K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Valós idejű tesztlefedettség- monitorozás JEE környezetben Dr. Ferenc Rudolf, Szegedi Tudományegyetem Bakota Tibor, FrontEndART Szoftver Kft.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
2003. november INFOtrend 2003 Váradi Tamás MTA Nyelvtudományi Intézet Korpusznyelvészeti Osztály Nyelvi technológiákkal az információs.
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
INFORMÁCIÓKERESÉS JELENTÉSREPREZENTÁCIÓ ALAPJÁN
NEMMONOTON KÖVETKEZTETÉS (NONMONOTONIC REASONING).
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A BNO10 formális formális reprezentálása a GALEN alapján
Képességszintek.
Programozási ismeretek oktatása: kód vagy algoritmus
13.a CAD-CAM informatikus
A TÁRSADALMI KOHÉZIÓT ERŐSÍTŐ BŰNMEGELŐZÉSI ÉS REINTEGRÁCIÓS PROGRAMOK MÓDSZERTANI MEGALAPOZÁSA” TÁMOP / kiemelt projekt Elítéltek többszakaszos,
Vizuális modellezés Uml és osztálydiagram UML eszközök
Számítógépes nyelvészeti alkalmazások Farkas Richárd szept 7.
Virtuális méréstechnika
Kincses Zoltán, Mingesz Róbert, Vadai Gergely
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
A SAT probléma különböző reprezentációinak vizsgálata oktatási szempontból (újratöltve) Az általánosítás fegyvere a kutatásban Kusper Gábor,
SZÁMÍTÓGÉP ARCHITEKTÚRÁK
Matematikai modellek a termelés tervezésében és irányításában
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Szombathely Dinamikus WEB programozás: PHP és JSP.
Az iterációtól a diszkrét dinamikus rendszerig CSERESZNYEÉRÉSI KONFERENCIA Június Pécs Klincsik Mihály Sárvári Csaba.
Programozási nyelvek – Programozási paradigmák
A szakképzés kihívásai az új szakképzési szerkezet tükrében Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
Objektum Vezérelt Szoftverek Analízise Ferenc Rudolf és Beszédes Árpád Szegedi Tudományegyetem FrontEndART.
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
1 Természetes nyelvű interfész adatbázisok lekérdezéséhez Vajda Péter NYTI, Korpusznyelvészeti osztály – BME, TTT.
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév 9. előadás Műszaki tervezőrendszerek.
Ember-központú ágens kommunikáció Ambiens Intelligens környezetekben Ambiens Intelligencia (AmI) Számítástechnikai intelligencia beleolvad a lakott terek.
Budapest, június 28. Ontológia kezelő modul tervezése szöveges információt kezelő informatikai rendszer számára Förhécz András BME Méréstechnika.
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Pókerágens fejlesztése játékelméleti alapokon
Intelligens felderítő robotok Készítette: Györke Péter Intelligens rendszerek MSC szakirány Konzulens: Kovács Dániel László Méréstechnika és Információs.
Tervkészítés PDDL alapon Konzulens: Kovács Dániel László Intelligens rendszerek tanszék Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi.
Készítette: Terdik Sándor PTM IV. Ismeretszerzés természetes nyelvű dokumentumokból.
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Topológia felderítés hibrid hálózatokban
Rövidtávú feladatok A tankönyvírás – e-learning anyag összeállítása.
Weboldalak tervezése (X)HTML.
Javascript Microsoft által készített kiegészítése Statikus típusosság Nagy projektek Windows 8 fejlesztésénél WinRT egy részét ebben írták Nyílt forráskódú,
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS 5.4 Szolgáltatói Keretrendszerek Prof. Dr. Gyimóthy Tibor,
A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása TÁMOP /2-2F A projekt az Európai Unió támogatásával,
Mobil kliens az integrációban Magic XPA mobil kliens a SAP és CRM alkalmazásokhoz.
Podoski Péter és Zabb László. Bevezető Algoritmus-vizualizáció témakörében végeztünk kutatásokat és fejlesztéseket Felmértük a manapság ismert eszközök.
Jövő Internet fejlesztések és alkalmazások
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Bevezetés a szemantikus technológiákba. Szemantikus technológiák  Rendszerelemek – jelentés – logikai formula  Elvárások – logikai formula  Az elvárások.
Ontológia Avagy, ez meg mi?. Tartalom Az ontológia definíciói Az ontológia-kutatás céljai Szakterületi ontológiák fejlesztésének céljai Az információrendszerek.
Piramis klaszter rendszer
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Félcsoport (semigroup) = ({s},{ *: s s  s [infix]}. semigroup is a type specification = sorts: s oprs: *: s s  s [infix] eqns: m 1, m 2, m 3  s (m 1.
LEGO Dacta program.
SZAKMAI GYAKORLAT BERLIN 2015.JÚLIUS 1-AUGUSZTUS 2.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Mesterséges intelligencia Áttekintés. Mesterséges intelligencia (MI) Artificial Intelligence (AI) Filozófia Matematika Pszichológia Nyelvészet Informatika.
Programstruktúrák. Program A program utasítások olyan sorozata, amely a számítógépen önállóan képes megoldani egy feladatot. A program háttértáron futtatható.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Operációkutatás I. 1. előadás
Radványi Mihály - Doktorizom! -.
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
ÍTÉLETKALKULUS (NULLADRENDŰ LOGIKA)
Kotlin Multiplatform: Ilyen minek van?
Előadás másolata:

K-Chat Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök mindmaker

Összefoglaló  Mindmaker  A projekt célkitűzése  Eredmények  Diszkusszió

mindmaker Mindmaker 1996 óta Budapest Szingapúr San Jose, CA, USA Durham

mindmaker Mindmaker Magyarország  Kutatás-Fejlesztési Központ  Alkalmazások  Szolgáltatások

mindmaker Célkitűzések 1.ábra: Információ-áramlás Pillanatnyi hitvilág Óhajok, kívánalmak Célok, szándékokVégrehajtás alatt álló tervek Téma-specifikus ismeretek Tervkönyvtár Nyelvi tudás Pragmatikai tudás Háttértudás

mindmaker Célkitűzések/2  Szöveg alapú (angol)  Valós idejű  Általános elvekre építő  Téma specifikus  Hibatűrő  Gyorsan specializálható

mindmaker Alprojektek  Tudásbázis-fejlesztés  Diszkurzus-modellezés és -tervezés  Természetes nyelvi fejlesztések  Asszisztens-architektúra fejlesztése  Minőségbiztosítás

mindmaker Előzmények  Tudásbázis  reprezentációs szerkezet  következtő rendszer kerete  Tervezés, végrehajtás  Terv reprezentáció  Végrehajtás  Tervezés

mindmaker 1. Munkaszakasz eredményei  Tudás-bázis  Reprezentáció: hiedelmek, idő  Következtető rendszer: keresés vezérlés  Byte-code  Prototípus  Tervezés  TL-PLAN általánosítás  Természetes nyelv: rendszerterv  Diszkurzus: rendszerterv

mindmaker 1. Munkaszakasz eredményei  Tudás-bázis  Reprezentáció: hiedelmek, idő  Következtető rendszer: keresés vezérlés  Byte-code  Prototípus  Tervezés  TL-PLAN általánosítás  Természetes nyelv: rendszerterv  Diszkurzus: rendszerterv

mindmaker Tudás-bázis: rétegződések  Natív reprezentáció  Következtető keret  Natív API  Szerializációs rétegek  KEL  Tervek  NLP ..  Következtetés szabályok  Következtetés heurisztikák  Általános Háttértudás  Téma-függő háttértudás

mindmaker Tudás-reprezentáció  Mit  magasabbrendű, tipizált lambda kalkulus formulái  Hogyan  formula konstrukciójának modellezése  prediktív indexelés

mindmaker Következtető rendszer  Általánosított WAM  natív lehetőség irányítható keresésre  bizonyítás nyom  Klóz logika natív támogatása  Moduláris felépítés  Literálok (számok, string-ek, listák, halmazok,...)

mindmaker KEL: Egy szerializációs nyelv  Erős tipusosság (fordítási időben is)  Scope-ok, namespace-ek  Modulokból való építkezés  Speciális eszközök literálokra

mindmaker KEBC: Byte-code Cél: Portabilitás  Bináris-layout specifikáció  Gép-független  Platform-független  Natív típusok  Gyorsan elemezhető Java modell

mindmaker Hiedelmek, idő  Hiedelmek  Bel:AxO’->O  Korlátozott racionalitás (MP axiómák)  Idő axiomatizálása  reifikált  eventualitások  intervallum aritmetika

mindmaker 1. Munkaszakasz eredményei  Tudás-bázis  Reprezentáció: hiedelmek, idő  Következtető rendszer: keresés vezérlés  Byte-code  Prototípus  Tervezés  TL-PLAN általánosítás  Természetes nyelv: rendszerterv  Diszkurzus: rendszerterv

mindmaker Tervezés  Any-time, inkrementális, tervezés végrehajtás párhuzamos  Algoritmus  Receptek  TL-Plan általánosítása

mindmaker 1. Munkaszakasz eredményei  Tudás-bázis  Reprezentáció: hiedelmek, idő  Következtető rendszer: keresés vezérlés  Byte-code  Prototípus  Tervezés  TL-PLAN általánosítás  Természetes nyelv: rendszerterv  Diszkurzus: rendszerterv

mindmaker Természetes nyelv  Forma és tartalom asszociációja  Részlegesen specifikált kényszerek  Konstrukciós nyelvtanok  A meglévő tudás-reprezentációra épülő  Kontext függő  Tervezés, tervfelismerés

mindmaker 1. Munkaszakasz eredményei  Tudás-bázis  Reprezentáció: hiedelmek, idő  Következtető rendszer: keresés vezérlés  Byte-code  Prototípus  Tervezés  TL-PLAN általánosítás  Természetes nyelv: rendszerterv  Diszkurzus: rendszerterv

mindmaker Diszkurzus: rendszerterv  Praktikus diszkurzus  Téma-független diszkurzus  Terv alapú modellezés  Beszéd-aktusok  Általános diszkurzus-szervezési tudás  Tudás a tartalom szervezéséről  Tudás a nyelvhasználatról

mindmaker Dolgozunk..  Következtető rendszer  Ontológia, eszközök  Diszkurzus és nyelvi modul implementálása, eszközök  Tanulás  Ágens megvalósítása

mindmaker Dr. Szepesvári Csaba Kutatási Alelnök