A kooperatív tanulás és néhány lehetősége A prezentáció Pethőné Nagy Csilla anyagának felhasználásával készült.
A fogalom körül Kooperatív tanulás akkor jön létre, amikor a diákok párban vagy kiscsoportokban együttműködve közös problémát oldanak meg, közös témát kutatnak, vagy közös értelmezések alapján hoznak létre új gondolatokat, új kombinációkat. (Temple-Steele-Meredith) A kooperatív tanulás során a tanulási folyamatot a diákok együttműködést célzó interakciói hozzák létre (Kagan) Az órákon legjobban a csoportmunkák tetszenek, mert a diákok egymást tanítják. Így megtanulunk egymásban bízni és egymásnak segíteni. (egy középiskolás diák) Itt a kulcsszó szerintem a gondolkodás, hisz ennek fejlesztése nagyon fontos, és a csoportmunka ezt is fejleszti, csakúgy, mint a másokkal való együttműködést, amely nélkülözhetetlen az élethez” (egy másik középiskolás diák)
„Pro ….” Adaptivitás Szociális tanulás Kooperáció Motiváció Megoldás igényelje a kooperációt Munkamegosztás és önállóság lehetősége Szociális tanulás Megértéshez szükséges információk Kooperáció teammunka Motiváció Aktivitás, stresszmentesség
…. és kontra” Időigényes? Felborítja a rendet? Munkaigényes? Ismeretek mennyisége vagy szilárdsága Felborítja a rendet? Válságtényező: „a szabadság érzete” Munkaigényes? Átállás időszaka Nehezen kontrollálható? Aktívak és unatkozók aránya Erős egyéniségek dominanciája
Csoportalakítás A csoportlétszám Homogén vagy heterogén? Szimpátiacsoport, tudatos vagy véletlen csoportalakítás? A berendezés
A tanár szerepe Készenlét Megfigyelés Beavatkozás Bármikor elérhető Segítséget adhat és megtagadhat Megfigyelés Osztály Egyes csoport egyén Beavatkozás Fogy az idő Nem a feladattal Egyének dominanciája
A hatékonyság tényezői A kooperáció igénye Szemtől szembeni kommunikáció Kölcsönös pozitív függőség Megosztott felelősség Egyéni beszámoltathatóság Szociális készségek
Tanári tervezés, szervezés Az óra előtt Célok: fejlesztés tudás- szerzés tananyagok kiválasztása, sokszorosítás technikák kiválasztása a csoport- alakítás elvei Az órán céladás feltételek (csoport, idő) feladatadás magyarázat értékelési kritériumok nyomon követés, segítés prezentáció szervezése a folyamat fejlesztő értékelése Az óra után folyamatelemzés tanári önreflexió
Néhány kooperatív technika Szóforgó szakértői mozaik reciprok tanítás Háromlépéses interjú kockázás feladatcsere vándorló csoportokIndián beszélgetés Sarkok Kérdezőorsó Pódiumvita Időkitöltő egy témáról különböző szerepekben kerekasztal három megy, egy marad tollak középen kerekasztal-körforgó diákkvartettÁllóképek Illusztráció Pletykajáték Szerepjáték Csoportinterjú Plakát
Beszámolási fázis Plenáris Mozaikos A szóvivők Nem figyelnek.. Hosszú.. Mozaikos Csatlakozás csoporthoz - kontroll
Irodalom: BÁRDOSSY Ildikó – DUDÁS Margit – PETHŐNÉ NAGY Csilla – PRISKINNÉ RIZNER Erika: A kritikai gondolkodás fejlesztése, PTE, Pécs-Budapest, 2002. BÁRDOSSY Ildikó – DUDÁS Margit – PETHŐNÉ NAGY Csilla – PRISKINNÉ RIZNER Erika: Kooperatív tanulási stratégiák az iskolában IV., PTE, 2003. CD-melléklettel. KAGAN, Spencer: Kooperatív tanulás, Önkonet Kft, Budapest, 2001. OLLÉ János - SZIVÁK Judit: Mód-Szer-Tár, OKKER, Budapest, 2006. PETHŐNÉ NAGY Csilla: Módszertani kézikönyv – Befogadásközpontú és kompetenciafejlesztő irodalomtanítás a gimnáziumok és szakközépiskolák 9-12. évfolyamában, Korona Kiadó, 2005.
bftimi@enternet.hu www.zalai-iskola.hu Köszönöm a figyelmet! bftimi@enternet.hu www.zalai-iskola.hu