Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Antropológia VIII. A lélek.
Advertisements

Hieroglifák.
A zsidófolklór és zsidókultúra esete…a felsőoktatásban
A playback színház Szent Erzsébet Caritas Alapítvány RÉV Szenvedélybeteg-segítő Szolgálat Szekszárd, Munkácsy u. 7/A Telefon: 20/
A szem a Lélek tükre... részletek Berki Erika írásából
Steven Saylor texasi születés ű, amerikai író történész diploma, ókortudományi érdekl ő dés mindig regényírónak készült, nem akart kutató vagy akadémikus.
LámpásLámpás Keresztyén Ifjúsági Dicsőítő Csoport.
A házasság még nem a mennyország
Kis csoport szeptember
A pasaréti református templom írásos úrasztali terítője
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
Széchenyi István Általános Iskola Készítette: Jobbágy Piroska
Húsvét az élet ünnepe.
és a legkevésbé teljes az
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
Maja teremtéstörténet
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Vallásantropológia rítus, totem, tabu, mágia, mítosz
PÉLDÁK, ÖTLETEK VITÁZÁSHOZ
A munka világával kapcsolatos tudás
A HÚSVÉTI IDŐ SZIMBÓLUMAI
A hellénizmus korának filozófiája (Kr. e Kr. u. 3. sz.)
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
Kultúra és Szocializáció
Változatos viszonyok Retro majális és a szocializmus emlékezete Várpalota – Inotán Készítette: Urbán Csilla.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA IV.
Az emberi tanulás.
Zsolt 6,3-5 Kegyelmezz, Uram, mert elcsüggedtem, gyógyíts meg, Uram, mert reszketnek tagjaim! Lelkem is csupa reszketés, és te, Uram, meddig késel? Fordulj.
EGYETEMES ÉS MAGYAR AGRÁRFEJLŐDÉS DR KOVÁCS JÁNOS.
Munkács. Igyekszünk már itthon elkezdeni a készül ő dést a táborra.
Az Élet Igéje október „Állhatatossággal fogjátok megmenteni lelketeket.” (Lk 21,19)
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
KOMMUNIKÁCIÓ Gyula,
A pszichikumról általában
A FÉRFIAKról Zene: „Az igazi férfi”.
VERS RÓLAD.
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek Teremtőjében.
ISTEN IGÉJE ÉLETRE KEL. Mi is az a BIBLIODRÁMA? nincs definíció jellegű válasz „kísérleti spiritualitás” életre keltő, megelevenítő, játékban, testben.
A NEVELÉS TERÜLETEI.
Drámajáték a magyarórán
Az élet igéje Az élet igéje január január.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Isten szeretetének szabad szerető viszonzása nem lehet pusztán spekulatív vagy elméleti. Az elméleti elveknek mindenáron döntő cselekvéshez kell vezetniük:,,a.
Új hálaének áldja Istent
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Az Özönvíz.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A néphagyományok, jeles napok, ünnepi szokások szerepe az óvodai nevelésben
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
Iskola és család Eltérő és hasonló megközelítések a prevenciós beavatkozások tervezésében A magára hagyott nemzedék A drog veszélyes - veszélyben van a.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
A bűnbeesés („ősbűn”) és az áteredő bűn. 1. A bűnbeesés bibliai elbeszélése /1. a) A szöveg helye és célja. - Rögtön a teremtés leírása után található.
A tehetséggondozás rögösebb útján
A szocializáció folyamata
A babiloni fogság.
Bevezetés a filozófiába
Áldozatkész szolgálat János 12,20-26
Isten félelemben és szomorúságban
A cég helye a tulajdonos(ok) boldogság-portfóliójában
DRÁMAPEDAGÓGIA ÓVODAPEDAGÓGUSI SZEMMEL
A teremtő és gondviselő Atya
Németh Antal 10 Credójából
A GÖRÖG MONDAVILÁG.
Előadás másolata:

Rítus és színház

Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy a valóságnak van még egy ki nem próbált aspektusa: képes önmagát imitálni. Így teremtette meg a Mindenható a színházat.

 Cieslak és a Laboratóriumi színház

 Tanulás.  M ű vel ő dés.  A világ megismerése.  A világ jelenségeinek megértése.  Megtisztulás, katarzis.  Megrendülésért.  Ember jobbá tétele.  Vallási élmény.  Vágykiélés.  Politikai esemény.  Személyiséget átformáló élmény.  Közösségi élmény.  Szórakozás.  Kilépni, kikapcsolni, felejteni.  Társadalmi esemény.  Ismerkedni.  Divat, divatozás.  Sznobéria.  Kötelesség.  Mili ő.  M ű elemzés, m ű élvezet,  Színészért.  Ismer ő s fellép.  M ű vészi inspiráció.  Látvány. A színház történetében változik, hogy mi az els ő dleges szempont.

 Rítus célja: A kiismerhetetlen, félelmetes, kiszámíthatatlan er ő k befolyásolása.  Uralni azt, amit ő l rettegünk. (Mint a gyerekek játékaiban, akik kijátsszák félelmüket). Lehet, hogy ma is ez az értelme? A színész uralja szenvedélyeit, s talán mi is úrrá leszünk félelmeinken?  Alapja az analógiás varázslat. Varázslat lényege hasonlót a hasonlóval segíteni. Ebb ő l lesz a mimézis, az utánzás. Állatalakoskodók. Természeti jelenségek megtestesít ő i.  Mítoszok újrajátszása Jó és rossz harca. A jó er ő inek megsegítése. (Komédia)  Kett ő s természet magától értet ő dik. Nap története. Egyszerre ember és természeti lény /isten.  Szellemvilág lényei nem különböznek lényegileg az embert ő l  Alakoskodás:

RÍTUSSZÍNHÁZ  Célja a világ (élet, sors) megváltoztatása.  Hatni a világra.  Alakoskodó – résztvev ő – szellemvilág kapcsolat.  Az átlényegül ő kiválasztott (varázsló, sámán)  Játéker ő istent ő l  Transz állapot / megszállottság / teljes azonosulás.  Rítus – tanúk, résztvev ő k.  Kivételes alkalom ünnep, válság, katasztrófa..  Célja sokrét ű, összetett. (tanítás, szórakoztatás stb.)  Hatás a néz ő re.  Színész (szerep) – Néz ő kapcsolat.  A színész a közösség tagja, mesterember, mutatványos, m ű vész.  Játéker ő :tehetség, szakmai tudás  Szerepfelvétel, átlényegülés, szerepjáték  Néz ő k.  Ünnep vagy rendszeres (üzemszer ű ) játék.

 Közösségi élmény. Találkozás.  Hit a szerepben, Hit az istenekben.  Teátrális elemek: maszk, zene, ének, tánc, dialógus, cselekmény stb.  „Varázslat”

 A modern korban sokak számára cél lesz, hogy a rítus erejével hassanak néz ő ikre.  Bevonják, aktivizálják, megrázzák ő ket.  Grotowski „performere”, több mint színész „kívül áll a m ű vészet m ű fajain”, a rituálé (a cselekvés, tett) megtestesít ő je. Grotowski  A rituálénak nincsenek néz ő i, a jelenlév ő k „tanúkká” válnak, „intenzív állapotba kerülnek” „a nagy intenzitású pillanat (rituálé)”, „a formákban kifejez ő dött életfolyam” láttán.  Living Theater.