Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszerek COWI PowerPoint design manual Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszerek 03.07.04 Dalos Péter COWI Magyarország Tanácsadó és Tervező Kft. Annex
Témák Mi az a Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer? COWI PowerPoint design manual Témák 03.07.04 Mi az a Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer? A KKKR kialakulása Miért nem kerékpárkölcsönző? A KKKR szerepe a városi közlekedésben Miért használják? A rendszer elemei Budapesti rendszer tervezése Korlátozó tényezők Kritikus feladatok Annex
Mi a Közösségi Kerékpáros Közlekedési Rendszer? Újfajta közösségi közlekedési szolgáltatás Közlekedési csomópontokban/egyéb célterületeken elérhető Viszonylag sűrű hálózati lefedettség Bárki számára könnyen hozzáférhető Ingyenesen vagy minimális díjért Kerékpározás = közlekedési mód „Közbringa” = közösségi közlekedés
A KKKR kialakulása Első generáció (ellenszolgáltatás nélkül, Amszterdam) Második generáció (kijelölt gyűjtőhelyek, zárható kerékpárok, minimális kaució, Koppenhága) Harmadik generáció (modern fizető-, zár-, és regisztrációs rendszerek, Portsmouth)
A KKKR nem kerékpárkölcsönző! Hagyományos (elsősorban turisztikai) Közösségi (elsősorban lakossági) Hozzáférés személyazonosságot igazoló okmány, mint letét regisztrációt követően: ügyfélkártya, bankkártya vagy mobiltelefon Kerékpár kialakítása normál, kereskedelemben kapható különleges, egyedi kialakítású Kölcsönzési idő 1 óra - több nap néhány perc - néhány óra Nyitva tartás korlátozott éjjel-nappal Hálózati jelleg nem igen Visszaadás helye átvétel helyével megegyezik a hálózaton belül tetszőleges (gyűjtőhely/dokkolóállomás) Egyirányú utazás lehetősége Szükséges személyzet kiadásnál, visszavételnél és karbantartásnál javításnál, karbantartásnál és elosztásnál Célcsoport elsősorban a turisták elsősorban a lakosság (mindennapi használatra) Finanszírozás felhasználó parkolási díjak, útdíj, kis részben felhasználó, közterületi hirdetés
A KKKR szerepe a városi közlekedésben COWI PowerPoint design manual 03.07.04 A KKKR szerepe a városi közlekedésben Cél belvárosi utazásokra alternatíva létrehozása, a kínálat szélesítése A városközpontot érintő utazások egy részének átterelése kerékpárra → idő- és költségmegtakarítás, csökkenő környezetterhelés Társadalmi (egészségügyi) hasznok Fenntarthatóság Célcsoport: belvárosban közlekedő 25-60 éves
COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Miért használják?
A rendszer elemei – szolgáltatási terület
Regisztráció, információtechnológiai háttér
Ügyfélazonosítás, rendszerhozzáférés
Kerékpár-újraelosztó és -karbantartó rendszer
Gyűjtőhelyek és kerékpárok
Budapest - Területi lehatárolás Körzetenkénti adatok: Demográfiai (KSH) Gazdasági (KSH) Oktatási (KSH) Helyváltoztatások (BKV házt.felv.) Közösségi közlekedés Kerékpározhatóság Adottságok Infrastruktúra Közúti közlekedés
Budapest – Területi változatosság COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Területi Változatosság Mutató – mód szerint Helyváltoztatások száma Lakosság Munkahelyek száma Irodaterület Oktatási intézmények férőhelye/létszáma
Budapest – Lehatárolt terület COWI PowerPoint design manual 03.07.04 Szolgáltatási terület 9,8 km2 Gyűjtőállomások száma: 73 db Kerékpárok száma: 1009 db 9.8
Korlátozó tényezők Szabályozási környezet elavult Kerékpárosbarát közlekedési infrastruktúra (gépjárműforgalom csillapítása, akadálymentesítés) kezdetleges Adatok a kerékpáros közlekedésről, a kerékpárral közlekedők szokásairól korlátozotan elérhetők Kerékpáros közlekedés integrációja a közlekedéspolitikába (szakma, városvezetés) kezdetleges KKKR „best practice” kialakulóban
Kritikus feladatok Érintettek folyamatos bevonása Tulajdonviszonyok egyeztetése Megvalósítandó rendszer „testreszabása” Kommunikáció a tervezés során Kommunikáció a megvalósítás során Kommunikáció a sikeres működtetés érdekében
Köszönöm a figyelmet. Kérdések Dalos Péter dal@cowi.hu Annex COWI PowerPoint design manual Kérdések 03.07.04 Köszönöm a figyelmet. Dalos Péter dal@cowi.hu Annex
Hivatkozások Annex 1. communities.canada.com 4. metrobike.net, Alkarex COWI PowerPoint design manual Hivatkozások 03.07.04 1. communities.canada.com 4. metrobike.net, Alkarex 5. COWI Magyarország Kft.: Kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kialakításának vizsgálata Budapesten 7. Hermann Gelissen: OV-fiets: the solution of traveling by bike and train 8. criticalmass.hu 9. velib.paris.fr, callabike-interaktiv.de, bicing.com 10. Dalos Péter, metrobike.net, velib.paris.fr 11. Marc Belzunces, velib.paris.fr 12. bixi.com, Dalos Péter 13. COWI Magyarország Kft.: Kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kialakításának vizsgálata Budapesten 14. COWI Magyarország Kft.: Kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kialakításának vizsgálata Budapesten 15. COWI Magyarország Kft.: Kerékpáros közösségi közlekedési rendszer kialakításának vizsgálata Budapesten Annex