Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
Advertisements

A testek mozgása.
Mobilitás-utazási módok
INTEGRÁLT ÖSSZKÖZLEKEDÉSI MODELL
Járatütemezési optimalizáció
Előadás 31 Pénz vagy értékpapír? -- a háztartások pénzigénye Előnyök és hátrányok :  A pénznek nincs hozadéka - hátrány  Az értékpapírnak vannak költségei.
A VASÚTI KÖZLEKEDÉS JÖVŐJE EURÓPÁBAN NEMZETKÖZI KONFERENCIA
Nyíregyháza, szeptember 09.
Stratégiai javaslatok a nehézségeinek megoldására
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Szimulációs modell a közforgalmú közlekedés operatív forgalomirányításának hatékonysági vizsgálatára Dr. Winkler Ágoston egyetemi tanársegéd Széchenyi.
Illés Tibor – Hálózati folyamok
Megálló a város szélén Összekötő kapocsként működik Budapest és a környező részek között. A 49-es és 19-es villamosok kelenföldi végállomása különös hely.
Közlekedés – Mozgásban a tudományok, november 10.
MI 2003/ Alakfelismerés - még egy megközelítés: még kevesebbet tudunk. Csak a mintánk adott, de címkék nélkül. Csoportosítás (klaszterezés, clustering).
DÖNTÉSELMÉLET A DÖNTÉS = VÁLASZTÁS A döntéshozatal feltételei:
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Célja:az adott járműpark üzemképes állapotának biztosítása. A karbantartás folyamatait gyakran az üzemeltetést is kiszolgáló.
Közúti és Vasúti járművek tanszék. Fontosabb tevékenységek a lehetséges folyamat technológiában: A- a jármű azonosítása B- tisztítás C- diagnosztikai.
VISUM 11.x Közlekedéstervezési rendszer
A városi tömegközlekedés III.
Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Közlekedési Üzemtan I
2005. A városi tömegközlekedés IV.. Széchenyi István Egyetem 2 Hálózattervezés Általános követelmények a hálózattal szemben: –feleljen meg az utasáramlatoknak,
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Utazási igények becslése a közösségi közlekedésben
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Hálózati réteg Csányi Zoltán, A hálózati réteg feladatai Forgalomirányítás Torlódásvezérlés Hálózatközi együttműködés.
Hálózati réteg.
Kovács Atila Magyar Közút Nonprofit Zrt. fejlesztési és felújítási igazgató ÚTÜGYI NAPOK A közúthálózat állapota és fenntarthatósági stratégiája a jelenlegi.
Problémás függvények : lokális optimalizáció nem használható Globális optimalizáció.
Optimalizáció modell kalibrációja Adott az M modell, és p a paraméter vektora. Hogyan állítsuk be p -t hogy a modell kimenete az x bemenő adatokon a legjobban.
A közforgalmi közlekedés problémái és lehetséges szerepe az agglomeráció területén Rajka Dr. Prileszky István.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Többváltozós adatelemzés
Feladat: Adott egy város, benne metrók és állomások. Írjunk algoritmust amely megszámolja hogy mennyi az a legkevesebb átszállás amellyel egy tetszőleges.
Az elvben figyelembe veendő kapcsolási rendek számáról képet kaphatunk, ha felmérjük az adott N és M áramok és egy-egy fűtő- és hűtőközeg.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Decentralizált energiaellátás
Menetrend optimalizálása genetikus algoritmussal
Forgalom-szimuláció eltérő közegekben Max Gyula BMGE-AAIT 2008.
Számítástechnika az UVATERV-ben
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése. Hálózat Az öt szakasz közötti összefüggések Területfelhasználási jellemzők – Lehetőségek a tk. szempontjából.
Előzetes javaslatok az öko-mobilitás elősegítéséhez az osztrák-magyar határtérségben EMAH projekt Virág Álmos, projektvezető.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
Intelligens közlekedési rendszerek
Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2017.
VILLAMOSPÁLYA-FELÚJÍTÁS A NAGYKÖRÚTON AUGUSZTUS 1-19-IG
M1 – a kontinens első elektromos földalatti vasútja
Városi közlekedés, forgalomtechnika 1. előadás
Városi tömegközlekedés 2 Doktori Iskola
Járattervezés, fordatervezés, vezénylés, operatív forgalomirányítás a közúti közforgalmú közlekedésben 2016.
Különböző csomópont-típusok
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Válogatott fejezetek a közlekedésgazdaságtanból
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Az utazási igények megismerése
Hozzászóló: Takács Miklós (FŐMTERV Zrt.) Budapest, október 21.
A városi tömegközlekedés
Közlekedéstudományi Konferencia Győr 2016.
Főbb változások A főbb változások:         
Dr. Pál Lajos ügyvéd A munkaidő megszervezése Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete Budapest, november.
Menetrendek.
Készletek – Állandó felhasználási mennyiség (folyamatos)
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Készletek - Rendelési tételnagyság számítása -1
Előadás másolata:

Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat

Elvárások Szolgáltatási színvonal Költségszint Eljutási idő Körülmények Megbízhatóság, tervezhetőség Költségszint Szükséges járművek száma Futásteljesítmény Nem az üzemeltető, hanem az önkormányzat a feladatfelelős Kompenzáció, illetve bevételfüggetlen díjazás

Átszállóhelyek és csomópontok meghatározása Megállóhelyek kijelölése Vonalak tervezése (hálózat) Járatsűrűség és menetrend meghatározása Járműforduló terv (Vehicle Scheduling) Beosztási keret, vezénylés (Crew Scheduling and Rosters)

Járat-járműforduló A B C Idő

Járműforduló-szolgálat Idő

Szolgálat-beosztási keret H K Sz Cs P Szo V JM1 SZ1 SZ2 JM2 SZ3 JM3 JM4

Különösen erős kapcsolat a hálózat és a menetrend között Utasérdek – szolgáltatási színvonal Üzemeltetési költség a szolgáltatási színvonaltól függ Kompromisszum – optimum?

Átszállóhelyek, csomópontok Városszerkezet Forgalomvonzó és –kibocsátó helyek Rendelkezésre álló hely (végállomás, fordulóhely, jármű tárolás) Kapcsolat más közlekedéssel (helyközi, egyéni)

Megállóhelyek Feltételek Megállók száma Megállótávolság Útkategóriák Forgalomtechnikai feltételek Utasforgalom Megállók száma Gyaloglási távolság és idő Utazási (járművön töltött ) idő Megállótávolság

M megállótávolságra elhelyezkedő párhuzamos vonalaknál az oda gyaloglási távolság M/2, az elgyaloglással együtt M.

Nem egyenletes a laksűrűség a vonal mentén Nagyforgalmú megállóhelyekkel rendelkező szakaszon kisebb megállótávolság

Vonalak tervezése, hálózat Vonalak száma alapkérdés Kevés, jól kihasznált, nagy járatsűrűség, több átszállás Sok, gyengébben kihasznált, kis járatsűrűség, kevés átszállás Gazdasági korlátok Ölelkező vonalak problémája (nóniusz hatás) Betétviszonylatok Vonaltípusok

A hálózattervezés alapösszefüggései A viszonylatok útvonala A viszonylatok utasforgalma A viszonylatok menetrendje Járműszükséglet, járműfordulók Üzemeltetési költség) Gyaloglási távolság és idő Várakozási idő Utazási (járművön töltött) idő Átszállások száma Eljutási idő

A hálózat önmagában nem értékelhető, csak a menetrenddel és járműfordulóval együtt.

Egy hat lépéses megközelítés (Ceder) Minden célforgalomhoz a lehetséges útvonalak a szgk. utazáshoz viszonyítottan

Példa

Célforgalmi mátrix

46 út van

A 9 változat két költségfüggvénye

Igény modell (Demand model) Célforgalmi mátrix Időbeli bontás kérdése Utasrétegek problémája

Ráterhelés Bázis ráterhelés (a közl. rendszer (úthálózat) alapú, „kívánság áramlat”) Járatgyakoriság (követési idő) alapú ráterhelés Menetrend alapú ráterhelés

Ráterhelési algoritmus Útvonalak képzése (egy útvonal élek sorozata) Az útvonalak hasznosságának számítása Hossz képzett idővel kifejezve Időelemek súlyszámmal felszorozva Diszkomfort (zsúfoltság) szorzószáma

Forgalom megosztása útvonalak között Egyutas – „all or nothing” Többutas Modell A hosszabb útra jutó arány Hosszabb/rövidebb

 FAB a teljes forgalom A és B pontok között FAB,hosszabb a hosszabb útvonalra eső forgalom nagysága q a hosszabb és rövidebb útvonalak hosszainak hányadosa  qmax a q hányados határértéke, ennél kedvezőtlenebb esetben a hosszabb útra nem terhelünk forgalmat

Más modell is lehet (pl. Logit modell)

Ráterhelés közforgalmú közlekedés Ráterhelés bonyolultabb mint a gjmű forgalomnál, nincs előre meghatározható útvonal Sok lehetőség van, menetközben is kialakulhat, hogyan utaznak Melyik járat jön előbb Utazás közben új információk Gyaloglás is figyelembe vehető Nincs teljes információ birtokában az utazó, nem mindenki a legjobbat választja

Standard (időközös) ráterhelés Attraktív viszonylatok Stratégiák meghatározása Eljutási idő számítása a stratégiákra Várakozási idő, közös követési időköz Időtartamok súlyozása Forgalom megosztása az eljutási idő alapján a stratégiák között Ráterhelés az egyes stratégiákhoz tartozó viszonylatokra a járatsűrűség alapján (a választás valószínűsége a járatsűrűséggel arányos) Vonal szegmens mélységű adatokat szolgáltat

Deterministic Minden utas ismeri a menetrendet és a kívánt utazási időpontjához (indulás, vagy érkezés) megkeresi a minimális „költségű” utat Menetrendből az optimális útvonal keresése Járat mélységű adatokat szolgáltat

Torlódás Utasoknak különböző a hasznossági függvényük