A tér és idő filozófiája

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Advertisements

A szabad akaratról I. V. Rész
Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Matematika a filozófiában
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
Miről szól a Katégoriák? Cat.3: „Amikor valamit másvalamiről, mint alanyról állítunk, mindaz, amit az állítmányról mondunk, az alanyról is mondható. Pl.
és a legkevésbé teljes az
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Nem számít!. Nem számít! Lezárás Lényegi Részei HATÁRIDŐ BEMUTATKOZÁS JÓ STRATÉGIA, ÉS TAKTIKA TERMÉKLÉTRA KIFOGÁSKEZELÉS.
Albert Einstein idézetek.
A Venn-diagram használata
Kétértékűség és kontextusfüggőség Kijelentéseink igazak vagy hamisak (mindig az egyik és csak az egyik) Kijelentés: kijelentő mondat (tartalma), amivel.
A számítástechnika és informatika tárgya
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Egy csokor a barátságunkra Music: Nightengale Serenade
Kultúra – nemzet – emlékezet
Isten?.
A test-lélek probléma a filozófiában
Mi a filozófia? bevezetés. Mi a filozófia? bevezetés.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
FILOZÓFIATÖRTÉNET.
Középkori istenérvek.
F. Bacon ( ) és a modern tudományok alapvetése.
Ideális kontinuumok kinematikája
Albert Einstein idézetek.
Kant és a transzcendentális filozófia
Mára ugyancsak megtépázta az idő a sárkányok létezését, mivel kizárólag mesékben bukkannak fel. A 16 század elején, az emberek elkedztek hinni a sárkányok.
Amint fent, úgy lent. Amint belül, úgy kívül.
1 1 1.
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
A „hűséges kéz” és az „állhatatos szem” viszonya x A taktilis és a vizuális megismerés összekapcsolhatósága a XVII. században Szerző: Pintér Lilla Témavezető:
George Berkeley a lélekről: szubsztancia mint kötegelmélet Bartha Dávid.
Buddhista logika és paradoxonok
PÁL LEVELE A RÓMAIAKHOZ ig Az okos istentisztelet.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
1 A CSOPORT NEHÉZSÉGEK KEZELÉSE A csoportmegbeszélés alatt, figyelj fel hogy mikor kezdenek a tagok eltávolodni a kijelölt témától. Egy csoport tag elkezd.
A modell fogalma, a modellezés jelentősége
Hogyan használd a PTC oldalakat? Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések.
Alapvető fogalmak, és leggyakrabban előforduló kifejezések HOGYAN HASZNÁLD A PTC OLDALAKAT?
Élete ( ) Filozófiája - prekritikai korszak (1750 előtt) - természettudományok - kritikai korszak: - Mit lehet tudnom? - Mit kell tennem? -
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Moritz Schlick: Pozitivizmus és realizmus
Miért nem valóságos az idő?
Hilary Putnam: Time & Phisical Geometry Körtvélyesi László.
Első Analitika I.1. Az állításelmélet újrafogalmazása „Protaszisz az a mondat, ami valamit valamiről állít vagy tagad.” „Lehet egyetemes, részleges (en.
Atomi mondatok FOL-ban Atomi mondat általában: amiben egy vagy több dolgot megnevezünk, és ezekről állítunk valamit. Pl: „Jóska átadta a pikk dámát Pistának”
Szillogisztika = logika (következtetéselmélet)? Az An.Post.-ban, és másutt is találunk olyan megjegyzéseket, hogy minden helyes következtetés szillogizmusok.
Antropológia VII. Személy - Lélek I..
I. Eltér-e az alany-állítmány viselkedése az alárendelő szintagmáktól? Három helyen azt mondhatjuk, igen, ez a régi elmélet mellett szól. (Oda-vissza kérdezhetőség,
Gondolatok a munkahelyen Mottó: „Ez nem egy iroda
Filozófiatörténet előadások 7.
Fogalom Kérdezz! Felelek.
XVIII. sz. , skót felvilágosodás Empirista, szkeptikus
A CSALÁDOK HITVALLÁSA.
Kant ( ) a szépről és a zseniről
Bölcsességek, aforizmák
NA ÉS ? ? ? HOGYAN VISELKEDIK AZ IGAZI FŐNÖK ? Ha főnök vagy, olvasd, mennyire illik rád, ha azt szeretnél lenni, figyelj jól, és legyél jó vezető ! !
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
1 „Még korunk szélhámosainak is tudósnak kell magukat színlelni, mert különben senki sem hinne nekik.” C.F. Weizsacker.
Máté András
Adatbáziskezelés. Adat és információ Információ –Új ismeret Adat –Az információ formai oldala –Jelsorozat.
Szakértői bizonyítás a büntető eljárásban
Van egy rossz hírem, máshogy nem megy!
BARÁTSÁG Anikónak szeretettel.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Kant ( ) filozófiája.
Spinóza ( ) Descartes-nál megoldatlan kérdés: Hogyan lehet hatással egymásra a test és a lélek (nála ugyanis ez két különböző szubsztancia). Spinóza.
Előadás másolata:

A tér és idő filozófiája Kant A tér és idő filozófiája

Néhány alapfogalom Érzékelőképesség- receptivitás- ez a képesség nyújt nekünk szemléleteket Szemlélet- csak akkor keletkezik, ha egy tárgy adva van számunkra Végső soron minden gondolkodásunknak közvetlenül vagy közvetve (ld.sematizmus) a szemléletre kell vonatkoznia A szemlélet olyan képzet, ami minden gondolkodás(fogalmak alá rendelés) előtt adva lehet

a jelenség Anyaga: az érzet – a posteriori Formája: ami által a jelenségben meghatározott sokféleséget meghatározott viszonyokban elrendezve szemlélhetjük- a priori (vagyis tiszta, tehát tapasztalástól független)

Az érzékelés tiszta formája: A tiszta szemlélet

Ezek pedig: A tér Az idő

Miért is? Minden jelenség lehetőségének eredendő feltételei A priori Szintetikus Szükségszerűséggel elgondolt

A térről A külső érzék az amivel képzetet alkothatunk a tárgyakról, mint amelyek rajtunk kívül vannak Ha térnek a képzete a posteriori volna, akkor nem volna minden róla alkotott ítélet szükségszerű Pedig az : ez a geometria tudománya Ami a priori szintetikus ítéletekből áll

Ez a lényege a kopernikuszi fordulatnak : A tér( a receptivitás állandó formája) szükségszerű feltétele mindama viszonyoknak, amelyekben a tárgyakat mint rajtunk kívüllévőt szemléljük

Izgi (kis kitérő) „Képtelenek vagyunk megítélni, hogy más gondolkodó lények szemlélete ugyanazon feltételekhez kötődik-e , mint amelyek a mi szemléletünknek határt szabnak”

A fogalom metafizikai taglalása, vagyis érvek A tér képzetének már adva kell lennie, hogy bizonyos érzeteket valami rajtam kívül levőre vonatkoztassak Nem tudjuk elképzelni, hogy a tér nincs Nem lehet dolgok közötti viszony (mint Leibniz hitte) mert a részek nem előzhetik meg a teret, hanem csak a tér által elgondolhatók Egyetlen fogalmat sem gondolhatunk el úgy mintha önmagán belül (értsd a szó legszorosabb értelmében) tartalmazna végtelen sok képzetet, hanem csak maga alá rendeli őket- a teret viszont pont így gondoljuk el→a tér nem fogalom

Tehát A tér empirikus értelemben reális, de transzcendentális értelemben ideális A tér nem valamilyen magában való dolog tulajdonsága, nem is a dolgok egymás közti viszonya Mindez azért mert a priori Ha eltekintünk a szubjektív feltételektől, akkor nem más mint egy nagy SEMMI

Az időről Nem empirikus fogalom, mert csak ennél fogva érzékelhetjük egyáltalán az egyidejűséget és egymásra következést-(azért ez egy erős érv, gondoljunk csak bele, hogyan is lehetne magát az időt indukcióval elvonatkoztatni? ) Semmilyen jelenség vonatkozásában nem küszöbölhető ki, de ő maga elvonatkoztatható minden jelenségtől Az időnek csupán egy kiterjedése van, és csupán egy idő van Az idő éppúgy nem diszkurzív (hagyományos) fogalom mint a tér

Az idő végtelen- bármely meghatározott időnagyság csupán egyazon alapul szolgáló idő határolása útján lehetséges

Tehát: Az idő szintén nem objektív meghatározása a dolgoknak Az idő semmi egyéb, mint a belső érzéknek, önmagunk szemléletének a formája Az idő szintén a jelenségek a priori formai feltétele Ha elvonatkoztatunk a szubjektív feltételtől az időből sem marad semmi Empirikus értelemben reális transzcendentális értelemben ideális

Kikkel vitatkozunk?

Azokkal akik azt hiszik a tér és idő abszolút realitással bír Ha szubsztancia : akkor feltételeznek két végtelen semmit, amik csupán azért léteznek, hogy minden mást magukba fogadjanak Ha akcidens: akkor dolgok közötti viszonyokról van szó, ami merőben empirikus- nem képesek a matematikai ismeret lehetőségét megalapozni

Akkor most mi is VAN? Attól függ: Jelenségként: ami adott Magánvalóként : ki tudja… Mindenesetre szemléletünk formája csak az előbbire vonatkozhat Ezért aztán a jelenségek formai feltételeiből semmiféle következtetést nem vonhatunk le, a magánvaló dolog tulajdonságairól Vagy ha megpróbáljuk: dialektikai látszatba csöppenünk

Néhány dolog amit a belső érzékről feltétlenül tudni kell Nem ölt semmiféle alakot, ezért igyekszünk analógiák segítségével kiküszöbölni ezt a fogyatékosságot Igen ám, de szokták mondani, hogy az idő múlását jelenségek nélkül is felfoghatjuk A válasz az, hogy a belső érzéket az elménk saját tevékenysége, a képzeteink létrehozása afficiálja Ez az öntudat Annak a képzetnek hogy „gondolkodom” ugyanis minden képzetemhez hozzá kell járulnia Ez az empirikus én még fontos szerephez fog jutni (A tiszta éz paralogizmusa)

Ami nincs benne a tiszta szemléletben Mindaz ami empirikus, a posteriori Csak néhány példa: létezés, mozgás, lehetőség v. szükségszerűség Bár ezek ugye logikai kategóriák, tehát a prioriak, csakhogy szintézisük az ítéletben mindenképpen csakis jelenségekre alkalmazható Ez az egyik legfontosabb kanti cél!!! Mármint, hogy bebizonyítsa, hogy a kategóriák csak a lehetséges tapasztalat feltételeiként értelmezhetők, és csakis arra alkalmazhatók, önmagukban nem

A legfontosabb mondat Az érzékelés tárgyainak az érzékelés elménkben benne lakozó formai feltételeihez kell igazodnia, ám ezenfelül még azoknak a feltételeknek is meg kell felelniük, melyekre a gondolkodás szintetikus egységéhez van szüksége az értelemnek.

További problémák a belső érzékkel Hogyan lehetek objektum önmagam számára? Nem csak úgy egyszerűen, akár a semmi közepén is Minden belső észleletünk időtartamát valamint időbeli helyét mindig abból kell kölcsönöznünk, ami a külső dolgokban változónak mutatkozik

Miként kell a jelenségekre alkalmazni a fogalmakat Alaptételek, sémák, vagyis, hogy hogyan is tudjuk felfogni a teret és időt Miként kell a jelenségekre alkalmazni a fogalmakat

A tiszta értelmi fogalmak sematizmusáról A tiszta értelmi fogalmak tiszták!!! Vagyis semmi empirikus nincs bennük Na de akkor hogyan lehet őket a jelenségekre alkalmazni? A transzcendentális sémán keresztül A fogalom sémája a képzelőerő azon általános eljárásának a képzete, amely a fogalom számára megalkotja a hozzá tartozó képmást

Mi köze ennek az időhöz? Kant minden tiszta értelmi fogalom sémáját az időbeliséghez kapcsolja (Heidegger ezt nagyon értékeli) Például: 1.) mennyiség: tiszta képe: a tér és az idő sémája: a Szám

2.) Realitás : az idő betöltöttsége 3.)Negáció: az idő betöltetlensége 4.) Szubsztancia: A reálisnak az időbeli állandósága 5.) Okság :a Reális, amennyiben bármely tetszőleges előfordulása esetén követi valami más Stb. A sémák nem egyebek mint szabályokon alapuló a priori időmeghatározások

A látszat A világ térben és időben határolt (pl. Arisztotelész) A világ térben és időben végtelen (pl. Bruno) Kinek van igaza? Senkinek Vagy legalábbis ezt nem lehet a fogalmakból kiokoskodni