Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja…

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Dr. Márton Sára Dr. Lenkovics Ildikó Dr. Schmercz István
A kompetenciafejlesztés lehetőségei az iskolai tantárgyakon keresztül
1. 2 Hol vásárol? Hogyan vásárol? Mikor vásárol? Milyen szempontok alapján dönt? Ki vagy mi befolyásolja a döntést? ( fekete doboz elmélet)
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
NAT, kerettantervek, helyitantervek ( ember és természet műveltségi terület) 2013.
A pedagógusminősítési rendszer
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Értékelés a pedagógiában
PROJEKTMÓDSZER „Copernicus az égitestek középpontjává
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Mérés, értékelés és minőségbiztosítás a közoktatásban
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
A fejlesztő értékelés.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az ellenőrzés, értékelés szerepe, módszerei A teljesítménymérés
Szeretet, türelem, tolerancia
Országos Közoktatási Intézet Tantárgyi obszervációs vizsgálatok
A TORNATANÍTÁS, TANULÁS TESTNEVELÉS-ELMÉLETI KÉRDÉSEI
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Gazdasági ismeretek.
Megfigyelés Irodalom: Falus Iván (200,szerk.): Bevezetés a pedagógiai kutatás módszereibe. Műszaki Könyvkiadó, Budapest.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 3. óra.
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
Előzetes ajánlások a pedagógus témában május
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Megfigyelés fogalma A tudományos megfigyelés Céltudatos Tervszerű
Kompetensek lettünk? június 27..
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A tehetségtantervek készítésének módszertana
Mennyire elégedett azzal, ahogy az országban mennek a dolgok?
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Simon Gabriella A papíralapú portfólió
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tanítási órára való közvetlen előkészületek
Pedagógus értékelési rendszer
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet1 Fehérvári Anikó Munkapiaci elvárások FSZ- és BA-hallgatók körében ONK november.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet szerepe/feladata a médiaoktatás területén.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Dr. Németh Lajos Oktatási Jogok Biztosának Hivatala
Az óravázlat felépítése
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
A curriculumelmélet műfaji fejlődése
Tanácsok a portfólió készítéséhez
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Előadás másolata:

Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja… Milyen a tanóra? Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja, aki tanítani sem tudja… kutatja! Kárpáti Andrea

Tanórai megfigyelés kivitelezése Megfigyelési lap Értékelési lapok

Kérdezési technika Interjú összesítő lap

Interjú Strukturált vagy standardizált interjú: kötött a kérdések sorrendje a kérdezőnek ugyanúgy kell feltennie a kérdést, ahogy a kutatók meghatározták a kérdezőnek az utasításokat betartva kell viselkednie az interjú során Válaszok rögzítése: 21 db zárt kérdés- sorszámok rögzítése 3 db nyitott kérdés – rövid válasz

Interjú rétegei (részlet) I. Kerettantervre, helyi tantervre vonatkozó kérdések II. Tantárgyra vonatkozó kérdések III. A nevelésre vonatkozó kérdések IV. Tervezéssel kapcsolatos kérdések (tanóra, módszer) V. Tankönyvek, taneszközök VI. Szakmai fejlődés lehetőségei (továbbképzés) VII. Tanár diákképe

Kérdezési technika (ízelítő) Rangsoroltat a kérdező Az alábbi kérdésekre adott válaszát számszerűsítse egy ötfokozatú skálán: 1= egyáltalán nem változtat; 2=néhány változás…; 3=kb. felét…; 4=felétől nagyobb arányban…; 5=teljesen megváltoztatná 2.Tantárgyának témaköreit mennyire változtatná meg?

Választ megadott szempont szerint kéri, választ kategóriába besorol a kérdező 3. Tantárgyának kerettantervi témái közül jelöljön meg 3-3 olyan kerettantervi témakört, melyet szűkítene, bővítene, elhagyna, illetve új témakört venne be! Szűkítés bővítés elhagyás bevétel 0 X X

5. Az Ön intézményének pedagógiai programjában meg-fogalmazott célok közül melyeket tartja a legfontosabbnak, s mennyire valósíthatók meg? Várható válaszok: Személyiség sokoldalú fejlesztése Erkölcsi normák Szocializáció Egyéniség kibontakoztatása Társadalmi esélyek biztosítása (esélynyújtás/ kompenzálás) Életben való boldogulás Egész életen át tartó tanulás Egyéb Megjegyzés: hagyni kell, hogy a válaszadó önállóan alkossa meg válaszát, a várható válaszkategóriákat a kérdezőnek kell beszámoznia az elhangzás sorrendjében, ha többet is említ!

A választ kategóriába besorolja a kérdező és az elhangzás sorrendjét is jelöli 9. Tantárgyának tanítása során mi okozza a legnagyobb nehézséget? Három legfontosabb problémát jelölje meg, sorrendben a legnagyobbal kezdje! Várható válaszok: Érdektelensége a diákoknak Időhiány A tantárgy presztízsének csökkenése (szülők, közvélemény, azaz társadalmi szinten) A tantárgy presztízsének csökkenése a tantestületen belül Eszközigényessége- (kontra eszközök hiánya) A tantárgyi tartalmak, követelmények (kerettantervi tényezők) Egyéb

1: nem fontos; 5: nagyon fontos Kérem, rangsorolja az alábbi tankönyv- és taneszköz-választási szempontokat! 1: nem fontos; 5: nagyon fontos Szempont 15. kérdés 16. a) kérdés Tanulhatóság (diákok számára jól érthető) 1- 2- 3- 4- 5 Szakmai hitelesség Érdekesség, motiváló erő Korszerű ismeretek közvetítése Idő és tananyag megfelelő arányban van Jól bevált a tanítás során Igazodik az aktuális követelményekhez Didaktikai kimunkáltság egyéb xxxxxxxxxxx 16. b) Mennyire vált be a jelenleg használt tankönyv?

A megfigyelési technika Megfigyelés objektivitása Kódolás: kategóriarendszer, jelrendszer, becslési skála alkalmazásával Kategóriarendszeres megfigyelés: megfigyelendő jelenséget egy előzetesen megalkotott csoportosítás, osztályozás szerint rögzítjük (természetes egység, időegység) kategóriák egyértelműsége „kategória-szótár” kategóriák diszjunkt viszonya

A megfigyelési technika Becslési skála: a megfigyelő értékeli a tanórai jelenségeket egy megadott skálán A módszer előnye, hátránya könnyen, egyszerűen elsajátítja a megfigyelő átfogó kép a tanórai jelenségekről, az óra egészéről Az óra finom-szerkezete, történései, tényei nem reprodukálhatóak Megfigyelő benyomásai, értékrendje miatt erősen szubjektív Megfigyelés és az értékelés időben eltávolodhat

1. Cél, tartalom, feladatok, tervezés – megvalósulás Értékelési lapok - becslési skála alkalmazása tanóra értékelése 6 + 2 szempont alapján ÓRA JELLEMZŐI ÉRTÉKELÉS ötfokozatú 1. Cél, tartalom, feladatok, tervezés – megvalósulás Célok indokoltsága, szakszerűsége 1.1 Kompetenciafejlesztés tervezettsége Tartalom szakszerűsége Tartalom feldolgozási szintje Feladatok szintje, mennyisége Cél-feladat (tanulói tevékenység) kapcsolata Nevelési hatás 1.2

becslési skála alkalmazása tanórai megfigyelést követően MOTIVÁCIÓ ÉRTÉKELÉSE Tanárra jellemző motivációs eljárás, technika arányai (kisebb, nagyobb, egyenlő; (> = <) Osztály csoport egyén Tanárra jellemzőbb motivációs megoldás (1-8-ból ) Érdeklődés % Unalom % Szándékosan zavar, ellenszegül %

Kategóriarendszeres, jelrendszeres megfigyelés kivitelezése Megfigyelendő jelenségek, események, tevékenységek Tanulásszervezés: Didaktikai feladat: Ú, Ö, A, E-É Szervezés: HaT Munkaformák: F, Cs, E, R, Sz, K Feladat tartalma: AF, SZK, TK, MK Szimultán munka: egyszerre több munkaformát alkalmaz Oktatási módszerek: előadás, magyarázat, megbeszélés, vita, bemutatás, szemléltetés, önálló feldolgozás, kooperatív módszerek, motiválás, értékelés, nevelési eljárás Önálló feldolgozás: a tanulók önállóan dolgozzák fel az új ismeretet, munkáltatás történik

Megfigyelendő jelenségek, események, tevékenységek rögzítése Gyakoriság, időtartam jelölése: X (/); idősáv Egy kategórián belüli elemek minősítése jelrendszer segítségével pl. A tanár a tanítás hatékonyságára figyelve önreflexiót alkalmaz, változtat a tanításon – szervezés kateg. HatékonyTanulás Vita (ennek típusát jelölő rövidítések) a módszer kiterjesztettsége: osztály, csoport, egyén egyszerű jelekkel minősíteni a kategóriába besorolt elemek megvalósulását (+; 0; -) Puskázás megengedett! Megfigyelési útmutató - „kategória szótár” megfigyelendők azonosítása, értékelés, minősítés fókuszálása

Kérdezőbiztos feladatai - összegzés négy tanórán (két pedagógusnál) megfigyelés, 4db megfigyelési lap, azonosítókkal ellátva négy értékelési űrlap, azonosítókkal ellátva (A és B értékelőlap) interjú két pedagógussal, interjú adatait összesítő űrlap, azonosítókkal ellátva közvetetten, az intézmény vezetésének közreműködésével megvalósítandó tevékenység (hordár): tantestülettel kitöltetni az „Iskolai kultúra” kérdőívet (kiosztani, begyűjteni) tanulói kérdőív kitöltetése (5 perces) a meglátogatott órát követő óra legelején, a tantestület segítségével (esetleg a szünetben)

A szó néha körülményesebb, mint a tett. Vándor! Itt nincs ösvény. Ösvény lesz, ha kitaposod. Ha visszanézel válladon át, Látod az ösvényt, de rajta nem jársz többé. Antonio Machado