Tájékoztatás a gyakorlatban avagy a gyors információtól az irodalom kutatásig Behálózott irodalom Érd, szeptember 24.
I. A tájékoztatás fogalma TÁJÉKOZTATÁS= ISMERETKÖZLŐ FOLYAMAT Könyvtári tájékoztatás fő célja: a felhasználó számára a legmegfelelőbb információ szolgáltatása Szolgáltatásai: - eredeti dokumentumot szolgáltat - tájékoztató információt ad
II. A tájékoztatási szint- a referensz interjú Fogalmi tisztázás: mit ért pontosan a kérdező a feltett kérdésen? Milyen célra használja majd a kapott anyagot, mihez van rá szüksége?/ kutatás, szakdolgozat, hobbi?/ Milyen mélységben érdekli a téma?
III. a. A tájékoztatás alaptípusai, fogalma gyors információ: azonnal megválaszolható kérdésre adott válasz /pl.:felvilágosítás,útbaigazítás, adatszolgáltatás/ referensz kérdés: általában ténybeli adatszolgáltatás / 1-2 dokumentum felhasználásával megválaszolható - fogalmi, tárgyi,biográfiai, kronológiai,földrajzi
III. b. A tájékoztatás alaptípusai, fogalma irodalom kutatás: a kért téma kidolgozása, bibliográfia készítése/ nyomtatott és online forrásokkal/ anyagközlés : irodalom kutatás szemle formájában / a bibl. tétel mellett tömörítvény /
IV. Általános tapasztalatok Kérdőív készítése cél :- az elmélet gyakorlati alkalmazásának összegzése 6 könyvtár munkája alapján - haszna és „haszontalansága” - kiemelt területekre vonatkozó kérdések Kapott adatok „átlagolása” - nem könyvtáranként megjelenített adatok, összesítés helyzetkép
V. A hétköznapi olvasói igény
VI. A kérdések regisztrációja / havi átlag /
VII. Tájékoztató források használata /százalékos megoszlás/ %
VIII. a. A kérdések és válaszok regisztrációja Gyors információ adás: - statisztikában jelenik meg - nem rögzítik Referensz kérdés : - statisztikában való jelölés - referensz napló - saját adatbázisban való rögzítés - füzet + Word dokumentum Felvételi lap nincs Felvételi lap 1 kvtárnál van
VIII. b. A kérdések és válaszok regisztrációja Irodalom kutatás: - saját adatbázisban való rögzítés - füzet+ Word dokumentum - regiszteres napló a téma szerint + lefűzés a felvételi lappal együtt Szemle: - Nyomtatott formában /pl.: sajtófigyelés/ Felvételi adatlap 3 könyvtárban van Felvételi adatlap nincs
IX. a. Milyen formában szolgáltatjuk az olvasónak? Gyors információ: - szóbeli - szóbeli+nyomtatott melléklettel - en Referensz kérdés: - szóbeli - szóbeli+ nyomtatott v. másolt mellékletekkel - irodalom jegyzék -
IX. b. Milyen formában szolgáltatjuk az olvasónak? Irodalom kutatás: - nyomtatott irodalomjegyzék - - eredeti dokumentum, fénymásolatok Szemle: - fénymásolat / sajtófigyelés /
X. Archiválás, érték Másolat - 4 könyvtárban készül: - Papír formájú iktatás: másolat lefűzése- visszakereshetőség - Elektronikus iktatás- tárgyszóval visszakereshető - 2 könyvtárban nem készül másolat Térítési díj - 1 könyvtárban térítéses - 5 könyvtárban ingyenes - sokszorosítás díja
XI. Felmerülő kérdések Tájékoztatási szint megítélése Szubjektív ? gyakran nem helyes Többletmunka Egységes statisztika? Szükség van-e a papír formájú archiválásra? Idő? Hasznosíthatóság? Szolgáltatás értéke Ráfordított idő! Az információ érték Ötlet: egységesítés= közös adatbázis létrehozása
Köszönöm a figyelmet! Fóthy Zsuzsanna Gödöllői Városi Könyvtár és Információs Központ