„Én és Európa” párbeszéd 2008. augusztus 13 - november 9.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ifjúsági Egészségnap április 7.. Célcsoport és célok •18-28 éves korosztály •A felsőoktatásban tanuló hallgatók •Egészségmagatartás fejlesztése.
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
Csináljunk üzletet! Avagy,
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Internetezők az elektronikus kormányzatról és az Európai Unióról április 3. II. online média mobil- kommunikáció autók, márkák, vásárlás idegenforgalom,
Szociális munka a börtönben
A tanári munka értékelése
Egy lépés a munkahely megszerzéséig képzési projekt az aktív munkakeresés témakörében fiatalok számára IFJÚSÁG, IFJÚSÁGPOLITIKA - ÚJ KIHÍVÁSOK előadó:
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Az ÉFOÉSZ Támogatott Lakhatási Programja
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
Ifjúságpolitika - A fiatalok, mint erőforrás -
Pénzgyárak és problémák Közgazdaságtan alapjai Bevezetés a földrajzba Márton János MFK13F – HUI3O0.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
Fiatalok Lendületben Program Előzmények: Fiatalok Európáért, Ifjúság Program Időtartam: Költségvetés: € – 2,5.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
ERASMUS: Nagy lépésekkel Európába Külföldi tanulmányok szerepe az életpálya-tervezésben ERASMUS Információs Nap - NYME SEK december 7.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Új megközelítés - Anyaklubok Magyarországon Jónás Jánosné Szarvasi Fiatalok a Holnapért Egyesület április 3.
Pályaorientációs tapasztalatok, hiányszakmák népszerűsítése Győrben
Nevelés és érték Dr. Molnár Béla Ph.D. főiskolai docens
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Alakulóban az ekoiskolák (?) hálózata MNB Tanárszeminárium, április 17.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Ö NKORMÁNYZATI KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS HULLADÉKGAZDÁLKODÁSI KUTATÁS 2011.
Óvodai és iskoláztatási támogatás lehetőségei és korlátai Herczog Mária TÁRKI - Világbank műhelykonferencia május 7. Novotel Hotel.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Személyközpontú diáktámogatás a Dobbantó programban Győrik Edit Kongresszus után – a változások folyamatában Budapest, május
Roma Központ Nagykanizsa Magyar-Horvát Szakértői Akadémia szeminárium
ÚJ TUDÁS- MŰVELTSÉG MINDENKINEK Gyula, június 23.
Az én szüleim és a te szüleid
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Értelmi fogyatékossággal élő személyek támogatott lakhatása
Nevelés és nevelői attitűdök
ÚJ ISKOLA, ÚJ TUDÁS: JAVASLATAINK ÚJ MAGYARORSZÁG KORMÁNYZATI KONFERENCIA március 4.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
A Munkaerő-piaci helyzet Miskolcon Kiss Gábor főosztályvezető.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
TÁMOP /1/B Gyermekek és fiatalok integrációs programjai Csomópont - Ifjúsági Információs Pont kialakítás Álláskereső klub.
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
TÖOSZ Polgármesternői Tagozat Vitaindító – 2007-re tervezett tevékenységek.
A TÁRSADALMI JÓL- LÉT KÉRDÉSEINEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA EGYES SZOLGÁLTATÓ SZEKTOROKBAN Készítette: Folmegné Czirák Julianna
A külföldi hallgatók egyetemválasztási szempontjai
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
A támogatott lakhatás kihívásai
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
A Közösségi Alapítványokról Lekeny Hajnal Kárpátok Nemzetközi Alapítvány
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
A BÁCSALMÁSI ÖNKORMÁNYZATI KÖZSZOLGÁLTATÁSI KÖZHASZNÚ NONPROFIT KFT
MNGSZ Magyar Nemzeti Gasztronómiai Szövetség
Előadás másolata:

„Én és Európa” párbeszéd augusztus 13 - november 9.

„Én és Európa” párbeszéd •Célok: - átfogó képet kapni a fiatalokat foglalkoztató legfontosabb nehézségekről és kihívásokról, illetve arról, hogy problémáikra kitől, kiktől várnak megoldást - az Európai Bizottság Strukturált párbeszédéhez kapcsolódó két kérdés megválaszolása - az eredmények felhasználása a Nemzeti Ifjúsági Stratégia cselekvési tervének kidolgozásához •Célcsoport : éves korosztály

Az adatgyűjtés módszerei online kérdőíves megkérdezés az OLIVA segítségével (Mobilitás – Online Interaktív Kutatási Asszisztens) önkitöltő kérdőív a Regionális Ifjúsági Szolgáltató Irodák és civil szervezetek közreműködésével fókuszcsoportok, csoportos beszélgetések a Regionális Ifjúsági Szolgáltató Irodák és civil szervezetek közreműködésével

A vizsgált területek Munkahely – a megfelelő munkahely megtalálása Családalapítás – gyerekvállalás, önálló család alapítása Önállósodás – önálló háztartás kialakítása Tudás és képességek – az érvényesüléshez szükséges tudás és képességek megszerzése

A vizsgált területek Részvétel – beleszólni a fiatalokról szóló döntésekbe Környezetvédelem – tenni valamit a környezet védeleméért Önkéntesség – önkéntes munkát vállalni, a közösségért tenni Egészség – egészségesen élni

A vizsgált területek Kultúrák megismerése – más európai kultúrákat megismerni és elfogadni Európai identitás – megérteni, hogy mit jelent európainak lenni Információhoz jutás – megfelelő mennyiségű információhoz és műveltséghez való jutás Hátrányos megkülönböztetés – önmaguk vállalása úgy, hogy ne érje hátrányos megkülönböztetés

A vizsgált dimenziók az egyes területek nehézségének percepciója az egyes szereplők segítségének megítélése ifjúságsegítők az önkormányzat az állam az Európai Unió az iskola a tanárok a szülők a kérdezett maga Szerinted könnyű vagy nehéz számodra a… A következő szereplők mennyit tehetnek azért, hogy Te könnyebben…

Pásztó Fókuszcsoportok és csoportos beszélgetések összesen 58 beszélgetés országszerte a létszám 8-20 fő között Győr Füzesabony Gyöngyös Gyula Szarvas Szerencs Eger Zalaegerszeg Nagykanizsa Sárospatak Ózd Kaposvár KazincbarcikaMiskolc Mezőkövesd Salgótarján Szombathely Celldömölk Keszthely Nagykovácsi Budapest Kapuvár Karcag Szolnok

2157 darab kérdőív •online: 1100 darab •papíralapú: 1057 darab

A válaszadók évesek fő 8% 62% 25% 5% A válaszadók száma korévenként

Az egyes területek percepciója

Család és munka – a legnehezebbnek ítélt területek A megfelelő munkahely megtalálása Gyerekvállalás, önálló családalapítás

A munkahely szerzés Nehézségek •az oktatás nem segíti a tudatos pályaválasztást •minden jó munkához kapcsolat kell •magas járulékok miatt a vállalkozók inkább túlóráztatnak és nem vesznek fel embert, vagy csak feketén foglalkoztatják •több éves tapasztalatot kérnek egy pályakezdőtől, és nincs lehetőség megszerezni Az ifjúság maga mit tehet, és kik segíthetnek •szakmát és nyelveket tanulni. Helytállni az iskolában •kapcsolatokat kiépíteni •Szakmai gyakorlatot szerezni az egyetem alatt Mit tehet az állam és az önkormányzat •helyi munkahelyteremtő vállalkozásokat támogatja •a Start kártyához hasonló programokkal segítse a fiatalokat. Ha lejárt a start kártya akkor ne rúgják ki automatikusan. Mit tehet az EU •segítsen programokkal a külföldi tanulásban, a külföldi szakmai tapasztalatszerzésben segítsen és biztonságot nyújtson a kiutazónak •megbízható információt nyújtson a külföldi munkalehetőségekről „Egyetem végén a cégek keressenek meg.” „Tanuláson kívül mást nem tehetünk, a többi rajtuk múlik.” „Merjünk kimenni, nem az, hogy ahogy halljuk, hogy kiment és eladták.” „Pedig nagyon fontos a jó munkahelyi légkör, meg hogy szeresse az ember amit csinál, de így nem lehet.” „Nehéz mert nem értünk semmihez, nem olyan az oktatás.”

Önálló család és gyermekvállalás Nehézségek •mindenkinek előbb az egzisztenciateremtés a fontos, de ez elveszi a spontaneitás örömét. Túlságosan kitolódik az életkor. •a gyerekvállalás kényelmi szempont és gazdasági kérdés lett •karrier és család összeegyeztethetetlensége a nők és az egész család számára •rugalmas, atipikus „bababarát” munkahelyek hiánya. •nincs elég óvodai, bölcsődei férőhely Az ifjúság maga mit tehet, és kik segíthetnek •b iztos munkát igyekszik szerezni, képzi magát •tudatosabb élettervezés •megfelelő párválasztás Mit tehet az állam és az önkormányzat •c saládbarát adózás •kedvezményes telekvásárlási program az önkormányzatoknál •munkaadók ösztönzése rugalmas, atipikus munkahelyek létesítésére Mit tehet az EU •más államokban is probléma a népességfogyás, az EU-nak egy egységes választ kellene kidolgoznia „Tanítsa meg az államot pénzt kezelni, így jobb lehet a támogatási rendszer.” „Megoldja a banki krízist.” „A kétgyerekes család a leggazdaságtalana bb. Inkább egyet vagy hármat.” „Egy fizetésből alapvetően nem lehet fenntartani egy családot.” „A szülő nyugdíjas lesz mire a gyerek egyetemista, és akkor megint jönnek az anyagi, meg önállósulási gondok.”

Tudás és önállósodás szülőktől önállósodni, önálló háztartást kialakítani érvényesüléshez szükséges tudás és képességek megszerzése

Hátrányos megkülönböztetés és egészséges élet egészségesen élni vállalni önmagad, hogy ne érjen hátrányos megkülönböztetés

„Be kell vállalni, hogy az ember idegenekkel együtt él.” Önállósodás, önálló háztartás Nehézségek •csak önálló munkahely mellett kivitelezhető. A nélkül minél tovább próbálnak a szülőknél lakni, hogy spóroljanak •a kollégium az önállósodás első lépcsője, csak nehéz bejutni kollégiumokba •nem megfelelő családi háttér, rossz kulturális szemlélet Az ifjúság maga mit tehet, és kik segíthetnek •biztos munkát igyekszik szerezni, képzi magát •meg kell tapasztalni az önálló életet, hogy a párkapcsolatban ne legyen gond •minél hamarabb el kell sajátítani az önálló élettervezéshez való kompetenciákat •meg kell tanulni merni vállalni a felelőséget Mit tehet az állam és az önkormányzat •kedvezményes telekvásárlás, fiataloknak szóló lakáshitel •építsenek szociális bérlakásokat a fiatalok számára, és azokat ne privatizálják később se Mit tehet az EU •olcsó bérlakás programokat indíthatna •önállóságra nevelő nemzetközi programok működtetése „Általános félelem a felellőségválalástól, az önálló egzisztencia kialakításától.” „A szülő nyugdíjas lesz mire a gyerek egyetemista, és akkor megint jönnek az anyagi, meg önállósulási gondok.”

Tudás és képesség megszerzése Nehézségek •sok diplomás nem a tudásának megfelelő munkát végez, mivel jó munkahelyhez csak kapcsolatokkal lehet jutni •nem mindegy, hogy hol melyik iskolában tanul valaki. Sok iskola jó ideje nem képes megfelelő tudást adni a diákok kezébe. Nem létezik semmilyen szakmai standard ellenőrzés •valójában csak saját költségen lehet nyelvet tanulni Az ifjúság maga mit tehet •nem fél, hanem minden tapasztalatszerzési lehetőséget megragad Mit tehet az állam és az önkormányzat •minőségi oktatás biztosítása mindenki számára •előmozdítani az együttműködést a vállalatok és az oktatás között •támogatni a fiatalok ilyen irányú helyi kezdeményezéseit •fogadtassa el a munkaerőpiaccal a nem formális munkatapasztalat elismerését •elősegíti az olcsó, de hatékony nyelvtanulás lehetőségét Mit tehet az EU •külföldi gyakorlati helyek biztosítása •Life long learning programok biztosítása „Sokszor esélyt sem adnak a tehetség a tudás kibontakoztatására, fejlesztésére. Csupán kávéfőzésre fénymásolásra használják az ismeretlent.”

Egészség Nehézségek •az egészséges élelmiszerek és a sportolás is nagyon drága •divat az egészségtelen étkezés, a gyorséttermek, a pizza a chips •túlzott a légszennyezettség, a kipufogógáz miatt Az ifjúság maga mit tehet •az egészségre való figyelést és a testmozgást a napi rutin részévé tenni •a fiataloknak fel kell ismerniük, hogy az egészséges életmód mennyire fontos. Nem kell dohányozni •keveset kellene alkoholt fogyasztani Mit tehet az állam és az önkormányzat •az iskolai sportfoglalkozások színvonalát növelni •az iskolai intézmények menzáit megreformálni •minden sportolni vágyónak legyen lehetősége rá •egészségtelen élelmiszerek reklámjainak korlátozása •támogatja és ellenőrzi a hazai élelmiszergyártást Mit tehet az EU •egészségmegőrző programok ismertetése, támogatása •egyértelmű és szigorú élelmiszerekre vonatkozó szabályrendszer „A bioétel megfizethetetlen ezért minden amit eszünk csupa E-ből áll. Amit eszünk annak nagy rész szemét.” „Fölöttem döntik el, hogy egészségesen élek- e.” „Legfontosabb mindenkinek megtalálni az arany középutat a pénztárcája és az egészsége között.” „Csak azt hívják tejnek amiben X és Y alkotóelem meghatározott arányban van.”

Hátrányos megkülönböztetés Nehézségek •a romákkal kapcsolatok problémák és előítéletek kezelése égetően sürgős (mindegyik csoportban) •de romákkal kapcsolatos kérdésekről nem lehet őszintén beszélni Az ifjúság maga mit tehet •megismerni a másikat, mielőtt ítélünk róla •a fiatalok példát mutathatnak az együttélésre Mit tehet az állam és az önkormányzat •megfogalmazták, hogy nincs jogegyenlőség •mert aki gazdag és jó kapcsolatokkal rendelkezik az egyenlőbb a többiek hátrányára •a vidéki csoportokban többen megfogalmazták, hogy az államnak a közbiztonságot kell növelnie, hogy kisebb legyen az előítéletesség •valamilyen módon büntetni kell azokat akik hátrányos megkülönböztetést alkalmaznak Mit tehet az EU •támogatja a hátrányos helyzetű emberek képzését •bünteti a diszkriminációt „Egy tisztességes romának hány állásinterjúra kell elmenni mire felveszik, félnek tőlük.” „Az állam alkalmazza úgy a törvényeket, hogy valóban megkülönböztetés nélkül vonatkozzon mindenkire.”

Környezetvédelem és érdekérvényesítés beleszólni a Rólad szóló döntésekbe tenni valamit a környezet védeleméért

Európai kultúrák és önkéntesség önkéntes munkát vállalni, a közösségért tenni más európai kultúrákat megismerni és elfogadni

Információhoz jutás és európai identitás megérteni, hogy mit jelent európainak lenni megfelelő mennyiségű információhoz és műveltséghez jutnod

Beleszólás a döntésekbe Nehézségek • Általános vélemény, hogy a fiataloknak semmi hatalmuk nincs. Semmilyen beleszólásuk nincs a közös döntésekbe. Több helyen ellenpéldaként említik a nyugdíjasokat, akiknek van. • A felnőtt társadalom maga akarja kitalálni a fiatalok szükségleteit ahelyett, hogy megkérdezné őket. Az ifjúság maga mit tehet • Ha lehetősége van rá, akkor hallatja a hangját Mit tehet az állam és az önkormányzat • Az állam keresse meg azokat a csatornákat ahol a fiatalok véleménye valóban eljut hozzá • Az önkormányzatok a fiatalok életét érintő kérdések megvitatásánál egy „mezei” fiatalt, vagy diák-önkormányzati tagot emeljenek be, hogy elmondhassa a fiatalok véleményét Mit tehet az EU • Felvilágosítja az államot, hogy nem jó úton jár •Ajánlásokat ad az államnak, hogy hogyan lehet a fiatalok véleményét kikérni „Mindig más hozza a döntést, mint akiről szól” „Most először van ilyen, hogy megkérdezik valamiről a véleményünk” „Az állam így kérdezzen meg minket minél gyakrabban. Ha meg nem teszi akkor ne csináljon semmit, mert többet árt mint használ”

Környezetvédelem Nehézségek • A többség nincs tisztában saját felelőségével, nem is ismerik a természeti értékeket • Nagyon kevés a szelektív hulladékgyűjtő sziget • A szelektív gyűjtők tartalmát sok helyen egybeömlesztik a szemétszállítók a vegyes szeméttel Az ifjúság maga mit tehet • A stand by funkció kikapcsolása az elektronikus készülékeken • A tömegközlekedés és a biciklizés előnyben részesítése. Példamutatás Mit tehet az állam és az önkormányzat • Maximalizálja a termékeken a csomagolás mennyiségét • A környezetszennyezők szigorú büntetése. • Házhoz menő szelektív hulladékgyűjtés bevezetése • Környezettudatos nevelés az iskolában • Támogatja a környezetvédelmi beruházásokat Mit tehet az EU • Környezetkímélő termelési és csomagolási technológiák ösztönzése, később kötelezővé tétele • Felhívja a figyelmet a veszélyekre (pl. Népszerűsíti az autómentes napot) „Fél órát kell sétálnom míg találok egyet.” „Lenézik a környezetvédő, mert ciki” „Mindenki a saját háza táján tegyen rendet.” „Az állam környezetvédelemről beszél, de szemet huny az erdőirtások felett.”

Önkéntesség, közösségi munka Nehézségek • Kevés ilyen kezdeményezés van, azokat sem ismerik csak a szemétszedést és a takarítást • A fiatalok idegenkednek az önkéntes munkától, nem látják, hogy hol van ennek az értelme • Állásinterjúknál sokszor negatív ha valaki önkéntes munkát végez, mert azt gondolják, hogy ez a fizetett munka rovására megy Az ifjúság maga mit tehet • A nyitottság a legfontosabb • Szervezzenek saját öntevékeny csoportokat Mit tehet az állam és az önkormányzat • Az önkéntes munka elismertetése, és népszerűsítése az állam feladata • Juttatásokkal lehetne honorálni az önkéntes munkát (pl. ingyen uszodabérlet) Mit tehet az EU • Szervezzen olyan programokat amelyekben az emberek kipróbálhatják magukat önkéntes munkában külföldön „Nem tudom hol segíthetek” „Az emberre sokszor furcsán néznek, ha önkéntes munkát végzünki”

Európai kultúrák megismerése és elfogadása Nehézségek • Nehéz a más európai kultúrákról való személyes tapasztalatszerzés • Fontos probléma nyelvtudás hiánya Az ifjúság maga mit tehet •Nyitottnak lenni más kultúrák iránt •Utánajárni a lehetőségeknek, hogy hogyan kerülhetnek kapcsolatba más kultúrákkal •Itthon is sok mindent lehet megtudni internetről, könyvekből Mit tehet az állam és az önkormányzat • Mozdítsa elő egyes országok közötti kulturális kapcsolatokat •„Az önkormányzat szervezzen olyan eseményeket amikor külföldi fiatalok jönnek hozzánk több napra” Mit tehet az EU •Segítse az országok közötti mobilitást •Csereprogramokat indít „Angliában nem furcsa, inkább érdekes, hogy annyiféle ember él együtt, de itthon jobb a megszokott kis közösség. A kínaiakat már megszoktuk a ruhaüzleteikkel, mondjuk ők sem furcsák, és velük együtt a kultúrájuk is jobban megismertük. Van egy-két afrikai is, ők is nagyon aranyosak, van ilyen furcsa népi ünneplőjük.”

Európainak lenni Nehézségek • Nehéz értelmezni az európai identitást, mert sokuk a nemzeti identitásukkal is gondban vannak • Sokak szerint nem európaiak vagyunk csak ott van az országunk • Sokak számára az európaiságot az EU és a Nyugat-Európai életszínvonalat jelenti Az ifjúság maga mit tehet • Magabiztosabb nemzeti identitás, és magabiztosabb fellépés • Nyitottnak kell lenni más kultúrák felé Mit tehet az állam és az önkormányzat • Az iskolákban kell EU ismereteket tanítani, hogy tisztában legyünk vele, hogy ez mit jelent Mit tehet az EU • Elősegíti a tagországok békés egymás mellett élését és a kisebbségvédelmet (több csoportban nyíltan Szlovákiára utaltak) • Világossá teszi, hogy miben is áll ez a fogalom. Megmondja hogy mitől is jó a közös Európa. „A hétköznapi életben nem érezni, hogy EU tagok vagyunk.” „Először magyarnak kell lenni aztán európainak. A saját nemzetünkkel sem vagyunk tisztában.” „Hamis kép alakult ki rólunk. Jó lenne ha nem néznének minket Ázsiának.”

Információhoz és műveltséghez jutás Nehézségek • Több csoportban említették, hogy a tömegtájékoztatás nem tölti be a szerepét • Sokak szerint nincs hiteles hírforrás, mert mindegyiket valamelyik párt irányítja • Kevés olyan hely van ahol a fiatalok művelődhetnek és szórakozhatnak Az ifjúság maga mit tehet • Több csoport szerint a fiataloknak kell a felnőttektől független hiteles információforrás • Önállóan művelődik és tájékozódik. Ha valamilyen információra szüksége van akkor megtalálja annak a forrását Mit tehet az állam és az önkormányzat • Művelődést elősegítő programokat, intézményeket hoz létre. Különösen a hátrányos helyzetű térségekben • Az állam szervezzen meg egy hiteles hírforrást, ami el is jut az emberekhez, és ami a folyamatosan változó szabályokról naprakész információt nyújt • Pénzel segíti a hátrányos helyzetű fiatalok oktatását Mit tehet az EU • Segít a fiataloknak saját információs hálózatot létrehozni „A könyvtárosnéni csodákra képes” „Szenzációhajhászá s folyik a médiában, nem tájékoztatás” „Kétnaponta van valami új szabály, és állandóan ellenőrzik, de nem lehet sehonnan megtudni, hogy eppen mi van érvényben”

Az egyes szereplők felelőssége összességében 4 fokú skála átlagok összességében szereplőként, 1=nem tehet semmit, 4=nagyon sokat tehet

Köszönjük a figyelmet! Pillók Péter

Az egyes területek értékelése