III.6. KÉPZÉS ÉS OKTATÁS.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
Advertisements

PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
1 La ROUTE vers L’EXCELLENCE Prof. Pierre ZANA, CNAM, Paris Budapest - Pécs, janvier 2003.
AZ EURÓPAI KIVÁLÓSÁG MODELL ÉS SZEREPE AZ EU CSATLAKOZÁSBAN STRATOSZ KIADVÁNY 2003.
ENERGIAIRÁNYÍTÁSI SZABVÁNYOK
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Optimális szervezet Kiegyensúlyozott stratégiai mutatószám rendszerrel
Minőségköltségek.
Minőségmenedzsment alapelvek
Első a piacon, első a Legjobb Munkahelyek között 2004.
A szolgáltatások minőségének biztosítása és értékelése
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Dr. Kollár Gábor vezető auditor Det Norske Veritas Magyarország
Minőségmenedzsment 9.előadás
12. hét: A TQM és a Minőségdíj Modellek (EFQM)
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Győr, NYME Minőségbiztosítási Bizottság munkaértekezlete Az EFQM modell - rövid ismertetés- Vas Beatrix Minőségfejlesztési és Informatikai Központ.
Munkatársak minőség iránti elkötelezettsége a siker kulcsa Készítette: Taksonyi Bea és Horváth Viktória.
Péczeli Katalin előadása
A KÖZPONT MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSA. Szabvány Ismétlődő műszaki, gazdasági és más feladatok optimális megoldásának MINTÁJA.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Szoftverminőség biztosítása A minőségirányítási kézikönyv
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Ellenőrzés, visszacsatolás
Minőségdíjak.
Minőségköltségek. Minőségköltségek felmerülhetnek a tervezés, gyártás, értékesítés és felhasználás során a termék megfelelőségének elérése érdekében,
A MINŐSÉG FOGALMA A minőség az egység (az egyedileg leírható és vizsgálható folyamat, termék, szervezet, illetve ezek kombinációja) azon jellemzőinek összessége,
3. hét: az ISO 9001:2008-es szabványnak megfelelő
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Minőség menedzsment 6.előadás
MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZEREK (ISO, TQM, HACCP)
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A teljesítménymérés helye és szerepe a minőségmenedzsmentben
1 Hogyan tovább minőségügy? XIV. Magyar Minőség Hét november 07.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
International Assessment of Novatory Organisations
Készítette: Szirmai István
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Minőségbiztosítás LB-II.
BMF BGK AGI GGYT1 Minőségbiztosítás NB-II. Előadás 6. (2008) Crosby: A minőség nem „melléknév”, hanem főnév. A minőség nem „jóságot” jelent, hanem azt,
Minőségbiztosítási ismeretek
VÁLTOZÁSOK AZ ISO 9001 SZABVÁNYBAN 2015.
2003. A környezeti helyzetfelméréstől a környezetirányítási rendszer auditálásáig Dr. Szegh Imre.
Minőségköltségek.
ISO 9000:2000 A minőségügy rendszerének új
Minőségmenedzsment a felsőoktatásban UNI-EFQM Vas Beatrix ügyvivő szakértő Minőségfejlesztési és Informatikai Központ
PROJEKTMENEDZSMENT. Projektmenedzsment a stratégia megvalósításának eszköze. Projekt egy-egy konkrét stratégiai program vagy részprogram.
PTE PMMIK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. ELŐADÁS.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
Szövetség a Kiválóságért Közhasznú Egyesület 1119 Budapest, Tétényi. u  Tel/Fax: , web: 
1 Szakképzési Önértékelési Modell I. Helyzetfelmérő szint (SZÖM I.) 4. előadás 1.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
DEBRECENI EGYETEM AGRÁRTUDOMÁNYI CENTRUM AGRÁRGAZDASÁGI ÉS VIDÉKFEJLESZTÉSI KAR VEZETÉSI ÉS MUNKATUDOMÁNYI TANSZÉK Üzleti kiválóság Dr. Gályász József.
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
MIÉRT stabilak (jók??) a minőségrendszereik?.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Minőségmenedzsment alapjai szeptember 12.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint ADOTTSÁGOK 4. 3
A VEZETÉS FOGALMA, FUNKCIÓI
Az SZMBK Intézményi Modell
Az ÁFSZ minőségirányítási rendszerének kialakítása
Előadás másolata:

III.6. KÉPZÉS ÉS OKTATÁS

KÉPZÉS ÉS OKTATÁS A menedzsereknek abból kell kiindulniuk, hogy a készségek, eszközök és a tudásanyag, amelyet majd tizenöt év múlva kell elsajátítaniuk, más lesz és új ... …márpedig csak ők maguk vállalhatják a felelősséget a szükséges tanulásért, és azért, hogy irányítsák önmagukat. (Peter E. Drucker)

Miért nem gyógyír a képzés minden problémára? A teljesítmény tökéletlenségének esetleges okai : 1. Adatok 2. Források 3. Ösztönzések és jutalmak 4. Készségek és tudásanyag 5. Teljesítőképesség 6. Indítékok

Alaptanterv a TQM programokban Orientáció Folyamatjavítás A készségeknek és a tudásnak három elemét egyesíti: - a munka ismeretét, - a team-munkához szükséges készségeket - a folyamatelemzést Részvételen alapuló menedzselés

Alaptanterv a TQM programokban A folyamatjavítási képzésnek a minőségjavító projektek megvalósításával kell végződnie ! Négy kritérium segít a kezdeti projektek kiválasztásában: 1 Fontosság 2 Kivitelezhetőség 3 Felvillanyozó hatás 4 A gazda szerepe - A sikeresen befejezett projektek bemutatása ! - Részvételen alapuló menedzselés !

További képzés - szükség szerint Gyakorta szükségessé váló kiegészítő kurzusok: - Problémamegoldás - Statisztikai folyamatellenőrzés - Benchmarking - Egyéb kurzusok Hogyan bonyolítsuk le a képzést?

IV. A MINŐSÉGÜGYI RENDSZER FEJLESZTÉSE

IV.1. A MINŐSÉGÜGYI RENDSZER ELEMEINEK HATÁSA (ISO - TQM)

A MINŐSÉGÜGYI RENDSZER ELEMEINEK HATÁSA, ISO-TQM VEVŐKÖZPONTÚSÁG FOLYAMAT KÖZPONTÚSÁG MEGELŐZÉS ÉS ELLENŐRZÉS DOLGOZÓK SZAKTUDÁSÁNAK MOBILIZÁLÁSA TÉNYEKEN ALAPULÓ DÖNTÉSEK VISSZAJELZÉSEK

A tartós siker kulcsa - A vezetés töretlen elkötelezettsége - Elérhető, reális célok - Folyamatos képzés - Minden dolgozó váljon a RENDSZER gazdájává - Mérjük a fejlődést - Hozzuk nyilvánosságra a sikereket

A folyamatos javítás A beszállítók minősítése és tanúsítása A vevői megelégedettség előregondolása A beszállítók minősítése és tanúsítása A folyamatképesség ismerete Szerződés átvizsgálási folyamat erősítése

A folyamatos javítás Dokumentált tevékenységek és munkautasítások Helyesbítő és megelőző tevékenység Belső audit Vezetés átvizsgálása

A folyamatos javítás megvalósítása Dokumentált minőségügyi terv Vevői panaszok nyomon követése Belső audit Helyesbítő és megelőző tevékenységek Megelőző karbantartás Folyamatképesség ismerete Szerződések színvonalas felülvizsgálati rendszere

ISO bevezetés költségei 1880 vállalat adatai alapján (USA)

MINŐSÉGKÖLTSÉGEK

Minőségköltségek csoportosítása Megelőzési költségek Minőségértékelési költségek (gyártás/szolgáltatás létrehozása során felmerült minőség költségek) Hibaköltségek belső hibák költségei külső hibaköltségek

A megelőzés minőségköltségeinek összetevői a termelést megelőző minőségügyi költségek a minőség kutatása és fejlesztése megbízhatósági és tartóssági vizsgálatok minősítés a sorozatgyártás előtt a szállítók minősítése mérő és vizsgálóeszközök fejlesztésével, ellenőrzésével kapcsolatos költségek

A megelőzés minőségköltségeinek összetevői Az ellenőrzés, próbaüzem, vizsgálati és ellenőrzési rendszer kialakítása, tervezése oktatás, képzés, betanítás tapasztalatcsere, benchmarking minőségügyi információs rendszer minőségügyi rendszer működési költségei egyéb megelőzési költségek

A minőségértékelési költség összetevői idegenáru ellenőrzés gyártásközi ellenőrzés (ön- és „futó” ellenőrzés) gyártási folyamat ellenőrzése végellenőrzés mérő személyzet bér és működéi költségei felügyeleti ellenőrzés (termék tanúsítás) vizsgáló eszközök pótlása, amortizációja

A hibaköltségek összetevői Belső gyártási selejt javítás, válogatás, ismételt vizsgálat nem megfelelő termék értékcsökkenése hibák feldolgozási, nyilvántartási, elemzési és visszacsatolási költségei más belső hibaköltségek

A hibaköltségek összetevői Külső hibaköltségek hibás kiszállítás miatti költségek jótállási és szavatossági költségek garanciális javítás költségei visszautasított, át nem vett termékek költségei engedmények

Össz kts. Megelőzési + értékelési kts Fajlagos kts. Hiba kts. Minőség szintje

Fajlagos költségek összes hiba Minőségértékelés kts Megelőzés költségei évek

IV.2. A MINŐSÉGI DÍJAK SZEREPE A MINŐSÉGÜGYI RENDSZEREK FEJLESZTÉSÉBEN

A minőségi díjak szerepe Minőség-díjak kialakulása Malcolm Baldrige díj A díj továbbfejlesztési irányai EXCELSIOR DÍJ

ELŐZMÉNYEK Deming-díj Malcolm Baldrige National Quality Award Európai Minőségi Díj

A Malcolm Baldrige Díj kritériumai

EFQM MODELL alapkoncepciója Nem kötelezően előírt végrehajtandó lépéseket tartalmaz a vevő áll a középpontban igen lényeges a munkatársak szakmai fejlődése és részvétele a minőség fejlesztésében a folyamatok és a tények vannak a középpontban

A vezetés és a céloknak való megfelelés egységének fontossága a társadalom iránti felelősség eredmény orientáltság

EFQM Kíválóságmodell - RADAR Eredmények (Results) Megközelítés, módszer (Approaches) Alkalmazás, feladatok lebontása (Deployment) Elemzés és helyzetértékelés ( Assesment, Review)

1. VEZETÉS A vezetők hogyan teszik láthatóvá a TQM kultúra iránti elkötelezettségüket A vezetők hogyan segítik megfelelő erőforrások és támogatás biztosításával a továbbfejlesztést és a dolgozók részvételét A vezetők hogyan működnek együtt a vevőkkel, beszállítókkal és más külső szervezetekkel A vezetők hogyan ismerik el és becsülik meg a dolgozók erőfeszítéseit és teljesítményét

2. Üzletpolitika és stratégia Hogyan érvényesülnek a fontos és meghatározó információk az üzletpolitika és a stratégia kialakításában Hogyan alakítja ki a szervezet az üzletpolitikáját és stratégiáját Hogyan ismerteti meg és valósítja meg a szervezet az üzleti és stratégiai elképzeléseit Hogyan aktualizálja és fejleszti rendszeresen az üzletpolitikáját és stratégiáját

3. Dolgozók irányítása Hogyan tervezi és fejleszti tovább a szervezet az emberi erőforrásait Hogyan tartja fenn, illetve hogyan bontakoztatja ki a szervezet dolgozóinak képességét Hogyan egyeznek meg a dolgozók a célokban és hogyan történik a teljesítmények folyamatos felülvizsgálata

Hogyan történik a dolgozók bevonása , felhatalmazása és elismerése Hogyan alakít ki a szervezet a dolgozókkal hatékony dialógust Hogyan gondoskodik a szervezet a dolgozókról

4.Erőforrások Hogyan menedzseli a szervezet a pénzügyi erőforrásait Hogyan menedzseli a szervezet az információ forrásait Hogyan menedzseli a szervezet a beszállítói kapcsolatait és készleteit Hogyan menedzseli a szervezet az ingatlanjait, termelő berendezéseit és egyéb eszközeit Hogyan menedzseli a szervezet a technológiáját és szellemi tulajdont

5. FOLYAMATOK Hogyan azonosítja a szervezet az üzleti siker szempontjából kulcsfontosságú folyamatokat Hogyan menedzseli a folyamatait rendszeresen a szervezet Hogyan vizsgálja felül a szervezet a folyamatokat és hogyan tűzi ki a fejlesztési célokat Hogyan fejleszti tovább a szervezet a folyamatait az innováció és a kreativitás kiaknázásával Hogyan hajtja végre a szervezet a folyamat változtatásokat és értékeli azok eredményeit

6. Vevői elégedettség A vevők véleménye a szervezet termékeiről, szolgáltatásairól és a vevőkkel kiépített kapcsolatrendszeréről A vevői elégedettségre vonatkozó további mutatók

7. Dolgozói elégedettség A dolgozók véleménye a szervezetről motiváció megelégedettség A dolgozói elégedettségre vonatkozó további mutatók motiváció és bevonás elégedettség a szervezet dolgozóinak nyújtott szolgáltatások

8. Társadalmi kihatás A társadalom véleménye a szervezetről A szervezet társadalmi hatására vonatkozó további mutatók

9. Üzleti eredmények A szervezet teljesítményének pénzügyi mutatói A szervezet teljesítményének további mutatói

A MAGYAR NEMZETI MINŐSÉGI DÍJ

Milyen cég pályázhat? Hogyan kell pályázni ? PÁLYÁZATI FELTÉTELEK Milyen cég pályázhat? kis-/közép-/nagyvállalati termelő kategória szolgáltatási kategória Hogyan kell pályázni ? formai követelmények tartalmi követelmények Önértékelés: - Adottságok szöveges leírása - Eredmények bemutatása grafikusan - Az adottságokra vonatkozó kérdőívek összesítése

A PÁLYÁZATOK ELBÍRÁLÁSA 1. egyéni szakértői értékelés 2. csoportos szakértői értékelés 3. döntés a helyszíni szemléről 4. helyszíni értékelés 5. végső döntés 6. „Győztesek Konferenciája”

ÉRTÉKELÉS + + + Megközelítés Alkalmazás Kiválóság Kiterjedtség = ?

A Magyar Nemzeti Minőségi Díj nyertesei

Az 1996-99 évi magyarországi pályázatok átlag-eredményei

Tapasztalatok kis- és középvállalatoknál „Adottságok” kritériumoknál minden magyar pályázó ISO 9001/9002 szerint tanúsítva - a folyamatok szabályozottak a kritikus folyamatok azonosítása nélkülözhetlen a munkatársak irányítása viszonylag alacsony értéket kapott a nagyvállalatoknál a vezetés kiemelkedően erős a kis- és középvállalatoknál a TQM szemléletmód rövidebb múltra tekint vissza, és a TQM eszközök használata még kevésbé elterjedt

Tapasztalatok kis- és középvállalatoknál „Eredmények” kritériumoknál nehéz a tényadatok, tendenciák bemutatása 3-5 évre visszamenően, különösen a vevői és dolgozói megelégedettségnél ritka a tervadat bemutatása - legfeljebb a pénzügyi mutatóknál a benchmarking hiányzik igen sok területen a vevői, munkatársi megelégedettség mérése nemrég kezdődött, bár belső mutatók vannak a társadalomra gyakorolt hatás igen nehezen értékelhető számszerűsítve kis- és középvállalatoknál

A MODELL HASZNA a díj elnyerésének előnyei eszköz a minőségügyi (!) rendszer értékelésére erősségek és továbbfejlesztési lehetőségek rendszeres önértékelés: a fejlődés trendje látható állandó fejlesztés erősítése

AZ ISO 9001 ES AZ EURÓPAI ÜZLETI KIVÁLÓSÁG MODELL KAPCSOLATA Munktársak irányítása Munkatársak elégedettsége Folyamatok Vezetés Üzleti eredmények Vevői elégedettség Üzletpolitika és Stratégia Erőforrások Társadalmi kihatás Adottságok Eredmények ISO 9001:1994 által lefedett terület ISO 9001:2000 által lefedett újabb terület

ISO 9000 szabványrendszer bevezetésével kapcsolatos tapasztalatok Miért választották ? Divat----- Reális követelmény ???

Miért választották ? Külföldi tulajdonos közvetítette minőségügyi kultúra Piac (tenderek, vevők igényei) Vezetésnek jó „ürügy” a rend csinálásra Tulajdonos „követelménye”

A vállalat mérete - stratégia döntés megfogalmazása Nagy vállalat Kis méretű vállalkozás hagyományokkal hagyományok nélkül Vezető elkötelezettsége Rendszer építés módszerei PROJEKT

A párhuzamos építkezés Szükségessége előnyei csapdái

TQM rendszerek kialakítása Mi a TQM ? Értelmezési gondok !!!! ISO 9004-4 NEM !!! AMR program hatásai TQM Minőség díjak TQM EFQM

Megvalósítás ISO 9000 TQM TQM ISO 9000 ????? NINCS ÁLTALÁNOS RECEPT !!!!