1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest 2006. március 31 – április 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KULTÚRPOLITIKA ÉS MŰVELŐDÉSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYARORSZÁGON „A tanulatlan, és demokráciára éretlen tömegek veszélyesek a társadalomra”
Advertisements

KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A kistelepülési esettanulmányokból leszűrhető tanulságok
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 9.
Tehetséggondozás a gyakorlatban Opening Doors Program ( )
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A magyar tudományosság kihívásai Kárpátalján, kutatói szemmel Csernicskó István II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Hodinka Antal Intézet Beregszász.
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
A Selye János Egyetem Gazdaságtudományi Karán folyó kutatások Szabó Ingrid Szabó Ingrid dékánhelyettes dékánhelyettes.
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
A KÖZÉPKORI NEVELÉS.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
A fejlesztés hatása a szervezetre
Általános tájékoztatás az oklevélmellékletről
Dusa Ágnes Szociológia MA II. évfolyam DE Szociológia és Szociálpolitika Tanszék Campus-lét konferencia
A MAGYAR NYELV ÜGYE NEMZETI KULTÚRÁNK MEGÚJULÁSA
1 Előadó: Tóth Anikó (Szabad bölcsészet szak, II. évfolyam) Kommunikáció az egyetemen Kommunikáció az egyetemen A Kommunikáció az egyetemen c. kurzus Kommunikáció.
1. A demográfia fogalma, története, tárgykörei és forrásai
Tájékoztató az Anglisztika MA-ról Cser András PPKE BTK Angol Intézet október 18.
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
Az intézményes nevelés és oktatás története
KULTÚRPOLITIKA ÉS KÖZOKTATÁSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT.
A határmentiség kutatása a számok tükrében Tiner Tibor Selye János Egyetem, Révkomárom MRTT évi Vándorgyűlés, Szabadka, nov
MIBEN ERŐS ÉS MIBEN GYENGE AZ MRTT Elnöki beszámoló a évi közgyűlésen Magyar Regionális Tudományi Társaság.
Magyar Regionális Tudományi Társaság III. vándorgyűlése Sopron, november 26. Dr. Kolber István Regionális fejlesztésért és felzárkóztatásért felelős.
A Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégió helye a Kárpát-medencében és gazdasági jellemzői Dr. (habil) Pál Ágnes főiskolai tanár HUNGARY, SZTE JGYTFK Sopron,
A kisebbségi (magyar) felsőoktatás kialakulása és perspektívái Szatmárnémetiben Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program.
Szatmárnémeti magyar nyelvű felsőoktatásának kialakulása és perspektívái Készült a Debreceni Egyetem Nevelés – és Művelődéstudományi Doktori Program keretében.
1 Oktatás és iskolázottság – nemi egyenlőtlenségek konferencia Az előadás címe: A hátrányos helyzetűek oktatásban való részvétele gender szempontból (különös.
A magyar tudomány az Országgyűlés előtt Vizi E. Szilveszter a Magyar Tudományos Akadémia elnöke.
”Babits Mihály a Net-en” Moldován István OSZK MEK osztály Irodalomtörténeti Szimpózium Babits Mihály születésnapján Szekszárd, november.
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
Belügyi Tudományos Tanács Velünk Élő Tudomány Dr. Dános Valér.
A legjobb osztály Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C Avagy a csodálatos, megismételhetetlen 9.C.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
„Beszélgessünk Európáról” programsorozat MeH EU Kommunikációs Főosztály Dániel Anna Békés, március 18.
Kommunikáció az egyetemen
A multikultúra megítélése
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
DR. Lovász László Matematikus. Dr. Lovász László, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Matematikai Intézetének igazgatója 1948-ban született Budapesten. Fő.
MTA Regionális Kutatások Központja A Duna – Tisza köze problémái és jövője „ A CSATORNA VÍZIÓJA” Csatári Bálint geográfus MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet.
Egyetemek és vágánsok 14/A.
A népesség számának változása Európában
A Grundtvig akció pályázati lehetőségei Grundtvig 2 és 3.
Kémia szakmódszertani kutatások a Debreceni Egyetemen Tóth Zoltán.
A pécsi egyetem és a magyar jogi oktatás útja
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
Kultúra a török hódoltság korában
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Innovatív fényforrások Közép-Európában – a CENILS projekt tapasztalatai Baracsi Mária Projektvezető Central European Network for knowledge based on Innovative.
BME Urbanista építész Msc Környezettervezés 3. feladat Czelnai Zsolt, Perge Márton
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Fókuszban a nemzetköziesedés. Fejlesztési cél: PTE NEMZETKÖZIESEDÉSÉNEK ELŐSEGÍTÉSE Nemzetközi beiskolázási marketing tevékenység erősítése Új nemzetközi.
A Bologna-folyamat hatása az ifjúság munkaerő-piaci helyzetére
A Francia Tanszék 50 kredites képzési formái az alapképzésben (BA)
SZTE – GTK és az Erasmus Program kapcsolatának bemutatása
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Iszlám és migráció I. Kivándorlás és kisebbségi lét az iszlám szemszögéből Külügyi és Külgazdasági Intézet ELTE Bölcsészettudományi Kar – Arab Tanszék.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
Szerző : Vörösmarty Mihály Mű címe: Csongor és Tünde Előadás helye: Budapest Nemzeti Színház Bemutató dátuma : 1941 Rendező: Németh Antal CsongorésTünde.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
A magyarországi K+F politika
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Orosz geopolitikai és geoökonómiai érdekek a Duna mentén
„HAGYOMÁNY ÉS INNOVÁCIÓ”
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Az európai nagyvárosok népesedés szerinti típusai
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
Előadás másolata:

1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.

2 Felsőoktatás és tudomány – történelmi visszatekintés, mai törekvések, nyelvi problémák Berényi Dénes Magyar Tudományos Akadémia

3 Balassi Bálint Magyar Kulturális Intézet Budapest március 31.

4 Felsőoktatás és tudomány – történelmi visszatekintés, mai törekvések, nyelvi problémák Vázlat 1.Történelmi visszatekintés 2.A jelen 3.A tudomány és a felsőoktatás nyelve

5 1. Történelmi visszatekintés a.Európa •A helyzet a 2. évezred kezdetén -a kínai civilizáció minden tekintetben vezet -az arab is sok tekintetben •Megkezdődik az európai civilizáció „előrenyomulása” -mára az európai civilizáció egyeduralkodó a világon

6 •Az okot igazából ma sem tudjuk -a tudomány és technika szerepe kétségtelen -de miért itt fejlődött ki a modern tudomány •Az egyetemek Európában -Európai „találmány” -a középkor „szülötte” -a fokozatok rendszerével, a „nációkkal” •Az első egyetemek -Bologna (1088) -Párizs (1200) -Oxford (1249)

7 •A tudományos akadémiák már a modern tudományosság idején jöttek létre -Accademia dei Lincei ( Róma, 1603) -Royal Society (1662) -Academie des Sciences (1666) -Berlini Tudományos Akadémia (1700) •Tudományos folyóiratok -Journal des Savanants (1665) -Philosophical Transactions (1665) •Kutatóintézetek -XX. század

8 b. Magyarország •Kezdettől fogva bizonyos „megkésettség” -az egyetemalapításban is: Pécs (1367), Óbuda (1395) -Közép-Európa hasonló helyzetben, de vannak szerencsésebbek: Prága (1348), Krakkó (1364), Bécs (1365) •A „török idők” még „rátettek” -Nagyszombati Egyetem (1635; 1777-ben Budára, ill ban Pestre költözik) -Kolozsvári Egyetem (1872)

9 •Magyar Tudományos Akadémia (1825) •Tudományos folyóiratok  Magyar Múzeum (1788) •Felzárkózás a XIX. században, annak is elsősorban a II. felében  I. fele: Bolyai, Körösi Csoma Sándor  II. fele: Semmelweis, Eötvös •Kutatóintézetek -főleg a II. világháború után

10 2. Jelen a.Tendenciák a felsőoktatásban •Számbeli növekedés •Sokszínűség -Felnőttképzés, továbbképzés (hazánkban több mint 500 felnőttképzési intézmény) •„Nyílt egyetem” – kapcsolat a társadalommal, a gazdasággal •Bolognai folyamat

11 b. A helyzet a tudományban •Ráfordítások – EU cél: ~ 2% BNT •Együttműködés •Világháló c. EU-törekvések •Európai kutatási és oktatási terv •Keretprogramok -a 7. keretprogram prioritások •Egyetemi hálózatok

12 •Egyéb programok -COST, EUREKA, Tempus, stb. •Közös intézetek – európai intézmények -CERN, EMBO, ESO, ESA, ESRF, stb. •Az EU programok és a magyar bekapcsolódás -országhatárokon átnyúló programok -az anyaországon kívüli bekapcsolódások: magyar-magyar együttműködés

13 3. A tudomány és a felsőoktatás nyelve a.A „lingua franca” szükségessége •Ami korábban a latin volt a tudományban -az ma az angol -három nyelv az EU-ban -kettő az anyanyelven kívül •Mi a helyzet a felsőoktatásban? b. Az anyanyelv fontossága •Az anyanyelv (első nyelv) elhelyezkedése az agyban

14 c. Csak az anyanyelv? •Három-féle modell -csak egy nyelvű (pl. angol egyetemek vagy Turku-i egyetem) -két nyelvű (pl. barcelonai vagy az ottawai egyetem) -tendencia a három nyelv irányában •Debreceni konferencia (2004. okt ) -egyetemi tanácsok és diák-képviselet •A többség nyelvének ismerete nélkül a kisebbségi értelmiség hátrányba kerül

15 d. A „tudás társadalmát” nem lehet felépíteni tudomány és felsőoktatás nélkül •Itt az anyanyelv szerepe nem elhanyagolható •De a többnyelvűség elengedhetetlen követelmény