„Vállalatok közötti együttműködés fejlesztése” Konferencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

Norvég Alap Zöld ipari innováció. Célok – Zöld ipari innováció Zöld vállalkozások versenyképességének erősítése, meglévő iparágak zöldebbé tétele, zöld.
ÚMFT – a foglalkoztatás növeléséhez kapcsolódó hazai és EU-s források elérése mikro-, kis-, és középvállalkozások részére.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A as időszak jelenlegi pályázati lehetőségei Dr. Körtvélyesi Katalin 20/
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
A RIÜ és a szegedi Biopolisz program kapcsolata Konferencia a Regionális Fejlesztési Ügynökségek szerepéről MTESZ székház Dr. Molnár István.
M I A HASZNA A KLASZTEREKNEK A GYORS FEJLŐDÉSBEN ? A Z AKKREDITÁLT KLASZTER KKV - K SZÁMÁRA KIHASZNÁLHATÓ ELŐNYEI, AZ INNOVÁCIÓ MENEDZSMENT LEHETŐSÉGEI.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
A program továbbfejlesztésének lehetőségei HEFOP Daróczi Lajos.
VÁLLALATI TANÁCSADÁS Közép-Dunántúli Régió Az OTP Bank vállalkozói szektort támogató szerepe - a KDOP-projekt bemutatása.
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program felsőoktatást érintő részei Dr. Peredy Zoltán GKM Innovációs és K+F Főosztály
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program első prioritása: K+F és innováció Szilágyi László GKM Vállalkozás Finanszírozási Főosztály
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Lengyel Balázs, IBS Budapest Vállalkozók, spin-off cégek
AZ ÚJRAIPAROSÍTÁST TÁMOGATÓ INTÉZMÉNYI KÖRNYEZET
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
RTM kínálatának alakítása
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Regionális innovációs fejlesztési lehetőségek az Új Magyarország Fejlesztési Tervben Kleinheincz Ferenc főosztályvezető, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
Kisvállalkozások alkalmazkodás és versenyképesség Kállay László GKM.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
kiemelt projekt bemutatkozása
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program
Regionális gazdaságfejlesztés prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
Introduction to the BBS | 2009 | ‹#› Szolgáltatások kis- és középvállalkozásoknak.
Innováció ösztönző együttműködések kiépítése Dél-kelet-európai térség országaiban SET GIFT.
Pályázati lehetőségek és tapasztalatok a Gazdaságfejlesztési operatív programban Gáspár Bence Orosháza, július 31.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Klaszter és egyéb vállalkozásfejlesztési pályázatok 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Észak-Magyarországi Regionális Fejlesztési Ügynökség - Innovációs tevékenységekhez felhasználható forrás lehetőségek augusztus 26. – dr. Nyiry Attila.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
OFA HÁLÓZAT KOOPERÁCIÓ KIEMELT PROJEKT (TÁMOP-2.4.3/B/1-09/1) – Szociális szövetkezetek részére nyújtható térítésmentes szakmai.
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
Logisztikai fejlesztési irányok a hazai és az EU szakpolitikák tükrében CEBC „A győztesek felelőssége” konferencia február 2. Dr. Bokor Zoltán BME.
Vállalkozásfejlesztés Kazincbarcika térségében Wächter Balázs.
Közép-Dunántúl és Innováció - fókuszban a versenyképesség KÍGYÓSSY GÁBOR KDRFÜ Kht., program menedzser Dunaújváros, június 17.
Pécs és térsége gazdasága Pólus és a K+F+I november 27. Dr. Síkfői Tamás.
Miskolc-Lillafüred, január 30. Bihall Tamás.
Gazdaságfejlesztési Operatív Program pályázati lehetőségei ( ) vállalkozások számára Keller Péter osztályvezető GKM Vállalkozásfinanszírozási Főosztály.
ÉMOP 1.Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése ÉMOP 1. Prioritás Versenyképes helyi gazdaság megteremtése.
A magyar KKV-k regionális versenyképessége A KKV-k segítése – támogatás, avagy befektetés? Miklóssy Ferenc elnök Hajdú-Bihar megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
Salgótarján, május 19.. Pályázók köre: kisvállalkozások Támogatható tevékenységek és a támogatás mértéke: -Projektötlet minősítése – max. 3 millió.
Kapacitásbővítő, jelenlegi pályázati lehetőségek
A magyarországi K+F politika
Innovációs célú nemzeti és regionális szintű pályázati források
Kölcsönös tanulás Gyakorlatának kezdeményezése: Néhány ajánlás
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Előadás másolata:

„Vállalatok közötti együttműködés fejlesztése” Konferencia Kínálati értékláncok és a klaszter politika tervezés-módszertani kérdései „Vállalatok közötti együttműködés fejlesztése” Konferencia Kecskemét, 2006. november 28.

A hálózatok/klaszterek az EU-ban Forest cluster (all over) ICT Base metals Transport Energy technology Technology centres Main mills and plants Main ports, shipyards, plants

A klaszterfejlesztési politikák alapelvei a klaszter-politika kevésbé a globális cégek, hanem inkább a KKV-k helyi tömörüléseire és a régión belüli endogén növekedési (pre-kompetitív előnyök a tagok számára) folyamatokra koncentrál; magán gazdaság erősítése, dominanciája A gazdaságfejlesztési politika fókusza megváltozott: a vállalatok helyi/regionális rendszereit támogatja és törekszik a vállalatok „hozzáadott érték növelő környezetének” javítására; A tipikus horizontális (porteri)klaszter szerveződést felváltja a szektorális-vertikális kínálati értéklánc modell (supply chain model) a sikeres iparágakat/üzletágakat támogatja, mégpedig a helyi önkormányzatok és az iparág vezetői által generált, „alulról építkező” folyamatokat; a társadalmi folyamatok ösztönzése áll az előtérben: a kölcsönös bizalmon alapuló együttműködéseké a tudás elterjesztésében; a klaszteresedés rámutat a közszereplők fontosságára: a cégek és a tudást generáló-közvetítő intézmények között.

A klaszter támogatási politika célja a gyakorlatban Információ és hálózatépítés érdekképviselet Oktatás és képzés Innováció és műszaki fejlesztés (Pl. a cégekhez technológiai információk közvetítése, technológiai transzfer) a közszféra és az intézmények, ügynökségek brókerként való működése a vállalati hálózatok segítésében és támogatási projektek kidolgozásában; az innovációs kapacitás, a tudásmenedzsment javítása interaktív tanulási folyamatok során; a tartós versenyelőnyöket nyújtó speciális tudás létrehozása. a cégek közötti együttműködés és az üzleti hálózatok fejlesztése

Hálózat/klaszter támogatás központi/helyi, regionális feladatai A hagyományos makroszintű eszközökkel szemben a klaszter támogatás középpontjában a vállalati működés közvetlen környezetének a fejlesztése áll. (mikrogazdasági beállítottságú központi (kormányzati) támogatás a közös, szinte mindegyik iparág fejlődéséhez szükséges infrastruktúra és az intézményi háttér megteremtésére irányul, közlekedési hálózat, környezetvédelem, közép-felsőfokú oktatás, üzleti környezet fejlesztése (egyablakos rendszer, ld. olasz példa stb., a versenypolitika kidolgozásával, a pull (keresleti oldalon) a jogszabályok és szabványok előírásával adhat ösztönzést a klaszterek létrehozásának; versenyeztetés a támogatásban, (push oldalon)működési célú és az induló tőke biztosítását szolgáló pénzügyi támogatás, .a helyi/regionális feladatok: a speciális feladatokhoz kapcsolódva a klaszterek egyedi igényeinek megfelelően: speciális kutatóintézetek, szakképzések, vásárokon, kiállításokon megjelenés, stb. (decentralizált és helyi forrásokat igényelnek)

Hálózatok Klaszterek Tagság Együttműködés alapja Kapcsolat jellege Kohézió Résztvevők Meghatározott (zárt) tagság Viszonylag nyílt szerveződés Szerződéses kapcsolatok Együttműködésen alapul Közös üzleti célok Vállalatok Társadalmi értékek, közös célok Együttműködésen és bizonyos rivalizáláson alapul Kollektív vízió Vállalatok, intézmények, szakmai szervezetek

Alapvető klaszter típusok Iparági (regionális) klaszter: fő cél az iparágak közötti szinergia erősítés az innovációs rendszerek és az értéklánc-rendszerek erősítésével; Intézményre-épülő (intézmény-orientált) klaszter: a klaszter tagjai által létrehozott szolgáltató központ, vagy szakmai szervezet áll a központban és elősegíti a vállalkozók közötti együttműködést, a politikák integrációját; Hálózatra épülő klaszter: általában zárkörű, hosszabb távú kapcsolatokat jelentő együttműködés, a résztvevők köre a kapcsolódó és támogató iparágakban működő, egymást kiegészítő tevékenységeket folytató vállalkozásokból áll; Tudás-orientált klaszter: egy nyitott, az információk és tapasztalatok cseréjét lehetővé tevő együttműködés, a középpontban gyakran egy mentor vállalkozás áll, amely a tudástranszfer szerepet tölti be a résztvevő vállalkozások között. Együttműködési szinergiákon alapuló dinamikus klaszterek (intenzív kooperáció, informális kapcsolatok, specializált fejlett termelési tényezokhöz, K+F eredményekhez való hozzáférés,szoros kutatóhelyi, egyetemi kapcsolatok, alaptevékenységhez tartozó iparágak cégeivel müszakiés üzleti tapasztalatok és tudás megosztása

Az együttműködés szempontjai Földrajzi kiterjedés, méret (telephely, település, kis, - és nagytérség) Iparági specializáció (feldolgozó ipar, csúcstechnológia, szolgáltatás) Az együttműködés fő tartalma Egyszerű agglomerációs hatások kiaknázása Beszállítói kapcsolat K+F együttműködés KKV együttműködés (közös beszerzés, szövetkezeti együttműködés) Az együttműködő partnerek (TNC, KKV, kutatóhelyek, egyetemek) Kooperációs tevékenység hatóköre (helyi, regionális, országos, globális) Kormányzati, önkormányzati támogatás fő tartalma Az együttműködés jogi keretei Jogi személyiséggel rendelkező üzleti vállalkozás Egyesületi, konzorciumi forma

Klaszter funkciók Hagyományos,statikus, agglomerációs előnyök Nagyobb piacméret (beszerzés, értékesítés) Üzleti partnerek széles választéka, szakosodás egy-egy üzletág cégeinek vonzása a klaszter tömörülésben Nagyobb munkaerő választék (képzés, munkaerő vonzás) Kapcsolódó kiegészítő intézmények (kamarák, oktatás, infra) Dinamikus, externális hatások Intézményesített nyílt információáramlás, tudás megosztás Hálózatépítési tevékenység (fórumok, kerete biztosítása) Együttműködés és verseny a szereplők között (vállalati imázs) Innovációs együttműködés az üzleti világ, a kutatóhelyek és a helyi gazdaságszervező-fejlesztő intézmények között Igényes, fizetőképes piac közelsége A klaszternek formális, a tevékenységek egészét átfogó koordináló kerete van Nyitott, több irányban is expanzív

Magyarországi klaszterek központjai Pannon Fa- és Bútoripari Klaszter Pannon Elektronikai Klaszter Pannon Gyümölcs Klaszter Pannon Termál Klaszter Pannon Autóipari Klaszter Közép-magyarországi Autóipari Klaszter Közép-dunántúli Fa- és Bútoripari Közép-dunántúli Elektronikai Klaszter Pápai Hús- és Élelmiszeripari Klaszter Dél-dunántúli Regionális Geotermikus Energihasznosítási Klaszter Egyetemi Klaszter Magyar Építőipari Klaszter Minőség-fejlesztési Klaszter Dél-alföldi Textilipari Klaszter Dél-alföldi Útépítési Klaszter Dél-alföldi Kézműves Klaszter Dél-alföldi Turisztikai Klaszter Alföldi Termál Klaszter AGKlaszter Mátészalka Optomechatronikai Klaszter Saxon Export Klaszter Divat Klaszter

Klaszterek szerepe a különböző politikákban Iparpolitika Átmeneti válságban lévő iparágakban az érintett vállalkozások körében meginduló együttműködést segítheti elő Hazai gyakorlat: beszállítói integrátor hálózat, regionális klaszterek Innováció-politika A klaszter-fejlesztési politika a klaszterektől az innovációs rendszerekig terjedő fejlődési pályán történő elmozdításra való kormányzati törekvésnek is tekinthető Regionális politika a klaszterek szerepe régiók újjáélesztésében, élénkítésében, az iparszerkezet átalakításában, új tevékenységek kereteinek megteremtésében EU-s országok gyakorlata szerint a klaszter-fejlesztési politikának a régió gazdasági fejlődésének egészét helyezi a fókuszba

Az emelt szintű KKV szolgáltatási folyamat kínálati értéklánc modellje Specializált szakmai tanácsadó Közvetítő intézmény hálózat Tőkealapok, pénzügyi szolgáltatások (pl. RFH stratégia) Az egyetemek, kutatóintézetek és a KKV-k közötti interface erősítése Beruházás az emberi tőkébe A szolgáltatások Infra. fejlesztése Audit és értékelés (a kkv igények felmérése) Tudatosság Üzleti körny. kultúra Piac Ipar és tevékenység specifikus innovációs és technológiai központok (Pre)inkubatorok Technológiai parkok

Innovációs szolgáltató központ modellje Ipari háttér

A Pólus program GOP támogatásra vonatkozó forrásigényei A pólusok hozzávetőleges GOP támogatásigénye az NFÜ előzetes összesítése alapján: Mrd Ft ebből: GOP 1. priori. Debrecen 121,7 84,5 Győr kb. 38 14,3 Miskolc 93,7 55,6 Pécs 24,4 14,7 Szeged 197,2 68,8 Székesfehérvár-Veszprém 5,1+28,9 3,7+22,0 Összesen 509 263,6

Gazdaságfejlesztési Operatív Program prioritásai K+F és innováció a versenyképességért A vállalkozások (kiemelten a KKV-k) jövedelemtermelő képességének erősítésért Az információs társadalom és a modern üzleti környezet megerősítéséért Pénzügyi eszközök technikai prioritása (Jeremie)

GOP 1. prioritás intézkedései Az egyetemek, kutatóintézetek és a vállalkozások közötti innovációs, K+F együttműködések ösztönzése Az innovációs technológiai parkok és hídképző intézmények fejlesztése A vállalkozások önálló innovációs és K+F tevékenységének ösztönzése Terv: a GOP-ra 651 Mrd Ft, ennek 35 %-a az 1. prioritásra (230 Mrd Ft 7 évre)

GOP K+F és innováció prioritás intézkedéseinek tervezett forrásai Nem végleges tervezet! Adatok milliárd forintban   Mrd HUF 1 K+F és innováció 35,38% 230 1.1.1 Piacorientált K+F együttműködések 40 1.1.2 K+F központok 10 1.2.1 Innovációs és technológia parkok 1.3.1 Vállalati innováció 100 1.3.2 Vállalati K+F divízió 30 1.3.3 Technológiaintenzív startup-ok

Piacorientált K+F és technológiai együttműködés Nem végleges tervezet! 1.1.1 Piacorientált K+F és technológiai együttműködés Cél: magas értéket képviselő piacképes termék, eljárás és szolgáltatás (vállalkozások, egyetemek és kutatóintézetek közötti együttműködés) Közvetlen célcsoport: KKV-k Támogatott tevékenységek: alkalmazott K+F, K+F beruházás, kutatási szolgáltatás vásárlás, kutatók foglalkoztatása Várható indulás: 2007. I. negyedév

K+F központok fejlesztése, megerősítése Nem végleges tervezet! 1.1.2 K+F központok fejlesztése, megerősítése Cél: pólus programokhoz kötődő tudásbázisok erősítése (KKK) Közvetlen célcsoport: gazdasági társasággá átalakult KKK-k a pólusokban Támogatható tevékenység: alkalmazott K+F, K+F beruházás, IPR tanácsadás, kutatók foglalkoztatása Várható indulás: 2007. II. negyedév

Innovációs és technológiai parkok Várható indulás: 2007. II. negyedév 1.2.1 Innovációs és technológiai parkok Cél: innovációs szolgáltatások, inkubáció, ötletek generálása, szűrése, piaci bevezetése Közvetlen célcsoport: gazdasági társasági formában működő innovációs szolgáltató központok és technológiai parkok a pólusokban Támogatható tevékenységek: K+F és infrastruktúra beruházás, IPR tanácsadás, technológia transzfer iroda létrehozása és működtetése, technológiai inkubáció, kutatók és tanácsadók foglalkoztatása Várható indulás: 2007. II. negyedév Nem végleges tervezet!

Az 1.2.1. és a 3.2.1. lehetséges érintkezési pontjai Nem végleges tervezet! A 3.2.1. célja:Ipari parkok szolgáltatásainak fejlesztése Kedvezményezett: Ipari Parkot működtető gazdasági társaság Támogatási kritériumok: minimális működési idő: min.: 5 év betelepült vállalatok száma min.: 20 db; betelepült vállalatok 25%-nál az éves nettó árbevétel meghaladja a 200 mFt-ot; Ipari parkba betelepült vállalkozások által foglalkoztatottak száma (GKM adatbázis): min. 500 fő A 4-ből 3 kritérium teljesülése esetén támogatható a GOP-ból, egyébként ROP! Innovációs központ, technológiai inkubáció az ipari parkon belül (szakmai tapasztalat, kritikus tömeg)

Vállalati K+F és innováció Nem végleges tervezet! 1.3.1 Vállalati K+F és innováció Cél: innovatív vállalkozások növekedése, új termékek piaci bevezetése Közvetlen célcsoport: KKV-k Támogatható tevékenységek: kísérleti fejlesztés, K+F beruházás, kutatási szolgáltatásvásárlás, IPR, kutatók foglalkoztatása, termékek piaci bevezetése Várható indulás: 2007. I. negyedév

Vállalati K+F tevékenység, divízió kialakítása Nem végleges tervezet! 1.3.2 Vállalati K+F tevékenység, divízió kialakítása Cél: olyan vállalati K+F egységek létrehozása, amelyek alkalmasak a főhivatású kutatóhelyekkel folytatott K+F és innovációs együttműködésre Közvetlen célcsoport: vállalkozások Támogatható tevékenységek: K+F infrastruktúra beruházások, kutatók foglalkoztatása, tanácsadási szolgáltatás vásárlása Várható indulás: 2007. I. negyedév

Technológia-intenzív start-up segítése Nem végleges tervezet! 1.3.3 Technológia-intenzív start-up segítése Cél: kezdő, innovatív vállalkozások támogatása, hogy alkalmassá váljanak a magvető tőke finanszírozásra Közvetlen célcsoport: egyének, induló MKV-k Támogatható tevékenységek: kísérleti fejlesztés, kutatók foglalkoztatása, tanácsadási szolgáltatás, IPR Várható indulás: 2007. I. negyedév

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Dr. Nikodémus Antal nikodemus.antal@gkm.gov.hu