Mottó: A szakadékot nemcsak három lépésben, hanem tréning nélkül, illetve helyből sem lehet átugrani.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Az egészségügy átalakítása közgazdász szemmel A tervezett reformok hatásai Skultéty László GKI-EKI Egészségügykutató Intézet Kft.
Egészségügy Intézmények Kontrollingja
Foglalkoztatói nyugdíj
Tanácsadási szolgáltatások „ A jövő önkormányzatának alapja Pusztamonostoron – ÁROP-1.A.2/A számú forrás felhasználásával” projektben Bíró Gabriella.
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
ÉRDEKVÉDELEM Dr. Borsi Éva május. Dr. Papp Lajos Miatyánkja Mikor hittél abban, hogy téged megbecsülnek, Munkád elismerik, lakást is szereznek,
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
KBSZ STRATÉGIA KBSZ SZAKMAI NAPOK - VASÚT Siófok, április 10. Bajkó Erika kommunikációs vezető.
NAPII. - mikrogazdaság Jobbágy Valér GKM. Iránymutatások - mikrogazdaság Tudással és innovációval a növekedésért 7. A K+F célú beruházások növelése és.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
A munkavállalók munkavédelmi érdekképviseleti lehetőségei
A foglalkoztatás és a szociális szolgáltatások összekapcsolása
A magyar köznevelési fenntartórendszer legfőbb kihívásai
„Nyugdíjrendszerváltás 2010” avagy jogfosztás a nép nevében Szikra Dorottya, ELTE TÁTK Lakner Zoltán, ELTE TÁTK.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Ambrovics Andrea KEOP IH vezető Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
Egészségpolitika.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
Egy biztosító több pénztár modell az üzleti oldal szemében
A nem OEP finanszírozott bevételek szervezési rendje és megfelelősége a törvényi előírásoknak Béres György gazdasági igazgató Vezérigazgató Találkozót.
Milyen egészségbiztosítási rendszerünk lehet év múlva? Prof. Dr. Orosz Éva Egyetemi tanár, ELTE Egészség-gazdaságtani Kutatóközpont vezetője, az.
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Javaslat az ágazati információ-politika átalakítására Dr. Kincses Gyula mb. főigazgató MEDINFO.
Díszkivilágítás árnyékában ( Budapest finanszírozási helyzete) Kardos Péter Közgazdász Vándorgyűlés 2009 Zalakaros.
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Vállalatérték-élet pálya szakaszok
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Sajtótájékoztató január 4. Dr. Szikora János elnök, APEH.
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
1 A magyar energiapolitika „ Az energiahatékonysági indikátorok az EU-ban és Magyarországon” nemzetközi szeminárium Budapest, október 5. Hatvani.
Miként lehetnék érdekelt az egészségügyi reformban, avagy szubjektív megjegyzések az egészségügyi reform egyetlen kérdéséhez.
. 1/12 Az egészségügy átalakításának új szakaszáról Budapest, Január 22. Dr. Kökény Mihály.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
Magyar Orvostársaságok és Egyesületek Szövetsége Szövetségi Tanácsülés április 10. A Nemzeti Egészségügyi Programok és a Népegészségügyi Program.
Jogszabályváltozások az év fordulóján!
Kormányzati lépések a közigazgatási korrupció csökkentéséhez Horváth Viktor főosztályvezető.
1 Tájékoztatási feladatok a központi bevallás-befizetés kapcsolatában.
Szabályozási reform – az intézményrendszer és a járadékszabályozás továbbfejlesztése Szikszainé dr. Bérces Anna PM, főosztályvezető Pénztárkonferencia.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
A pénzügyi felügyelés fő irányai Európában Dr. Szász Károly elnök Új kihívások előtt a biztosítási piacok A Magyar Biztosítók Szövetségének I. Biztosítási.
Európa sereghajtói között Magyarországon 2007 óta 0,5%-kal csökkent a GDP-hez viszonyított díjbevétel Az európai átlag harmada, Hollandia és Nagy-Britannia.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
„Innovációs folyamatok és lehetőségek a Közép-dunántúli régióban” Pannon Egyetem Innovációs Konferencia Veszprém október 2. Előadói napon elhangzott.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Vision Consulting Az egészség szolgálatában Misszió Egészségügyi Központ Kht. Koczok Judit Ribárszki Anikó Csibi Ferenc Erdős Attila március 11.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Hatékonyságnövelés, avagy: Buktatók és előnyök a társas praxisban 2014 PMK dr. Bába András – Polequi Bt.
A FIZETÉSIMÉRLEG-STATISZTIKA ADATGYŰJTÉSI RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Sándor György igazgató Piaci műveletek és statisztika december 8.
Vision Consulting Az egészség szolgálatában Misszió Egészségügyi Központ Kht. Koczok Judit Ribárszki Anikó Csibi Ferenc Erdős Attila március 11.
Nem a forrás hiányzik, hanem a döntés… Csató András MKSZ Kongresszus – április 23. WWW. ETOSZ. ORG.
Családtámogató ellátások
A Nemzeti Civil Alapprogram 4 éves működése, a törvénymódosítás indokai, az alapprogram jövőképe CIVIL PARTNERSÉG REGIONÁLIS KONFERENCIA SZOMBATHELY 2007.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Az egészségbiztosítási közigazgatás változásai 2011 Balatonalmádi, november 11. Országos Egészségbiztosítási Pénztár, Varga Péter, Finanszírozási.
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
Az Újbuda 60+ Program rendszerének legfontosabb elemei
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Kórházátalakítási pályázat
Lorem ipsum.
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Nyugdíjreformok Magyarországon: kihívások és válaszok
Előadás másolata:

Mottó: A szakadékot nemcsak három lépésben, hanem tréning nélkül, illetve helyből sem lehet átugrani

„Módosító javaslatom” alapja: Mihályi Péter január 15-i anyaga, valamint

A reform célja:  Javuló életminőség, erősödő egészségtudatosság, öngondoskodás;  Magasabb színvonalú fogyasztóbarát szolgáltatás;  Javuló szakmai és költséghatékonyság;  Fenntartható finanszírozás;  Hálapénz és korrupció kiküszöbölése;  EU-kompatibilitás. (Mihályi Péter január 15-i anyaga alapján)

A reform fő területei:  a szolgáltatói struktúra (kínálati oldal),  a finanszírozás (vásárlói oldal),  a fogyasztói attitűdök és elvárások,  a vezetési és irányítási módszerek átalakítása.

Vitatkozó álláspontok, „belga” javaslatok  Versengő biztosítók : fokozatos, többlépcsős átállás;  Egységes kockázatközösség, jobb OEP, kiegészítő önkéntes biztosítások : az ellátás szervezés, a betegség menedzselés továbbfejlesztett, szabályozott változata;

A versengő biztosítókra alapozott finanszírozási reform kockázatai  Lefölözés, az esélykülönbségek növekedése;  Növekvő költségek, növekvő bürokrácia;  A betegút szervezés anomáliái, minőségcsökkenés;  Az államra áthárítható kockázatok növekedése;  Növekvő szabályozási és ellenőrzési feladat;  Növekvő informatikai és kommunikációs szükséglet. Javaslatom célja: a fenti kockázatok mérséklésére, szélesebb körű konszenzus esélyének a megteremtésére alkalmas fokozatos átmenet lehetőségének a felvetése.

A sikeres reform feltételei  Helyes és pontos célmeghatározás;  Széles szakmai és társadalmi konszenzus;  Kommunikáció (érdekeltség és informáltság);  Szabályozás és ellenőrzés;  Végrehajthatóság: professzionális menedzsment, oktatás-képzés, informatika, protokollok, decentralizált döntési mechanizmusok. (Dankó, Kiss, Molnár, Révész tanulmánya alapján)

Külföldi tapasztalatok  Hollandia (20 éves folyamatos, következetes változtatások)  Németország (választási ciklusokon átívelő, politikai konszenzuson alapuló reformok)  Ausztria (inkább evolúció, mint revolució)

Hazai előzmények I.  Nyugdíjreform :  önkéntes pénztárak,  önkéntes belépés,  részleges privatizáció,  fokozatos átmenet,  későbbi változások előzetes törvényi szabályozása,  a szükséges korrekciók elmaradása.

Hazai előzmények II. Egészségpénztárak  13 éves tapasztalat;  tag;  Eltérő szolgáltatás struktúra;  Erősödő menedzsment és szakember gárda;  Szabályozási következetlenségek, változó környezet, bizonytalan kilátások.

Hazai előzmények III. Irányított betegellátási rendszer  Kísérleti modell, tisztázatlan célok, elégtelen szabályozás;  5 éves működés, jelentős kiterjesztés majd megszüntetés;  Sikerek és kudarcok;  Hasznosítható tapasztalatok és szakember gárda. (Dankó, Kiss, Molnár, Révész tanulmánya alapján)

Javaslat a finanszírozási reform első ütemére I.  tag feletti pénztárak minősítése a két felügyelet által;  20 % feletti természetbeni szolgáltatást nyújtó pénztárak bevonása;  Elismert pénztárrá alakulás jogi feltételeinek megteremtése önkéntes tagokkal, a részvény társasággá alakulás előzetes garantálásával;  A természetbeni szolgáltatások egyéni járulék mértékének megfelelő fejkvóta átvitelének (OEP-ből az elismert pénztárba) megadása;

Javaslat a finanszírozási reform első ütemére II.  A szolgáltatások közös finanszírozása az OEP-el (a munkáltatói és az átvitt egyéni járulék arányában);  Az indulásnál nincs külön csomag meghatározás és külön szerződéskötés;  A nagy kockázatú megbetegedések, valamint az alapszintű szolgáltatások az OEP-nél maradhatnak csökkentett fejkvóta ellenében;  2008 januárjától akár önkéntes tag mintegy 80 Mrd forintnyi járulékának megfelelő összeggel gazdálkodhat 6-8 pénztár duplájára emelkedő adminisztrációs teherrel.

A javaslat megvalósításának előfeltételei I.  Konszenzus és megfelelő kommunikáció;  A pénztárak minősítése;  Elismert pénztárrá alakulás feltételrendszerének pontos szabályozása;  Az OEP és az egészségpénztárak feladatmegosztásának és együttműködésének meghatározása;  Szerződéskötés, finanszírozás, ellenőrzés, adatkezelés, betegút szervezés részletes szabályozása;  A fejkvóta számítás, a nagykockázatú beavatkozások viszontbiztosításának rendezése;

A javaslat megvalósításának előfeltételei II.  Szakemberképzés indítása, az ellátásszervezők bevonása;  Kártyaelfogadó helyek fejlesztése a szolgáltatóknál;  A tőketartalék mértékének meghatározása;  A folyó havi finanszírozás biztonságának garantálása (bevételek, kiadások időpontjának összehangolása, működési előleg biztosítása);  A kiegészítő önkéntes egészségbiztosítás kondícióinak javítása.

Továbblépési lehetőségek I.  A szolgáltatókkal kötött szerződések felülvizsgálata, a kötelezés eltörlése;  Saját tulajdonban levő intézmények működtetése;  Az egészségpénztári intézményrendszer átalakításának megkezdése (részvénytársasági forma);  Új feltételek mellett, új szereplők bevonása;

Továbblépési lehetőségek II.  Az OEP szerepének és finanszírozási arányának fokozatos csökkentése;  4 éven belül a kötelező magánpénztári tagság bevezetése, a pénztárat nem választók kisorsolása;  Az egyéni járulék arányának jelentős emelése, egy tartalék alappal is rendelkező biztosítási rendszer kiépítésének megkezdése;  Az ápolásbiztosítás, a nyugdíj- és életbiztosítások, valamint az egészségbiztosítás összehangolása.

A javaslat előnyei  Önkéntesen és fokozatosan kerülnek bevonásra a leginkább egészségtudatos pénztári tagok;  Nem a legnagyobb kockázatú csoporttal indulunk;  Stimulálja az önkéntes előtakarékosságot;  Modellezi a gyakorlati feladatokat;  Nem kell az ellátási csomagot megosztani;  Egy kézben a betegút szervezés és az egészségvédelem;  Egy helyről finanszírozzák a kötelező és az önkéntes szolgáltatásokat.

A javaslat hátrányai  A jobb egészségi állapotúak kerülnek először a rendszerbe;  Kettős adminisztrációra és finanszírozásra van szükség;  Nem a tényleges működési költségeket modellezi;  Az önkéntes pénztárak is szervezeti átalakításra kényszerülnek;  Teljes körű előzetes szabályozás hiányában a kezdő lépés visszafordítható.  Jelentős beruházás igénye van, érdemi profit nélkül.

Helyből, vagy nekifutással Időre van szükség  A célmodell részletesebb kidolgozásához;  Az intézkedések szélesebb körű elfogadtatásához;  A szabályok kimunkálásához és elfogadásához;  Az új felügyelet működésének megkezdéséhez;  A szereplők érdekeltségének megteremtéséhez és összehangolásához;  A végrehajtás feltételrendszerének kiépítéséhez.

Köszönöm a figyelmüket!