Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa 1 Akkreditált intézmények pályázati módszertana Szöllősi Zsuzsa
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa2 A felnőttképzési akkreditáció fenntartásának szervezeti követelményei Rendszeres (folyamatos) felnőttképzési tevékenység Rendszeres felnőttképzési szolgáltatás –Előzetes szintfelmérés –Pályaorientációs és korrekciós tanácsadás –Egyéni képzési szükségletek felmérése –Képzési tanácsadás –Egyén és/vagy csoportos elhelyezkedési, álláskeresési tanácsadás A felnőttképzéshez és a felnőttképzési szolgáltatáshoz szükséges személyi, tárgyi feltételek biztosítása A végzett tevékenység minőségbiztosítása –Partnerközpontú működés Vevőszolgálat Tájékoztatás panaszkezelés –Szabályozott folyamatok, PDCA Intézményirányítás Döntés Felnőttképzési folyamat –folyamatos/időszakos mérés, (ön)értékelés, fejlesztés; Szakmai és civil közéleti feladatok ellátása
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa3 A z akkreditált felnőttképzési intézmény szervezeti feladatai Működtetés a stratégiai célok mentén Piackutatás Folyamatos fejlesztés a piaci igények és lehetőségek alapján –A tevékenység személyi- és tárgyi feltételeinek biztosítása
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa4 A pályázati projekt –mint rendszerelem
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa5 Miért pályázunk? Forrásbővítés - Fenntartás – –Nincs elég vevő –Nem elég a saját forrás a működési feltételek biztosítására –A belső forrás nem fedezi a belső innovációt- Referencia, kapcsolati tőke bővítés - PR –Valakik felkértek konzorciális partnernek – hosszú távú együttműködés építhető ki Üzleti előny –Jól „eladható” az ötlet –Csatlakozni akarunk korszerű innovációkhoz –Versenytársak érdeklődnek a téma iránt (nem maradhatunk ki..) Fejlesztés (kapacitás, kompetencia, kínálat ) – –Bővíteni akarjuk a képzési célcsoportot a szolgáltatási kínálatot eszközparkot
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa6 Pályázati ötletgenerálás PÁLYÁZAT KÉSZÍTÉS IDEJE
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa7 A pályázat, mint projekt meghatározott stratégiai célokhoz kötődő, annak egy vagy több célját megvalósító, megszabott erőforrásokat felhasználó (támogatás, megrendelő), korlátozott időhöz kapcsolódó (mindig egyedi, de sztenderdizálhatjuk a fenntartás érdekében) A módszertan más- más szinteken, más – más funkcióban, jelentkezik, más - más feladat-, hatás-, felelősségkör tartalmakkal
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa8 AMIT ÉRDEMES TISZTÁZNI A B Mit jelent a szervezetben a pályázat? Maradás vagy haladás?
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa9 Az indulás nehézségei Tervezés: –Célok lebontása konkrét célokra, –Kimeneti és eredmény indikátorok meghatározása –Projekt működési feladat-, idő- és kapacitásterve –Beruházások és költségek ütemezése, cash flow terv Projektmunkaterv –Kontrolling, Monitoring terv –Kommunikációs terv Szakmai koncepció, megvalósítási stratégia meghatározása, a működési feltételek megteremtése –Hatékonyság elvek és lehetőségek feltárása –Megoldási módszerek meghatározása, koncepció és alternatívái kifejlesztése –projekt működési szabályzók, sablonok összeállítása, különös tekintettel a dokumentációs, adminisztrációs kötelezettségek ellátására
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa10 A megvalósítás kulcskérdései 1. Viszonyítási alap: projektterv, támogatási szerződés 2. Feladat-, finanszírozás-, időmenedzsment 3. Szerződés, dokumentáció menedzsment 4. Folyamatos teljesítésmérés, eredmény értékelés, 5. Projekt változáskezelés, kockázatmenedzsment: Folyamatos javítás az indikátorok elérésének értékelése alapján 6. Kommunikáció (belső-, külső) menedzsment
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa11 A pályázati projekt zárása Dokumentáció összegyűjtése, archiválás Projektbeszámoló (értékelés) Javaslatok megfogalmazása –Adott projekt fenntarthatósági feltételei –A pályázati projektek bonyolításának fejlesztése Korrekciók végrehajtása
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa12 A projekt fenntartása A működtetés, rendszer adaptáció feltételeinek megtervezése: –személyi, –infrastruktúra, –Finanszírozhatóság (További finanszírozás szerzése) Megszerzett kompetenciák hasznosítása –Jó gyakorlat bemutatóhely (benchmark, módszertani központ, stb. – ennek intézményi, szervezeti feltételei) –Több szintű együttműködések – központi projektté válás
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa13 Bírálati tapasztalatok – a projektek „készültségi foka” - Stratégiai szinten, vagy vágyak szintjén Célok megfogalmazása - Stratégiai szinten, vagy vágyak szintjén : - Csak a pályázatban előírt minimumok (Mi a termék? Mi az eredmény? Indikátorok / eredménykritériumok meghatározása: - Csak a pályázatban előírt minimumok (Mi a termék? Mi az eredmény? - általában nem definiáltak Megoldási módszerek - általában nem definiáltak :- Csak általános ütemtervek (a komplex, részletezett projektterv hiányzik) Tervek:- Csak általános ütemtervek (a komplex, részletezett projektterv hiányzik) - Csak a főbb összegekre koncentrál, a pénzügyi megoldásmódok nincsenek rögzítve, hiányzik a pénzáramlás tervezése – cash flow problémák! A görgetett előleg már a projekt közepén finanszírozási problémákat okoz Finanszírozás - Csak a főbb összegekre koncentrál, a pénzügyi megoldásmódok nincsenek rögzítve, hiányzik a pénzáramlás tervezése – cash flow problémák! A görgetett előleg már a projekt közepén finanszírozási problémákat okoz Konzorciális működés - Általában szándéknyilatkozat szintű, hiányzik a konzorciumi szerződés, vagy formális
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa14 Közvetett pályázat – Közreműködés pályázati projekt megvalósításában - alvállalkozóként Eset: A pályázat kedvezményezettje (közép-, kisvállalkozó) képzések igénylésére pályázik Lehetséges „pályázati” tevékenység a felnőttképző részéről: –Tájékozódás a tervezett pályázatokról –Felkészülés a pályázatokra –Kapcsolatépítés pályázati kiírás előtt (pályázatírók, potenciális kedvezményezettek) –Közreműködés a pályázat tervezésében (tanácsadás) –Pályázatírók képzése képzéstervezésre (!) –Kedvezményezettek tájékoztatása a képzési szolgáltatás feltételeiről a pályázati kiírással egy időben –ajánlatadás
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa15 A pályázás szervezeti feltételei A PDCA folyamatok működtetése Fejlesztési stratégia meghatározása az időszakos önértékelés alapján Szervezeti, HR feltételekkel biztosítani: –Forrásfigyelés –Kapcsolatépítés, -fenntartás (egyéb forráslehetőségek feltárása) –Projektmendzsment és csapatmunka kompetenciák erősítése (cél: bárki bármilyen projektfeladatra alkalmassá váljon) –A projekt/pályázási lehetőségek folyamatos mérlegelése, kiválasztása –A kiválasztott projekt megvalósíthatósági feltételeinek vezetői biztosítása (attitűdöt is!)
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa16 Pályázati módszerek PR, partner/ügyfélkezelés Forrásfigyelés Képzési marketing Intézkedések, tervezés, - szervezeti feltételek biztosítása (kapacitás, kompetencia)- adott szakterület + projektmenedzsment, változásmenedzsment, team munka Helyzetelemzés – –Megvalósíthatóság –Előny – hátrány; –Adottságok: erősség – hiányosság (pótlások verziói) –költséghatékonyság –Versenyhelyzet –Kockázatok és kezelésük
Akkreditált intézmények pályázati módszertana Budapest, február 12. Szöllősi Zsuzsa17 Köszönöm, hogy együtt lehettünk! Szöllősi Zsuzsa Felnőttképzési szakértő CIVITAS Pedagógiai Szakmai Szolgáltató Intézet, igazgató