Korea „népbetegsége” Rónyai Attila Shin-byung 신병 Korea „népbetegsége” Rónyai Attila
Bibliográfia Ha, Jaesung : Liberation from the Demon and Demonic: Critical analysis in women’s experience in spirit possession. Május 16, Neshville Tenessee. Megtalálható: http://www.scribd.com/doc/71699401/45/Cure-of-Shin-byung-in-Initiation-Ceremony Kendall, Laurel &. Lee, Diana S: An Initiation "kut" for a Korean shaman. 1991, Distributor University of Hawaii Press, Center for Visual Anthropology, 1991 Megtalálható: http://www.youtube.com/watch?v=FbzY5bgr4PQ National Geographic Channel: Tabu Dél Koreai Saman Beavatás, Megtalálható:http://www.youtube.com/watch?v=w2BcNtp_p0E http://www.mashpedia.com/Korean_shamanism Doménech del Río, Antonio J. : Gut, Korean Shaman Ritual. Korean Program, University of Malaga, Megtalálható: http://www.list.or.kr/articles/article_view.htm?Div1=7&Idx=630
Kialakulás és Problémák Jellege: Olyan samanisztikus „szellembetegség” melyre ismert gyógyír az orvostudományban nem létezik. Étvágytalanság, lesoványodás, fizikai fájdalmak, szorongás, álmatlanság, pszichés zavarok, látomások , hangok (a megszálló istenség hangjai és a kiválasztottság jelei) jellemzik. Deviáns viselkedés, publikus „őrültségek” elkövetése. A környezete megbélyegzi. Terület- és nemspecifikus : Kizárólag a koreai félszigeten jellemző és !főként! (90%) nőket érint. Nem korspecifikus.
Kialakulása: Nem ismert, egyedül csak a transzcendes energia (ki 기 vagy shin신) testbe lépése a magyarázat. DE! a pszichológia pszichoszomatikus betegségként azonosítja, családi probléma (hiányos énkép, rossz neveltetés, iszákos férj, stb.), környezeti stressz (munkahelyi problémák), trauma (rokon, családtag elvesztése) az okozója. (Ezek egy részét a sámánok sem tagadják) Problémák: „Szellembetegség”-ként a koreai sámánjelölt elhívását jelenti -> a beavatás az egyetlen gyógyír. Aki nem enged a szólításnak, nem gyógyul ki belőle.
A gyógyulás felé vezető út Tanító sámán keresése : olyan mester (mudang 무당) keresése, aki foglalkozik a „beteggel” (jelölt). A betegség gyógyítása a naerim-gut 내림굿 szertartással, majd a tanítvány továbbképzésével folyik. Tanító sámán felkészíti a jelöltet: Ruhák, eszközök Áldáskérés az istenektől Felkészítés a próbatételre, az „átváltozásra”
Naerim-kut 내림굿 A szertartás: a gut 2 napig tartó beavató szertartás. Részt vesz a fősámán, sámánok, jelölt + hozzátartozók. A rítus: A fősámán vezetésével meghívják az isteneket (zene, ének kíséretében, transz állapot). Az isten hangján szól a sámán a tanítványához. Minden jelenet (teátrális jelleg) más öltözéket kíván. A jelölt is táncol és transzba esik, az istenek hangján szól. Ekkor párbeszéd alakulhat ki: sámánok - jelölt (istenség)- esetleges hozzátartozók. Megtörténik a családi stressz kezelése (pusztán a rítussal a központban). A fősámán, majd a jelölt éles pengére állnak. Ha a tanítvány talpa vérzik, elbukik.
A gyógyító rituálé hatásossága Azonosulás az isteni küldetés tudattal -> cél megtalálása. Feloldódás és azonosulás egy olyan csoporttal, akik hasonlót élték át. A fősámán határtalan empatikus képessége, ugyanakkor szigora és útmutatása az ego/önkép újjáépítéséhez, a mediátori szerep betöltéséhez.
A gyógyulást követő események A shin-byung-ból való gyógyulás egyet jelent az istenek beleegyezésével, az immáron beavatott segítőszellemet kap, és elkezdheti hosszas tanulását a mestere mellett.
Köszönöm a figyelmet!