A Dunaújvárosi Főiskola Műszaki Menedzser alapképzésének bemutatása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BUDAPEST Budapest Fejlesztési Pólus BUDAPEST INNOPOLISZ Program Benedek Zsolt november 15.
Advertisements

A logisztika szerepe országunk és vállalataink versenyképességében Chikán Attila Igazgató, Versenyképesség Kutató Központ, BCE Társelnök, Magyar Logisztikai,
Duális felsőfokú képzés a PMMIK-n
Konferencia Logisztikai innovációs és oktató központ.
Alapképzések a Debreceni Egyetem Informatikai Karán
Felsőoktatási menedzsment MA Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia november 17. dr. Princzinger Péter.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
LOGISZTIKAI OKTATÓK TANÁCSKOZÁSA MISKOLCTAPOLCA 2002 MÁJUS 31 NÉMON ZOLTÁN GAZDASÁGI MINISZTÉRIUM KUTATÁS-FEJLESZTÉSI TÁMOGATÁSOK A SZÉCHENYI TERVBEN.
A MAGYAR LOGISZTIKAI EGYESÜLET OKTATÁSI TEVÉKENYSÉGE
Egy esély a felzárkózásra: Magyarország mint Európa egyik logisztikai központja Chikán Attila A Budapesti Corvinus Egyetem egyetemi tanára, a Magyar Logisztikai,
Tantárgyi ismertető és Termékszerkezet elemzési példák
Szent István Egyetem Gépészmérnöki Kar Településüzemeltető Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Hol található a Gépészmérnöki Kar?
50 éves a szegedi informatika
Mérnökképzés a XXI. század elején Jobbágy Ákos oktatási igazgató BME.
Kiadványaink Országos Felsőoktatási Információs Központ.
A bolognai folyamat – Párizs: Sorbonne-i Nyilatkozat Franciaország, Egyesült Királyság, Olaszország, Németország  hallgatói és oktatói mobilitás.
Kalmár László  Informatikai Tanszékcsoport, Főépület 2000-nél több informatikus hallgató.
Anyagmérnöki Alapszak
Andragógia MA Debreceni Egyetem Tudományegyetemi Karok Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományok Intézete.
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Logisztika 6.előadás.
Az alapképzések bevezetésének tapasztalatai
A logisztika-menedzsment alapjai Lipák Mária BGF KVIFK február
Kandó Kálmán Villamosmérnöki Főiskolai Kar
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Radnainé Gyöngyös Zsuzsanna egyetemi docens tanszékvezető
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A tudásintenzív iparágak megjelenése a kelet-közép-európai országok gazdaságfejlesztési stratégiáiban Páger Balázs, PhD-hallgató MRTT X. vándorgyűlés,
A GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR FELADAT- ÉS STRUKTURÁLIS RENDSZERE Szerkesztette: © Dr. Szilágyi Tivadar, KARI TANÁCS KARI TANÁCS TÁRSADALMI.
Versenyképes, gyakorlatorientált felsőoktatás Magyarországon Dr. Tuka Katalin főosztályvezető-helyettes Tudománypolitikai Főosztály augusztus 30.
A Georgikon Kar kutatási lehetőségei Keszthely, március 30.
Benedek András – BME GTK APPI A Bolognai Folyamat hatása a szakmai pedagógusképzésre Budapest, október 25.
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Műszaki és Közgazdaságtudományi Kar mkk. ejf
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Szakirányú továbbképzési szak /szakmérnöki képzés/
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Az EEM helye a menedzsmentben
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Köszöntöm Önöket az FSZ konferencián! Dr. Zárda Sarolta rektor.
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Logisztikai alapfogalmak
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
Kétciklusú képzés a műszaki felsőoktatásban Jobbágy Ákos Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, BME.
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Ráckeve, Matemetika oktatás mérnök és informatikus képzésekben 1 Dunaújvárosi Főiskola
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar
____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________ Debreceni.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
a Műszaki Felsőoktatási
Mesterképzés Vállalkozásfejlesztés szak NYÍLT NAP
Bolognai Folyamat a az európai és a hazai mérnökképzésben Jobbágy Ákos BME november 17.
Vállalkozásmenedzsment I.
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
MISKOLCI EGYETEM. A TUDÁS ÉS KÖZÖSSÉG CAMPUSA Dr. Bányai Tamás DUÁLIS KÉPZÉS Logisztikai mérnöki BSc Gépészmérnöki és Informatikai Kar.
Korszerű és innovatív mérnökképzés!. Képzéseink rt itt kedvedre választhatsz! BSc 11 alapszak MSc 6 mesterszak PhD 2 Doktori Iskola.
1. Logisztikai menedzsment mesterképzési szak  A szak indítása: 2011  Végzettség: okleveles logisztikai menedzser  Képzési idő: 4 félév  Jelentkezési.
OPTOMEHU projekt bemutatása Dr. Kiss András Projekt menedzser Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Az Edutus Főiskola szerepvállalása a térség műszaki szakember képzésében Tatabánya, ZÖLDEK Klaszter – a megújuló energia jövője a Közép-Dunántúli.
Élelmiszertudományi Kar Szakmai Konzultáció október 25.
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Agrár- és Gazdaságtudományi Kar
Előadás másolata:

A Dunaújvárosi Főiskola Műszaki Menedzser alapképzésének bemutatása

A Főiskola története Selmecbányai Bányászati Akadémia 1735. Kerpely Antal Kohóipari Technikum 1951-1962 Felsőfokú Kohóipari Technikum 1962-1969 NME KFFK 1969-1990 ME DFK 1990-2000 2000-től önálló főiskola

Szakok 1 MA mester szak 8 BSc, BA alapképzési szak (7+1) 13 hagyományos főiskolai alapképzési szak (kifutó) 11 felsőfokú szakképzési szak 16 szakirányú továbbképzési szak Területek: Anyagmérnök Gépészmérnök Informatika Műszaki Menedzser Műszaki Szakoktató Gazdálkodás és menedzsment Kommunikáció és Médiatudomány

minőségfejlesztési időszak Hallgatói létszám 1989-2007 expanzió minőségfejlesztési időszak

Minősített oktatók száma

EURÓPAI CAMPUS DUNAÚJVÁROSBAN K+F+I+O+SZ FEJLESZTÉSEK Dunaújvárosi Regionális Anyagtudományi és Technológiai Tudásközpont (DURATT) Anyagtudományi és Technológiai Program Kopás- és károsodás, szerkezeti és felületi integritás Fizikai szimulációs és metallográfiai laboratórium… Ultrafinom és nanoszemcsés acélok előállítási lehetőségei Polimer és kompozit alapanyagú termékek technológiák fejlesztése Technológia- és Tudástranszfer Program Oktatási-képzési Program K+F horizontális tevékenység Gépészeti és mechatronikai Kompetencia Központ Korszerű mozgásszabályozások laboratóriuma Gépjármű-mechatronikai kutatás- és tesztlaboratórium Biomechatronika laboratórium Megmunkáló-központok Informatikai Kompetencia Központ Ipari informatikai laborcsoport Info-kommunikációs laborcsoport Szoftverfejlesztési labor Párhuzamos rendszerek – GRID labor További kompetencia központok Logisztikai Kompetencia Központ Ellátási lánc rendszerek kutatása Oktatási-képzési program Környezetvédelmi és Energiaracionalizásási Kompetencia Központ Környezetbarát, intelligens épület kutatása és kifejlesztése Energiaracionalizálási program Oktatásfejlesztési Kompetencia Központ E-learning tartalomfejlesztés Curriculum fejlesztés (kompetencia alapú, modularizált) INFORMATIKAI, HÁLÓZATI FEJLESZTÉSEK INNONETWORK (hálózati együttműködések) INNOVÁCIÓ MENEDZSMENT KÖZPONT KLASZTEREK

Oktatási egységek Anyagtudományi és Kohászati Intézet Déri János Kommunikációs Intézet Felnőttképzési és Tananyagfejlesztő Intézet Gépészeti Intézet Informatikai Intézet Közgazdaságtudományi Intézet Matematika Intézet Nyelvi Intézet Tanárképző Intézet Természettudományi és Környezetvédelmi Intézet Vezetés- és Vállalkozástudományi Intézet

Vezetés- és Vállalkozástudományi Intézet Tanszékek: Vezetés- és Szervezéstudományi Tanszék Vállalkozástudományi Tanszék 16 oktató (8 tudományos fokozattal rendelkező) Feladata a Műszaki Menedzser alapképzési szak gondozása és menedzsment, gazdálkodási és szervezetközi ismeretek oktatása a többi képzési területen

Jellegzetességek Erősen gyakorlatorientált: A hallgató már a képzés során kapcsolatba kerül a vállalati környezettel. Az évközi gyakorlati feladatok előkészítik a szakdolgozat készítését. Segítséget kap a szakmai gyakorlati hely kiválasztásához. Szakdolgozatok többsége vállalati problémák megoldására irányul. Szakirányok: környezetvédelmi logisztikai minőségügyi termelésirányítási

A logisztika szakirány Egységes rendszerbe foglalt ismereteket a logisztika elméleti és műszaki-technikai oldaláról. Ipari gyakorlatot megalapozó évközi feladatokat Beszerzési logisztika Anyagmozgatás és raktározás Ellátási lánc menedzsment Logisztikai informatika és vállalatirányítási rendszerek területeken.

Tantárgyak

Infrastruktúra fejlesztés Logisztikai oktatókabinet Automatizált referenciaraktár 1 2

Logisztikai oktatókabinet Raktári és anyagáramlási tervező és szimulációs szoftverek Ellátási lánc menedzsment és keresletelemző szoftverek Vállalatirányítási és erőforrás-tervező szoftverek Szállítmányozási és flottamenedzsment alkalmazások

Automatizált referenciaraktár

Automatizált referenciaraktár Főbb elemei: Automatizált alkatrész-tároló rendszer (AKL) Páternoszter tároló Elektromos emelőtargoncával kiszolgált gördíthető állványrendszer – targoncavezetői jogosítvány megszerzéséhez is! Utántöltős görgős állványzat a galérián Automatizált árufogadó és áruátvevő helyek Komissiózó munkahelyek Számítógépes raktárirányítás mobil terminálokkal, vonalkódos és RFId alapú áruazonosítással Műholdas árukövetés és járatoptimalizálás Nem csak oktatóhely: Elhasznált elektronikai hulladékokkal (WEEE) kapcsolatos inverz logisztikai feladatok ellátása Bemutatóhely kis- és középvállalatok logisztikai folyamatainak fejlesztésére

Ellátási Lánc Menedzsment Kompetencia Központ ELMKK 16

Ellátási Lánc Menedzsment Kompetencia Központ célja Hozzájárul a korszerű ellátási lánc menedzsment (SCM) ismeretek oktatásához (főiskolai és iskolán kívüli) Akadémiai és alkalmazott (vállalati) kutatások a SCM különböző területein Ismert és elismert SCM kutatóhellyé válás 17

A SCM és a logisztika fejlődési tendenciáiból adódó tudományos kérdések (akadémiai kutatási területek): Az ellátási lánc menedzsment speciális humán erőforrás gazdálkodási és vezetési kérdései Az ellátási lánc menedzsment informatikai támogatásának és kompabilitásának kérdései Termelési és logisztikai folyamatok és tevékenységek összehangolása (vállalaton belül és vállalatok között) Az ellátási láncban érintett vállalatok, szervezetek közötti kapcsolatok hatékonysága (gazdaságosság és eredményesség) és ezek hatása a szereplők versenyképességére 18

A SCM és a logisztika kutatásának dimenziói Működési (gazdálkodási) Viselkedési (irányítás, együttműködés, HR) Informatikai Műszaki, technikai (mérnöki, termelés, mozgatás) 19

A SCM és a logisztika vállalati kutatási kérdései Versenyképesség a többiektől függ (az ellátási láncban érintettektől) Döntési szituációk és kompetenciák Folyamatszervezés Termelésirányítás Mozgás (vállalaton belül és vállalatok között) Tárolás (vállalaton belül és vállalatok között) Megfelelő humán erőforrás (felvétel, képzés, képességek) 20

A SCM és a logisztika fejlődési tendenciáiból adódó oktatási kérdések Vállalati működési folyamatok A működés lehetetlen informatika nélkül A működési folyamatok gazdasági, műszaki és informatikai elemeinek összekapcsolása Az üzlet lényegének tudatosítása (piac, kereslet, hatékonyság, pénzügyi folyamatok) A működési és a stratégiai folyamatok összefüggései (hangsúly a működésen, különben frusztrált végzősök) 21

Az Ellátási Lánc Menedzsment Kompetencia Központ elvi felépítése Az ELMKK a Dunaújvárosi Főiskola Vezetés- és Vállalkozástudományi Intézete és a Partnerek konzorciális jellegű együttműködési szervezete Az együttműködés az ELMKK céljainak közös megvalósítását jelenti Az együttműködés bevételt eredményez, amely egyrészt biztosítja a Jövő Logisztikája Laboratórium közép távú fenntarthatóságát, másrészt többlet forrást jelent az Intézetnek és természetesen a Partnereknek 22

Az Ellátási Lánc Menedzsment Kompetencia Központ elvi felépítése Mit nyújt az Intézet (a DF) a Partnereknek: Akadémiai tudás Nemzetközi tudományos kapcsolatok Részvétel a felsőoktatásban A K+F kedvezmények igénybevételének lehetősége (innovációs járulék) Infrastruktúra (a Jövő Logisztikája Laboratórium) Mit kér az Intézet (a DF) a Partnerektől: 23

Az Ellátási Lánc Menedzsment Kompetencia Központ elvi felépítése Mit kér az Intézet (a DF) a Partnerektől: A kapcsolati tőke közös felhasználását Professzionalizmus Személyes részvétel Szakmai tevékenységén keresztül hozzájárulást a ELMKK infrastrukturális bázisát jelentő Jövő Logisztikája Laboratórium fenntartásához 24

Az Ellátási Lánc Menedzsment Kompetencia Központ elvi felépítése A lehetséges Partnerek típusa és szerepe Vezető vállalati tanácsadó cég, amelynek (egyik) fő tevékenysége a működési folyamatokra vonatkozik Az ellátási lánc menedzsment területén tevékenykedő szaktanácsadó cég, vagy cégek. Integrált vállalatirányítási rendszert és ehhez kapcsolódó speciális szoftvereket szállító Partner 25

Az Ellátási Lánc Menedzsment Kompetencia Központ elvi felépítése A lehetséges Partnerek típusa és szerepe Legkorszerűbb raktározási technológiával foglalkozó Partner, aki gyártó és tanácsadó is egyben Az ellátási lánc menedzsmentben közvetlenül érintett Partnerek Termelő vállalat Kereskedelmi vállalat Logisztikai szolgáltató vállalat 26

Az Ellátási Lánc Menedzsment Kompetencia Központ elvi felépítése A lehetséges Partnerek típusa és szerepe Az ellátási lánc menedzsment kutatásában és oktatásában élenjáró, nemzetközi Partner (mentor) Hozzájárulás ahhoz, hogy a hazai ellátási lánc menedzsment képzés tartalma megfeleljen a legkorszerűbb nemzetközi színvonalnak (felsőoktatás és iskolarendszeren kívüli képzés) Bekapcsolódás a nemzetközi tudományos életbe és kutatásba Nemzetközi vállalati kapcsolatok helyi kialakítása A helyi és a regionális vállalatokat tömörítő Kamara Elsősorban a kis- és a közepes vállalkozások (KKV) 27

A logisztika alapjai DFAN-VE 616 Szakmai törzsanyag 4. félév 2 elmélet 2 gyakorlat Szakok: Műszaki Menedzser BSc Gépészmérnök BSc Logisztikai Műszaki Menedzser Aszisztens FSZ Kötelező irodalom: Pintér Lajos: Logisztika, Főiskolai Kiadó, Dunaújváros, 2. utánnyomás, 2006 Szegedi Zoltán – Prezenszki József: Logisztika-menedzsment Budapest, Kossuth Kiadó, 2005, 1, 2, 3, 6, 7, 8. fejezet Ajánlott irodalom: Chikán Attila – Wimmer Ágnes: Üzleti fogalomtár, Budapest, Alinea Kiadó, 2003 Halászné Sipos Erzsébet: Logisztika, Budapest, Logisztikai Fejlesztési Központ, 1999

Logisztika alapjai Az értékteremtés és a logisztika kapcsolata A logisztika fogalma, kialakulása Fejlődési szakaszai A logisztikai vevőkiszolgálás A beadandók gyakorlati követelményei alak és tartalom. Helyzetleírás, helyzetfelmérés. A logisztikai menedzsment helye, feladatai, tevékenysége és kapcsolatai. Miért beszélünk logisztikai menedzsmentről? Kiemelt logisztikai modulok a vállalati folyamatban. A logisztikai modulok hasonlósága és különbözősége A beszerzés menedzsmentje A beszerzés a gyakorlatban A vállalati készletgazdálkodás sajátosságai A készletgazdálkodás a gyakorlatban Termelési logisztika Termelési rendszerek áttekintése

Logisztika alapjai A raktározás helye a vállalati folyamatokban A raktározással kapcsolatos gyakorlati kérdések Raktári anyagmozgatás néhány sajátossága. Raktározási gyakorlat Az értékesítési, elosztási logisztika A city-logisztika Logisztika és vállalati szervezet A logisztikai tevékenységek kihelyezése Szállítás, szállítmányozás jellemzői, Uniós és nemzetközi követelmények Veszteségfeltárás, hatékonysági vizsgálati példák. Információs rendszer logisztikai alapjai, anyag és információáramlás. Környezetgazdálkodási logisztika sajátosságai. Az ellátásilánc menedzsment Az ostorcsapás-effektus Új tendenciák a logisztikában Összefoglalás A gyakorlatok értékelése