Hogyan segítheti a telematika az egészségügy fejlesztését? Dr. Csurgó B. Mária SOTE Családorvosi Tanszék Egészségügyi információs rendszerek, távegészségügyi szolgáltatások
HÁTTÉR KIHÍVÁSOK: •„egészségügyi ipar” - piac •verseny - reputáció, minőség, ár •gyors válaszkészség - INFORMÁCIÓ! Információmennyiség Költség Hatékonyság (minőség -költség)
• Földrajzi távolságoktól független egészségfejlesztési, ellátási, oktatási, kutatási, népegészségügyi és menedzsment feladatok megoldása. •A jelenleg létező fragmentált rendszereket regionálisan integrálja a betegellátás folyamata mentén. •Ügyfélcentrikus
Az eü. infostruktúra funkciói 1. Eü. távoktatás 1.a Egészségügyi tanácsadás egészségfejlesztés, betegség megelőzés • extenzív, szisztematikus • tájékozott ügyfél (beteg) on-line tanácsadás, „Health Touch System” interaktív komputeres rizikófelmérés stb.
virtuális campus, Web alapú multimédiás modulok, levelezőlisták, hírcsoportok betegellátási algoritmusok a Weben 1.b Képzés, szakképzés, továbbképzés Az eü. infostruktúra funkciói 1. Eü. távoktatás, távtanulás
Az eü. infostruktúra funkciói 2. Telemedicina Diagnózis, terápia •távkonzílium, GDSS •szakvélemények, laboreredmények elektronikus továbbítása Gondozás, rehabilitáció, home-care •periodikus emlékeztetők •AVM állapotfelmérés
Az eü. infostruktúra funkciói 3. Távegészségügyi kutatás, fejlesztés kutatói hálózatok, infrastruktúra computeres adatbázisok, hatásvizsgálatok Business redesign - folyamatmodellezés
Az eü. infostruktúra funkciói 4. Távegészségügyi menedzsment 4.a praxis menedzsment –betegkarton vezetése, –időpont-egyeztetés, –receptírás, –finanszírozás 4.b minőségbiztosítás –szakmai protokollok, dötéstámogatás, auditálás
4.c egészségügyi rendszerek SIR- egészségügyi tervezés, eü. információ menedzsment, surveillance, monitoring rendszerek, alarm rendszerek, Az eü. infostruktúra funkciói 4. Távegészségügyi menedzsment
A regionális eü. infostruktúra kialakításának lépései 1. Fejlesztési koncepció, stratégiai terv 2. Eü. telematikai tudásközpont 3. Regionális eü. hálózatok (infostruktúra) 4. Képzés 5. On-line kapcsolat az ügyfelekkel
A regionális eü. infostruktúra kialakításának előnyei Ügyfél: „Informált vásárló”, minőség, elérhetőség, szolgáltatás Eü. dolgozó: Intelligens munkakörnyezet Adminisztráció , információ Oktató, kutató:Tudásbázis, minőségi adatok Nemzetközi perspektívák Menedzser,Tényalapú döntéshozatal politikus:Stratégiai tervezés Up-to-date információk