Készítette: Pataki Erika, Simon Ditta Makra Zsolt – Dr. Kosztopulosz Andreász: Híd a befektetők és a vállalkozások között: az üzleti angyal hálózatokról Készítette: Pataki Erika, Simon Ditta
Bevezetés innovatív cégek pénzhez jutása nem intézményesült kockázatitőke-piac a piac elaprózódott, szervezetlen, információáramlás tökéletlen piaci hatékonyság javítása közvetítő intézmények felállítása
Információs aszimmetriák a nem intézményesült kockázatitőke-piacon A nem intézményesült kockázatitőke-piac kevéssé kihasznált Magyarázat: információs aszimmetria Jensen és Meckling – az ügynökkonfliktusok hatással lehetnek a hitelezők forrásbevonási hajlandóságára Akerlof – autópiac példája- új és használt, jó és rossz autók Chan – pénzügyi közvetítés szerepét gondolja végig az információs aszimmetriákkal tagolt kockázatitőke- piacon
Információs aszimmetria okozta nehézségek Az üzleti angyalok névtelenségbe burkolóznak a vállalkozók számára nehéz a befektetés felkutatása A vállalkozók nem szívesen árulják el ötleteiket az üzleti angyalok nehezen találnak megfelelő befektetést A befektetők elégedetlenek a létező kommunikációs csatornákkal
Az üzleti angyal hálózatok sikeres működése Megoldás: közvetítő intézmények, angyal hálózatok létrehozása Működésük több gazdasági előnnyel járhat: - vállalkozók és befektetők egymásra találásának megkönnyítése - erőforrásokhoz juttatják a vállalkozást
további hitel-, tőkeforrások megszerzésének lehetősége szolgáltatások nyújtása további hitel-, tőkeforrások megszerzésének lehetősége a nem intézményesült kockázatitőke-piac megismertetése
A közvetítés általános folyamata Alapvető feladat: a befektetések és vállalkozások egymásra találását segítő szolgáltatások A közvetítés 3 formája: - elektronikus v. internetes közvetítés - „Befektetési közlemények” - információs kiadvány - rendszeresen megrendezett befektetői fórumok
Az üzleti angyal hálózatok kiegészítő szolgáltatásai Nagyrészt a kockázati tőke megszerzéséhez, odaítéléséhez kapcsolódnak Vállalkozók számára továbbképzések, üzleti tanácsok nyújtása, segítség az üzleti terv elkészítéséhez Üzleti angyalok számára befektetési ajánlatok csoportosítása értékelése Viselkedési kódex kidolgozása
Az üzleti angyal hálózatok finanszírozása Szükséges egy kritikus tömeg a napi működés biztosításához Állami támogatás, EU bizonyos forrásai Magánszférából kikerülő támogatók: bankok, tőzsdék, befektetési társaságok Saját bevételek az ügyfelek befizetéseiből Regisztrációs díj, éves díjak, sikerdíj
Az üzlet angyal hálózat szervezeti kerete 3 szervezeti keret lehetséges: szervezetileg független üzleti angyal hálózat egy létező vállalkozásfejlesztési intézmény új funkciójaként működő közvetítő szolgáltatás létrejötte a hálózat tagjaként működő közvetítő iroda kapcsolatot teremt működő vállalkozásfejlesztési szervezetek és az angyal befektetők között
Reputációs modell Forrásokkal jól ellátott közvetítő intézmény Marketingtevékenység Széles bázisú ügyfélkör Összeillő befektetések és vállalkozások Erősödő reputáció, hírnév
A hálózatok tipizálása 1. Lokális-regionális hálózatok Tartózkodási helytől 50-200 km-re lévő projektek Szorosabb ellenőrzés Személyes kapcsolat Információk gyors terjedése A hálózatok többsége így működik
A hálózatok tipizálása 2. Nemzeti szintű hálózatok Ügyfelek kritikus tömegének elérése, kisebb piac miatt jönnek létre Regionális hálózatokat fogják össze
A hálózatok tipizálása 3. Nemzetközi hálózatok Globalizáció, egységesülő Európa miatt Olyan szektorokban fontos, ahol világszerte kevés a cég Segíti a nemzeti hálózatok együttműködését Európában: European Business Angel Network (EBAN)
Hálózattípusok az Egyesült Királyságban Lokális/regionális, nem profitorientált hálózatok Nemzeti szintű, nem profitorientált hálózatok Regionális vagy nemzeti szintű profitorientált hálózatok Intézményi arkangyalok Profitorientált, kisegítő szolgáltatást nyújtó hálózatok
Állami szerepvállalás területei Nem intézményesült kockázatitőke kínálati oldala Nem intézményesült kockázatitőke keresleti oldala Támogatás üzleti angyal hálózatok létrehozásához, működtetéséhez
Európai Uniós gyakorlat Európai Bizottság: Harmadik Többéves KKV Program (1998) Népszerűsítő kampányok Megvalósíthatósági tanulmányok Hálózatépítési programok
A program pozitívumai: Közvetítő szervezetek létrejötte Segítség az EBAN létrehozásához A program negatívumai: Szűkös költségvetés Rövid időtáv Tudatosító kampányokon kicsi a hangsúly Nem elég sokszínűek a projektek
Az Európai Bizottság javaslatai Tőke- és pénzpiaci jogszabályokban hálózatok érdekeinek figyelembevétele Hálózatok működésének segítése közpénzzel Köz- és magánszféra intézményeivel való együttműködés Népszerűsítő kampányok
Javaslat Magyarországra vonatkozóan Nonprofit szervezet Eleinte állami, EU-s, önkormányzati pénzekből finanszírozva Ügyfélkör bővülésével önfenntartóvá válhat Feladata: népszerűsítés, közvetítő és kiegészítő szolgáltatások Budapesti központ + 5 regionális iroda Már működő gazdaságfejlesztési intézményhálózat infrastruktúrájára csatlakozzon
Következtetések Nem profitorientált hálózatok kisebb befektetések Korai szakasz finanszírozása Profitorientált hálózatok Nagyobb befektetések Terjeszkedési szakasz finanszírozása Szükséges a közszféra finanszírozása a KKV-k tőkéhez juttatásának segítése miatt
Köszönjük a figyelmet!