Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A Volán társaságok és a Volán Egyesülés helye és szerepe a közforgalmú közlekedésben
A helyközi tömegközlekedés utasszámának megoszlása
A helyközi tömegközlekedés utaskilométer- teljesítményének megoszlása
A magyarországi települések közforgalmú közlekedéssel való ellátottsága 1083 település érhető el vasúttal is 3 településnek nincs tömegközlekedési kapcsolata 17 kivételével valamennyi hazai településen (az összes: 3145) van VOLÁN buszközlekedés Naponta indított helyközi autóbuszjárat: telephely, 33 kirendeltség, több mint helyközi megállóhely 108 településen önálló helyi közlekedés
Miért kell az elektronikus közlekedési kártya? •2004. évi XXXIII. tv.: „Pénzügyi ellentételezéssel járó közszolgáltatási szerződés vagy meghatározott közszolgáltatási kötelezettség esetén a szolgáltató köteles belső számvitelében elkülönített nyilvántartást vezetni az adott közszolgáltatási szerződéshez, illetőleg közszolgáltatási kötelezettséghez kapcsolódó eszközökről és forrásokról,, bevételekről és ráfordításokról…, az átcsoportosítás lehetőségét kizáró elszámolási rendnek megfelelően.” •Közszolgáltatási szerződés: „A szolgáltató kötelezettséget vállal arra, hogy olyan kontrolling rendszert alakít ki és működtet legkésőbb 2008-tól, amely lehetővé teszi a legalább vonali szintű eredmény-kimutatást.”
Mit remélünk az elektronikus kártyától? •A készpénzes forgalom kiküszöbölését. •A cégek közötti egzakt teljesítményarányos elszámolást. •Az aktuális forgalmi adatok ismeretében a kapacitások pontosabb illesztését. •Megfelelő jogszabályi beágyazottságot (szabvány a kártyára, üzletszabályzat a kártyahasználatra, stb.). •A szigetszerű képződmények kizárását. •A rendszer közfinanszírozásához hiteles adatbázist.
A „Szándéknyilatkozat” (2003.május 13.) Aláíróinak célja: Az intelligens kártya-alapú jegy- és bérletrendszer kialakítása és a közösségi közlekedésben való megvalósításának elősegítése. Az aláírók: Kiss Péter (MeH), dr. Csillag István (GKM), Kamarás Miklós (ÁPV Rt.), Kovács Kálmán (IHM), dr. Demszky Gábor (Budapest Főváros Önkormányzata), Aba Botond (BKV Rt.) Mándoki Zoltán (MÁV Rt.), Saslics Elemér (Volán Egyesülés), Pekli Ferenc (Volánbusz Rt.), dr. Fehérvári László (GYSEV Rt.)
GKM koncepció (2005. december) „Az ELEKTRA kártyák lefedik a helyi, a helyközi vasúti és autóbusz-közlekedés díjtermékeit (jegyeket, bérleteket) amelyekkel a rendszerben utazni lehet. Az is sajátja a rendszernek, hogy csak a kártyákon lévő díjtermékek és bevételek tartoznak az ELEKTRA rendszerhez, minden más technológia (pl. Internetes jegyeladás, mobiltelefonos jegyhordozás, stb.) egy-egy adott szolgáltató külön csatornás bevételének számít.”
GKM koncepció (2.) Az egységes kártyarendszer megvalósításának feltételei: -Megfelelő biztonságú chipkártyák alkalmazása, illeszkedő szabványos képességekkel és adattartalommal, -egységes elvű hely- és szolgáltatás-azonosítók, -egységes díjtermék típusok és kedvezménytáblák, -megfelelő adatközlési rendszer, középpontjában egy adatközponttal, -az elkülönült kártyabefizetések és szolgáltatás- igénybevételek során keletkező adatok alapján hiteles pénzügyi elszámolás.
Az elektronikus kártyarendszer használatából adódó műveletek
Strukturális változások 2007-ben •Az agglomerációk közlekedési rendszerének kialakulása (az egész optimuma nem egyenlő a részek optimumával). •A közlekedési szövetségek megvalósulása (menetrendi ► tarifa- ► közlekedési szövetség). •Az utazási szokásokban eltolódás várható a kistérségek közötti forgalom javára (közigazgatási átszervezések?). •A hatósági áras távolsági közlekedés átalakul szabadáras közlekedéssé.
Köszönöm a megtisztelő figyelmet!