2.3 alszekció: Korszerű kommunikációs és információs eszközök alkalmazása az oktatásban Kárpáti Andrea, ELTE TTK
Internethasználat Magyarországon január A éves népesség egyharmadának van valahol internet-hozzáférése Medián felmérés - a minta nem, életkor, iskolai végzettség és lakóhely szerint reprezentálja a 14 és 70 év közötti népességet.
Internethasználat Magyarországon január A mai kisiskolások szülei a pedagógusok partnerei lehetnek a IKT-val való megismerkedésben
Internethasználat Magyarországon január Esélynövelő programok: Teleház, nagyszülő / kismama oktatás Sulinet Express, 21. század iskolája, olcsó laptop: infrastruktúra Sulinet Digitális Tudásbázis, LRE: ingyenes tartalom Roma Oktatási Informatikai Projekt, Digitális Középiskola: oktatás Tanár-továbbképzések (Educatio tanfolyamok, EPICT)
Az IKT kockázatai Net-függőség / egyéb függőségek kockázatai Veszélyes / ostoba tartalmak / a médiában is Számítógép-használattal kapcsolatos betegségek / az iskola egyéb egészségügyi ártalmai Digitális írástudás a hagyományos írás-olvasás kompetencia rovására / finnek: legtöbb iskolai IKT Virtuális létezés = izoláció a valódi életben / Net Nemzedék Net bennszülöttek
A Tézisek kérdései – válaszoljunk együtt! Vajon a költséges új technológiák beszerzésének és működtetésének költségei kit terheljenek? Digitális fejkvóta Infrastruktúra pályázatok Hogyan tudjuk biztosítani az új digitális ismerethordozók pedagógiai minőségét? Szaktanári közösségek honlapjai: „folkszonómia” Digitális Taneszköz Bizottság: állami kontroll HUNDIDAC, cégek tartalomfejlesztő versenyei: tehetségkutatás CALIBRATE MELT Hogyan kezeljük azt a helyzetet, amelyre az interneten keresztül elérhető tartalmak végtelen sokasága és ellenőrizhetetlensége jellemző? Biztonságos internet tartalomszűrők „Információkeresés és szűrés” tantárgy, PPP projektek, pl.: KP-Lab
A Tézisek kérdései – válaszoljunk együtt! Összhangba hozhatók-e a tanulásnak az új technológia által átalakított formái a személyiség mindenoldalú fejlesztésének általános céljaival? A televízióval sikerült…? Magas szintű IKT használó országok = PISA, IEA éllovasok A tanárok személyiségét is fejleszteni kell! Előtte jár-e a technikai fejlődés a pedagógiai igények megjelenésének? Igen! Csakúgy, mint a tudomány fejlődése. Web 2.0: a fejlesztői és felhasználói szerepek szinergiája • Valós-e a veszély, hogy a technika szállítja a megoldásokat, ám nem azokra a problémára, amelyek az oktatásban jelentkeznek? Piaci körülmények között nem! (A pályázatoknál esetleg.)
Példák pedagógusok, digitális tartalomfejlesztők, oktatáskutatók együttműködésére INNOVÁCIÓ A Digitális Középiskola SDT, Sulinet Digitális Tudásbázis A ZK-térkép rejtelmei KUTATÁS Tanulási és tanítási stílusok elemzése elektronikus környezetben Új tanulási környezetek bemutatása a tudásalapú társadalom oktatási rendszerében Magyarországon IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepének vizsgálata az oktatásban A pedagógusok IKT kompetenciáinak feltárása Tanár-továbbképzés hatásvizsgálata IKT-metria használatával
Elmélyítheti-e a digitális szakadékot a technikai fejlődés? Igaz-e, hogy ez szükségszerűen szelektív hozzáféréssel jár együtt? A számítógép kulturális mémmé vált a szakadék mélyén is van mobil telefon! A médiahasználatnál kreatívabb felhasználást biztosít A technika robbanásszerű árzuhanásai lépcsőzetes hozzáférés
IKT a tanárképzésben – hogyan? egy pedagógiai stúdium keretében, a neveléstudományi tanszékek munkatársai tanítják, laborok híján tantermekben önálló oktatási informatikai tantárgy, és az egyetemek informatikai karaira, tehát a programtervezők, multimédia fejlesztők és informatikatanárok képzői oktatnak modern laborokban a tanári szakonként sok szempontból különböző digitális tananyagokról és eszközökről a szakmódszertannal integrálva, az alapképzést nyújtó karok oktatástechnológia csoportjai infrastrukturális bázisát és szakértelmével
A szekció programja Péterné Czakó Edit: A Digitális Középiskola Könczöl Tamás: SDT, Sulinet Digitális Tudásbázis Jámbor Judit: A ZK-térkép rejtelmei szünet Jókai Erika: Tanulási és tanítási stílusok elektronikus környezetben Horváth Cz János: Új tanulási környezetek a tudásalapú társadalom oktatási rendszerében Magyarországon Hunya Márta: A pedagógusok IKT kompetenciái Török Balázs: Tanár-továbbképzés hatásvizsgálata IKT-metria használatával Molnár György: IKT-val támogatott új tanulási környezetek szerepe az oktatásban
2.3 alszekció: Korszerű kommunikációs és információs eszközök alkalmazása az oktatásban Kárpáti Andrea, ELTE TTK