Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Sport XXI. Felméréseinek Eddigi Eredményei augusztus 11. Fadd-Dombori.
Advertisements

A futás technikája, oktatása, edzése a triatlon sportágban
A tanulók fizikai állapotának mérése Fittségi tesztek
„Tanulás az, ha rájövünk arra, amit már tudunk. Cselekvés az, ha megmutatjuk, hogy tudjuk. Tanítás az, ha másokat emlékeztetünk arra, hogy ő k is éppolyan.
A keringési rendszer feladatai
Középszíntü testnevelés érettségi vizsga témakörei
Az egyéniség szerepe a fizikai felkészülésben
Miből tanítsak? A taneszköz-választás kérdései a 6-10 évesek nyelvoktatásában Kuti Zsuzsa Oktatási Minisztérium.
Bozsik Gyermek Egyesületi Program U8/9
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
A koordinációfejlesztés lehetősége
Kovássy Kata (CX4Z5C) Rekreáció MSc I. évfolyam
AZ ÁLLÓKÉPESSÉG MEGHATÁROZÁSA
KOVÁCS Viktória, GÁBOR Anita, MARTOS Éva
Utánpótlás erőnléti edző feladatai:
Aerobic (Testnevelés)
Sportolás hatása szervezetünkre
Humánkineziológia szak
ELTE Budai Sportoktató Akadémia AZ EDZÉS ELMÉLETE ÉS MÓDSZERTANA
A gimnasztika szaknyelve
Élettan gyakorlat Ideg-izom preparátum.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Cím név.
Természetes gyakorlatok
SBANTA 2143 H.Ekler Judit.
A testnevelési tanterv.
Képesség, készség, adottság, tehetség
Testnevelés tantárgypedagógia, 4. ea.
Helytelen testtartás.
A VÁZIZOM BIOMECHANIKÁJA
Mozgatórendszer és Anyagcsere adaptáció
BIOMECHANIKA.
Excentrikus kontrakció
A mozgás szolgálatában
Mozgás, pihenés, egészség
Mozgásfejlesztés a megkésett és akadályozott beszédfejlődésű gyermekeknél Ayres-féle szenzoros integrációs terápia a logopédiai korai fejlesztésben.
Differenciálás a tehetséggondozás szolgálatában
Az izomműködés élettana
Az ember izomrendszere, az izomműködés szabályozása
Egészséges életmód: a testmozgás élettani hatásai
A mozgás élettani hatásai
Dr. Molnár Sándor A távfutás éves felkészülési rendszere gyermek, serdülő és ifjúsági korcsoportoknál.
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
„Amilyen a bemelegítés olyan az edzés”
Asztalitenisz játékosok erőnléti felkészítése
Lurkótól a Haladásig Simon Attila Budapest.
A gyorsaság fejlesztése futásnál
Testtömeggyarapodás és fejlődés nem szükségszerűen egyidejű: Kompenzációs növekedés Szűkös takarmányozás: kompenzálja hosszú ideig szűkös tak.: csökött.
Edzés hatására kialakuló Mikrosérülés markerek vizsgálata a haráncsíkolt izomban Heckel Zoltán.
A személyiség sportvonatkozású képesség rendszere
TVK MALI TRIATLON KLUB TISZAÚJVÁROS ELNÖKSÉG TITKÁRSÁG ADMINISZTRÁCIÓ GAZDÁLKODÁS Vezető edző ÚSZÁS EDZÉS OKTATÁS Fodor Ágnes SZÁRAZFÖLD Kerékpár, futás.
 A z emberi szervezetben a csontban található és a vérben oldott állapotban. Sejten belüli információt közvetítő anyag. A kalcium ion beáramlása okozza.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Állóképesség.
Mozgáskoordináció.
A talentum A tehetségfejlesztés programja SZOMBATHELY(kick-off)
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
EDZÉSTERVEZÉS.
Modern edzésmódszerek
Hajlékonyság.
Edzéselmélet és edzésmódszertan Készítette: Török Ferenc rész
A funkcionális tréning jelentősége és alkalmazása a kosárlabdában
Testnevelés tantágypedagógia 10. A mozgásfejlődés.
A koordinációs képességek felosztása és fejlesztési lehetőségei
SZENZOMOTOROS KÉPESSÉGEK /neuropszichológiai tulajdonság: érzékelés és mozgás egységes működését biztosítja/ PSZICHOMOTOROS KÉPESSÉGEK /a mozgás kivitelezését.
Egészség és sport.
Alkalmazkodás Edzettség - teljesítmény
Az állóképesség fejlesztésének módszertana
Gyorsaság fejlesztése
I Z OMR E N D SZE R.
Előadás másolata:

Az úszó technika,állóképesség és hajlékonyság kialakítása és szerepük a sportágban Virth Balázs 2013

Hosszú távra tervezés Életkori sajátosságokat ismerve Fogékonysági korokat kihasználva A serdülő korig elvégzett munka meghatározza és megalapozza a felnőttkori terhelhetőséget

Az úszó teljesítmény javulása Serdülőkor előtt és alatt párhuzamosan az erő,állóképesség és motoros ügyesség fejlődésével(10-12év 5-6%,14-18 év 1,7%/év) 17-18 éves kor után kevésbé kifejezett Függ: a technikai képzettség,hajlékonyság és alap állóképesség színvonalától A legkomolyabb fejlődést 10-12 és 14-18 éves kor között érhetjük el

Az edzettség kialakulása során létrejövő változások Motorikus változások: Izom működés szabályozásának tökéletesedése Mozgás készség repertoár kialakítása A mozgásszabályozás legtökéletesebb végrehajtása (izomrostok szinkronizált egységben történő működése) Idegrendszeri szabályozás tökéletesedése

2. Fiziológiai változások: A szervezet élettani szabályozásában létrejövő változások A szervek működési kapacitása,szinkronizációja javul Tökéletesebb,gyorsabb méregtelenítés,jobb oxigén kihasználás,vérellátás Gyorsabban mobilizálódnak és töltődnek fel a raktározott energiaforrások

3. Alkati változások: A technika javulásával ideg-izom kapcsolat bővülés Érhálózat bővülés (kapilarizáció) 4. Pszichés változások: Fájdalom és monotónia tűrés Koncentráció,tanulási folyamatok felgyorsulása Tempó-technika-iram érzékelés

Fő feladatok,képzési szempontok az életkorok tükrében 8-10 éves kor: - négy úszásnem technikájának oktatása Sokoldalú képzés, ügyességi feladatok Gimnasztikai alap gyakorlatok (körzések,hajlítások) Hajlékonyság fejlesztése (egyéni,társas,eszköz) Heti 5x1,5 – 2 óra (kb.3000-3500m)

10-12 éves kor: A négy úszásnem technikájának oktatása,kiemelten gyorson de még mindig sokoldalúan Technikai gyakorlatok és folyamatos úszás 50-50% arányban, majd fokozatosan növelve a folyamatos úszás mennyiségét Mennyiség emelése mellett – figyelem fenntartása!!! (tsz, egyéb) Fokozatos átmenet(tech.,átmeneti,T,T+I,I)

Könnyű aerob feladatok Pihenő idő – táv : 15x100/10” 10x150/15” 8x200/20” 5x300/20” 4x400/25” 4x800/30” 1500 Hajlékonyság fejlesztése,nyújtó-lazító gimnasztika (társas és bordásfal gyakorlatok) Heti 5x2 óra (4000-5000m/edzés)

12-14 éves kor: A gyorsúszás előtérbe helyezése (továbbra is sokoldalú képzés) Tempó – tempó + idő úszás magas szintre emelése Iram beosztás Dominánsan aerob állóképesség fejlesztése 13-14 éves lányok terhelhetősége Nyújtó lazító gimnasztika

14-16 éves kor: aerob-anaerob állóképesség fejlesztése Gyorsasági állóképesség fejlesztése Általános erőfejlesztés Nyújtó-lazító gimnasztika

Technikai gyakorlatok 1. alkaros kivárásos gyors 2. alkaros folyamatos 3. oldalérintéses kivárással 4. oldalérintéses folyamatosan

Hajlékonyság fejlesztése Hajlékony izületek ,lazább izmok Gyorsabban képesek maximális erőkifejtésre nagy ellenállásokkal szemben Kisebb ellenállásokkal szemben is gyorsabban megy végbe az izmok kontrakciója Tartósabb erőkifejtésre képesek Tehát indirekt állóképesség fejlesztés Vállak,derék, lábfej,boka izület Ajánlott idő,rendszeresség