Könyvtári és információs szakemberek kompetenciái, tulajdonságai, minősítési szintjei Fejér megyei könyvtárosok továbbképzése Székesfehérvár, 2008. október.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok a GVH eljárásaiban
A november 18-i workshop napirendje
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
A menedzsment tanácsadás egy tapasztalt ügyfél szemével November 17. Kapus István Senior Tanácsadó– Nestlé Hungária Kft. Üdvözöljük a világában!
SZOMSZÉDVÁRAK A határ menti településközi együttműködéshez szükséges kompetenciák fejlesztése a Nyugat-Pannon Eurégióban.
FELSŐOKTATÁSI SZAKKÉPZÉSI SZAKÉRTŐK FELKÉSZÍTÉSE
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
EURÓPAI UNIÓ - VÍZÜGYI KERETDIREKTÍVÁK Bemutató Általánosan a VKI-ről és Magyarország helyzetéről 2005 április.
„ÚTRAVALÓK” Molnár Mónika DUF. •Tuning Tervezési Formanyomtatvány –Modulprogram –Fejlesztendő kompetenciák –Tanulási eredmények –Oktatási-tanulási tevékenységek.
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
1 MTA Tudásmenedzsment Albizottság III. workshop „Leadership” dilemmák a tudásmenedzsment szemiformális együttműködési modelljében február 23. Dr.
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
A munka világával kapcsolatos tudás
Stratégiai tervezés.
Közönségkapcsolatok (PR)
A sikeres tréning jellemzői A képzés szükségessége  gazdasági igények  piaci viszonyok  a munkakör is más lesz  vezetői, munkatársi elvárások.
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
E-PORTFÓLIÓ.
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Rendészeti vezető-kiválasztás
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
A NEMZETKÖZI MUNKACSOPORT. PEDAGÓGIAI INTÉZETEK NEMZETKÖZI HÁLÓZATA PEDAGÓGIAI INTÉZETEK NEMZETKÖZI HÁLÓZATA VAS MEGYEI PEDAGÓGIAI INTÉZET, SZOMBATHELY.
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Magyar Nemzeti Élelmiszer-technológiai Platform © Campden & Chorleywood Kht 1 Az MNÉTP megalakulása óta végzett tevékenységek A stratégia kidolgozása.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése, valamint az intézményeken belüli implementáció és megyei szaktanácsadás. KOMPETENCIA-KONFERENCIA Debrecen, 2006.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
HEFOP/2004/1.3.1 A HEFOP – „Második Esély” – Roma nők munkaerő-piaci (re)integrációjának elősegítése – projekt bemutatásán keresztül a roma nők esélyegyenlőségének.
1 Mit vártunk, mit kaptunk, mit remélünk ? Összeállította: Kálóczi Katalin projektvezető december 8. EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM EGYETEMI KÖNYVTÁRI.
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
EUROPASS.
Ugrás az első oldalra 1 Skaliczki Judit A teljes körű minőségirányítási rendszer bevezetésének lépései Debrecen, 2004.
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
11. Előadás Az emberi erőforrások fejlesztése. Az emberi erőforrások fejlesztése 1.Az alkalmazottak fejlesztése (development ) 2.Továbbképzés, betanítás.
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
A Nyelv- és Beszédtechnológiai Platform egy éve Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Nyelvi áttörés A nyelv- és beszédtechnológia mint húzóágazat.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
„Útban a Minősített Könyvtár cím felé” Gödöllő, 2016.szeptember.28
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
A 99,4 SUNSHINE FM BEMUTATÁSA, FELÉPÍTÉSE
Országos nagykereskedelmi menedzser
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Kérdések a második zh-hoz
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Előadás másolata:

Könyvtári és információs szakemberek kompetenciái, tulajdonságai, minősítési szintjei Fejér megyei könyvtárosok továbbképzése Székesfehérvár, október 6. Dr. Hangodi Ágnes Könyvtári Intézet Oktatási osztály

•A IV. stratégiai munkabizottság küldetésnyilatkozata •A bizottság munkatervének egyik célja: a könyvtárossal szemben megfogalmazott szakmai elvárások tisztázása •Az elvárások egyik lehetséges mérőműszere = CERTIDoc • 1. Stratégiai cél a könyvtári stratégiában

•az első kezdeményezések Franciaországban ( ) •ECIA – DECIDoc-projekt ( ) - az első útmutató (1999) •SCEF – módosítási munkálatok ( ) •ADBS, DGI, SEDIC + brüsszeli egyetem, párizsi információmenedzsment-iroda – CERTIDoc-projekt ( ) 2. A minősítési rendszer előzményei

A kompetencia fogalma (definíció) A szakmai munka elvégzéséhez szükséges készségek együttese, valamint az ezeket átfogó szakmai eljárásrend ismerete. Alkotóelemei: tudás, módszerek és tulajdonságok. Mindezek hatékony gyakorlati alkalmazása a tapasztalat, jártasság.

3. A CERTIDoc-projekt lépései •kérdőíves felmérés hármas céllal - a Magyar Könyvtárosok Egyesületének csatlakozása •a minősítő eljárás kidolgozása •új, módosított útmutató (2004) •a minősítő bizottságok munkatársainak képzése •az új rendszer ismertetése - konferencia Brüsszelben 2004 októberében 17 európai ország részvételével

4. A magyar szervezetek bekapcsolódása •Àgnes Grebot hírei a Katalist-en (2004 végén) •a Könyvtári Intézet szerződése az ADBS-sel (2005. november) •a fordítás, adaptálás elkészítése (2006. december)

5. A LIS Euroguide tartalma, szerkezete, használata •Kiknek szól? - a nagyközönségnek - azoknak a szakembereknek, akik szeretnének jobban megismerni munkakörüket vagy foglalkozást akarnak váltani - emberi erőforrás-menedzsmenttel foglalkozó munkatársaknak; oktatási és képzési menedzsereknek - pályaválasztás előtt álló fiataloknak - azoknak a szakembereknek, akik kiegészítő és továbbképzés elvégzésével munkahelyi pozíciójukat kívánják erősíteni - olyan szakembereknek, akik a felhasználók kompetenciáit szeretnék erősíteni

•Szerkezet: két alapvető fejezet - első fejezet: - szakterületenként és szintenként csoportosított kompetenciák - a kompetenciákat kiegészítő tulajdonságok - definíciók - tárgymutató - második fejezet: - szakmai minősítési szintek

I csoport – Információ (12 szakterület) I01 – Felhasználói és ügyfélkapcsolatok I02 – A könyvtári és információs szolgáltatások környezetének megértése I03 – Az információval kapcsolatos jogok alkalmazása I04 – Tartalom- és tudásmenedzsment I05 – Az információforrások azonosítása és értékelése I06 – Az információ elemzése és szolgáltatása I07 – Információkeresés I08 – Gyűjteménymenedzsment I09 – Állománygyarapítás I10 – A dokumentumok kezelése I11 – A munkahelyi környezet és berendezés kialakítása I12 – Termék- és szolgáltatás-koncepció T csoport – Technológia (5 szakterület) T01 – Információs rendszerek számítógépes tervezése T02 – Alkalmazások számítógépes fejlesztése T03 – Publikálás és szerkesztés T04 – Internet-technológia T05 – Információ- és számítástechnika K csoport – Kommunikáció (7 szakterület) K01 – Szóbeli kommunikáció K02 – Írásbeli kommunikáció K03 – Audiovizuális kommunikáció K04 – Számítógépes kommunikáció K05 – Idegen nyelv használata K06 – Interperszonális kommunikáció K07 – Intézményi kommunikáció M csoport – Menedzsment (8 szakterület) M01 – Általános információmenedzsment M02 – Marketing M03 – Értékesítés és terjesztés M04 – Költségvetési menedzsment M05 – Projekttervezés és -menedzsment M06 – Helyzet-megállapítás és értékelés M07 – Emberi erőforrás-menedzsment M08 – Oktatási és képzési menedzsment E csoport – Egyéb tudományos ismeretek (1 szakterület) E01 – Egyéb területek

6. A kompetenciák szintjei 1.Alapvető ismeretek 2.Gyakorlati vagy technikai ismeretek 3.Az eszközök hatékony használata 4. A módszerek hatékony használata A szakterületek bemutatása szintenként, a könyvtári és információs szolgáltatások különböző alapelemeiből vett példákon (egy-egy szinthez példa) keresztül történik.

7. A tulajdonságok •a kompetenciákat kiegészítő, azokat összekötő építőelemek •a képességek mellett a viselkedés, az attitűd is fontos a szakmai munkában •általános elfogadott emberi tulajdonságok •vizsgálat a szűken vett szakmai szituációkban

A – Személyes kapcsolatok 1 – Önállóság 2 – Kommunikációs készség 3 – Nyitottság 4 – Empátia 5 – Csapatszellem 6 – Tárgyalási képesség 7 – Pedagógiai érzék B – Kutatás 1 – Rendszerező képesség C – Elemzés (analízis) 1 – Elemző képesség 2 – Kritikus gondolkodás 3 – Szintézisre való képesség D – Kommunikáció 1 – Diszkréció 2 – Érzékenység E – Irányítás 1 – Kitartás 2 – Precizitás F – Szervezés 1 – Rugalmasság 2 – Előrelátás 3 – Döntésképesség 4 – Kezdeményezőkészség 5 – Szervezőkészség

A minősítés (1.) és a minősítési szint (2.) fogalma (definíció) 1. Eljárás, melynek során bebizonyosodik, mennyire van egy személy birtokában annak a szakértelemnek, amely egy munka elvégzéséhez egy adott szinten szükséges 2. Egy személy helyének meghatározása az egy foglalkozáshoz (vagy hasonló foglalkozások csoportjához) tartozó tudást és jártasságokat különböző munkakörökre osztó minősítési skálán, a személy (elsősorban technikai) kompetenciáit, az általa végzett feladatok összetettségét, valamint az önállóság, a döntésképesség és az előrelátás fokozatait veszi figyelembe.

8. Az útmutató második része: a minősítési szintek •a szintek sorrendje hierarchikus, a hierarchia kritériumai: - a szabadság mértéke - az önállóság mértéke - az elvégzendő feladatok összetettsége •valamennyi szint kiindulási pontja - az elméleti tudás meghatározott szintje (általános, szakirányú vagy felsőfokú végzettség) - alapvető ismeretek birtoklása (terminológia, a szakma gyakorlati szabályai) - tudatosan tervezett szakmai fejlődés

9. Mire jó a CERTIDoc? •európai szinten biztosítja a diplomák, a felkészültség és a szakmai tapasztalat kölcsönös elismerését •megkönnyíti a szabad munkavállalást az Európai Unióban •komoly előny a szakember számára a munkáltatóval, a felhasználóval / a megrendelővel szemben •segítséget nyújthat álláskeresés során •hozzájárul a könyvtári és információs szakma elismeréséhez és átláthatóságához

10. A minősítési eljárás •2005. januárjától •jelentkezni három szervezetnél lehet: ADBS, DGI, SEDIC •előfeltételek (végzettség és szakmai tapasztalat) •önértékelés a LIS Euroguide alapján + igazoló okmányok és referenciák •jelentkezési csomag összeállítása és benyújtása •eljárási díj (500 Euro) •a minősítő bizottság döntése alapján: behívás interjúra •45-75 perces interjú (bemutatkozás + prezentáció + a zsűri kérdései) •a pozitív vagy negatív döntés közlése

11. A CERTIDoc jövője •az útmutató módosítása, frissítése: megbeszélés az ADBS kezdeményezésére, 13 külföldi szervezet képviselőinek részvételével (Párizs, június 15.) •magyar részvétel - Könyvtári Intézet •a LIS Euroguide harmadik kiadásának teendői •EU-s pályázat a kelet-európai országok támogatására (sikertelen) •2008. május: szakmai megbeszélések az ADBS képviselőivel Budapesten

Köszönöm a figyelmüket!