Előadó NAGY JÁNOS vezető auditor MIKROMENTOR VÁLLALATIRÁNYÍTÁSI M E G O L D Á S O K Menedzsment rendszerek a közigazgatásban Előadó NAGY JÁNOS vezető auditor
Az előadás tartalma A Mikromentor vállalatirányítási és minőségirányítási tanácsadó szervezet bemutatása A menedzsment rendszerek bemutatása A menedzsment rendszerek alkalmazása a közigazgatásban Az integrált rendszerek alkalmazása, előnyök
Küldetésünk / Jövőképünk Szakmailag magas szintű szolgáltatásokkal segítsük a szervezetek versenyképességét, a gazdasági környezethez való integrációját és szolgáltató szemléletű független szakértői vizsgálattal sikeressé tegyük partnereinket céljaik elérésében. Azért dolgozunk, hogy meghatározó szolgáltatóként a vállalkozások stratégiai partnere legyünk.
Szolgáltatásaink Rendszer építés Rendszer működtetés Oktatás, Képzés ISO/IEC 15408 24/2006 BM Rendszer építés Rendszer működtetés Oktatás, Képzés Biztonsági átvilágítás Belső auditork Külső auditok szervezése ISO 9001 ISO 14001 ISO 22000 ISO/IEC 27001 OHSAS 18001 ISO/TC 16949 vezető auditor belső auditor tanfolyamok folyamat ellenőrzés Beszállítói audit
Referenciáink közül néhány Referenciánk több, mint 200 Bor – Beton Zalaegerszeg,; Útprofil 2000 Zalaegerszeg,; Zala Cereália Kft Zalaszentgrót.; Bodajki fonal Kft Bodajk,; Molnárkő Kft.; Balaton Elektronika Kft.; Floraszka Környezetgazdálkodási Vállalat; Portocom RT.; MÓR Kft; Laurel számítástechnikai Kft.; Győri ÁFÉSz kenyérgyár, cukrászüzem, tésztaüzem; HOGO Bt.; Albatox Kft.; Origó személyzeti és pénzügyi tanácsadó Zrt.; Kóczán rugótechnika Kft.; Citroen autószalon.; KOMAX kereskedelmi Kft.; ÁDRONER Húsüzem és Húsbolt; Renault Baumgartner Szombathely; Pécsi Sütőipari Zrt.; Pannónia Med Hotel fogtechnika és Catering Sopron; Datech Kft. Bútor és aztalos üzem, építőipari kivitelezés.; MÓR 2000 Kft,; Hungaronektár Kft.; AVA-PACK Kft. Szilassy és Türk Kft.; Mór Kft.; Regál Nyomda, Opel Sopron. ISO 15408 IT. Terméktanúsítás: Play System Kft. SN Hungária Kft., ISO 2200, Mediterránó éttermek, cukrászat. Feldolgozó ipar, Éttermek, Közétkeztetés ; MÁV, GYESEV, Szanatórium Sopron, BP II: ker. önkormányzat), Ipari üzemek, ( hús, sütőipar, ); Porta Hungaryca Kft. ( Mosonmagyaróvár, autószalon ) DEKORSY Kft. Sopron ( autóipari beszállító ) A TS 16949 szabvány mellé integráltuk a KIR-t. Mizsepack Kft. Lajozsmizse 2003 Tanúsítás Certop Kft. Floraska környezetgazdálkodási vállalat Sopron. MSZ EN ISO 9002.1996 felkészítése. Molnár Kő Kft Keszthely, külszíni kőbánya. - 1994-96 Laurel számítástechnikai Kft. Szervezésében, Pénztárgépes rendszerek betanítása és kerekedelmi technikák az informatika segítségével. Betanított ügyfelek. HERZ Szalámi Rt. Győri OTP, Spár áruházlánc, Akkord Áruház. Létszám kb. 400 fő. - 1996-97 Szombathelyi Munkahelyi Regionális Átképző szervezésében informatikai oktatás, Felnőttképzés. Kapuváron. Létszám 25 fő - Regionet Kft. szervezésében 1998-99 Minőségügyi belső auditori tanfolyamok. Zalaegerszeg, Dunaújváros, Ajka. Létszám kb. 110 fő. - 2001.02-04 Győr-Moson-Sopron Megyei kereskedelmi és Iparkamara Minőségügyi munkatárs, Belső auditor, Minőségügyi vezető. Képzés Létszám 37 fő - 2002Fejér Megyei Ipartestület szervezésében, Környezetvédelmi Irányítási rendszerek. Alaptanfolyam. Létszám 18 fő. - 2003 Fejér Megyei Kereskedelmi és Iparkamara. HACCP tanfolyam vendéglátás és közétkeztetési vállalkozóknak, alkalmazottaknak. Létszám 80 fő. Nestlé Hungária Kft. HACCP tanfolyam 17 fő. Létesítmény üzemeltetés: Testőr Kft, LicsVill Kft, Market Security, Scarabeus, Integrál Klíma Zrt. stb. Park gondozás: Két Kertész Kft., Bátor Kert Kft.,Pannon Park Kft. Takarítás: Soma Clean, Nagy-Duo kft. Scer-Speed kft. Városgazsálkodás: Huron Kft. AVE Hargita,
Jogosultságaink Tanúsított Minőségirányítási rendszer 2001-óta Minőségirányitási rendszerek felkészítése, auditálása Környezetirányítási rendszerek felkészítése, auditálása Élelmiszerbiztonsági rendszerek felkészítése, auditálása Munkavédelmi rendszerek felkészítése, auditálása IT biztonságirányítási és terméktanúsítási rendszerek felkészítése Integrált irányítási rendszerek felkészítése, auditálása
Együttműködéseink Certop Kft. Magyarország piacvezető tanúsító cége, 3700 kiadott tanúsítvánnyal, 13000 lefolytatott audittal, 24 akkreditációval BSI, Angol szabványügyi testület Mert-Cert Tanúsító Kft. Testőr Audit Kft. Vagyonleltárak, vagyonvédelmi átvilágítás
Képzéseink 1 Minőségirányítási rendszer belső auditor Környezetirányítási rendszer belső auditor MEBIR belső auditor Integrált rendszerek MIR/KIR/MEBIR belső auditor
Elérhetőség www.mikromentor.hu minoseg@mikromentor.hu Telefon-Fax: 06/99/321-786 Mob: +36/30/9373-241 Cím: 9400 Sopron, Harkai u. 6/a
Menedzsment rendszerek bemutatása Előadó NAGY JÁNOS vezető auditor
A menedzsment rendszerek bemutatása Indíttatás – Hadviselés Alapelvek felállítása – Brit szabványok – USA – Japán Gyártás – megfelelés a vevők felé Nemzetközi szabványosítás - minőségbiztosítás Elmaradhat a folytonos vevői audit Megjelenik a szolgáltatás minőségbiztosítás (1995) Kialakul a Minőségirányítás (2000) A minőségirányítás - vállalatirányítás összemosódik A többi menedzsment rendszer is előtérbe kerül Integrált irányítási rendszerek (2002)
A menedzsment rendszerek bemutatása 2 A követelmények megismerésére, és rendszerezésére szabványokat hoztak létre. Minőségirányítás: ISO 9001 Környezetirányítás: ISO 14001 Munkavédelem: MSZ 28001 Információvédelem: ISO/IEC 27001 Integrált rendszerek = Vállalatirányítás
A menedzsment rendszerek -vállalaltirányítás résztvevői Tanácsadó A szabványok fejlesztői Szervezet, mint alkalmazó Tanúsító Érdekelt felek Akkreditor
Az üzleti siker kulcsa A szervezet vezetőnek legyen módszere a tervezésre, szervezésre, irányításra, az ellenőrzésre. Legyen következetes Kérjen számon Legyen példamutató Vagyis…. legyen elkötelezett Az 50 éves múltra visszatekintő, több 10 ezer szakember munkáját magába foglaló szabványokat érdemes megismerni, - alkalmazni.
úgy nevezik, vállalatirányítás. Az üzleti siker kulcsa 2 Integráljuk be a menedzsment rendszereket az intézmény irányításba. Nincs külön minőségbiztosítás, meg munkavédelem, meg környezetvédelem, és adat meg vagyonbiztonság. Ezek a vezetők hétköznapjai, ….. úgy nevezik, vállalatirányítás.
Gyakorlati példák 1 Autószalon Veszélyes hulladék ingyenes elhelyezése Nyomda 4% papír , 5 % festék költség megtakarítás 44% hulladék szállítási megtakarítás 16% csomagolási hulladék megtakarítás 70 % termékdíj megtakarítás 15 % villany, 21% fütés megtakarítás 50% irodaszer és papír megtakarítás Nem volt bírság
Gyakorlati példák 2 Városgazdálkodás Rozsdamentes szelektív hulladékgyűjtők Munkaerőhiányból -- leginkább keresett munkahely Téli sózás kiváltása CaCl-ra Összes költség 23% megtakarítás Pályázati pénzek megnyerése Szállítmányozó cég 50% üzemanyag megtakarítás 6% karbantartási költség megtakarítás Jelentős image növekedés
Minőségmenedzsment MSZ EN ISO 9001:2009 Minőségirányítási Rendszer A szabvány a szervezet általános működési modelljét írja le, azokat az általános követelményeket, amelyek teljesítése egy társaság sikeres (gazdaságos és a vevő bizalmát elnyerő) működéséhez szükséges. A követelmények a felső vezetés elkötelezettségétől,a vállalat irányításától a szabályozott folyamatokon át (beleértve a szükséges ellenőrzéseket, javításokat) a hibák megelőzésig és a vállalkozásfejlesztésig szinte a szervezet teljes tevékenységét lefedik. Cél: a követelményeknek való megfelelés
Környezetemendzsment MSZ EN ISO 14001:2005 Környezetközpontú Irányítási Rendszer Valamennyi vállalkozás jövőjében meghatározó szerepe van annak, hogy mennyire képesek vezetőik a környezettudatos gondolkodás, cégirányítás megvalósítására, mennyire helyezik előtérbe a környezetszennyezés elkerülését, a környezet megóvását, a gazdaságos energiafelhasználást. A jól kialakított rendszer költségmegtakarítást eredményez a szervezetnél ! Az ügyfelek nem csak a minőséget követelik meg a szolgáltatásban, hanem elvárják az igazolt, környezeti szempontoknak megfelelő működést. A rendszerszemléletű, környezetközpontú gondolkodás elősegíti a szigorodó hatósági elvárásoknak való megfelelést is. A környezet megóvása sokkal kisebb költséggel jár, mint a sérült környezet helyreállítása – a helyreállítás ma már minden esetben a károkozó felelőssége, költsége. A kialakított környezetközpontú Irányítási Rendszer a megelőzés egyik eszköze.
Munkahelyi egészségvédelem MSZ 28001:2008 Munkahelyi Egészségvédelem és Biztonság Irányítási Rendszer A statisztikai mutatók szerint a világon évente 5500 ember hal meg munkahelyi balesetekben, 4,5 millió olyan baleset történik, amelyben 3 vagy annál több munkanap esik ki, ennek következtében 146 millió munkanap vész el. Nézzünk egy biztató statisztikai számot is: az Európai Unióban ezen a téren a megelőzés érdekében befektetett minden EUR ráfordítás 2 EUR megtérülést eredményezett. A MEB rendszer bevezetése mellett szól, hogy a fejlett országok gyakorlatához hasonlóan Magyarországon is várhatóan bevezetésre kerül az új típusú balesetbiztosítási rendszer, melynek értelmében mindazon vállalkozások, amelyek a szervezett működésükkel, rendszerükkel és az ehhez társuló jó gyakorlatukkal bizonyítani tudják, hogy ezen a téren minden tőlük ésszerűen elvárhatót megtesznek a biztonság, az egészség érdekében, lényegesen kevesebb biztosítási díjat kell, hogy fizessenek. A megelőzés egyik hatékony eszköze a MEB rendszer.
Információbiztonság MSZ ISO/IEC 27001:2006 Információ Biztonsági Irányítási Rendszer Az Információ Biztonsági Irányítási Rendszer segítséget nyújt, hogy a szervezetek megismerhessék – az eddig még ismeretlen – kockázatokat, hiányosságokat, hibákat, nyílt támadási felületeket, a feltárt és megismert kockázatokat elemezzék, a kapott eredmények alapján a megfelelő intézkedéseket bevezessék, megelőzve a lehetséges veszteségek forrásainak kialakulását. Cél: - Adat és információ védelem - A működés biztonságának növelése
A minőségügy szerepe a közszolgálati életben Egy szervezeti, vállalati vezető rengeteg napi problémával küzd. Küzd a szakmaiságért Az elismertségért A hatékonyságért A nyereségért Küzd a fenntartóval, a beosztottakkal, a hatóságokkal, (a konkurensekkel), a jó és rosszakarókkal. Egyszóval harcol a követelmények betartásáért.
Miért előnyösek tehát a menedzsment rendszerek? Cégek, amelyek aktívan csökkentik a hibákat, a veszteséget, a reklamációt, környezeti hatásaikat és kockázataikat, azok, fenntarthatóbbak, jóval kisebb % -ban mennek csődbe, vagy szűnnek meg nyereségesebbek versenyképesebbek ( olcsóbb jobb, gyorsabb) értékesebbek. ( jó és pozitív marketing, javuló mutatók, pl. javuló környezetteljesítmény )
Minőségmenedzsment rendszerek alkalmazása a közigazgatásban
Hogy alkalmazható ? A közigazgatási szerveket, intézményeket elsősorban már nem közhatalmi szerveknek, hanem közszükségleteket kielégítő, illetve szolgáltatásokat nyújtó intézményeknek kell tekinteni. Az állampolgárok ma már adófizetőként és a közszolgáltatások fogyasztójaként viszonyulnak a helyi és a területi közigazgatási szervekhez. Ennek érdekében kialakultak, és fokozatosan elterjednek azok a követelmények, amelyek a piaci viszonyok között működő gazdasági társaságoknál már bevált, korszerű szervezeti és működési módszerek, valamint menedzsment technikák alkalmazását a közszféra intézményeiben is megkívánják. Egyre határozottabbá válik az a tendencia, mely szerint immár a közigazgatási szervek, intézmények minőségpolitikája, minőségügyi rendszere is megmérettetésre kerül, sőt az működésükkel szembeni igényként jelenik meg.
Alap séma Közigazgatás --- szolgáltatás Ügyfél, felhasználó ---- igénybe vesz Folyamatorientált szemlélet. Érdekelt felek igényeinek felmérése Az igények feladattá fordítása Végrehajtás A teljesítés mérése és értékelése Beavatkozás a folyamatba ( tervezés, PDCA )
Motiváció Lehet-e javítani a szolgáltatáson? Gyorsaságán, elérhetőségén, színvonalán? A szolgáltatás előállítás költségén A szolgáltatás környezeti hatásán A szolgáltatást előállítók egészség-megőrzésén, stressz, képernyő előtti munkavégzés stb. Adatvédelmen A működés biztonságán
Motiváció 2 Vajon megteszünk mindent ? Alkalmazzuk az elérhető legjobb technikákat? Megfelelő a tervezés? Megfelelő a tudásunk a folyamatok optimális végrehajtásához? A szervezet felépítése hatékony? A munkakörök, felelősségek kiosztása megfelelő? A munkatársak képességei, és a feladatok találkoznak? Az ügyfél-megbízó elégedett ? A fenntartó elégedett? Az érdekelt fél elégedett? Mit kell másként tenni?
Alkalmazhatóság A Menedzsment rendszerek minden szervezetre alkalmazhatók A közigazgatás mint szolgáltatási szféra nem vonatkoztatható el a környezetétől. Következésképp úgy kell kezelnünk, mint piaci résztvevőt. Ha ebből indulunk ki akkor közvetve, vagy közvetlenül ugyanazzal a szemlélettel kell kezelnünk a területet, mint a verseny szférát. Ugyanazok az irányelvek mérvadók. Vagyis a menedzsment rendszerek létjogosultsága a közigazgatásban, nem csak divat.
Az Integrált menedzsment rendszerek alkalmazásának előnyei Előnyök a közszféra számára: • nő a szolgáltatási színvonal • jelentős hatékonyságnövekedés • manuális folyamatok kiváltása • ügyintézéssel töltött idő rövidülése • átláthatóság növekedése • bevétel gyarapodása és/vagy a költségek csökkenése • szabályozási problémák csökkenése • folyamatok és intézmények értékelésének elősegítése • teljesítmény értékelés megalapozása • veszteségek csökkenése
Az Integrált menedzsment rendszerek alkalmazásának előnyei 2 Előnyök az állampolgárok számára: • nő a szolgáltatási színvonal • a könnyebb információhoz jutás révén növekedhet az állampolgári részvétel a döntéshozásban • ügyintézéssel töltött idő rövidülése • kényelmesebb ügyintézés • növekvő bizalom Előnyök az üzleti szféra számára: • költséghatékony elektronikus folyamatok • az államnak jobb kapcsolata alakulhat ki az üzleti világ szereplőivel
A magyar közigazgatással szemben támasztott hármas elvárás: az Összefoglalás A magyar közigazgatással szemben támasztott hármas elvárás: az 1. eredményesség 2. hatékonyság 3. elhívatottság Ennek szellemében minden közigazgatási szervezetnek meg kell felelni e három követelménynek. Növelnie kell tehát szolgáltatásának színvonalát, erőforrásainak optimalizálásával. E három feltételnek akkor tud megfelelni minden szervezeti egység, ha nő eredményessége, takarékos és speciális célként a közszolgálatisága javul. Ezen utóbbi cél gyakorlatilag a közigazgatást igénybevevők megelégedettségét jelenti, hasonlóan a vállalati gyakorlatban alkalmazott vevői megelégedettség analógiájára.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket!