Az országos mérések megújult rendszere Pongrácz László Oktatási Hivatal Közoktatási Főosztály főosztályvezető
Közoktatás-értékelési programok PIRLS (szövegértés (5)) TIMSS (matematika, természettudomány (4)) PISA (szövegértés, matematika, természettudomány (3)) Diagnosztikus célú készség és képességmérések Országos kompetenciamérések 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. Kompetencia alapú középfokú központi írásbeli vizsgák (anyanyelv, matematika) Kétszintű érettségi vizsgarendszer A programok nyilvános anyagai megtalálhatók a www.oh.gov.hu honlapon
Az országos kompetenciamérések eszközei és szolgáltatásai Az iskola „saját” fejlesztő hatása (az egyéb tényezők ismert hatását kiküszöbölve) Az iskola szociokulturális hátránykompenzáló hatása Az iskola fejlesztő hatása Iskolai háttérkérdőív Tanulói háttérkérdőív Korábbi eredmények Szövegértés és matematikai eszköztudás eredmények Az eredmények belső összetétele, (osztályonkénti, tanulónkénti eredmények) Összehasonlítás az országos és a rétegadatokkal Létszám és rétegadatok (SNI, BTM, HHH, település, stb)
Barangolás a kompetenciamérés eredményei között
Evidence based …
Hozzáadott pedagógiai értékek…
Az iskola szociokulturális hátránykompenzáló hatása A tanulók fejlődése, az iskola fejlesztő hatása a korábbi eredményekhez képest Az iskola „saját” fejlesztő hatása a komplex modell alapján
A családi háttér és a teljesítmény kapcsolata, szociokulturális háttérkompenzáló hatás + -
Országos trendek… Az erős szociokulturális függés már a 6. évfolyamon adott, és utána gyakorlatilag nem változik.
A tanulók fejlődése
Országos szinten 6-ról 8-ra
Országos szinten, átlagban 8-ról 10-re
Országos szinten, trendben 6-ról 8-ra
Országos szinten, trendben 8-ról 10-re
Falu-város?
Ki a jobb??? A városi diákok teljesítménye jobb, mint a községi diákoké! A városokban jobbak az iskolák, mint a községekben!
Ki a jobb??? Mit bizonyít? Azt, hogy a városi tanulók átlageredménye jobb, mint a községi tanulóké!
Ki a jobb??? Az átlagteljesítmények közötti különbségek csak az egyes településtípusok közötti szociokulturális összetételbeli különbségeket tükrözi. Evidence?
Ez a teljesítményt jelenti? 8. évfolyam, matematika
Ez a teljesítményt jelenti? Az átlagok széles intervallumokat takarnak! A diákok teljesítménye gyakorlatilag független a település típusától
És emlékeztetőül ismét a fejlődésről… 6-ról 8-ra
Tegyük fel a kérdéseket! Van mit kutatni!