növelése; olyan új technológiai megoldások és innovatív termékek kifejlesztése, amelyek újrahasznosított anyagokat használnak fel. - Épületek és építőipar: innovatív termékek kifejlesztése az építőipar számára; fenntartható építési anyagok gyártása illetve technikák alkalmazása; újrahasznosított anyagok és megújuló energiaforrások hatékonyabb felhasználása építkezéseken; új vízkezelési technológiák alkalmazása a takarékoskodás jegyében. - Az élelmiszeripar: tisztább előállítási és csomagolási eljárások; hatékonyabb vízgazdálkodási eljárások kifejlesztése; a hulladék újrafelhasználást, újrahasznosítást és csökkentését célzó innovációk; erőforrások hatékony felhasználásának fokozása. Újabban azok az ágazatok kapnak prioritást, amelyek nagyobb környezeti hatással bírnak, pl.: tej- és húsipar. - Zöldgazdaság: vállalatok ösztönzése a környezettudatosságra a beszerzések és az erőforrások hatékony felhasználása terén; a cégek támogatása eljárásaik és termelésük zöldebbé tételéhez; valamint segítség az ellátási lánc öko-innovációs technikáinak integrálásához.

Cél - Támogatni az úttörő pályázatokat, és a piacokat, hogy alkalmazzák az innovatív technológiákat és gyakorlatokat; -Segíteni áthidalni a szakadékot a kutatás-fejlesztés és az üzleti világ szereplői között; valamint -Segíteni leküzdeni a még fennálló piaci akadályokat, melyek jelenleg meggátolják az ökoinnovatív -Termékek és szolgáltatások sikerét, különös tekintettel azokra, amelyekkel az európai kis- és középvállalkozások (kkv-k) találják szembe magukat. Ki pályázhat? A pályázati felhívásokra nyíltan pályázhat minden jogi személyiséggel bíró szervezet, amely az alább felsorolt országok egyikébe van bejegyezve: - a 27 EU tagállam és Izland, Liechtenstein és Norvégia; - Albánia, Horvátország, Macedónia, Izrael, Montenegró, Szerbia és Törökország; - egyéb nem EU országok, feltéve, hogy rendelkeznek a megfelelő hatályos egyezménnyel.

Köszönöm a figyelmüket!