Az EU-s támogatások hatása a területi kohézióra A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop 2013. április 25. Balás Gábor (Hétfa Kft.) vezető.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÚMFT Gazdaságfejlesztési programok sajtóbeszélgetés július 9., Budapest Burány Sándor, államtitkár Kocsis Magdolna, IH vezető GfP sajtóbeszélgetés.
Advertisements

Területi koordinációs kapacitások vizsgálata Szepesi Balázs A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 2 5.
„Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián,
A fejlesztési források szerepe a leszakadó térségek dinamizálásában A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 25. Lőcsei.
MTA Regionális Kutatások Központja Innovatív szolgáltatások hatása a területi fejlődésre Nagy Gábor, geográfus, CSc. MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet,
A magyarországi önkormányzatok honlapjainak értékelése TÖOSZ – TÁRKI Sik Endre Tátrai Annamária.
Kellenek-e nekünk a TISZKEK? Mártonfi György Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet A Vas Megyei Szakképzés-szervezési Társulás Országos TISZK Konferenciája.
„ A régió, ahol íze van az életnek” A Dél-dunántúli Operatív Program pályázatai Kovács Zoltán Tervezési csoportvezető Dél-Dunántúli Regionális Fejlesztési.
Ugrás az első oldalra Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter szakállamtitkár Területi kohézió a fejlesztéspolitikában Dr. Szaló Péter.
Az OFA szerepe a foglalkoztatás elősegítésében
Gyulai Tamás elnöki tanácsadó elnöki tanácsadó Dél-Alföldi Regionális Fejlesztési Tanács.
A közötti időszak fejlesztési tervezésének megalapozása
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
VI. Országos Távmunka Konferencia december 6. Az OTP Csoport távmunka tapasztalatai Magyarországon és Romániában.
MUNKAERŐ-PIACI PARTNERSÉG
Baranya Megyei Önkormányzat
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
Varju László, államtitkár NFGM A Regionális Fejlesztési Operatív Program tapasztalatai Tanulságok és következtetések az ÚMFT regionális programjai tükrében.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) Dr. Tóth Sándor irodavezető, Pécsi Helyi Vidékfejlesztési Iroda Területfejlesztők és Polgármesterek.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
A Stratégiai Környezeti Vizsgálat (SKV) szerepe a gazdasági tervezésben Dr. Fogarassy Csaba egyetemi docens.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Gondolatok az EVH Tájékoztatási Központjának második éves munkaprogramjához, kiemelten kezelve a Leader-t Haris Martinos, EVH Tájékoztatási Központ csapatvezetője.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat (ÁFSZ) szerepe a távmunka fejlesztésében Pirisi Károly főigazgató VI. Országos Távmunka Konferencia december.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
A Phare továbbélése a regionális operatív programokban Wächter Balázs.
Tájékoztató a Társadalmi Megújulás Operatív Programról.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Gazdasági kapcsolatok és regionális együttműködések Félixfürdő május 17. Miklóssy Ferenc alelnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
EU regionalizmus Az EU regionális politikájának gyakorlata, megvalósulása, eszközrendszere, fejlesztési lehetőségei Pelle Anita Szegedi Tudományegyetem.
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Duna menti Városok Együttműködési Fóruma Duna térségi programalkotó tanácskozás A Duna Menti Városok együttműködésének aktuális feladatai, javasolt cselekvési.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Klaszter és egyéb vállalkozásfejlesztési pályázatok 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Területi politika főbb összefüggései. A disszertáció főbb területei 1.A regionális programozás elméleti alapjai 2.A programozási ciklus az Európai Unióban.
Iparpolitikai és regionális szempontok a GKM Stratégiájában és az ÚMFT-ben Dr. Cservenyák Ildikó Főosztályvezető, GKM MRTT, V. vándorgyűlése október.
„K+F+I befektetési portfólió kialakítása Hajdú-Bihar megyében weboldal segítségével” című projekt bemutatása Kiss Gábor ügyvezető igazgató.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A FEJLESZTÉSPOLITIKA HOZZÁJÁRULÁSA A TERÜLETI KOHÉZIÓHOZ BALÁS GÁBOR HÉTFA KUTATÓINTÉZET MÁJUS 25, FEJLESZTÉSPOLITIKAI AKADÉMIA.
A SZÉCHENYI PROGRAMIRODA KONCEPCIÓJA A TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európai Uniós ismeretek
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Előadás másolata:

Az EU-s támogatások hatása a területi kohézióra A területfejlesztési értékelések bemutatása – workshop április 25. Balás Gábor (Hétfa Kft.) vezető értékelő

Az előadás szerkezete I.Az értékelés célja II.T erületi folyamato k III.A területi kohézió a tervezésben IV.M egvalósítási eszközök V.Forráskihelyezés mintázata VI.Fejlesztési források területi kohéziós hatásai VII.Következtetések VIII.Javaslatok

I. Az értékelés célja Fő kérdések: 1.Hogyan alakultak a hazai területi folyamatok? 2.Mi volt a fejlesztési források szerepe? 3.Milyen tényezők befolyásolták e hatást? 4.Hogyan tudná a területi kohéziót jobban szolgálni a fejlesztéspolitika? Megközelítés: A folyamatok és tényezők feltárása a szándékoktól a megvalósításon és a megvalósuláson át az eredményekig.

II. Területi folyamatok • Részletes elemzés – ( , , ) – Statikus helyzet és dinamikus folyamatok 26 mutatóra – Régiós, megyei, kistérségi, települési szinteken • Megmagyarázandó főbb folyamatok: – A hagyományos törésvonalak nem változtak, de – általában erősödő megosztottság (centrum-p er iféria!) – Jelentős belső átrendeződések/helycserék a régió alatti szinteken, régiós szinten konvergencia klubok – A válság hatására csak ideiglenes konvergencia

GDP/fő az országos átlag százalékában, 2010 TGE/fő, 2010 GDP szigmadivergenciája, II.1 Területi folyamatok – a GDP és változásai A GDP évi átlagos növekedési üteme,

A foglalkoztatotti ráta ( évesek), 2011 Hoover-index a foglalkoztatotti rátákban, II.2 Területi folyamatok – a foglalkoztatás és változásai Foglalkoztatotti ráta (15-74 évesek), 2011 A foglalkoztatotti arány éves átlagos változása,

Belföldi vándorlási különbözet évi átlaga 1000 lakosra, II.3 Területi folyamatok – a belföldi vándorlás

III. Területi kohézió a tervezésben Tervezés bizonytalan fogalmi keretben: • Változó európai szintű értelmezések közepette terveztünk • NSRK: Európai felzárkózás, belső kiegyenlítés, területi harmónia és szinergia a fejlesztésekben • ROP-ok: regionális felzárkózás és belső kiegyenlítés, térhasználat • ÁOP-ok: általános elvek, kiegyenlítési célok, ágazati implicit célok

IV. Megvalósítási eszközök KEOPGOPTÁMOPTIOPROP-ok pályázói kör szűkítése LHH-k számára külön pályázat ritkaközepes -ritka más területi alapú behatárolás -ritka--közepes bizonyos mérőszámokhoz rendelt szűkítés ----ritka régió egy részének kizárása ----ritka nagyobb támogatási ráta alkalmazása regionális támogatási intenzitás ritkagyakori-ritka- LHH-k esetén nagyobb %-ok ---ritkaközepes más területi alapú támogatási ráta, differenciálás -ritka--közepes többváltozós differenciált támogatási ráták ritka---- értékelési szempont LHH/HH kistérség esetén közepes ritkagyakori más területi alapú pontozás közepes -ritka területiség elve; területi kohéziós szempontok ritka- közepes helyi adottságok, regionális sajátosságok tükrözése --közepesritka regionális kooperáció --közepes-- regionális jelentőség közepes--- helyi, térségi gazdaság támogatása ----ritka projekt tartalmában való rugalmasság több elszámolható tevékenység -ritka---

V. A forráskihelyezés mintázatai – V/1. Megítélt források területi eloszlása Adatelemzésben vizsgált források: időszak : NFT-KA/ISPA– NSRK–EMVA Összehasonlíthatóság - területi azonosítás problémák 15 kistérségi esettanulmány: településszerkezet, fejlettség, K-NY ÚMFT-ÚSZT források: -kiegyenlítettebben, de -eltérő regionális stratégiákkal től EMVA-val együtt vizsgálandó NFT NFT+ KA/ISPA (AVOP nélkül) AVOP ÚMFT/ ÚSZT EMVAÖsszesen Súlyozott relatív szórás megyei szinten 28,378,481,03,329,314,720,3 Súlyozott relatív szórás kistérségi szinten 63,9 78,4107,142,890,434,7

V.2 A forráskihelyezés mintázata - Pályázati aktivitás és nyerési esély A versenyben a helyi kapacitások (pályázati aktivitás) a döntő faktor

V.3 A forráskihelyezés mintázata – Kifizetések között Az EMVA –val együtt már van kiegyenlítési erőfeszítés, de - lett egy szürke zónája a fejlesztéseknek - ott hat-e a forrás ahova érkezik?

V.4 A forráskihelyezés alulnézetben • Nem mindig a sok pénz boldogít – nem az számít mennyi, hanem hogy milyen forrást nyertek; – A percepció és a valóság sokszor eltér: • Inkább keleten, ahol nagyok a várakozások és • ahol gyengék voltak a horizontális kapcsolatok; • Sikeresek: elégséges pályázati kapacitások + eleve jobb intézményi kapacitások • Átlag alattiak: nem volt meghatározó szereplő • A források népszerűségét az elérhetőségük, a helyi igényekhez való illeszkedésük és adminisztratív terhei határozzák meg. – legnépszerűbbek az egykori hazaiak – befolyásolható feltételrendszer; – legkevésbé népszerű a LEADER - bonyolult adminisztráció

VI. A fejlesztési források hatása a területi kohézióra - hatásvizsgálat • Cél: a túlcsordulásokat is figyelembe vevő hatások meghatározása és támogatástípus szerinti szétbontása • Erős feltevésekre épített térökonometriai vizsgálat: – Költések hatására, – 2010-ig – 3 változóra (jövedelem, foglalkoztatás, vándorlás) – kistérségi szinten • 4 lépcsős vizsgálat: 1.Alapmodell építés 2.Támogatási változók beépítése - mely területegység változóira hatnak a források? 3.Robosztusság vizsgálat – mely források hatnak biztosan 4.Végül: növelte vagy csökkentette a kohéziót • Értelmezési korlátok: – Kontrollcsoport és adatproblémák miatt csak a nagyon robosztus eredményeket interpretáljuk – eredményeink ott érnek véget (2010), ahol izgalmassá válnak

VI.1 Területi kohézióra gyakorolt hatások - Jövedelem 1 parciális modell összesített modell robosztus modell A kommunális infrastruktúra fejlesztése XXX Közösségi vállalati infrastruktúra fejlesztése X A közszolgáltatások fejlesztése X A K+F, felsőoktatás támogatása X Vállalati támogatások XXX Foglalkoztatás bővítése XX Aktívak képzése XXX Támogatott hitelek Földalapú támogatások XXX

VI.2 Területi kohézióra gyakorolt hatások - Jövedelem 2 támogatás típus /hatás A kommunális infrastruktúra fejlesztése Vállalati támogatások foglalkoztatás bővítése aktívak képzése föld alapú támogatások direkt (helyben) 0-ik évben 3,176916,62291,8167 (0,0000)(0,0001)(0,0000) 1 évvel később 1,914520,5708 (0,0351)(0,0000) 2 évvel később 0,7536 (0,0059) indirekt (a többi térségben) 0-ik évben 6,07147,1198-1,7572 (0,0833)(0,7820)(0,2067) 1 évvel később 0,109231,7123 (0,9784)(0,2786) 2 évvel később 0,4524 (0,7498) országos 0-ik évben 9,248423,74280,0596 (0,0138)(0,3943)(0,9664) 1 évvel később 2,023852,2831 (0,6362)(0,0964) 2 évvel később 1,2060 (0,4330) A hatások csak helyben szignifikánsak

VI.3 Területi kohézióra gyakorolt hatások - Jövedelem 3 Egy főre jutó TGE növ. üteme és előző időszaki egy főre jutó TGE A tényellentétes egy főre jutó TGE növ. üteme és az előző időszaki egy főre jutó TGE A támogatások hatására a kohézió erősödött vagy gyengült? Év korrelációs együttható p-érték* korrelációs együttható p-érték* erősödött erősödött erősödött nem változott erősödött erősödött erősödött A támogatások csökkentik a jövedelmi különbségeket

A támogatások hatására bekövetkezett jövedelem (TGE) változás (millió Ft/fő) VI.4 Területi kohézióra gyakorolt hatások – Jövedelem 4 Az alacsonyabb jövedelmű vidékekhez többet tett hozzá KMR, BKÜ, Nógrád kimaradt BP átlag felett nyert, de természetes dinamikájánál kevesebbet

• Időben és térben túlcsorduló hatások jelentkeznek: – A foglalkoztathatóság és a K+F támogatásai növelik a foglalkoztatást a szomszédban (2, ill. 1 év késéssel) – A közösségi vállalati infra idővel javítja (2 év) helyben – A vállalati támogatások és a kommunális infra- fejlesztések két év késéssel rontják, de a szomszédban VI.5 Területi kohézióra gyakorolt hatások – Foglalkoztatás - A kohéziót erősítette 2007 és 2008 kivételével

• Hatások helyben, de nagyon heterogének (két irányúak) – Vállalati támogatások: • általában rontják, de a turisztikaiak javítják (GOP túlysúly) • Öregedés és munkanélküliség szerint heterogén – Foglalkoztathatóság javítása: • átlagosan javít, de • álláskínálat és munkanélküliség szerint heterogén(-2,15-3,96) VI.6 Területi kohézióra gyakorolt hatások – Vándorlás -Aktívak képzése: -Átlagosan javít (3,06), de -Munkanélküliség szerint heterogén (-2,48 – 7,00) -Kohézióra gyakorolt hatásban vegyes a kép: -Délen és Nógrádban javított -Keleten rontott

• Kísérleti modell a TGE-re – Asszimmetrikus szomszédsági mátrixszal (gravitációs modell) – Budapest mindenkinek szomszédja – Kis mértékben javult a modell illeszkedése • Továbbgondolandó eredmények: – A KMR-ből származik a hatások többsége, de ezek jellemzően a KMR-ben is csapódnak le; VI.7 Területi kohézióra gyakorolt hatások – A KMR fejlesztések túlcsorduló hatásai – A KMR-en kívüli térségekben jelentkező hatások nagy része a KMR-ből származik vagyis; A KMR-be kerülő források fontosak mindenkinek, de növelik az egyenlőtlenséget

• Legfontosabbnak ítélt források a fejlődéshez : – idegenforgalmi vonzerő növelése, oktatási fejlesztések, városközpont fejlesztések (+kistérség specifikus fejlesztések) – hiányolt, keveselt támogatások: • munkahelyteremtés, vállalkozásfejlesztés • félbemaradt / meghiúsult támogatások • helyi infrastruktúra fejlesztések • Sikeresnek tartották a fejlesztést, ha – egymásra épültek, – Kooperációban valósult meg. • Sikeres térségekben – elégséges fejlesztési kapacitás; – jó és a fejlesztések hatására javuló intézményrendszer; – tervezett fejlesztések; • Sikertelenek - a szereplők közötti összhang, együttműködés hiánya VI.8 Területi kohézióra gyakorolt hatások – Az esettanulmányok szemszögéből - 1

• A fejlesztésben sikertelen kistérségekben: – belső koordináció teljes hiánya (mind vertikálisan, mind horizontálisan) – meghatározó intézményi szereplő hiánya – belső egyenlőtlenségek stagnáltak • Nem alakították át a források a belső erőviszonyokat • Térségi eltérések a sikertényezőkben: – nagyvárosi térségekben - a nagyváros kapacitásai – középvárosi térségekben - versengő szereplők alkuja – kisvárosi és falusias térségben - fejlesztést koordináló intézményi szereplő léte (fejlesztési központ) – Az LHH (33) kapacitásait fejlesztette a fejlesztéspolitika, a többi LHH-ban (14) visszafejlődött az intézményrendszer VI.9 Területi kohézióra gyakorolt hatások - Az esettanulmányok szemszögéből - 2

VII.1 Következtetések – Szinergiával növelhető a hatás Ennyi pénz már hat, de szinergiákkal lehetne növelni. DE • …jelenleg túl nagy a koordinációs igény: – a lehatárolás és – a források ütemezése miatt és • Sikertelen a koordináció – A fejlesztéspolitika irányításában – Az ágazatok céljai és a helyiek kereslete között – A helyi szereplők között • Mert: – A kooperáció nem sajátja a magyar kultúrának – helyben a verseny és a tervezhetőség hiánya – központban a felelősség megosztás akadályoz – Szintek között az alkalmazott technikák rosszak

Erős intézményi szereplő egy lehetséges, de törékeny megoldás: • Siker ott volt ahol volt a térség egészét átfogó szereplő – nagy és közép városokban a központi város – másutt a kistérségi munkaszervezet vagy egy nagyvállalat • Ugyanezen helyeken tudtak csak egymásra épülni a pályázatok – sikeres horizontális koordinációra alig találtunk példát, ezt kényszeríteni nem lehet – Projektgazdák építik tovább korábbi fejlesztéseiket, de stratégia alapú pályázás lényegesen ritkább – Ha több szereplő fejlesztéseit kellene összehangolni, az csak akkor megy, ha van erős szereplő • Ugyanakkor: az egyszereplős fejlesztések sérülékenyebbek lettek (lásd Pécs) VII.2 Következtetések – Az egyik megoldás egy erős szereplő

VII.3 Következtetések – Létre hozható-e a kooperáció? • Az intézményrendszert fejlesztette a kooperációs lehetőség (LHH), de nem javította a kooperációs kényszer (kötelező konzorciumok) • A fejlesztéspolitikában kialakult intézmények – vagy integrálódtak a helyi szervezetekbe – vagy meg fognak szűnni a projektek után. • Az NFT-ben kialakult kooperációk visszafejlődtek, kivétel az LHH program • Az NSRK-ban azok a projektek integrálták a kistérséget, amelyek eleve integrált célt hordozó intézmény vitt – ezekből kevés volt és – többször versenyeztek a szereplők egymással, mint ahányszor együtt többet nyerhettek volna • Ha volt ösztönzés, közösen megszerezhető forrás, akkor volt kooperáció • A tervezés nem ösztönzött kooperációra, de jó indikátora a helyi kooperációnak Vagyis: Kooperációt a közös érdek hoz létre, a kényszer kevés

• Csökkentsük a koordinációs szükségletet • Erősítsük meg a koordinálni képes kapacitásokat • Anyagi ösztönzőkkel segítsük elő a helyi együttműködéseket • Kiindulópontok: – Területi igazgatási rendszer új erős szereplőket hoz – A vertikális koordinációra építő rendszerek magától is sikeresek, ha nem gátoljuk – A horizontális koordinációra csak érdek mentén van esély • Konkrét lépések: – Kapacitásfejlesztés támogatása a térségi integrációban érdekelt új és régi szereplőknek; – Ágazati probléma térképek létrehozatala, amelyre építve a verseny helyett normatívan (kiszámíthatóan) finanszírozott közszolgáltatási fejlesztések; VIII.1 Javaslatok a szinergia növelésére

– Sikeresnek ítélt fejlesztések újabb fázisának támogatása; – A gyengébb kapacitású szervezeteknek kisprojekt kiírások és fejlesztési tanácsadás; – Az önkormányzati nem kötelező feladatokra fejlesztési keret 7 éves ütemezéssel – A fejlesztéspolitikában erős területi intézményrendszer kiépítése a már meglévő kapacitások bázisán az új területi közigazgatáshoz igazított megyei szintű koordinációval – A források átjárhatóságának növelése – Speciális esetekben közvetlen állami fejlesztés – Nagyobb támogatás intenzitás az együttműködésben megvalósuló projektekre – Szűk keretben együttműködési innovációra ösztönző intézményi pályázatok VIII.2. Javaslatok a szinergia növelésére

Köszönöm a figyelmet!