Korea „népbetegsége” Rónyai Attila

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Zajszennyezés.
Advertisements

SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN
Készítette: Sábián Róbert
Copiright by Y. Kinek jó a több biztosító? Ön benne van a szerencsés 0,5%-ban? Programunk segítségével ellenőrizheti!
A DROGOKRÓL HáziPatika.com
Az őskori vallás.
Pszichodráma a koreai sámánizmusban
Rezgések kölcsönhatása
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Mudrák Svami Purna Torockó.
KOREAI SÁMÁNIZMUS Történeti áttekintés
Készítette: Petrik Blanka Sámánizmus a modern Koreában Készítette: Petrik Blanka.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Megértette-e volna egymást a mudang és a táltos?
Önismeret Horváth Renáta.
Alkoholizmus.
Az ókori görög gyógyítás,
Matematika Eredete és története Kaszás Tamás.
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
Családi vállalkozás.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Ápolási tevékenységünk központja a beteg SE ÁOK I.sz.Sebészeti Klinika Budapest Mollnár Enikő Zina.
Dr. Berghammer Rita Magatartástudományi Intézet
Pszichoszomatika Dr. Berghammer Rita SE Magatartástudományi Intézet
A jövő könyvtára, a könyvtárak jövője MA Könyvtári szolgáltatások menedzselése II.
Soft skills.
10. óra A HIBA -- esetek.
Margitay – Mérnöketika A MÉRNÖKI FELELŐSSÉG -- ESETEK 11. óra.
A kényszeres drogfogyasztó személyisége, drogkarrier
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
A sámán öltözéke Mongólia, Korea
 Több szövegváltozat  Jóslat: a házasság napja, megszegése  Álom: oszlop körül sárkányok, színes felh ő k és zene  A 7. gyerek is lány  tengerre.
San-shin, Hegyisten 산신. Eredete: Ősvallásból származik Eredeti koreai istenség Dan-gun mitikus király a visszavonuása után Helyszellem.
A koreai sámánszertartás tárgyi világa
별신굿 탈놀이 Hahoe Byeolsingut Talnori Készítette: Tran Hong Hoa Keleti nyelvek és kultúrák- Koreai szakirány Harmadéves.
Sámánizmus és népvallás 3.
Sámánizmus és népvallás 9.
Csabai Márta* és Molnár Péter** *MTA Pszichológiai Kutatóintézet;
Evészavarok A táplálkozási rendellenességek olyasfajta súlyos betegségek, melyek következtében valaki olyan abnormális evési szokásokat tesz magáévá, melyek.
A PSZICHIÁTRIA ALAPVONALAI
Tervezési feladat Nanotechnológia tervezése és összehasonlító értékelése egy megadott szennyezett terület remediációjára Témavezetők: Molnár Mónika.
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
A BETEGSÉGMODELLEK KÉRDÉSEI, FAJTÁI
Námesztovszki Zsolt Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar, Szabadka A TANÍTÓK MEGVÁLTOZOTT SZEREPKÖRE AZ INFORMÁCIÓS TÁRSADALOMBAN.
A kriminálpszichológia
A tanulás reneszánsza Dr. Vass Vilmos egyetemi docens ELTE PPK
REIKI Gyógyító kezek.
A Veszprém megyei pszichiátriai ellátó rendszer ismertetése
TÁMOP A-13/ A váltóműszakosok problémája 1.
Értékesítési technikák
Erőszak a családban.
Sámánizmus és népvallás: Tárgyi világ (rituális tárgyak)
A természet, mely körülvesz és kiszolgál bennünket, melyben élünk, és amit védeni, az utókornak megőrizni kötelességünk. A programsorozatra szeretettel.
Hold.
Sámánizmus és népvallás: Pantheon
PSZICHOTERROR Készítette: Valcsákné Kecskeméti Kornélia Varga Anita III. év.2. félév lev.tagozat, EMBERI ERŐFORRÁS SZAK Irodalom: Klein: Vezetés és szervezet.
PhD beszámoló 2003/2004 I. félév Készítette: Iváncsy Renáta Konzulens: Dr. Vajk István.
Adatmegjelenítés (és fontossága, vizuális adatelemzés, az adatok első feltérképezése, adatok adekvát reprezentációja)
N GUYEN K RISZTINA Koreai vallások, MA JINOGI KUT ( 진오기굿 )
Kovács Veronika Koreanisztika MA II. Korea vallásai BMA-KORD-252
Fedorcsenko Andrea Koreanisztika MA, 1. évf
Kovács Ramóna ELTE BTK Koreanisztika MA II
작두거리 „A késen táncoló” Németh Nikoletta Koreanisztika MA /2015.
Milyen a Szellemi életünk?.  Erre megkérdezték: „És te milyen jelt mutatsz, hogy miután láttuk, higgyünk neked? Mit cselekszel? Atyáink a mannát ették.
재수굿 (Jaesu-gut) Fedorcsenko Andrea Koreanisztika MA, 1.évf
Korea „népbetegsége” Rónyai Attila
SÁMÁNNÁ VÁLÁS MOTÍVUMAI A BELSŐ –ÁZSIAI ÉS KOREAI SÁMÁNIZMUSBAN
Megértette-e volna egymást a mudang és a táltos?
Pszichodráma a koreai sámánizmusban
A sámánizmus és a buddhizmus szinkretizmusa
Előadás másolata:

Korea „népbetegsége” Rónyai Attila Shin-byung 신병 Korea „népbetegsége” Rónyai Attila

Bibliográfia Ha, Jaesung : Liberation from the Demon and Demonic: Critical analysis in women’s experience in spirit possession. Május 16, Neshville Tenessee. Megtalálható: http://www.scribd.com/doc/71699401/45/Cure-of-Shin-byung-in-Initiation-Ceremony  Kendall, Laurel &. Lee, Diana S: An Initiation "kut" for a Korean shaman. 1991, Distributor University of Hawaii Press, Center for Visual Anthropology, 1991 Megtalálható: http://www.youtube.com/watch?v=FbzY5bgr4PQ National Geographic Channel: Tabu Dél Koreai Saman Beavatás, Megtalálható:http://www.youtube.com/watch?v=w2BcNtp_p0E http://www.mashpedia.com/Korean_shamanism Doménech del Río, Antonio J. : Gut, Korean Shaman Ritual. Korean Program, University of Malaga, Megtalálható: http://www.list.or.kr/articles/article_view.htm?Div1=7&Idx=630

Kialakulás és Problémák Jellege: Olyan samanisztikus „szellembetegség” melyre ismert gyógyír az orvostudományban nem létezik. Étvágytalanság, lesoványodás, fizikai fájdalmak, szorongás, álmatlanság, pszichés zavarok, látomások , hangok (a megszálló istenség hangjai és a kiválasztottság jelei) jellemzik. Deviáns viselkedés, publikus „őrültségek” elkövetése. A környezete megbélyegzi. Terület- és nemspecifikus : Kizárólag a koreai félszigeten jellemző és !főként! (90%) nőket érint. Nem korspecifikus.

Kialakulása: Nem ismert, egyedül csak a transzcendes energia (ki 기 vagy shin신) testbe lépése a magyarázat. DE! a pszichológia pszichoszomatikus betegségként azonosítja, családi probléma (hiányos énkép, rossz neveltetés, iszákos férj, stb.), környezeti stressz (munkahelyi problémák), trauma (rokon, családtag elvesztése) az okozója. (Ezek egy részét a sámánok sem tagadják) Problémák: „Szellembetegség”-ként a koreai sámánjelölt elhívását jelenti -> a beavatás az egyetlen gyógyír. Aki nem enged a szólításnak, nem gyógyul ki belőle.

A gyógyulás felé vezető út Tanító sámán keresése : olyan mester (mudang 무당) keresése, aki foglalkozik a „beteggel” (jelölt). A betegség gyógyítása a naerim-gut 내림굿 szertartással, majd a tanítvány továbbképzésével folyik. Tanító sámán felkészíti a jelöltet: Ruhák, eszközök Áldáskérés az istenektől Felkészítés a próbatételre, az „átváltozásra”

Naerim-kut 내림굿 A szertartás: a gut 2 napig tartó beavató szertartás. Részt vesz a fősámán, sámánok, jelölt + hozzátartozók. A rítus: A fősámán vezetésével meghívják az isteneket (zene, ének kíséretében, transz állapot). Az isten hangján szól a sámán a tanítványához. Minden jelenet (teátrális jelleg) más öltözéket kíván. A jelölt is táncol és transzba esik, az istenek hangján szól. Ekkor párbeszéd alakulhat ki: sámánok - jelölt (istenség)- esetleges hozzátartozók. Megtörténik a családi stressz kezelése (pusztán a rítussal a központban). A fősámán, majd a jelölt éles pengére állnak. Ha a tanítvány talpa vérzik, elbukik.

A gyógyító rituálé hatásossága Azonosulás az isteni küldetés tudattal -> cél megtalálása. Feloldódás és azonosulás egy olyan csoporttal, akik hasonlót élték át. A fősámán határtalan empatikus képessége, ugyanakkor szigora és útmutatása az ego/önkép újjáépítéséhez, a mediátori szerep betöltéséhez.

A gyógyulást követő események A shin-byung-ból való gyógyulás egyet jelent az istenek beleegyezésével, az immáron beavatott segítőszellemet kap, és elkezdheti hosszas tanulását a mestere mellett.

Köszönöm a figyelmet!