Az iskolai tehetséggondozás keretei, módszerei Dr

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Magyar Tehetséggondozó Társaság
A TÁMOP Iskolai tehetséggondozás és a TÁMOP
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
Tehetségazonosítás gyakorlata
„Ezt egy életen át kell játszani”
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Tehetségpont létrehozása
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
Az egyéni fejlesztési terv
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Komplexen funkcionáló megyei tehetségpont
Miskolc-Diósgyőri Református Általános Iskola és Óvoda Nagy Attila
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
A TEHETSÉGGONDOZÁS KRITIKUS PONTJAI I
A Kreatív-Hálózat projekt bemutatása Dr. Mező Ferenc szakmai vezető TÁMOP /

A tehetségtantervek készítésének módszertana
ERŐSSÉGEK ÉS GYENGE PONTOK A TEHETSÉGGONDOZÁSBAN Nyíregyháza, 2010
A komplex tehetségfejlesztő program
TEHETSÉGGONDOZÁS MAGYARORSZÁGON 2010-BEN Nyíregyháza, október 3.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Óvodai tehetséggondozó program kialakítása
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / Kinek áll érdekében? - KERETRENDSZER az egész napos iskola nevelési-oktatási.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
ILOSVAI SELYMES PÉTER ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A Magyar Tehetséggondozó Társaság tehetségfejlesztést segítő tevékenysége a gyakorlati programokban Debrecen, szept Dr. Polonkai Mária a.
Debreceni Egyetem Gyakorló Óvodája. Tehetségpontunk Humán erőforrás Speciális képesítések Tehetségműhelyeink: -Borsószem bábcsoport -Kismesterségek -Gyermektorna.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
TEHETSÉG MENTORÁLÁS A PEDAGÓGIA MAGASABB SZINTJÉN HUJBER TAMÁSNÉ KOVÁCS GABRIELLA KAPOSVÁRI KLEBELSBERG KÖZÉPISKOLAI KOLLÉGIUM.
Az Arany János Tehetséggondozó Program szerepe a Sárospataki Árpád Vezér Gimnázium és Kollégium tehetséggondozó munkájának pedagógiai, módszertani fejlesztésében.
Hálózatok Támogató, segítő szerepek az ifjúsági munkában.
CURIE TEHETSÉGPONT. A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács Tehetségpontok mind Magyarországon, mind a határon túl élő magyarlakta részekre kezdeményezi és támogatja.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tervezési folyamat.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
Tanácsok a portfólió készítéséhez
MINŐSÍTETT TEHETSÉGGONDOZÓ MŰHELY PÁLYÁZAT
A Kodály Zoltán Általános Iskola és AMI komplex tehetségfejlesztő munkája Készítette: Moskovics Marianna --- tehetséggondozó.
Előadás másolata:

Az iskolai tehetséggondozás keretei, módszerei Dr Az iskolai tehetséggondozás keretei, módszerei Dr.Velkey László Fényi Gyula Jezsuita Gimnázium és Kollégium Szakmai nap a tehetséggondozásról KPSZTI,2013.11.06. tehetségfejlesztés

Iskolai tehetséggondozás Milyen a tehetséges gyermek? Tehetséggondozó programok Gazdagítás, gazdagítási modellek Gyorsítás Komplex tehetségfejlesztő program készítése Tehetséggondozó pedagógusok Tehetségpontok

Az iskolai tehetséggondozás Általános képzés vagy specializáció? Csoportos vagy egyéni oktatás? Együttműködés vagy versengés? Tehetséggondozás vagy szegregáció? Tehetséggondozás = mindenkinek egyenlő fejlődési esély. Nincs nagyobb jogtalanság, mint a nem egyenlőket egyenlőként kezelni. (Mönks)

A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács állásfoglalása Az NTT támogat, véd minden olyan gyakorlatot, amely megfelel a komplex tehetséggondozás szakmai alapokon álló feltételeinek. Azon módszertani elemeket is, amelyek a részt vevők elkülönítését jelentik, ha ez az elkülönítés átmeneti, befogadó és nyitott. Az NTTelítél minden olyan törekvést, amely szakmai alapok nélkül működik, nem komplex egyéniségfej-lesztés és a tehetséggondozó megjelölést a fiatalok egysíkú módon definiált csoportjának egy előnyös helyzetből való egyoldalú és végleges kirekesztésé-re használja fel. (www.tehetsegpont.hu)

Milyen a jó diák? Torrance a tanárokat a tanulók 62 mérhető személyiségvonásainak rangsorolására kérte Az óhajtott diák képe: - udvarias, szorgalmas, pontos, barátságos, engedelmes, betartja az előírásokat. - Szerinte a kreatívabb gyermekek 70%-a elvész az intelligenciára orientált oktatás során.

Milyen a tehetséges gyermek? Renzulli szerint a feladat iránt elkötelezett Mönks szerint kitartó, akaraterővel rendelkezik, önálló, kezdeményező, kockázatot vállaló, állhatatos, önbizalommal rendelkező, motivált, azaz bizonyos feladatra alkalmasnak érzi magát, és ennek megvalósításában örömöt is talál.

Milyen a tehetséges gyermek? Intellektuális képességek: - Sokoldalú, tartós érdeklődés Mohó tudásvágy, kíváncsiság A környezet alapos megfigyelése Koncentrált figyelem Fejlett beszédkészség Gyors befogadó készség Tartós emlékezet Élénk képzelőerő Nehéz szellemi, logikai játékok iránti érdeklődés

Milyen a tehetséges gyermek? Kreativitásra utaló tulajdonságok: Magabiztos, meri vállalni a kockázatot, a szabályoktól való eltérést, a hagyományokkal való szakítást. Spontaneitás, kalandkeresés jellemzi. Játékosság, jó humorérzék jellemző rá. Élvezettel figyeli a dolgok működését. Szeret felfedezéseket tenni. Minden iránt gyerekes érdeklődést tanúsít. Szereti a problémákat a fonák oldaláról megragadni. Művészi érdeklődésük erősebb az átlagosnál.

Milyen a tehetséges gyermek? Akarati és jellembeli tulajdonságok: Erős akarat jellemzi Türelem, kitartás, állóképesség Szorgalom, a monoton feladatok tűrése A kortársakkal való vetélkedési hajlam Önfegyelem, szükség esetén lemondani tudás

Milyen a tehetséges gyermek? Szociális megnyilvánulások: Együttműködési készség Szervezői, vezetői, irányítói képesség Könnyed, kezdeményező kapcsolatteremtés Nyitottság, bizalom az emberekhez A felnőtt társas viselkedés normáinak követése A felnőttek erkölcsi normarendszeréhez való alkalmazkodás

Tehetségprogramok A helyi programok stratégiái(Gallegher és Weiss) - gazdagítás a normál osztályban - tanácsadás a normál osztályban - foglalkoztató terem (resource room) - kiemelő program (pull-out) - mentori program - önálló kutatási program - speciális osztályok - speciális iskolák

Tehetségprogramok Cox által megkülönböztetett program típusok: - gazdagítás a normál osztályban - részben speciális osztály - teljesen speciális osztály - önálló kutatás - utazó tanár - mentorság - foglalkoztató terem (kiemelő program) - speciális iskola - korai felvétel

Tehetségprogramok Cox-féle program típusok (folytatás) : - folyamatos haladás - osztályok nélküli iskola - mérsékelt gyorsítás - radikális gyorsítás - léptetés, korábbi beiskolázás a felsőokta-tásba - párhuzamos, illetve kettős felvétel

Gazdagítás A gazdagítás a tehetségfejlesztő munka alapeszköze: ennek keretében a tehetség-ígéreteknek, adottságaikkal összhangban, folyamatosan többet nyújtunk tehetségük kibontakoztatásához. Passow a gazdagításnak 4 fajtáját különítette el egymástól. Ezek támpontul szolgálnak a differenciált gazdagító programok megvalósításához.

A gazdagítás fajtái Mélységben történő gazdagítás: Ennek során több lehetőséget kínálunk a tehetsé-ges gyerekeknek tudásuk és képességeik alkalmazására, mint általában a tanulóknak. Tartalmi gazdagítás: A tananyagot a tanulók-ra szabottan szerkesztjük meg, figyelembe véve érdeklődésüket, szükségleteiket, ezeket közben fejlesztjük.

A gazdagítás fajtái Feldolgozási képességek gazdagítása: elsősorban a kreatív és kritikus gondolkodás fejlesztését jelenti felfedező, illetve interdisz- ciplináris tevékenység közben. Tempóban történő gazdagítás:a tehetsé-ges gyerekek átlagosnál gyorsabb munká-jára épül: ugyanannyi idő alatt többet képe-sek feldolgozni társaiknál, kiegészítő eleme-ket is bevonhatunk a fejlesztő folyamatba.

Gazdagítási modellek A kifejlesztett gazdagító programok átfogó tervet adnak: A tehetséges gyermekek azonosítására A számukra készített program-szolgálta-tásokra, amelyek alapvetően gazdagítóak. Renzulli-modell Treffinger-modell Betts-féle Autonóm Tanuló Modell

Renzulli-modell Háromtípusú programélmény különíthető el: Az 1. típusú gazdagítás általános felfedező élményeket foglal magába, amely az ismere- teknek a hagyományos tantervben nem sze-replő, új és izgalmas témáival, ötleteivel és területeivel ismerteti meg a tanulókat. A 2. típusú gazdagítás, a csoportos képzés gyakorlatok, olyan tevékenységekből állnak,amelyeket a kognitív és affektív folya- matok fejlesztésére terveztek.

Renzulli-modell A 3. típusú gazdagítás valós problémák egyéni és kiscsoportos vizsgálatát követeli meg. Speciális azonosítási eljárásokat alka-lmaznak a gyerekek kiválasztásához, külö-nösen a gyerek nyílt viselkedésének megfi-gylésén keresztül, amely tükrözi egy konkrét témához vagy projekthez kapcsolódó aktu-ális érdeklődését, mitivációját, viselkedését.

Treffinger-féle modell Egyénre szabott programtervezési modell (Individualized Program Planning Model) hangsúlyozza az azonosítási folyamat során összegyűjtött információ intenzív használatát a tehetségesek erősségeire és érdeklődésé-re épülő, egyénre szabott tanulmányi programok tervezésében. Arra fordítja a figyelmet, hogyan kell kezelni a tehetségeseket egy általános osztályban.

Betts-féle Autonóm Tanuló Modell Igyekszik eleget tenni a tehetségesek tanul-mányi, szociális és emocionális szükségletei-nek, miközben az önállóság (autonómia) cél-ját tűzi maga elé, hogy a tanulók felelőssé váljanak saját tanulmányaikért. A modell biztosítja, hogy a tanuló: Figyelmet fordítson önmagára, mint tehetsé-ges egyénre, és a programlehetőségekre.

Betts-féle Autonóm Tanuló Modell Gazdagító gyakorlatokban vegyen részt, pld.: vizsgálatokban, kulturális tevékenységekben, terepgyakorlaton Szemináriumokat látogasson vitás kérdésről. A tanulási készségeket, pályaválasztási is-mereteket és interperszonális képességeit egyénileg fejlessze Mélyreható vizsgálatokat folytasson csopor-tos projektek és mentorálás keretében.

Gyorsítás Lényege, hogy a tehetséges tanulók gyor-sabban fejlődnek, mint társaik, ezért biztosí-tani kell részükre azokat a kereteket, melyek lehetővé teszik az egyéni tempóban (gyorsabban) való haladást. A gyorsítás formái nagyon változatosak, a legfontosabbak a következők:

A gyorsítás formái Korábbi iskolakezdés Osztály-átléptetés: ha minden tantárgyból D-típusú osztályok: rövidebb idő alatt telje-sítik az általános iskola felső tagozatának tantágyi követelményeit (4 helyett 3 év alatt) Tanulmányi idő lerövidülése: az egész iskolai időt rövidebb idő alatt teljesíti(12 helyett 8 év) Egyetemi tanulmányok idő előtti elkezdése: hamarabb felvételt nyer, vagy középiskolai tanulmányai alatt elkezdi az egyetemet is.

Komplex tehetségfejlesztő program készítése A fejlesztés során a négy tehetségösszetevő-re egyaránt figyelni kell. A képességek mellett a személyiségtényezők formálásának is fontos szerepet kell kapnia a programban. A program tervezésének 4 alapelve:

Komplex tehetségfejlesztő program készítésének alapelvei A tanuló erős oldalának fejlesztése. A tanuló gyenge oldalának fejlesztése. Megfelelő „légkör” megteremtése (kiegyen-súlyozott társas kapcsolatok pedagógusokkal, fejlesztő szakemberekkel, társakkal). Szabadidős, lazító programok, amelyek biztosítják a feltöltődést, pihenést.

A tehetségprogramok kidolgozásának lépései Helyzetelemzés A kulcsemberek bevonása A definíció kialakítása Az igények felmérése A koncepció kidolgozása A programcélok megfogalmazása A programtípus kiválasztása A követelmények és a stratégiák kidolgozása Az értékelési eljárások kidolgozása

A program megvalósításának lépései A tehetséges tanulók azonosítása A programterv megvalósítása Reflexió A program megvalósítása után kiértékelés A tapasztalatok feljegyzése, felhasználása a következő programban (programszakaszban)

A tehetséges tanulók azonosításának módszerei A régebbi (iskolai és egyéb) teljesítmények A jelenlegi teljesítményszint Pszichológus véleménye Önjellemzés Motivációs levél Szülők jellemzése Beszélgetés tapasztalatai

A tehetséges tanulók azonosításának módszerei Tanári megfigyelés és jelölés. Csoportos iskolai teljesítménytesztek eredményei. Csoportos intelligenciatesztek eredményei. Egyéni intelligenciatesztek eredményei. Kreativitástesztek eredményei. Tehetséglisták (tulajdonságlisták)

A tehetségesek azonosítása Newland szerint a tehetségesek viselkedésjegyei: A környezet megismerése – mind fizikai, mind szimbolikus értelemben. A megismert dolgok közötti összefüggések felfedezése. A tapasztalatokra való emlékezés. Motiváltság. Egy adott viselkedésre való összpontosítás.

A tehetségesek azonosítása A kiváló képességek korai megnyilvánulásai: Gyors felfogás Csillapíthatatlan tudásvágy Jó emlékezet Gyors előrehaladás az iskolában Sokrétű érdeklődés Logikus következtetés Értelmes kérdezés Szokatlanul fejlett szókincs Eredetiség Jó megfigyelőképesség Intelligens társalgás

A tehetségfejlesztés főbb irányai Az általános műveltség fejlesztése A speciális képességek fejlesztése A kritikai gondolkodás fejlesztése A problémamegoldó gondolkodás fejlesztése A szociális képességek fejlesztése A technikai képességek fejlesztése A kommunikáció fejlesztése A tanulási stratégiák fejlesztése

A tehetségfejlesztés fő területei Az alapkészségek fejlesztése A tudásalap szélesítése Az iskolán kívüli tapasztalatszerzés irányítása A magasabb szintű gondolkodási képességek fejlesztése A társas-affektív képességek fejlesztése A gazdagítás A gyorsítás

Tehetségfejlesztő tanítási módszerek Differenciált (egyéni és csoportos) fejlesztés „a legokosabb diákok visszatartása nem fogja varázslatos módon segíteni a lassabbakat” (Silverman) A képesség és teljesítmény szerinti csopor-tosítás a kor szerinti csoportosítással szem-ben hatékonyabb a fejlesztő munkában,mert

Tehetségfejlesztő tanítási módszerek Megfelelőbb párosítást nyújt a tehetséges diák fejlődési készenléte és igényei, valamint a képzés között. Az eltérő képességekkel rendelékező diákok eltérően reagálnak a különböző oktatási stratégiákra és tanítási módszerekre. A diákok jobban tanulnak, amikor olyan diákokkal vannak együtt, akiknek kompeten-ciája az ő szintjükkel megegyező vagy annál egy kicsivel magasabb. A csoport kihívást jelent számukra, hogy kitűnjenek.

Tehetségfejlesztő tanítási módszerek Célok által meghatározott tanítás Rugalmas vagy individualizált tanítás Kooperatív tanulás Tanulási stílusok módszer Felfedeztető módszer Integrált oktatás Cselekvéses tanulás Számítógépes oktatás

A tehetségesek hatásvizsgálata Intelligencia-vizsgálat: Általános intellektuális képességeket A logikai összefüggések megragadását A szabályszerűségek felismerését A rendezés műveletének fejlettségét vizsgálja

A tehetségesek hatásvizsgálata A tanulás motivációjának vizsgálata: Követő dimenzió (érzelmi): szülő iránti szeretet, elfogadás a nevelő részéről, egykorúakhoz tartozás Kognitív dimenzió (érdeklődő): függetlenség, tudásszerzés szükséglete, érdeklődés Teljesítő dimenzió: lelkiismeret, rendszükséglet,felelősség A tanároktól eredő presszió érzés

A tehetségesek hatásvizsgálata Tanulási stratégiák vizsgálata: Mélyrehatoló: megértésre törekvés, nagy összefüggések megragadása, tanulás iránti lelkesedés Reprodukáló: mechanikus tanulás, részletekre koncentrálás, félelem a lemaradástól Szervezett: jó munkaszervezés, sikerorientáció, tökéletességre törekvés Csak a jó jegyért tanulás késztetése Ezeken kívűl: A szorongás vizsgálata: összesített, aggodalom és emocionális izgalom-érték Személyiség-vizsgálatok

A teheteségesek individualizált oktatása A tartalomnak A folyamatnak A produktumnak A tanulási környezetnek A tanulóhoz való szükség szerinti hozzáigazítása A tehetséges tanulók egyéni fejlesztési terve alapján

Az individualizált oktatási program készítésének lépései: Azonosítás, a programba való beválogatás Hatásvizsgálat, a tehetség jellegének megállapítása A tehetséges tanulót tanító tanárokkal a koordináló tanár által vezetett megbeszélés Az egyéni fejlesztési terv elkészítése A program megvalósítása Értékelés (a team: osztályfőnök, szaktanárok, koordináló tanár) Ismételt hatásvizsgálat

A tehetséggondozó program személyi feltételei Ki kell alakítani egy tehetséggondozó munkacsoportot a tantestületben. Ki kell választani a tehetségkoordinátort. Továbbképzési tervet kell készíteni a pedagógusok tehetséggondozási ismereteit és kompetenciáit fejlesztető képzésekre.

Speciális feladatok a tantestületben A tantestület egészét fel kell készíteni a tehetséggondozás alapvető feladatainak ellátására. A tantestület szűkebb csoportját továbbképzésen kell felkészíteni a tehetségfejlesztő pedagógiai módszerek elsajátítására és a személyiségfejlesztésre. A csoport vezetőjét felsőfokú diplomát adó képzésen kell felkészíteni.

A tehetségfejlesztő pedagógusok jellemzői A tehetségesek kognitív és affektív igényeinek ismerete A tehetség természetének ismerete. A magasabb szintű gondolkodási folyamatok fejlesztésére való képesség. A kreatív problémamegoldás fejlesztésére való képesség. A tehetségfejlesztést szolgáló segédanyagok kidolgozására való képesség.

A tehetségfejlesztő pedagógusok jellemzői Az individualizált oktatási módszerek isme-rete és alkalmazni tudásának képessége. A tehetséges gyermekeknek és szüleiknek való tanácsadás képessége. Érettség és tapasztalat Magas intellektus A szakma iránti érdeklődés. Magas szintű igény a teljesítés iránt. Vágy az intellektuális fejlődésre.

A tehetségfejlesztő pedagógusok jellemzői Kedvező hozzáállás a tehetséges diákokhoz. Szisztematikusság, képzelőerő, humorérzék. Rugalmasság és kreativitás. Kapacitás a kemény munkára. Hit az egyéni eltérésekben, azok megértése. Az általános ismeret széles háttere. A szakértelem konkrét területei. (Seely)

Tehetségkoordinátor feladatai Az iskola szintjén beválogató és ellenőrző programok készítésének koordinálása. Iskolán kívüli tevékenység összehangolása. Mentorok felkérése. Versenyek, vetélkedők szervezése. Tehetségpont megalakítása. Hálózatépítés, kapcsolattartás. Közreműködés a tehetségbarát társadalom kialakításában.

A tehetség tanácsadó feladatai Problémás helyzetekben konzultációs formá-ban segíteni a program megvalósítását. Kiemelt szerep a tanácsadásban. Közreműködni a beválogatásban. Részt venni az egyéni fejlesztési tervek készítésében. Segíteni a tehetség hasznosulás megvalósulását.

A mentor feladatai A mentor olyan tehetséggondozó szakember, aki közvetlenül és folyamatosan irányítja a tehetséges tanuló tevékenységét. Feladatai: A tanuló személyes tanácsadója, akihez bizalommal fordulhat. Segít a tanuló hétköznapi élethelyzeteiben eligazodni. Bátorítja, ösztönzi a tanulót.

A mentor feladatai Bíztatja a diákot, hogy (a jó ízlés, az erkölcs, a jog és az ésszerűség határain belül) mer-jen szokatlan módszerekkel, meglepő megoldásokra jutni. Pályázatokat, versenylehetőségeket, fellépési, kiállítási ,bemutatkozási lehetőségeket keres. Követendő példát jelent a diák számára.

A pszichológus feladatai Fontos szerepet tölt be: A tehetséges diákok azonosításában. A beválogató vizsgálatok pszichológiai aspektusainak érvényesítésében. Eredmények mérésében, hatásvizsgálatban. Mentori feladatokban. Pszichológiai kompetenciát igénylő tehetséggondozó programokban. A pedagógusok megerősítésében.

Segédlet komplex tehetséggon-dozó program összeállításához A program fejezetei Adatok Helyzetelemzés A tehetséggondozás elvi alapjai Modellválasztás Tehetségdefiníció A program elnevezése

Segédlet komplex tehetséggon-dozó program összeállításához A program fejezetei Adatok A program célja Kidolgozásának alapja Tartalmi elemei Ped.-pszich.alapelvei Személyi feltételei

Segédlet komplex tehetséggon-dozó program összeállításához A program fejezetei Adatok A beválogatás módja Tanulók kiválasztása A beválogatás mechanizmusa Azonosítás módszere Mérőeszközök

Segédlet komplex tehetséggon-dozó program összeállításához A program fejezetei Adatok A programban maradás kritériumai Szervezeti formák Munkamegosztás Továbbképzési terv Tanévi ütemterv

A tehetséges tanulók fejlesztése Edison:”A zseni 1 %-a tehetség, 99 %-a szorgalom”. Mönks:”A tehetség csak lehetőség az egyén számára, ugyanolyan fontos az önbizalom és a megfelelő oktatás”. Németh László:”A jó tanár tanítványait egyénileg kezeli, s a rosszjegyű deákban is meglátja a jót, sőt elő is csalja belőle”. Szent Ignác:”Az elméleti elveknek mindenáron döntő cselekvéshez kell vezetniük – a szeretet cselekedetekben nyilvánul meg”.

TEHETSÉGPONTOK

Tehetségpontok funkciói A tehetségpontok abban segítenek, hogy A fiatalok segítséget kapjanak tehetségük felismeréséhez, és kibontakoztatásához, információhoz jussanak a lehetőségekről. A tehetséggondozó kezdeményezések inten-zív kapcsolatrendszert építhessenek ki, És minél több emberi és anyagi erőforrást tudjanak bevonni a tehetségsegítés folyamatába.

A Tehetségpontok fajtái 1. Területi hatókör szerint: Helyi (intézményi, települési) – feladata: helyi szinten végzi a tehetségazonosítást, -gondo-zást és – tanácsadást, hálózatépítést. Tértségi: kisebb/nagyobb térségi területen végzi és segíti, koordinálja az előbbieket. Regionális: regionális szinten végzi a fent nevezett tevékenységeket. Nemzeti Tehetségpont:országos működés.

A Tehetségpontok fajtái 2. Regisztrált működés időtartama szerint: Alakuló Már legalább 1 éve működő . 3. A fejlesztésben végzett tehetségfajták száma alapján: Több tehetségterületre fókuszáló (komplexen funkcionáló). Egyetlen tehetségterületre koncentráló (részlegesen funkcionáló).

A Tehetségpontok feladatköre Tehetségazonosítás Tehetséggondozás Tehetség-tanácsadás Tehetségpontok hálózatába való bekapcsolódás

Tehetségazonosítás Egy vagy több lépésből álló vizsgálat, melynek célja a potenciális és/vagy kibon-takozott tehetségek megtalálása. Módszerei: Vélemény gyüjtés Tanulmányi teljesítmény Tanulmányi verseny Pszichológiai vizsgálatok

Tehetséggondozás A tehetséges személy teljesítményének kibontakozását segítő beavatkozás. Célja szerint lehet: A tehetséggel összefüggő erős oldal támogatása A gyenge oldal fejlesztése A pszichológiai háttértényezők kibontakoz-tatása (energia, motiváció,feltöltődés)

Tehetség-tanácsadás Tartalma szerint: A tehetséggel szorosan összefüggő területek (tehetséggondozás, tehetségazonosítás). A tehetséggel lazábban összefüggő területek (tanulási problémák, motiválás, kreativitás, pályaorientáció, életvezetési problémák).

Tehetség-tanácsadás A tanácsot kérő személy szerint: Tehetséges diák Szülő Tehetségesekkel foglalkozó szakember Intézményvezető Oktatáspolitikai öntéshozó A tehetség témakörrel ismerkedő egyéb személy.

Hálózatépítés A tehetségpontok csak egymással együttmű-ködve, hálózatos formában tudnak létezni, Tevékenységük eleme a folyamatos informá-ciócsere A tehetségpontok vezetői intenzív személyes kapcsolatban legyenek egymással. A helyi a térségi és a regionális Tehetségpontok együttműködése.

A Tehetségpontok akkreditációs, szakmai minimum követelményei A tehetségpontok négy általános feladatköre közül egy vagy több területen vállal feladatokat. Területi hatókörét tekintve legalább egy szinten végzi tevékenységét. A tehetséggondozásnak legalább egy részterületén (intellektuális, művészet, sport) programot kell indítani, s nyomon követni a tehetséges fiatal fejlődését.

A Tehetségpontok akkreditációs, szakmai minimum követelményei Tehetség témában legalább 30 órás akkreditált továbbképzést végzett szakember alkalmazása. Diplomás pszichológus munkatárs alkalmazása a pszichológiai jellegű diagnosztikai, gondozói, tanácsadói tevékenység ellátásához. Monitoring (önellenőrzés, minőségfejlesztés). Kontrolling ( 3 évenként az akkreditáció megújítása).

Ajánlások a Tehetségpontok működéséhez Rugalmasság a funkciók meghatározásában Több koordinációs körbe tartozzon (hálózat) Építse ki a maga alhálózatát Együttműködés más Tehetségpontokkal Kapcsolati körök (munkaerőpiac munkaadói szereplői, vállalkozók,szponzoráló partnerek) Kapcsolat a szülőkkel, civil szervezetekkel, a médiával. Kapcsolat az oktatási intézményekkel.

Ajánlások a Tehetségpontok működéséhez Személyes feltételek megteremtése (tanfolyamok, posztgraduális képzések) Tehetségpontok műhelytalálkozói Működés anyagi feltételeinek megteremtése Szolgáltatásait nonprofit módon végzi A szakmai tevékenység külső kontrollja: 3 évenként a Nemzeti Tehetségsgítő Tanács monitoring alapján vizsgálja. Önkontrollos hatásvizsgálattal önszabályozó

Tehetségpontok létrehozása Fenntartó hozzájárulása A www.tehetsegpont.hu honlapról letölthető regisztrációs lapot kell kitölteni A kitöltött regisztrációs lapot a tehetsegpont@tehetsegpont.hu e-mail címre kell elektronikus formában elküldeni. Az aláírt változatot az 1507 Budapest, Pf.1. címre kell postázni. A NTT-tő kapott visszaigazolás után kezdi meg működését a regisztrált Tehetségpont.

Tehetségpontok akkreditációja A Nermzeti Tehetségsegítő tanács által regisztrált Tehetségpontok szolgáltató tevé-kenységének, és megfelelő hálózati aktivitá-sának az alapja működésük szakmai hitelessége. Ennek megalapozásához és fejlesztéséhez a Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége A Tehetségpontok akkreditációjával nyújt segítséget.

Tehetségpontok akkreditációja A Tehetségpontok akkreditációjának célja: Elismerni a Tehetségpontok eredményeit Szakmai segítséget nyújtani működésükhöz Hozzájárulni a Tehetségpontok tehetségsegítő tevékenységének minőségi fejlődéséhez.

Tehetségpontok akkreditációja Az akkreditációt követően a Tehetségpontok: Az akkreditáció tényét és minősítését közlő tanúsítványt kapnak „Akkreditált Kiváló Tehetségpont” „Akkreditált Tehetségpont” „Regiszrált Tehetségpont” Az akkreditáció minősdítési eredményét tanúsító táblát kapnak Speciális szakmai szolgáltatásokban részesülnek.

Tehetségpontok akkreditációja A Tehetségpontok akkreditációjának feltétele Regisztrált Tehetségpont kérhet akkreditációt A www.tehetsegpont.hu honlapról letölthető akkreditációs adatlapot kell kitölteni. A kitöltött akkreditációs adatlapot elektroniku-san az info@tehetsegpont.hu címre, és aláírva a 1507 Budapest,Pf.1 címre elküldeni Dokumentumokkal igazolni az adatlapon szereplő adatok hitelességét.

A Nemzeti Tehetségpont működése segíti a Tehetségpontokat Szolgáltatások a Tehetségpontok részére(pld.:szakember közvetítés) Adatszolgáltatás, pályázatfigyelés Képések, kiadványok Kommunikáció a hálózatban és kifelé Koordináció, szakértői munkacsoportok Kutatási elméleti munka. Országos rendezvények, Tehetségnapok szervezése.

Tehetségpontok Köszönöm a megtisztelő figyelmet.