A.I Artificial Intelligence Készítette: Sörös Gergő SOGGABP.PTE.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Advertisements

A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Az IT jövője Dr. Derera Mihály Mottó Ha nem ismerjük a jövőt, akkor alkossuk meg! (Gábor Dénes)
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
ELTE Tudománytörténet és Tudományfilozófia Tanszék
Természettudományi kkk-k Erostyák J. (PTE) – Kiss F. (NYF) – Mezősi G. (SZTE) – Varga Zs. (SZTE)
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Ekler Péter Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Készítette: Tóth Enikő 11.A
Agy-számítógép interfész virtuális terekben
A számítástechnika és informatika tárgya
Objektumkutatáson alapuló térinformatikai modell kialakítása MiniComp Kft. Pécsi Tudomány Egyetem – PMMFK-MIT.
Nagy Gábor MF01-M2.
A számítógép veszélyei és káros hatásai
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
Persa György Témavezető: Szabó Csanád Pázmány Péter Katolikus Egyetem Információs Technológiai Kar 1.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
A CAD/CAM modellezés alapjai
A FOLYAMATOK AUTOMATIKUS ELLENŐRZÉSE Készítette: Varga István VEGYÉSZETI-ÉLELMISZERIPARI KÖZÉPISKOLA CSÓKA
Mesterséges intelligencia
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Mágneses kölcsönhatás
Szoftvertechnológia Rendszertervezés.
A konstruktivista pedagógia alapjai
Operációkutatás eredete
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Elmefilozófia.
4. Elmefilozófia.
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
Mesterséges Intelligencia Alapjai II. beadandó Orosz György – Vörös Gyula – Zsiák Gergő Pál.
A szomatikus marker feltevés
Ember-központú ágens kommunikáció Ambiens Intelligens környezetekben Ambiens Intelligencia (AmI) Számítástechnikai intelligencia beleolvad a lakott terek.
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2005/2006. őszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Az elnyomást elutasító/képessé tevő gyakorlat Összeállította: Ágoston Magdolna Malcolm Payne: Modern Social Work Macmillan Press Ltd,
Térképészet és térinformatika
Virtuális méréstechnika a középiskolai kísérletező oktatásban
INDC - 1st International Diabetes Conference, MedicSphere Zárókonferencia.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Automatika Az automatizálás célja gép, együttműködő gépcsoport, berendezés, eszköz, műszer, részegység minél kevesebb emberi beavatkozással történő, balesetmentes.
AZ ELKÖVETKEZŐ ÉVEK LEGFONTOSABB TRENDJEI: Hagyományos TV helyett - streaming, - intelligens gépek és polgárok - városok - gondolatátvitel.
A fizikai réteg. Az OSI modell első, avagy legalsó rétege Feladata a bitek kommunikációs csatornára való juttatása Ez a réteg határozza meg az eszközökkel.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Intelligens Mérnöki Rendszerek Laboratórium Alkalmazott Matematikai Intézet, Neumann János Informatikai Kar, Óbudai Egyetem Mielőtt a virtuális térbe lépnénk.
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Matematikai Intézet Mérnöki Informatikus MSc 8. Előadás A.
A fizika tanítása a 2012-es NAT-hoz készült A kerettanterv szerint Egri Sándor Debreceni Egyetem, Fizikai Intézet TÁMOP B.2-13/
Miből áll egy robot agya?. Fogalmak A robot egy elektromechanikai szerkezet, amely előzetes programozás alapján képes különböző feladatok végrehajtására.
Mesterséges intelligencia Áttekintés. Mesterséges intelligencia (MI) Artificial Intelligence (AI) Filozófia Matematika Pszichológia Nyelvészet Informatika.
Számítógépes szimuláció Első előadás Gräff József.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Operációkutatás I. 1. előadás
Számítógépes szimuláció
Az informatikus képzés és az ipari kapcsolatok jövője a SZE-n
Mesterséges intelligencia
Tudásstruktúrák szerepe a befogadásban
Nagy Roland | Robotika PMB2530, PMB2530L Nagy Roland |
C/C++, hobbi játékprogramozás
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
A világ sarkából is elérhető könyvtár, a könyvtár sarkából is elérhető világ Winkler Bea.
Előadás másolata:

A.I Artificial Intelligence Készítette: Sörös Gergő SOGGABP.PTE

A szó eredete! McCarthy

Az M.I hasznosítási területei észlelés logikai következtetés tanulmányozása gépi sakk matematikai tételbizonyítás gépi tanulás orvosi diagnosztika Az MI univerzális tudományterületnek mondható!

Az M.I definiálása

1. Az MI a mentális képességek tanulmányozása számítógépes modellek segítségével. (Charmiak 1985) 2. Az MI az érzékelést, gondolkodást és cselekvést lehetővé tevő számítások tanulmányozása. (Winston 1992) 3. Az MI olyan funkciók megvalósítására alkalmas gépek megalkotásának tudománya, mely funkciókhoz intelligenciára van szükség, amennyiben azokat emberek valósítják meg. (Kurzweil 1990) 4. Az MI a számítástudomány azon ága, mely az intelligens viselkedés automatizálásával foglalkozik. (Luger 1993)

Főbb célkitűzések:

Egyrészt olyan hasznos számítógépprogramok készítése, amelyek emberi intelligenciát valósítanak meg, például a döntéshozatalban, az információkezelésben, vagy természetes nyelvi interfészekkel ellátott számítógépek alkalmazásában Másrészt az emberi intelligencia jobb megértése révén olyan intelligens rendszerek készítése, amelyek az emberi probléma- megoldási folyamatot utánozni képesek. Ma a mesterséges intelligencia kutatások célja nem az elektromos agy létrehozása!

Legfontosabb fejlesztési területek

természetes nyelvű rendszerek természetes nyelv megértése és fordítása beszédmegértés robotika és érzékelő rendszerek ipari robotok automatikus programozás intelligens programozási eszközök Ismeret alapú rendszerek intelligens mérnöki tervező rendszerek intelligens visszakereső rendszerek genetikus algoritmusok neurális hálózatok Virtuális valóság

A virtuális valóság!

A virtuális valóság egy olyan, számítógépes környezet által generált mesterséges, a valóságban nem létező világ, melybe az adott felhasználó megpróbál minél inkább belemélyedni, vagyis beleéli magát a virtuális térben történő dolgokba. Lehetővé válik, hogy más lényeket is magába foglaló szintetikus világegyetemet lásson, halljon, érzékeljen és manipuláljon. A VR varázsa a reverzibilitásban rejlik A felhasználó össze is keverheti, hogy mi az igazi és mi a VR, hiszen olyan élethű, és ráadásul jobban is tetszik neki mint a valóság.

A VR-nek a következő tulajdonságokkal kell rendelkeznie: A jelenlét hite - a felhasználónak „hinnie” kell abban, hogy ténylegesen létezik az adott virtuális világban. Ezt az érzést nagyban növeli az, hogy az illető saját nézőpontjából látja „saját” kezeit, testét, a virtuális világ tárgyai bármikor megfoghatók. Öntörvényűség (autonómia) - a tárgyaknak eredendő jellegű a viselkedésük és megfelelő "ösztönzés" hatására meg is mutatják azt. Az elképzelt világ törvényszerűségeinek ugyanúgy megismerhetőknek kell lenniük, mint a valóságos világ jelenségeinek. Ezek a törvényszerűségek ugyanakkor befolyásolhatók, sőt megváltoztathatók, és innen kezdve már csak a felhasználó és természetesen a tervező fantáziáján múlik a történet Kölcsönhatás - a virtuális valóság tárgyainak, az egész környezetnek olyannak kell lennie, hogy a felhasználó természetes módon kerüljön velük kapcsolatba. AUTOMATIKUS TANULÁS KÉPESSÉGE!!!!

A VR létrehozásához szükséges elektronikai berendezések: Nyomkövető rendszerek - amelyek a felhasználó testének, kezeinek, fejének helyzet- meghatározására szükségesek, Tapintási rendszerek - az erő és a nyomás visszacsatolására, Audio rendszerek - mind a hangok generálására, mind a térbeli helymeghatározásra, Képgeneráló rendszerek - a vizuális jelenetek létrehozására Képmegjelenítő rendszerek - vizuális display.

VR kesztyűk A tapintási ingerek szimulációja területén a legnagyobb a hézag az elmélet és a gyakorlat között. Cél, hogy megközelítő mértékben szimulálni lehessen a bőrre ható nyomást, hőérzetet és fájdalmat. A kezek helyzetének érzékelését, egy tárgy egyszerű megfogását bonyolult visszacsatolási rendszer teszi lehetővé. Több eszközt fejlesztenek az ujjaknak, a kéznek és akarnak is.

A VR néhány alkalmazási területe

Orvoslás A VR képes szembesíteni a betegeket a legsúlyosabb félelmeik tárgyaival. A problémákat kiváltó környezetek kibertéri rekonstrukciója nem csak a fóbiák, hanem a depresszió, a skizofrénia, a pánikbetegség, a kényszerbetegségek, a szexuális szindrómák és komplexusok kezelésére is alkalmasak. A VR képes szembesíteni a betegeket a legsúlyosabb félelmeik tárgyaival. A problémákat kiváltó környezetek kibertéri rekonstrukciója nem csak a fóbiák, hanem a depresszió, a skizofrénia, a pánikbetegség, a kényszerbetegségek, a szexuális szindrómák és komplexusok kezelésére is alkalmasak. Sebészeti műtéteket gyakorolhatnak az orvostanhallgatók virtuális közegben, ahol megtapasztalhatók a közvetlen fizikai reakciók. Programot fejlesztettek ki kifejezetten égési sérülések kezelésére. Vr segítségével csökkenthető a fájdalomhoz kapcsolódó agytevékenység.

Katonaság Ezen a területen költik a legtöbb pénzt a VR rendszerekre. Hadművelet szimulátort készítettek, katonai oktatórendszereket fejlesztenek. Repülési szimulátorokat fejlesztenek, melyek a polgári repülésben is jól hasznosíthatók. Építészet Az építészek virtuális modelljei nem csak a látványt szolgálják, hanem segítségükkel olyan hibák és ütközések is láthatóvá válnak, amelyek a papíron elbújnak a mérnökök szeme elől. Ezekkel a modellekkel ki tudják próbálni, hogy minek milyen hatása lesz. Közlekedés A személyautókban alkalmazott modern helymeghatározási (GPS) és távközlési (GSM) technológiák egy egyszerű kézi számítógép segítségével lehetővé teszik a virtuális valóság modellezését digitális térképek formájában.

Köszönöm a figyelmet!