A kooperatív tanulás és néhány lehetősége

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Advertisements

A projekttanulásról A prezentáció Pethőné Nagy Csilla, Petkes Csaba
Komplex Instrukciós Program
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
TÁMOP a mezőberényi Petőfi Sándor Gimnáziumban
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Matematika kompetenciaterület
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Pécs, április 19.. „Reflektív szociális képzési rendszer a 21. században” TÁMOP /2-C/ „A TANANYAGTARTALMAK FEJLESZTÉSE EREDMÉNYEINEK.
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A tanulók társas helyzete az iskolában
Kooperatív tanulásszervezés lehetősége a környezeti nevelésben Szegedi Tudományegyetem Ságvári Endre Gyakorló Általános Iskola Szeged Özvegy Judit.
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
A SZOCIÁLIS KÉSZSÉGEK ÉS KÉPESSÉGEK FEJLESZTÉSE
Tanítsunk színesebben Dr. Kovácsné dr. Csányi Csilla.
egy konstruktivista szemléletű tanulási-tanulássegítési modell
Az e-portfólió használati köre
Projektmunka.
Teljes ember nevelése idegen nyelvi órákon
Vázlat: Az oktatási segédanyag célja A téma helye a tantervekben
SZTE BTK Spanyoltanár MA
A feladatok szerepe Kaposi József.
NYUGAT-MAGYARORSZÁGI EGYETEM REGIONÁLIS PEDAGÓGIAI SZOLGÁLTATÓ KÖZPONT 1 A KOMPETENCIA ALAPÚ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ELŐKÉSZÍTÉSÉNEK (HEFOP PROJEKT) EREDMÉNYEI.
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás.
Projektpedagógia az óvodai gyakorlatban
A Számvitel Didaktikája
Gyermekvilág régen és ma
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A kompetenciatranszfer elve
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
A beiskolázás előkészítése
Miért nem fejlődnek a kompetenciák?
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
A felnőttképzés tervezése, szervezése szervezeti formái Összeállította: Marton Eszter.
Dr. Schiffer Csilla. „reflektív tanításon olyan, a pedagógiai tevékenységet folyamatosan és tudatosan elemző gondolkodást és gyakorlatot értünk, mely.
DIDAKTIKA: témák, szakirodalmak 2008/2009. TANÉV 1. FÉLÉV.
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Új tanulásszervezés – mit és miért kell tennünk?
A virtuális víz nyomában. A témaválasztás indoklása: A környezetért érzett felelősség Ökoetika Vízkészlet végessége környezeti, társadalmi és szellemi.
MNÁMK Gimnázium Új kihívások az oktatásban Kompetenciák és munkaszervezés.
Az általános iskolából kilépő SNI tanulók pályaválasztását segítő ÁTVEZETÉSI terv Jálics Ernő Közoktatási Intézmény Kadarkút Mecsárné Jády Geraldine.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
XIX. századi költők a Facebookon
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A kooperatív tanulás és néhány lehetősége A prezentáció Pethőné Nagy Csilla anyagának felhasználásával készült.

A fogalom körül Kooperatív tanulás akkor jön létre, amikor a diákok párban vagy kiscsoportokban együttműködve közös problémát oldanak meg, közös témát kutatnak, vagy közös értelmezések alapján hoznak létre új gondolatokat, új kombinációkat. (Temple-Steele-Meredith) A kooperatív tanulás során a tanulási folyamatot a diákok együttműködést célzó interakciói hozzák létre (Kagan) Az órákon legjobban a csoportmunkák tetszenek, mert a diákok egymást tanítják. Így megtanulunk egymásban bízni és egymásnak segíteni. (egy középiskolás diák) Itt a kulcsszó szerintem a gondolkodás, hisz ennek fejlesztése nagyon fontos, és a csoportmunka ezt is fejleszti, csakúgy, mint a másokkal való együttműködést, amely nélkülözhetetlen az élethez” (egy másik középiskolás diák)

„Pro ….” Adaptivitás Szociális tanulás Kooperáció Motiváció Megoldás igényelje a kooperációt Munkamegosztás és önállóság lehetősége Szociális tanulás Megértéshez szükséges információk Kooperáció teammunka Motiváció Aktivitás, stresszmentesség

…. és kontra” Időigényes? Felborítja a rendet? Munkaigényes? Ismeretek mennyisége vagy szilárdsága Felborítja a rendet? Válságtényező: „a szabadság érzete” Munkaigényes? Átállás időszaka Nehezen kontrollálható? Aktívak és unatkozók aránya Erős egyéniségek dominanciája

Csoportalakítás A csoportlétszám Homogén vagy heterogén? Szimpátiacsoport, tudatos vagy véletlen csoportalakítás? A berendezés

A tanár szerepe Készenlét Megfigyelés Beavatkozás Bármikor elérhető Segítséget adhat és megtagadhat Megfigyelés Osztály Egyes csoport egyén Beavatkozás Fogy az idő Nem a feladattal Egyének dominanciája

A hatékonyság tényezői A kooperáció igénye Szemtől szembeni kommunikáció Kölcsönös pozitív függőség Megosztott felelősség Egyéni beszámoltathatóság Szociális készségek

Tanári tervezés, szervezés Az óra előtt Célok: fejlesztés tudás- szerzés tananyagok kiválasztása, sokszorosítás technikák kiválasztása a csoport- alakítás elvei Az órán céladás feltételek (csoport, idő) feladatadás magyarázat értékelési kritériumok nyomon követés, segítés prezentáció szervezése a folyamat fejlesztő értékelése Az óra után folyamatelemzés tanári önreflexió

Néhány kooperatív technika Szóforgó szakértői mozaik reciprok tanítás Háromlépéses interjú kockázás feladatcsere vándorló csoportokIndián beszélgetés Sarkok Kérdezőorsó Pódiumvita Időkitöltő egy témáról különböző szerepekben kerekasztal három megy, egy marad tollak középen kerekasztal-körforgó diákkvartettÁllóképek Illusztráció Pletykajáték Szerepjáték Csoportinterjú Plakát

Beszámolási fázis Plenáris Mozaikos A szóvivők Nem figyelnek.. Hosszú.. Mozaikos Csatlakozás csoporthoz - kontroll

Irodalom: BÁRDOSSY Ildikó – DUDÁS Margit – PETHŐNÉ NAGY Csilla – PRISKINNÉ RIZNER Erika: A kritikai gondolkodás fejlesztése, PTE, Pécs-Budapest, 2002. BÁRDOSSY Ildikó – DUDÁS Margit – PETHŐNÉ NAGY Csilla – PRISKINNÉ RIZNER Erika: Kooperatív tanulási stratégiák az iskolában IV., PTE, 2003. CD-melléklettel. KAGAN, Spencer: Kooperatív tanulás, Önkonet Kft, Budapest, 2001. OLLÉ János - SZIVÁK Judit: Mód-Szer-Tár, OKKER, Budapest, 2006. PETHŐNÉ NAGY Csilla: Módszertani kézikönyv – Befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás a gimnáziumok és szakközépiskolák 9-12. évfolyamában, Korona Kiadó, 2005.

bftimi@enternet.hu www.zalai-iskola.hu Köszönöm a figyelmet! bftimi@enternet.hu www.zalai-iskola.hu