Mottó: A szakadékot nemcsak három lépésben, hanem tréning nélkül, illetve helyből sem lehet átugrani
„Módosító javaslatom” alapja: Mihályi Péter január 15-i anyaga, valamint
A reform célja: Javuló életminőség, erősödő egészségtudatosság, öngondoskodás; Magasabb színvonalú fogyasztóbarát szolgáltatás; Javuló szakmai és költséghatékonyság; Fenntartható finanszírozás; Hálapénz és korrupció kiküszöbölése; EU-kompatibilitás. (Mihályi Péter január 15-i anyaga alapján)
A reform fő területei: a szolgáltatói struktúra (kínálati oldal), a finanszírozás (vásárlói oldal), a fogyasztói attitűdök és elvárások, a vezetési és irányítási módszerek átalakítása.
Vitatkozó álláspontok, „belga” javaslatok Versengő biztosítók : fokozatos, többlépcsős átállás; Egységes kockázatközösség, jobb OEP, kiegészítő önkéntes biztosítások : az ellátás szervezés, a betegség menedzselés továbbfejlesztett, szabályozott változata;
A versengő biztosítókra alapozott finanszírozási reform kockázatai Lefölözés, az esélykülönbségek növekedése; Növekvő költségek, növekvő bürokrácia; A betegút szervezés anomáliái, minőségcsökkenés; Az államra áthárítható kockázatok növekedése; Növekvő szabályozási és ellenőrzési feladat; Növekvő informatikai és kommunikációs szükséglet. Javaslatom célja: a fenti kockázatok mérséklésére, szélesebb körű konszenzus esélyének a megteremtésére alkalmas fokozatos átmenet lehetőségének a felvetése.
A sikeres reform feltételei Helyes és pontos célmeghatározás; Széles szakmai és társadalmi konszenzus; Kommunikáció (érdekeltség és informáltság); Szabályozás és ellenőrzés; Végrehajthatóság: professzionális menedzsment, oktatás-képzés, informatika, protokollok, decentralizált döntési mechanizmusok. (Dankó, Kiss, Molnár, Révész tanulmánya alapján)
Külföldi tapasztalatok Hollandia (20 éves folyamatos, következetes változtatások) Németország (választási ciklusokon átívelő, politikai konszenzuson alapuló reformok) Ausztria (inkább evolúció, mint revolució)
Hazai előzmények I. Nyugdíjreform : önkéntes pénztárak, önkéntes belépés, részleges privatizáció, fokozatos átmenet, későbbi változások előzetes törvényi szabályozása, a szükséges korrekciók elmaradása.
Hazai előzmények II. Egészségpénztárak 13 éves tapasztalat; tag; Eltérő szolgáltatás struktúra; Erősödő menedzsment és szakember gárda; Szabályozási következetlenségek, változó környezet, bizonytalan kilátások.
Hazai előzmények III. Irányított betegellátási rendszer Kísérleti modell, tisztázatlan célok, elégtelen szabályozás; 5 éves működés, jelentős kiterjesztés majd megszüntetés; Sikerek és kudarcok; Hasznosítható tapasztalatok és szakember gárda. (Dankó, Kiss, Molnár, Révész tanulmánya alapján)
Javaslat a finanszírozási reform első ütemére I. tag feletti pénztárak minősítése a két felügyelet által; 20 % feletti természetbeni szolgáltatást nyújtó pénztárak bevonása; Elismert pénztárrá alakulás jogi feltételeinek megteremtése önkéntes tagokkal, a részvény társasággá alakulás előzetes garantálásával; A természetbeni szolgáltatások egyéni járulék mértékének megfelelő fejkvóta átvitelének (OEP-ből az elismert pénztárba) megadása;
Javaslat a finanszírozási reform első ütemére II. A szolgáltatások közös finanszírozása az OEP-el (a munkáltatói és az átvitt egyéni járulék arányában); Az indulásnál nincs külön csomag meghatározás és külön szerződéskötés; A nagy kockázatú megbetegedések, valamint az alapszintű szolgáltatások az OEP-nél maradhatnak csökkentett fejkvóta ellenében; 2008 januárjától akár önkéntes tag mintegy 80 Mrd forintnyi járulékának megfelelő összeggel gazdálkodhat 6-8 pénztár duplájára emelkedő adminisztrációs teherrel.
A javaslat megvalósításának előfeltételei I. Konszenzus és megfelelő kommunikáció; A pénztárak minősítése; Elismert pénztárrá alakulás feltételrendszerének pontos szabályozása; Az OEP és az egészségpénztárak feladatmegosztásának és együttműködésének meghatározása; Szerződéskötés, finanszírozás, ellenőrzés, adatkezelés, betegút szervezés részletes szabályozása; A fejkvóta számítás, a nagykockázatú beavatkozások viszontbiztosításának rendezése;
A javaslat megvalósításának előfeltételei II. Szakemberképzés indítása, az ellátásszervezők bevonása; Kártyaelfogadó helyek fejlesztése a szolgáltatóknál; A tőketartalék mértékének meghatározása; A folyó havi finanszírozás biztonságának garantálása (bevételek, kiadások időpontjának összehangolása, működési előleg biztosítása); A kiegészítő önkéntes egészségbiztosítás kondícióinak javítása.
Továbblépési lehetőségek I. A szolgáltatókkal kötött szerződések felülvizsgálata, a kötelezés eltörlése; Saját tulajdonban levő intézmények működtetése; Az egészségpénztári intézményrendszer átalakításának megkezdése (részvénytársasági forma); Új feltételek mellett, új szereplők bevonása;
Továbblépési lehetőségek II. Az OEP szerepének és finanszírozási arányának fokozatos csökkentése; 4 éven belül a kötelező magánpénztári tagság bevezetése, a pénztárat nem választók kisorsolása; Az egyéni járulék arányának jelentős emelése, egy tartalék alappal is rendelkező biztosítási rendszer kiépítésének megkezdése; Az ápolásbiztosítás, a nyugdíj- és életbiztosítások, valamint az egészségbiztosítás összehangolása.
A javaslat előnyei Önkéntesen és fokozatosan kerülnek bevonásra a leginkább egészségtudatos pénztári tagok; Nem a legnagyobb kockázatú csoporttal indulunk; Stimulálja az önkéntes előtakarékosságot; Modellezi a gyakorlati feladatokat; Nem kell az ellátási csomagot megosztani; Egy kézben a betegút szervezés és az egészségvédelem; Egy helyről finanszírozzák a kötelező és az önkéntes szolgáltatásokat.
A javaslat hátrányai A jobb egészségi állapotúak kerülnek először a rendszerbe; Kettős adminisztrációra és finanszírozásra van szükség; Nem a tényleges működési költségeket modellezi; Az önkéntes pénztárak is szervezeti átalakításra kényszerülnek; Teljes körű előzetes szabályozás hiányában a kezdő lépés visszafordítható. Jelentős beruházás igénye van, érdemi profit nélkül.
Helyből, vagy nekifutással Időre van szükség A célmodell részletesebb kidolgozásához; Az intézkedések szélesebb körű elfogadtatásához; A szabályok kimunkálásához és elfogadásához; Az új felügyelet működésének megkezdéséhez; A szereplők érdekeltségének megteremtéséhez és összehangolásához; A végrehajtás feltételrendszerének kiépítéséhez.
Köszönöm a figyelmüket!