Marketing és „greenomics”: lehetőségek a zöldülő gazdaságban, a fenntartható energiagazdálkodás kihívásai Prof. Dr. Dinya László KRF / SZIE-GTK / ÖKO-LAND.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kiutak a válságból?. Kiút feltételei • Rendszerszemlélet • Szociális igazságosság • Környezet eltartóképesség szerinti használata • Paradigmaváltás •
Advertisements

Energetikai projektek előkészítése, finanszírozása M27 ABSOLVO Consulting.
ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
FENNTARTHATÓ(?) FEJLŐDÉS
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Kvantitatív módszerek
Az állam szerepe az öko- marketingben Tátrai Miklós helyettes államtitkár március 17.
A kibocsátáscsökkentés első számú eszköze az energiahatékonyság
Modern technológiák az energiagazdálkodásban - Okos hálózatok, okos mérés Haddad Richárd Energetikai Szakkollégium Budapest március 24.
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Fenntartható energiagazdálkodással az éghajlatváltozással szemben: retorika vagy realitás? Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Környezetgazdaságtan.
Az Észak-Alföldi régió energiastratégiája
KLENEN, Werle Rita Topten Egy nemzetközi projekt az energiahatékony termékekért KLENEN Mátraháza március 8. – 9. Werle Rita Topten International.
"vállalkozások klímatudatossága" Melyek vagy melyek lennének a legjobb, leghatékonyabb állami eszközök a vállalkozások klímatudatosságának erősítésére?
1 „ Gazdasági kihívások 2009-ben ” Dr. Hegedűs Miklós Ügyvezető GKI Energiakutató és Tanácsadó Kft. Dunagáz szakmai napok, Dobogókő Április 15.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Pénzintézetek társadalmi felelősségvállalása és a Green Banking koncepció KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs.
Nemzeti Fenntartható Fejlődési Keretstratégia. Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanács Széleskörű társadalmi képviselet (pártok, szakszervezetek, kamarák,
A jelenléten alapuló fejlesztés Az előadás menete A fejlesztés szükségessége, fogalma A probléma lényege A javasolt modell.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Az európai unió környezetvédelme. A tisztább, élhető környezetért Az Európai Unió több évtizedes munka eredményeként rendkívül átfogó környezetvédelmi.
ÚJ KIHÍVÁSOK, ALTERNATÍVÁK A FENNTARTHATÓSÁG ÚTJÁN „LEGYEN SZÍVÜGYÜNK A FÖLD!” Nukleáris energiatermelés a fenntarthatóság jegyében Bátor Gergő.
Globális problémák Kialakulásuk okai:
A Magyar Természetvédők Szövetsége az Éghajlatváltozási Stratégiáról Farkas István, ügyvezető elnök Magyar Természetvédők Szövetsége Föld Barátai Európa.
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Klímaváltozás – fenntarthatóság - energiatermelés
GAZDASÁG ÉS KÖRNYEZET KÖRNYEZETGAZDASÁGTAN – II. ELŐADÁS Előadó:
Zöld kommunikáció - esetek November 21.. Mit tudunk?
AZ ÁTALAKULÓ ÉLELMISZER-GAZDASÁG FŐBB TERÜLETI, TÁRSADALMI, KÖRNYEZETI ÖSSZEFÜGGÉSEI Prof. Dr. Villányi László Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
EU KÖRNYEZETVÉDELEM ÉS A CSATLAKOZÁS MAGYAR VONATKOZÁSAI Dr. Fogarassy Csaba
Épületek gazdasági életciklusai július 23.ÉPÍTÉSZET A GYÓGYULÁSÉRT Horváth Zsolt építészmérnök, szakértő HORBER Mérnökiroda Kft. Építéstudományi.
Ciklus és trend a magyar gazdaságban,
Helyzetértékelés és kérdésfelvetések dr. Oszkó Péter november 14.
UMVP MB KAP albizottság, KAP-reform Papp Gergely Agrárgazdasági Kutató Intézet
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Válságmenedzsment Magyarországon Mi a leghatékonyabb út?
Hol a határ a pr és a valódi felelősségvállalás között?
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Energiahatékonyság és fenntartható fejlődés
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
A bioszféra 2 kísérlet. A bioszféra 2 kísérlet.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Előtérbe kerül-e a természeti erőforrások fenntartható használata, vagy a gazdaság és a fogyasztás okozta környezetszennyezést minimalizálandó még ebben.
Környezetvédelmi pályázatok a GOP-ban PÁTOSZ workshop április 21. Kovalszky Dóra, NFÜ GOP IH.
I.Nemzetközi példák II.Magyar helyzet III.Klímatörvénnyel kapcsolatos elképzelések.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
AZ ÉGHAJLATVÁLTOZÁS VESZÉLYE ÉS A HAZAI KLÍMAPOLITIKA Szabó Imre miniszter Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium február 27.
A zöld energia jövője Magyarországon Dr. Jávor Benedek elnök Országgyűlés Fenntartható Fejlődés Bizottsága november 17.
A mezőgazdaság és az élelmiszeripar kapcsolata a fenntartható fejlődés érdekében Kaposvár 2009 április 28. Sándor István Földművelésügyi és Vidékfejlesztési.
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
„Megújuló energia-megújuló vidék” Az agrárgazálkodás lehetőségei a zöld energia előállításában Kovács Kálmán államtitkár Tájékoztató Fórum, Nagykanizsa.
Ökológiai fenntarthatóság – veszélyek és kiutak
A „Fenntartható Innovációs Technológiai Centrum” (FITC) céljai és tevékenysége A TÁMOP /1/KONV projekt nyitókonferenciája Gyöngyös,
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Civil Európa – civilek Európában
Vegyipari trendek az EU-ban és Magyarországon
Az új nemzetközi megállapodás létrehozása EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Éghajlatváltozás.
Globális változások-környezeti hatások és válaszok
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Decentralizált energiaellátás
1© Dennis Meadows, 2005 Rendszerszemlélet a felsőoktatásban Élő egyetem - konferencia Budapest, 2005 Április 21. Dennis Meadows
Fenntarthatóság Hol tart Európa a cselekvésben? Herczog Edit Európai parlamenti képviselő Magyar Fenntarthatósági Csúcs II. Budapest, november 24.
AZ ÖTLET Mit termeljek, mit gyártsak?. Hogyan hozzunk létre, hogyan működtessünk fenntartható szociális vállalkozást ?
Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u Az ökoiskolák előtt álló jelenlegi kihívások és a lehetséges válaszlehetőségek.
TAB Város és a megújuló energiára alapozott oktatás Schmidt Jenő Tab Város Polgármestere 1.
Fenntartható ipar Victor András. „Ipar” iparkodik (nyelvújítási elvonás) ‘előállít, termel, szolgáltat’ piacképes produktum fogyasztás.
A társadalmi és a non-business marketing kihívásai, kutatási kérdései
A kÖrkÖrös gazdaság szempontjainak alkalmazása a közbeszerzések során
Előadás másolata:

Marketing és „greenomics”: lehetőségek a zöldülő gazdaságban, a fenntartható energiagazdálkodás kihívásai Prof. Dr. Dinya László KRF / SZIE-GTK / ÖKO-LAND

„Túllövésben” vagyunk? •Kinek mit jelent ez a dátum? augusztus 21. • = a ”Globális Túllövés” napja volt! 1986: az utolsó „békeév” 1987: dec : szept : szept. 29.!

Hány Földre lenne szükség?

Néhány alapvető kérdés 1.Irány a „greenomics”… 2.…és a „green marketing”! 3.Elsőrendű prioritás a „fenntartható energiagazdálkodás”… 4.…és ennek a marketingje! 5.Konklúziók

1. A „greenomics”: kihívások és lehetőségek

Helyzetkép (1) 2050-ben kb. 9,5 milliárd ember él a Földön! –Jó hír: 30%-kal több fogyasztó, akik lakást, kocsit, TV- t, stb… akarnak! –Rossz hír: ezt felejtsük el, mert „exponenciális” + komplex + korlátozott világban élünk = évekkel ezelőtt bekövetkezett a „túllövés”! (2) Megoldás: –Megállítani a népességnövekedést? Lekéstük ban: már 1,4 Föld kellene! (BAU esetén 2050-ben már 2,4 Föld!) –Életmódváltás? Etiópia és az USA között megtalálni az optimumot + a mechanizmust? –Mindkettő együtt? Társadalmi + gazdasági paradigmaváltás = „zöldülés!

„Exponenciális” és „komplex” világunk?

•A 2014-ben legkeresettebb 10 foglalkozás 2004-ben még nem létezett! •Gyerekeinket olyan, ma még nem létező szakmákra kellene felkészítenünk, amelyek: –olyan, ma még nem létező technológiákat használnak, –amelyek ma még ismeretlen problémáinkat oldják meg! •2008-ban az emberiség több új információt produkált, mint a megelőző 5000 év alatt! •A műszaki információk 2 éves duplázódási ideje miatt az elsőéves hallgatók mire kb. 4 év után végeznek, a most tanultak felét már nem használják! •„A technológia történelmének elemzése rámutat arra, hogy a technológiai változás exponenciális, szemben a jelenlegi lineáris felfogással. Ezért a 21. században nem 100 évnyi, hanem évnyi fejlődést fogunk megtapasztalni.”exponenciális21. században Exponenciális változások - elgondolkodtató következmények! Milyen következtetést vonhatunk le teendőinkre nézve???

„Szingularitás?”

Kérdések - dilemmák •Természeti erőforrások kemény korlátja vs. korlátlan fogyasztás? Következmény: elérhetetlenné (=megfizethetetlenné) váló erőforrások + összeomló ellátórendszerek + gazdasági és társadalmi káosz! •Növekedési csapda? Lassuló vagy zérus növekedés lehetetlen! Következmény: leálló gazdaság, káosz! •Megoldás? Bonyolult, fokozatos, globális társadalmi + gazdasági átmenetekre épülő életmódváltás = társadalmi + gazdasági paradigmaváltás! Nem az a kérdés, mindez érinti-e a marketinget és az oktatást, hanem az: hogyan?!

1. Energia 2. Víz 3. Élelmiszer 4. Környezet 5. Szegénység 6. Betegség 7. Erőszak 8. Oktatás 9. Demokrácia 10. Demográfia Globális kihívásaink komplex rendszere (R. Smalley, 2006)

PPP = „fenntartható fejlődés”? „Planet” „Triple bottom line” „TBL”, „PPP” ≠ fenntartható növekedés, és nem GDP-vel mérjük! LCA = „bölcsőtől-koporsóig” „ökológiai lábnyom” „Internalizált externáliák” CSR „fair trade” „People” „Profit”

„Zöld” kiút a válságból

IBM: „SMARTER PLANET” kampány S tandardise+ M onitor+ A ccount+ R ethink+ T ransform

Meghatározó trend: a „dematerializáció”

Kritikus teendők (World Business Council for Sustainable Development - WBCSD, 2010) •Emberek milliárdjainak felkészítése (képzés, értékrend és életmód formálás, gazdasági eszközök biztosítása) •„Externáliák internalizálása” az üzleti modellekbe (környezetterhelés, természeti szolgáltatások) •Az élelmiszertermelés megduplázása – a jelenlegi föld- és vízhasználat szintje mellett •A gazdaság „dematerializálása” és szénmentesítése (ÜHG-kibocsátás felezése, energiafogyasztás stabilizálása, „szénmentes mobilitás” biztosítása, anyagintenzitás felére-tizedére csökkentése, zéró hulladéktermelés) •Ehhez között a globális GDP 1,5 – 4,5 %-át kellene ráfordítani (fokozatosan növekvő mértékben) •Vagyis: „smarter people – smarter systems – smarter business”!

2. Mekkora erő a „zöldülés”- a „green” marketing?

A „zöld marketing” értékelése (Forrás: Green Marketing - What Works, What Doesn’t, 2009, (Megkérdezve: öt iparág marketingvezetői, 278 fő, 2009., USA) Hatásosabb Kevésbé hatásos Ugyanaz, vagy nem tudja

A LOHAS-piacról Forrás: ) = Lifestyles of Health and Sustainability „Természetesek” „Sodródók” „Konvencionálisak” „Érdektelenek”

Szegmentálás •Kiinduló változók (175) – szűkítés (25) – faktoranalízis. Szegmensek: •„LOHAS” = 19% - személyes + környezeti egészség prioritása vásárlásnál + napi tevékenységnél + akcióknál egyaránt. Ezen belül: –LOHAS-irányadók: elsőként ugranak, véleményvezetők – ideális célpontjai az innovatív új termékeknek –LOHAS-követők: óvatosabbak, de kiemelkedő vásárlási dinamikával •„Természetesek” = 15% - természetes anyagok prioritása csomagolásnál + élelmiszer-italvásárlásnál •„Sodródók” = 25% - fogékony, de vásárlási döntéseinél más tényezők erősebben hatnak (árérzékenyek, trendik, számtalan jó érvvel miért nem így vásárolnak) •„Konvencionálisak” = 24% - első szempontjuk a praktikusság, „zöld” viselkedésük a mainstream-hez illeszkedő (pl. szelektív hulladékgyűjtés) •„Érdektelenek” = 17% - a környezet és a társadalom nem prioritás számukra

A LOHAS-piacok (Törőcsik M., nyomán kiegészítve) KözlekedésÉpítészet Energia- fogyasztás Vízfogyasztás Oktatás, nevelés CSRSzépségipar Háztartási termékek

A greenomics és a hazai fogyasztók (GALLUP, április, EU=25.633, MO=1.007, AU=1.002 fő)

Bio – öko – organikus – natúr – alternatív - reform = egészségesebb, drágább? •Mi a luxus? Változó megítélés: –Régen: mennyiség = minél többet –Ma: minőség = minél drágábbat! •Holnap: minél egészségesebbet! – LOHAS- prioritások: –„Drága” helyett „értékeset” = időtlen minőség –Életmód = minimális stressz, mozgás, alkotás –Étkezés = bio, helyben termelt –Jól megválasztott lakóhely = környezet –Időoptimalizálás = értelmes, építő dolgokra fókuszálás

„Zöldülő láncok”: a Walmart „zöld stratégiája” (2005-től) 100%-ban megújuló energiát használjunk! 0 % hulladékot termeljünk! Társadalmi és ökológiai fenntarthatóságot szolgáló termékeket forgalmazzunk!

A Walmart fenntartható értékláncának szereplői

A „green business” minősítési modellje: fókuszban az értéklánc INPUTFOLYAMATOUTPUTMARKETING Megújuló erőforrások Újrahasznált anyagok Energiaintenzitás Forrásintenzitás Zöld termékek Zöld szolgáltatások Zöld címkézés Zöld auditálás Ökológiai terhelések Társadalmi hatások Környezeti externáliák az életciklus során

Értékelési területVállalat teljesítményeBenchmarkZöld értékelés 1. Input - megújuló energiaforrás5,5%10%0,5 - újrahasznosított anyagok2%10%0 2. Folyamatok - energia intenzitás25%20% megtakarítás 2000-hez képest 1 - anyag intenzitás12%20% megtakarítás 2000-hez képest 0,5 3. Output - zöld termékeknincs30% bevétel0 - zöld szolgáltatásoknincs30% bevétel0 4. Marketing - zöld címkéknincsEU „Green label”0 - zöld auditálásvanISO Externáliák - emisszió csökkentés10%20% csökkentés höz képest 0,5 - hulladékcsökkentés15%20% csökkentés höz képest 0,5 Összesen 10,0 4,0 1=benchmarkot elérő/meghaladó; 0,5=jelentős, de nem éri el a benchmarkot; 0=nem értékelhető, nem jelentős

A „green business” kategóriái 1. kör: „Zöld termékek, szolgáltatások” előállítói (EGS) 2. kör: „Zöld szervezetek” (megfelelnek a vonatkozó kritériumoknak) 3. kör: „Zöld megoldásokat adaptálók” (még nem zöldek, de arra tartanak)

3. Fenntartható energiagazdálkodás

Jövőkép: energiafüggetlenség?! •„Azt biztosan tudjuk, hogy lesz világvége, csak azt nem, pontosan mikor. Ugyanígy vagyunk a fosszilis energia korszakával…” •Fosszilis importfüggőségünk ma 60% feletti (2008: 62%). Ezzel min. három probléma van: –„Fosszilis” = keményedő korlátok –Kevéssé diverzifikált –Instabil források / útvonalak •Max. csökkenthetjük az elviselhető szintig: –Hazai megújuló forrásokkal – biomassza (is) –Fenntartható energiagazdálkodás megvalósításával

Ökoenergetikai „kudarc-sztorik” (Médiafeldolgozás: között) „Laikus” szereplők 6. Homályos érdekviszonyok 1. Szakmai–metodikai kérdőjelek 4. Bulvár színvonalú információk 5. Hiányzó komplex tudásszolgáltatások 8. Tőke és források hiánya „Szelektív látás” 3. Lobbykhoz kötődő „szakértők” 7.Inkonzisztens „játékszabályok” „Takarékos”projektek „Hálózatok hiánya” 2. Hiányzó üzemeltető szakemberek

Fenntartható energetikai auditálás: az ÖKO- STANDARD szabvány (NORMADOC-projekt) Az ÖKO-Standard szabvány olyan normatív követelményrendszert jelent, amely átfogó, egységes módon biztosítja a fenntartható fejlődés kritériumainak érvényesítését, annak ellenőrizhetőségét, és tanúsíthatóságát a bioenergetikában. Ez a termelési, termesztési, szolgáltatási eljárások helyes gyakorlatának rögzítésén alapul.

Elsődleges biomassza termelés Bioetanol termelés Biodízel termelés Biogáz termelés Biomassza hőhasznosítás Az ÖKO-STANDARD szabványcsalád Általános előírások Minőségmenedzsment alapmodul

Termékek/szolgáltatások LCA-elemzése Kumulált környezetterhelés Kumulált értékteremtés az életciklus során Termelés Financiális szolgáltatások Értékesítés Használat Szervíz Hulladék- kezelés

Alternatívák mérlegelése Kumulált környezetterhelés Kumulált értékteremtés az életciklus során Referencia Alternatív fogyasztás Kisebb terhelés Nagyobb terhelés Alternatív fogyasztás

Kumulált környezetterhelés Kumulált értékteremtés az életciklus során Alternatív fogyasztás tengelye Kumulált környezetterhelés Kumulált értékteremtés az életciklus során Alternatív fogyasztás tengelye Ha egy termék/szolgáltatási változat környezetterhelés/érték arányának vektora az 1., vagy a 2. szegmensbe esik, akkor az pozitív minősítésű a környezetterhelés szempontjából… Referencia …míg ha ez a vektor a 3., vagy a 4. szegmensbe esik, az negatív minősítésű.

5. Konklúziók •A gazdaság „zöldülése”: nem a probléma, hanem a megoldás része! •„Flúgos futam”: tétre menő versenyfutás a szűkülő korlátok és a technológiai fejlődés között! •„Green business” – modellek bevezetése: a jövőbeni versenyképesség feltétele! •„Leggyengébb láncszem”: az energia! •Globális paradigmaváltás: a marketingben is!

Köszönöm a figyelmet!