Igazoltatás, avagy rendőröké a világ? Kutatási terv diszkriminációtesztelésre Hetyési Krisztina Horváth Gergely Horváth Nóra Huszár András Márton Kajtár.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Republikon Tolerancia-kutatások
Advertisements

Csonka Dóra Deák Katalin Dér Noémi Donauer Zoltán Donáth Anna
Körös Volán Zrt évi utas elégedettség mérési eredményei Utas Elégedettség Mérés 2012.
A kontrollált kísérlet módszere
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
A legKISEBBSÉG is számít!
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
Közérdekű munka büntetés Dr. Hatvani Erzsébet főigazgató Igazságügyi Hivatal december 12.
Önkéntes menedzsment Előzmények Toborzás Szűrés, kiválasztás
Kulinyi Márton, a szerkesztő bizottság elnöke. Miről is van szó? Egyenl ő bánásmód Hátrányos megkülön- böztetés Egyenl ő hozzáférés el ő ítélet.
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
Könyvtárhasználati verseny
Civil szervezetek a munka világában
Reklámelőteszt és reklámhatás-vizsgálat
TÁMOP C-09/ „Kitárt karok” szeptember február 29. „Első lépés” – alacsony foglalkoztatási eséllyel rendelkezők képessé.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS FOLYAMATA
Dr. Gombik Gergely pártfogó felügyelői szakreferens
Mc'Donalds egyetem – Az egyetemista lét, mint a tömegkultúra hordozója.
Ápolásetika.
A kisgyermekes nők munkaerő-piaci helyzete Készítette: Ferenczi András Fülöp István Garda Anetta.
Simonovits Bori Budapest, 2010
Jól nézel ki, vagy jól kinéznek?!
A szakdolgozat készítés minőségirányítási aspektusai
Neveléstudományi doktori iskola A tapasztalatok hatása a pedagógusok szakmai életútjára (Nádasi Mária – Hunyady Györgyné) Speciálkollégium november.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Készítette: Tóth Adrienn Barbara DE-GYFK III. Évfolyam
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
A Balaton földrajza.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi Hogyan fogja a gyermekünk használni az internetet? Fiatal családok tervei az internetszabályozással.
A szociális segély indokoltsági célzása – önkormányzati esettanulmányok tapasztalatai (vázlat) Bódis Lajos – Nagy Gyula.
Nominális adat Módusz vagy sűrűsödési középpont Jele: Mo
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
„Az Áldozatsegítő Szolgálat és a Jogi Segítségnyújtó Szolgálat közös hétvégi ügyeleti rendszerének kialakítása Komárom-Esztergom megyében” november.
Számít, hogy 0,61 m2 ? A pedagógusok élet-, és munkakörülményei, a pedagógus életpálya teljességének tükrében Sági Matild Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
Az orvos szabálysértési felelőssége
Polgár az Európai Unióban A „Révaisok Uniója” által készített prezentáció
Védtelen „védett csoportok” A nemi és az etnikai diszkrimináció sajátosságai Kovács Edina.
2008 február 26.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2008 január ● Módszertan Módszertan ● 15+ célcsoport  15+ célcsoport 
2006 december 18.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2006 november ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
Szabados Tímea és Wéber Andrea (EBH) október 26. Intézményekbe vetett bizalom és jogtudatosság a mai magyar társadalomban (Kutatási eredményeink.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az egyenlő bánásmód érvényesítése és a társadalmi.
TÁMOP-5.5.5/08/1 A diszkrimináció elleni küzdelem – a társadalmi szemléletformálás és hatósági munka erősítése Az országos egyenlőbánásmód-referensi hálózat.
A kutatás munkafolyamata és munkaeszközei © Turóczyné Veszteg Rozália Felnőttképzési szakértő Szolnok
Alapfogalmak.
A... TANTÁRGY OKTATÁSA KÍSÉRLETI/PROJEKT FORMÁBAN Projekt/kísérlet konkrét címe Név | Tanár neve | Iskola.
Személyi szabadságot korlátozó intézkedések
A kriminálpszichológia
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Együttműködés a rendőrség és a biztonsági szervezetek között.
„Reflektorfényben Te állsz”
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Kutatásmódszertani dilemmák
NEMZETI KÖZSZOLGÁLATI EGYETEM
,,Szent László”Római Katólikus Gimnázium Készitette:Kurucz Brigitta Kállai Dóra Kállai Dóra Mateoc Teodor-Dávid Mateoc Teodor-Dávid 2011 Február 16.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
A MARCALI JÁRÁSI FELZÁRKÓZÁSI KEREKASZTAL ÜLÉSEINEK MUNKARENDJE.
Bevezetés a tudományos kutatás és írás gyakorlatába 2. alkalom október 7.
Pedagógiai kísérés és reflexió az iskolai közösségi szolgálatban Szontagh Katalin Temesvári Pelbárt Ferences Gimnázium és Kollégium, Esztergom.
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Beszámoló a BRFK XXII. kerületi Rendőrkapitányság évi munkájáról
A legKISEBBSÉG is számít!
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Kutatási terv bemutatása: diszkriminációtesztelés a gyakorlatban
Emberpiac a Moszkva téren
Ez a formátum csak egy ajánlás, nem kötelező a használata.
Előadás másolata:

Igazoltatás, avagy rendőröké a világ? Kutatási terv diszkriminációtesztelésre Hetyési Krisztina Horváth Gergely Horváth Nóra Huszár András Márton Kajtár Bálint november

Témaválasztás, a kutatási kérdés relevanciája •Rendőri igazoltatás: több kutatás is foglalkozik a magyar rendőrök igazoltatási eljárásával. •E kutatások arról számolnak be, hogy gyalogos igazoltatás során a rendőrök nagyobb valószínűséggel állítanak meg romákat, fiatalokat, és férfiakat.

Kutatási kérdés és a hipotézis •Valóban diszkriminálják-e a rendőrök a romákat és a fiatalokat az igazoltatandó személyek kiválasztásakor? •Hipotézisünk: a rendőrök elsősorban roma származás, ill. életkor alapján diszkriminálnak. (A romákat, ill. a fiatalokat nagyobb valószínűséggel állítják meg.)

Hipotézis indoklása Hipotézisünket az előkutatásra alapozva állítottuk föl: •szakirodalom, •rendőr informátor megkérdezése, •személyes megfigyelések és tapasztalatok.

Védett tulajdonságok •Etnikai kisebbséghez való tartozás: a romákat nagyobb arányban igazoltatják. •Életkor: a fiatalokat nagyobb valószínűséggel állítják meg (18–29 éves közötti tesztszemélyek).

Vizsgálni kívánt sokaság •A budapesti közterületeken szolgálatot ellátó gyalogos rendőrjárőrök. •Kutatásunkban az igazoltatási jogkörrel rendelkező hatóságok közül csak a rendőröket vizsgáljuk, a vám- és pénzügyőrökkel, mezőőrökkel stb. nem foglalkozunk.

Mintavétel •5 helyszín: –Blaha Lujza tér, Nyugati pályaudvar, Moszkva tér, Kálvin tér, Népliget –Indoklás: •szórakozóhelyek közelsége •ebből is következik a fokozott rendőri jelenlét •Időpont: –szerdától szombatig este 9 és hajnali 1 óra közötti időpont •Így összesen 60 esetünk lesz –(4 nap/hét x 5 helyszín x 3 féle teszthelyzet) •Időtartam: 6 hónap

Előkutatás •A témával foglalkozó magyar kutatások eredményeinek áttanulmányozása •Beszélgetés egy rendőrrel •Megfigyelések néhány helyszínen az általunk vizsgálni kívánt időpontokban

Teszt- és kontrollszemélyek I. Mind a teszt-, mind a kontrollszemélyek kétfős csapatokban jelennek meg. Összesen 4 csoporton tesztelünk. Homogenizáltunk: –nemre (csak férfiak a tesztelők), –öltözködésre (ápolt, feltűnéstől mentes megjelenés, középosztálybeli öltözék), –viselkedésre (az igazoltatottak valamennyien együttműködő magatartást tanúsítanak és udvariasak).

Teszt- és kontrollszemélyek II. Tesztszemélyek – Roma fiatalok •18–29 évesek •átlagos testalkat •ápolt megjelenés •nem feltűnő, szolid ruha •nem kihívó öltözék Kontrollszemélyek ─Nem roma fiatalok •18–30 évesek ─Roma középkorúak •30–49 évesek ─Nem roma középkorúak •30–49 évesek ─Általános jellemzők •átlagos testalkat •ápolt megjelenés •nem feltűnő, szolid ruha •nem kihívó öltözék

Kísérleti elrendezés Roma fiatalNem roma fiatalEredmény nem igazoltatják SIKERTELEN nem igazoltatjákigazoltatjákpozitív diszkrimináció származásra igazoltatják nincs diszkrimináció igazoltatjáknem igazoltatjákdiszkrimináció származásra Roma fiatalRoma középkorú nem igazoltatják SIKERTELEN nem igazoltatjákigazoltatjákpozitív diszkrimináció korra igazoltatják nincs diszkrimináció igazoltatjáknem igazoltatjákdiszkrimináció korra Roma fiatalNem roma középkorú nem igazoltatják SIKERTELEN nem igazoltatjákigazoltatjákpozitív diszkrimináció korra igazoltatják nincs diszkrimináció igazoltatjáknem igazoltatjákdiszkrimináció származásra és korra

A diszkrimináció mértékének számítási módja •Származás diszkriminálása •Életkor diszkriminálása •Sikertelen helyzeteket nem vesszük figyelembe •Minden további kimenetet figyelembe veszünk •„Bruttó diszkriminációs” mérési módszert használunk: Negatív diszkrimináció – pozitív diszkrimináció Összes sikeres tesztelés

A tesztkoordinátor szerepköre •Felkészíti a teszt- és kontrollszemélyeket a tesztelésre •A helyszínen figyeli és dokumentálja a teszthelyzetek kimeneteleit •Probléma esetén egy a kutatócsoport által kiállított igazolás felmutatásával közbeavatkozik a rendőri intézkedésbe

Felkészítés a teszthelyzetben való viselkedésre •Hatóságokkal való együttműködés •Udvarias viselkedés, a tesztelés során előadandó beszédpanel bemutatása, és arra történő felkészítés (szöveg, beszédstílus) •Nagyjából azonos, ápolt megjelenés •A tesztelés végén meg kell kérdezniük, hogy miért igazoltatták őket a rendőrök

Teszthelyzet •Cigarettatekerés: gyanús körülmények (hosszú cigipapír), de a kábítószerrel való visszaélés nem valósul meg •A rendőröknek ilyen esetben bele kell szagolniuk a cigarettába, és ha nincs bűncselekményre utaló jel, akkor papír szerint nem kell további vizsgálatokat folytatniuk •Azaz ha a nyilvánvaló esetben további intézkedéseket foganatosítanak (zsebek kipakoltatása, előállítás), akkor vélhető, hogy a rendőrök diszkriminálnak – az alanyok kinézete miatt

Adatrögzítés •Koordinátor megfigyelései alapján •Tesztkérdőív kitöltésével •Kiket vetettek alá alaposabb átvizsgálásnak? •Mivel indokolták ezt a rendőrök? •Milyen volt a rendőrök hangneme az egyes csoportokkal szemben? •Milyen személyes benyomásaik voltak az igazoltatás során? •Milyen kérdéseket tettek fel nekik a rendőrök?

Etikai problémák •Előállításnál vagy egyéb rendőri „túlkapásnál” hogyan lehet közbeavatkozni? •Hogyan reagálnak a rendőrök arra, hogy itt most tesztelik őket, és esetleg felülbírálásban lesz részük? •A tesztelésben csak nagykorú, érvényes erkölcsi bizonyítvánnyal, valamint érvényes személyazonosító okmányokkal rendelkező személyek vehetnek részt

Köszönjük a figyelmet!