Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
Elvárások Szolgáltatási színvonal Költségszint Eljutási idő Körülmények Megbízhatóság, tervezhetőség Költségszint Szükséges járművek száma Futásteljesítmény Nem az üzemeltető, hanem az önkormányzat a feladatfelelős Kompenzáció, illetve bevételfüggetlen díjazás
Átszállóhelyek és csomópontok meghatározása Megállóhelyek kijelölése Vonalak tervezése (hálózat) Járatsűrűség és menetrend meghatározása Járműforduló terv (Vehicle Scheduling) Beosztási keret, vezénylés (Crew Scheduling and Rosters)
Járat-járműforduló A B C Idő
Járműforduló-szolgálat Idő
Szolgálat-beosztási keret H K Sz Cs P Szo V JM1 SZ1 SZ2 JM2 SZ3 JM3 JM4
Különösen erős kapcsolat a hálózat és a menetrend között Utasérdek – szolgáltatási színvonal Üzemeltetési költség a szolgáltatási színvonaltól függ Kompromisszum – optimum?
Átszállóhelyek, csomópontok Városszerkezet Forgalomvonzó és –kibocsátó helyek Rendelkezésre álló hely (végállomás, fordulóhely, jármű tárolás) Kapcsolat más közlekedéssel (helyközi, egyéni)
Megállóhelyek Feltételek Megállók száma Megállótávolság Útkategóriák Forgalomtechnikai feltételek Utasforgalom Megállók száma Gyaloglási távolság és idő Utazási (járművön töltött ) idő Megállótávolság
M megállótávolságra elhelyezkedő párhuzamos vonalaknál az oda gyaloglási távolság M/2, az elgyaloglással együtt M.
Nem egyenletes a laksűrűség a vonal mentén Nagyforgalmú megállóhelyekkel rendelkező szakaszon kisebb megállótávolság
Vonalak tervezése, hálózat Vonalak száma alapkérdés Kevés, jól kihasznált, nagy járatsűrűség, több átszállás Sok, gyengébben kihasznált, kis járatsűrűség, kevés átszállás Gazdasági korlátok Ölelkező vonalak problémája (nóniusz hatás) Betétviszonylatok Vonaltípusok
A hálózattervezés alapösszefüggései A viszonylatok útvonala A viszonylatok utasforgalma A viszonylatok menetrendje Járműszükséglet, járműfordulók Üzemeltetési költség) Gyaloglási távolság és idő Várakozási idő Utazási (járművön töltött) idő Átszállások száma Eljutási idő
A hálózat önmagában nem értékelhető, csak a menetrenddel és járműfordulóval együtt.
Egy hat lépéses megközelítés (Ceder) Minden célforgalomhoz a lehetséges útvonalak a szgk. utazáshoz viszonyítottan
Példa
Célforgalmi mátrix
46 út van
A 9 változat két költségfüggvénye
Igény modell (Demand model) Célforgalmi mátrix Időbeli bontás kérdése Utasrétegek problémája
Ráterhelés Bázis ráterhelés (a közl. rendszer (úthálózat) alapú, „kívánság áramlat”) Járatgyakoriság (követési idő) alapú ráterhelés Menetrend alapú ráterhelés
Ráterhelési algoritmus Útvonalak képzése (egy útvonal élek sorozata) Az útvonalak hasznosságának számítása Hossz képzett idővel kifejezve Időelemek súlyszámmal felszorozva Diszkomfort (zsúfoltság) szorzószáma
Forgalom megosztása útvonalak között Egyutas – „all or nothing” Többutas Modell A hosszabb útra jutó arány Hosszabb/rövidebb
FAB a teljes forgalom A és B pontok között FAB,hosszabb a hosszabb útvonalra eső forgalom nagysága q a hosszabb és rövidebb útvonalak hosszainak hányadosa qmax a q hányados határértéke, ennél kedvezőtlenebb esetben a hosszabb útra nem terhelünk forgalmat
Más modell is lehet (pl. Logit modell)
Ráterhelés közforgalmú közlekedés Ráterhelés bonyolultabb mint a gjmű forgalomnál, nincs előre meghatározható útvonal Sok lehetőség van, menetközben is kialakulhat, hogyan utaznak Melyik járat jön előbb Utazás közben új információk Gyaloglás is figyelembe vehető Nincs teljes információ birtokában az utazó, nem mindenki a legjobbat választja
Standard (időközös) ráterhelés Attraktív viszonylatok Stratégiák meghatározása Eljutási idő számítása a stratégiákra Várakozási idő, közös követési időköz Időtartamok súlyozása Forgalom megosztása az eljutási idő alapján a stratégiák között Ráterhelés az egyes stratégiákhoz tartozó viszonylatokra a járatsűrűség alapján (a választás valószínűsége a járatsűrűséggel arányos) Vonal szegmens mélységű adatokat szolgáltat
Deterministic Minden utas ismeri a menetrendet és a kívánt utazási időpontjához (indulás, vagy érkezés) megkeresi a minimális „költségű” utat Menetrendből az optimális útvonal keresése Járat mélységű adatokat szolgáltat
Torlódás Utasoknak különböző a hasznossági függvényük