Kultúra, nemzet, emlékezet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nyugati civilizációban az elmúlt évezredben mindinkább teret hódítottak a gazdaság kapitalista formái A társadalmi rendszerek a történelemben többnyire.
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Ács Tamara – Tóth Cseperke bemutatja. “Mindannyiunknak hatalmunkban áll választani egészség és betegség, gazdagság és szegénység, szabadság és szolgaság.
Rítus és színház. Isten – szól a mese – a teremtés hetedik napján azt tapasztalta, hogy halálos unalom uralkodik mindenek felett, és akkor rájött, hogy.
Tudás, közösség, hatalom
A turizmus rendszer környezete
III. LÉTKÉRDÉS KONFERENCIA EGYÜTT-LÉT A kapcsolatok természetrajza
A béke az élet alapfeltétele
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Antropológa III. Az élet.
Negyedik előadás Március 11
Népszerű kultúra és magaskultúra
Szocializáció Fogalmak:
A politikai hatalom legitimitása
Kultúra – nemzet – emlékezet
POLITIKAI IDEOLÓGIÁK © kurtán sándor pefele 2009.
A társadalmi változások elmélete
KERESZTÉNYSÉG A KULTÚRÁK VÁLSÁGÁBAN február SEK A vallás és a vele kapcsolatos tárgyak / tudományágak.
Hit és Tudás Szombathely, SEK, április 4. Dr. Németh Norbert.
A modern világirodalom
Összehasonlító politikatudomány. 3 egymással összefüggő elem Más országok berendezkedésének izolált tanulmányozása – angolszász kultúra – így csak implicit.
AZ AGRESSZIÓ.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
Amikor a tanítvány ellentmondott a mesternek
KULTÚRA, ÉRTÉKEK, NORMÁK, DEVIANCIA
Bevezetés. Eszmetörténet, művelődéstörténet, kultúrtörténet
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
Filozófia és Tudománytörténet Tanszék
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
Ideológiák.
A metatudat tere: a transzcendentalista kultúra The Space of Meta- Consciousness: the Transcendentalist Culture László Márfai Molnár (HU)
A pszichikumról általában
Edward Sapir ( ).
„Múzeumandragógiai nevelésfilozófia és mintaprojekt”
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
Antropológa IV. rész Az emberi ismeret. Az ismeret fontossága Van-e kapcsolat a külvilág és a gondolat közt? (Mátrix) Van-e lét, van-e igazság? - a lét.
A gender-kutatások kritikai jellege Dr. Molnár László PhD egyetemi docens NYME FMK Tanárképző Intézet.
Alapfogalmak, definíciók
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
A 19. és 20. század eleji kulturológia fejlődési tendenciái és irányzatai A történelemtudomány előretörése. Az európai gondolkodás központja áttevődik.
Kulturológia története III.
Az orosz kultúra jellegzetessége
A deviancia értelmezési kerete
Colquhoun: The Concept of Regionalism A regionalizmus eszmerendszerének kialakulása - történeti áttekintés: ● 20.századi avantgárd megközelíthető: felvilágosodás.
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
A nemzeti film fogalma Példa: francia külvárosfilmek.
Durkheim Társadalmi kötelékek és rituálék. A vallás társadalmi jellegű A társadalom egyes egyéni erők szintézise Ezen erők az egyén viszonylatában fölérendeltek.
Hegel ( ) művészetfilozófiája
Filozófiatörténet előadások 1I.
Jelenkori társadalmi problémák és konfliktusok Tantárgyfelelős: Dr
Kultúra értelmező kéziszótár alapján három jelentés
Az iszlám civilizáció kialakulása és elterjedése Tk. 23.
A kultúra társadalmi hatása
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Freud motivációs elmélete A strukturális modell
Kultúrkritika és válságfilozófia: Spengler és Ortega
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Az ókori kultúrák.
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Felvilágosodás kora A VILÁG MEGISMERÉSE.
Előadás másolata:

Kultúra, nemzet, emlékezet 2. Modern kultúraelméletek a pozitivizmustól a frankfurti iskoláig

A klasszikus kultúraelmélet kiteljesedése a pozitivizmus jegyében: Jakob Burckhardt Háttér: a pozitivizmus kultúraelmélete – a kultúra mint a társadalmi léttel kapcsolatos elsajátított tudás összessége (Edward B. Tylor: The Origins of Culture – A kultúra kezdetei, 1871) univerzalizmus: minden kultúra ugyanazon általános szabályok szerint működik; evolucionizmus: a kulturális fejlődést a tudás felhalmozása eredményezi

Jakob Burckhardt – az empirikus kultúra-tudomány (Weltgeschichtliche Betrachtungen – Világtörténelmi vizsgálódások, 1869–72) pozitivista jelleg: empirikus kutatások mint kiindulás; kultúraeredet- és tökéletesedés-elméletek elutasítása klasszikus elméletek továbbélése természet és kultúra szembeállítása; a kultúra mint egy-egy „népszellem” megnyilvánulása; a kultúra történetisége (fejlődés/hanyatlás helyett: halmozódás, ismétlődés, variáció) a kultúra szűkítő felfogása (leválasztása a politikáról, a vallásról) → ← kulturális antropológia

A kultúra definíciója: az anyagi és a szellemi-erkölcsi élet feltételeit biztosító tevékenységek kifejeződése (technika, tudomány, művészet, költészet) a kultúra mint tevékenység, amely az élet fenntartására irányul → az állapot, amelybe az ember a kiművelés eredményeként kerül; azok az anyagi és szellemi javak, amelyeket az emberiség a művelődés folyamatában létrehoz Hatás: a kultúrafogalom leszűkítése a magas kultúrára; a kultúrafogalom további szűkítése – „humán kultúra” (maradékelv)

Kultúraelméletek a pozitivizmus után 1. – a szellemtudományok áramában Háttér: a történettudomány leválása a természettudomány pozitivista modelljéről – a „szellemtudomány” önállósulása (megélés–kifejezés –megértés) Wilhelm Dilthey: Der Aufbau der geschichtlichen Welt in den Geisteswissenschaften (A történeti világ felépítése a szellemtudományokban, 1910) az emberi szellem működése nem vezethető le a természetből; a kultúra mint a szellem objektivációinak rendszere; a történelem a szellemi objektivációk reflektált egymásutánja (hatástörténeti elv)

A történelem mint kultúrák története: Oswald Spengler: Der Untergang des Abendlandes (A nyugat alkonya, 1918–22) természet és kultúra ellentéte: okság és történetiség kultúra: a szellem objektivációinak közös formanyelve → kultúrkörök; A történelem mint kultúrkörök története (nyolc kultúrkör: babiloni, egyiptomi, indiai, kínai, mexikói, antik, arab, nyugati); történeti morfológia egy kultúrkör részterületeinek formai összetartozása; a kultúrkörök történetének közös struktúrája: kultúra és civilizáció (↑ Vico ciklikus történeti modellje)

» kultúra: produktív fázis, a saját jelleg érvényre jutása; » civilizáció: hanyatló fázis; a technika fejlődése, a produktív fázis termékeinek ismétlése. Jellemzői: - nagyváros/vidék ellentét; - nép helyett tömeg (a közösségi kötelékek felbomlása); - a tömegkultúra külsőségekben mutatkozik meg (sport, divat, higiéné, táplálkozás); - a demokrácia külsőlegessé válik → megnő a propaganda, reklám, a tömegkommunikáció szerepe; - nagybirodalmak jönnek létre (imperiális jelleg); - a technikai fejlődés önállósul, a humán kultúra hanyatlik

Rokon kultúraelméletek – a spengleri civilizációs fázis kritikai leírása Georg Simmel: Der Begriff und die Tragödie der Kultur (A kultúra fogalma és tragédiája, 1911) az ember által alkotott kultúra önállósítja magát és elszakad eredeti funkcióitól José Ortega y Gasset: La rebelión de las masas (A tömegek lázadása, 1929) az európai kultúra nem képes irányító eszméket létrehozni → rebarbarizáció

Kultúraelméletek a pozitivizmus után 2. – az életfilozófiák áramában Friedrich Nietzsche radikális kultúrakritikája Jenseits von Gut und Böse (Túl jón és rosszon, 1886); Zur Genealogie der Moral (Az erkölcs genealógiája, 1887) háttér: az életfilozófia (← Arthur Schopenhauer); az ember számára realitásként csak az élet van adva → „a hatalom akarása”; a kultúrakritika alapja: a nyelvkritika (a nyelv nem a külvilágot, hanem az emberi ingereket tükrözi) → Az igazságok mint fikciók, amelyekre az életnek szüksége van → haszonélvezők/szolgák

Európa válságának oka: a kereszténység kultúra: az ember természetes hajlamainak korlátozása az „igazságok” rendszere által; Európa válságának oka: a kereszténység a csorda kultúrája (a „rossz lelkiismeret” mint a korlátozás bensővé tett eszköze); a válság éleződése: Európa már maga sem hisz saját igazságaiban (új korszak a látóhatáron) minden értékek átértékelése → emberfölötti ember

Sigmund Freud kultúrakritikája Totem und tabu (Totem és tabu,1913); Das Unbehagen in der Kultur (Rossz közérzet a kultúrában, 1930) háttér: a pszichoanalízis (a neurózis mint a fölöttes én túltengése); az ösztönkorlátozás eredete: az ősapa megölését követő bűntudat; végrehajtásának módja: a tilalmak kiterjesztése az ellenállás leküzdése érdekében (az incesztus tilalma → exogám rendszer; az apa védelme → a paternális hatalom általános védelme) totem és tabu: a közösséget védő mechanizmusok rituális kiterjesztése

Fejlett kultúrák a korlátok intézményesülésének oka: az együttélés mint hatékonyabb életforma védelme → az egyén ösztönénjének túlzott korlátozása a fejlett kultúrákban tilalmak (pl. a törvényes szexuális élet a monogám házasságra korlátozódik); részleges kárpótlás: szublimált ösztönkiélések (karrier, művészet, sport stb.); átirányítások (a libidinózus késztetések részben közösségképző funkciót kapnak) → a közösségi szolidaritás mint az agresszív ösztönök fékje az európai kultúra mint Erósz és Thanatosz küzdelme ellentmondás: az ösztönén korlátozása agresszivitáshoz vezet → a konfliktus kimenetele megjósolhatatlan (a nácizmus mint az agresszió kirobbanása)

Norbert Elias civilizációelmélete Über den Prozeß der Zivilisation (A civilizáció folyamata, 1939, megj. 1969) Háttér: Freud ösztöntana; kultúra és civilizáció Kant-féle ellentéte → Németország: Bildungsbürgertum – francia etikettet követő arisztokrácia → a kultúra nemzetileg sajátos, a civilizáció általános A civilizáció folyamatának mozgatója: a kölcsönös társadalmi függőségek (interdependencia) fokozódása → a hatalmi eszközök monopóliuma (a társadalmi egyensúly fenntartása); affektuskontroll: a tiltások bensővé tétele az egyén által (interiorizáció) → a fölöttes én szociogenezise

következmények a lelkület terén a viselkedés terén csökken a szégyenérzet küszöbe; csökken a feszélyezettség-érzet küszöbe; nő az empátiás készség; a cselekvések következményeinek egyre hosszabb távú belátása a viselkedés terén csökken a hajlam az agresszív viselkedésre; a szexuális viselkedés egyre több tabunak és tiltásnak engedelmeskedik; kifinomulnak az étkezési és ivási formák; a kiválasztás biológiai folyamatai tabuk között és idegen szemek elől elzárva zajlanak

A civilizáció kiteljesedésének történeti alapja: az udvari viselkedéskultúra elterjedése a polgárság közvetítésével (angol és francia polgári forradalom); ellenhatások a civilizáció visszafordíthatatlanságára (pl. nácizmus)

A modern kultúrakritika – a frankfurti iskola; Max Horkheimer – Theodor W. Adorno: Dialektik der Aufklärung (A felvilágosodás dialektikája, 1947) A fogalmak jelentése felvilágosodás: szellem és lét szétválása → az ész uralma a természet fölött (← res cogitans/res extensa, Descartes) dialektika: ha egy eszme uralomra jut, elveszíti önkritikai képességét, és ezáltal az ellenkezőjét éri el, annak, amit szándékozott (tkp. „negatív dialektika”) a felvilágosodás dialektikája: az ember az ész által legyőzte a természetet – az ész uralma súlyosabb rabságba vetette az embert, mint a természet uralma

A felvilágosodás kibontakozása az emberiség gondolkodásának kezdeti állapota „Mana” (preanimizmus): a természet túlerejének tapasztalata) → mágia (az ember nem különíti el magát a természettől); a felvilágosodás megjelenése mítosz: az istenvilág a természettől elválasztott szférát alkot (az absztrakció kezdete); a felvilágosodás uralomra jutása: a Lét fölött a Logosz uralkodik a tudásban (gondolkodás: filozófia, nyelv: nominalizmus); az Énben ( az „ész csele” – Odüsszeusz és a szirének példája)

A felvilágosodás egyirányúsága és feltartóztathatatlansága „haladás” a gondolkodásban: távolodás a mítosztól; végpont: fogalom és dolog szétválása; a nyelvben: a szó leválik a fogalomról (a nominalizmus kiteljesedése) eredménye: pozitív tudomány: fogalmi megismerés – a szó mint a fogalom jele művészet a leképezés fogalom nélkül megjeleníti a dolgot az ember számára; az (egzisztenciális) megismerő funkció tagadása a tudomány részéről → szórakoztató funkció; vallás a nyelv, kép (bár tökéletlenül) megjeleníti a szentséget; a (transzcendens) megismerő funkció tagadása a tudomány részéről → erkölcsi funkció

A felvilágosodás hatásai ember és természet szétválik az ember az ész által legyőzi a természetet; a legyőzött természet idegenné válik az ember számára; az ember elidegenedése önmagától mint természettől; a természeti állapotba való visszaesés tilalma → az ember mint „szubjektum” a társadalom racionalizálódása a természet fölötti uralmát biztosító technikai apparátus önállósul; a természettől elidegenedett szubjektum az apparátus szerszámává válik egyén és társadalom ellentmondása az egyén ésszerűsége: az önérvényesítés; a társadalom ésszerűsége: az önérvényesítés elnyomása → közös érdeket kifejező racionális erkölcs nem lehetséges; erőszak/lázadás mint alapstruktúra

A modern társadalom két arca: tömegkultúra és fasizmus háttér: ünnep → szabadidő; a tömegkultúra funkciója: a lázadás leszerelése – szórakoztatásba burkolt manipuláció; eredménye: konformizmus (az egyén besorolása az általánosba); a szükségletek hozzáigazítása az önjáró technikai apparátushoz (reklám)

A fasizmus a tömeg bosszúja elvesztett szabadságáért – a hatalom önmagáról a bűnbakra tereli a lázadó indulatot: antiszemitizmus → az antiszemitizmus mint kváziracionális magyarázat/paranoid kivetítés (a kapitalizmus mint „zsidó vircsaft” – az „iparlovag” kivetített öngyűlölete); a konformizmus terméke (a zsidó mint idegen); a keresztény üdvtant provokáló vallás üldözése a tömeggyilkosság mint a természet torz lázadása; feltétele: a zsidó megkülönböztetése faji (természeti) alapon

Egyetlen kiút: a felvilágosodás felvilágosult önkorlátozása.