A 2014-2020-as fejlesztési időszak uniós forrásainak tervezése és intézményrendszere Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP-2.1.4-11-2011-0001.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Európa 2020 stratégia – kihívások az EU előtt Bauer Edit március 4. Dunaszerdahely.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Határon átnyúló pályázati lehetőségek, változások január 1-től
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Budapest, július 4. Mit várhatunk a következő tervezési ciklusban?! AFIOE VI. Országos Konferencia július 4.
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Agrár- és Vidékfejlesztési Operatív Program Budapest, február 9.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
Tartalom Felkészülés a időszakra
A megyei tervezés jelenlegi állása, a közeljövő jogszabályi változásai Területfejlesztési, területi tervezési és szakmai koordinációs rendszer kialakítása,
Baranya Megyei Önkormányzat
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
JEREMIE program tervezése a as programozási időszakra
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Foglalkoztatási Programok Főosztály
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Kreatív Iparágak a Digitális térben Új Széchenyi Terv konzultációs konferencia és eFestival Gála Digitális stratégia Közérdekű és kulturális adatok és.
Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
A as Európai Uniós tervezési időszak várható legfontosabb feladatai TÉRSÉGI VÁLLALKOZÓI FÓRUMOK január Szolnok – Jászberény –
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK POLGÁR ANDRÁS VEZETŐ STRATÉGIAI TERVEZŐ.
Pécs Telep-programok Tenczer tamás EMMI SZÜTFFÁT.
Területfejlesztés- Kohéziós politika, Uniós támogatások
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
Bükk – Térségi LEADER Egyesület
Dr. Nagy József elnök Bükk-Térségi LEADER Egyesület Tibolddaróc, január 30.
Mikrovállalkozások fejlesztése
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
Ibrányi András – Dorogi Zoltán Tervezési menedzserek
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A „Smart Specialisation” indokoltsága, háttere
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
Az önkormányzatok településfejlesztési
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
INDULNAK AZ ÚJ, KKV-K VERSENYKÉPESSÉGÉT SEGÍTŐ EU- PÁLYÁZATOK MÁTHÉ PÉTER VEZETŐ TERVEZŐ, DDRFÜ.
A AS PROGRAMOZÁSI CIKLUS FEJLESZTÉSPOLITIKAI INTÉZMÉNY- RENDSZERE.
Nemzetközi végrehajtási konferencia Budapest, október 4-5.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
Korai iskolaelhagyás és társadalmi következményei
Előadás másolata:

A 2014-2020-as fejlesztési időszak uniós forrásainak tervezése és intézményrendszere Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP-2.1.4-11-2011-0001

A 2007-2013 és a 2014-2020-as tervezési időszak összehasonlítása (1/2) Uniós tervezési keretek Strukturális alapok és vidékfejlesztés elkülönül Tagállami szintű keretdokumentum (Nemzeti Stratégiai Referenciakeret, NSRK) Integrált tervezés:Közös Stratégiai Keret (5 alap egységes keretben) uniós szinten Tagállami szintű keretek (Partnerségi Megállapodás) Tematikus súlypontok - 15 OP 9 OP, célzottabb tervezés uniós és hazai szinten (11 tematikus cél, EU 2020) Prioritások Gazdaságfejlesztés: 24% Foglalkoztatás mint szociális kérdés gazdaságfejlesztés: 60% Foglalkoztatás a gazdasági fejlesztés része Intézményrendszer Központi irányítás (NFÜ) Regionális dekoncentráció (RFÜ) központi koordinációval (ME) működő decentralizált intézményrendszer (IH-k a szakpolitikáért felelős tárcáknál) valós térségi decentralizáció (megyei szinten) Eljárás-rendek, támogatási formák Komoly adminisztratív kötelezettségek, 2010-től racionalizáció, egyszerűsítések Pályázatok vissza nem térítendő támogatással Kombinált mikro-hitel egyszerűbb eljárásrendek, központi koordinációval Vissza nem térítendő támogatások mellett nagyobb teret kapnak a pénzügyi eszközök A pénzügyi eszközök teszik ki a teljes összeg 10%-át közszféra ne pályázzon: szakmailag kijelölt fejlesztések, ismert programozható forráskeretek nyílt pályázatok mellett optimalizált projekt-kiválasztási eljárások Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP-2.1.4-11-2011-0001

A 2007-2013 és a 2014-2020-as tervezési időszak összehasonlítása (2/2) Helyi együttműködés eszközei LEADER – Közösségi kezdeményezés a vidéki gazdaság fejlesztéséért Helyi Akciócsoportok ( helyi fejlesztési társulások) CLLD ( közösségvezérelt helyi fejlesztések) ITI (területileg integrált beruházások) (Megkönnyítik az integrált tervezést több alap forrásainak felhasználásával) Területiség Regionális OP-k (7 db) tervezés szintje NUTS2 statisztikai régiók Terület és Településfejlesztési OP tervezés szintjei: megye, megyei jogú városok, kistérség, CLLD Közép-magyarországi régió - Átmeneti régió fejlett régiónak minősül jelentős forráscsökkenés (de van lehetőség többletforrásokra a régió területére eső, de az ország területét szolgáló beruházások esetében) Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP-2.1.4-11-2011-0001

EURÓPA 2020 Stratégia: Hazai és uniós számszerű célkitűzések EU 2020 célkitűzések: a 20-64 évesek legalább 75%-ának munkahellyel kell rendelkeznie; az EU GDP-jének 3%-át a K+F-re kell fordítani; energia/klíma: ÜHG gázok kibocsátásának 20%-os csökkentése; energiahatékonyság 20%-os növelése; megújuló energia részarányának 20%-os növelése. Az iskolából kimaradók arányát 10% alá kell csökkenteni és el kell érni, hogy az ifjabb generáció 40%-a rendelkezzen felsőoktatási oklevéllel; 20 millióval csökkenteni kell a szegénység kockázatának kitett lakosok számát. Hazai célkitűzések a Nemzeti Reform Programban (NRP) 2020 Foglalkoztatási ráta 75%-ra emelkedik K+F szintje a GDP 1,8%-ára nő Megújuló energiaforrások részaránya 14,6%-ra nő Energia-hatékonyság 10%-os növelése ÜHG kibocsátás legfeljebb 10%-os növelése 2005-höz képest Felsőfokú, ill. annak megfelelő végzettségűek aránya a 30-34 éves népességen belül 30,3%-ra nő A korai iskolaelhagyók aránya 10%-ra csökken a 18-24 évesek között A szegénységben élő népesség száma 450.000 fővel csökken Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP-2.1.4-11-2011-0001

Magyarország 2014-2020-as uniós forrásfelhasználásának célrendszere Intelligens és befogadó növekedés Fenntartható növekedés Befogadó növekedés K+F ráfordítás GDP arányában 1,8% Foglalkoztatottság 75% Felsőfokú végzettséggel rendelkezők aránya a 30-34 éves korosztályban 30,3% Megújuló energia aránya 14,65% 10%-os teljes energia-megtakarítás ÜHG kibocsátás legfeljebb 10%-os növekedése 2005-től Korai iskola elhagyók aránya 10% Szegénységben élő arányának csökkentése 23,5%-ra Fenntartható, magas hozzáadott értékű termelésre és a foglalkoztatás bővítésére épülő gazdasági növekedés Energia- és erőforrás hatékonyság növelése Versenyképesség javítása, nemzetközi szerepvállalás fokozása Foglalkoztatási szint növelése Társadalmi felzárkóztatás, népességi kihívások kezelése A gazdasági növekedést segítő helyi és térségi fejlesztések megvalósítása

Az operatív programok tervezésének indikatív forrásallokációja a források %-ában EU+hazai Mrd Ft Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) (tervezhető alapok: ERFA, ESZA) 39,40% 2 869,7 Terület- és Településfejlesztési Operatív Program ( TOP) 16,15% 1 175,3 Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Program (VEKOP) ( A rendelkezésre álló források kiegészíthetők a 15 %-os földrajzi rugalmasság terhére.) 3,55% 259,6 Központi és területi gazdaságfejlesztés összesen = 59,10% = 4 304,6 Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) 10,94% 796,8 Környezeti és Energetikai Hatékonyság OP ( KEHOP) (tervezhető alapok: Kohéziós Alap, ERFA) 14,77% 1 075,8 Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 13,69% 997,1 Végrehajtási Koordinációs Operatív Program (KOP) (tervezhető alap: Kohéziós Alap) 1,50% 109,3 Összesen = 100,00% = 7 283,6 Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP-2.1.4-11-2011-0001

Európai Uniós fejlesztési források intézményrendszere 2014-2020 KONCEPCIÓ 1600/2012. és 1217/2013. Korm. Határozat Erős központi koordináció minden alapra kiterjedően Irányító Hatóságok átalakítása: 2014. januártól a szaktárcák irányítása alatt a jelenlegi IH -k bázisán 2007-2013-as programidőszak kifutó programjainak zökkenőmentes zárása és a kifizetések teljes körű abszorpciója prioritás

Európai Uniós fejlesztési források intézményrendszere 2014-2020 Operatív program (indikatív megnevezés) Forrás Szakmai tartalom meghatározásáért első helyen felelős tárca Irányító hatóság elhelyezése Gazdaságfejlesztési és Innovációs OP (GINOP) ERFA NGM Versenyképes Közép-Magyarország OP (VEKOP) Terület és Településfejlesztési OP (TOP) Intelligens Közlekedésfejlesztési OP (IKOP) ERFA, KA NFM Környezet és Energetikai Hatékonyság OP (KEHOP) NFM, VM Emberi Erőforrás Fejlesztési OP (EFOP) ERFA, ESZA EMMI Koordinációs OP (KOP) KA ME „Vidékfejlesztés, halászat” OP EMVA, ETHA VM

Európai Uniós fejlesztési források intézményrendszere 2014-2020 Az intézményrendszer felállításának módjai (1545/2013. Korm. határozat) A közreműködő szervezetek a miniszterek irányítása alá kerülnek A regionális fejlesztési ügynökségek a megyei önkormányzatok irányítása alá kerülnek; Karrier Program kidolgozása a humánkapacitások megtartása és továbbfejlesztése érdekében.

Európai Uniós fejlesztési források intézményrendszere 2014-2020 ALAPELVEK 1731/2013. Korm. határozat Új fejlesztéspolitikai intézményrendszer; „Kiszervezések” megszüntetése; Pályázatok értékelése intézményrendszeren belül; Továbbképzési rendszer kiépítése; Közbeszerzési rendszer átalakítása; Egyszerűsített pénzügyi elszámolások alkalmazása; Egyfokú jogorvoslat; Rendelkezésre álló adatok felhasználási körének bővítése; A projektek végrehajtásához szükséges engedélyezési eljárások központosítása; Egységes eljárásrend kidolgozása.

Európai Uniós fejlesztési források intézményrendszere 2014-2020 Legutóbbi intézményi döntés 1814/2013. Korm. határozat Az egyes OP-k irányító hatóságai a tevékenység fókuszát adó területért felelős szaktárcához kerülnek áthelyezésre - helyettes államtitkári irányítás alatt Összeférhetetlenség elkerülése: az IH vezetők (helyettes államtitkárok) függetlenségét biztosítja, hogy a miniszternek közvetlenül alárendelve fogják ellátni feladataikat a központi koordináció a Miniszterelnökség szervezeti keretein belül kerül kialakításra 2014. január 1-től A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2014. január 1-jével megszűnik

Európai Uniós fejlesztési források intézményrendszere 2014-2020 A központi koordináció feladatai a) Nemzeti Fejlesztési Kormánybizottság titkársági feladatainak ellátása, b) a normatív jellegű agrártámogatások kivételével az európai uniós források felhasználása tekintetében a fejlesztéspolitikai intézményrendszerre – beleértve valamennyi irányító hatóság munkáját – vonatkozóan az egységes eljárásrendi keretek kialakítása (jogalkotás és szabályozás) az érintett minisztériumok bevonásával, valamint az egységes végrehajtási gyakorlat (értelmezési kérdések) és szabályosság kialakítása, c) a támogatási konstrukciók megjelentetés előtti jóváhagyása, d) az irányító hatóságok döntéseivel szemben biztosított egységes jogorvoslati rendszer működtetése, e) egységes informatikai és monitoring rendszer kialakítása és működtetése, f) egységes költségvetési fejezet menedzsment biztosítása,

Európai Uniós fejlesztési források intézményrendszere 2014-2020 g) projekt és program értékelési rendszer központi kialakítása és működtetése, h) az európai uniós források felhasználásához kötődő partnerségi egyeztetési folyamatok és kommunikációs tevékenységek egységes koordinálása, i) egységes humánerőforrás menedzsment (különösen a javadalmazási, a motivációs és képzési rendszer) kialakítása és működtetése, j) az európai uniós forrásokból megvalósuló közbeszerzési eljárások ellenőrzése, k) a Koordinációs Operatív Program működtetése, l) az egyes operatív programok végrehajtására vonatkozó ellenőrzések, auditok koordinációja, m) európai uniós és nemzetközi szervezetekkel való kapcsolattartás,

Európai Uniós fejlesztési források intézményrendszere 2014-2020 A Közreműködő Szervezetek átalakításának alapelvei A 2014-2020-as európai uniós időszak közreműködő szervezetei a korábbi időszak KSZ -einek bázisán kerülnek kialakításra A KSZ-ek továbbra is állami tulajdonban álló gazdasági szervezetek lesznek, amelyek kijelöléssel látják el feladataikat A KSZ-ek tulajdonosi jogait a tevékenység fókuszát adó operatív programért felelős miniszter gyakorolja Főszabályként egy OP végrehajtására egy KSZ kerül kijelölésre oly módon, hogy a rugalmas kapacitásgazdálkodás biztosítható legyen

Irányító Hatóságok, Közreműködő Szervezetek Irányító Hatóságok, Közreműködő Szervezetek az ágazati szakpolitikáért felelős miniszterek irányítása alá kerülnek KEOP IH, KÖZOP IH: NFM ROP IH, GOP IH: NGM ÁROP, TÁMOP, TIOP: EMMI EKOP: NGM VOP: Miniszterelnökség NEP IH: Széchenyi Programiroda

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Czéghér Ildikó Széchenyi Programiroda Operatív igazgató czegher.ildiko@szpi.hu