Lobby az egészségügyben Mi azért jól elvagyunk, csak a beteg...
Szereplők Színterek
Szereplők •Gyógyszergyártók,forgalmazók •Gyógyászati segédeszköz gyártók,forgalmazók •Gép-műszer gyártók/forgalmazók •Beruházás(ok)ban érdekeltek •Egyes szakmák/ képviselői •Köztestületek, szakszervezet •NGO-k, beteg szervezetek •Politikusok,szakértők •Médiák
Színterek •Parlament, bizottságok •Kormány, minisztériu- mok •Frakciók •Pártok •Kamarák,szakszer- vezet •NGO-k •Beteg szervezetek •Sajtó, nyilvánosság •Utca •Egyéb
Miért lobbyzunk •Pénz •Befolyás •Hatalom •Források és azok elosztása •Modell
Alapvetően minden a pénzről, annak irányáról és az irányok arányáról szól. Ennek politikai, szakmapolitikai köntösbe öltözte- tett megnyilvánulásai a különböző modellek.Ezen rendező elvek mentén történtek v. nem történtek különböző kormányok alatt bizonyos intézkedések, kísérletek,” reformok „.Hívek és ellenfelek. Szolgálat, vagy szolgáltatás. Alkotmány.
Egy, vagy több biztosító? Egy, vagy több kockázatközösség? Szolidárisak maradunk -e?
Az egészségügyi ellátás két alapvető megközelítése I. Szolgálat (közellátás) elvű •egészség-centrikus •a teljes lakosságot célozza •közösségi modell •az equity jól érvényesül •outcome orientált •azonos költség mellett jobb nemzeti mutatók •összköltség: olcsóbb •egységes ellátórendszer és ellátás Szolgáltatás elvű •gyógyítás-centrikus •fizetőképes keresletet céloz •egyéni modell •réteg-specifikus •output orientált •azonos költség mellett egye- netlenebb nemzeti mutatók •összköltség: drágább •az eü. ellátás és a társadalom kettészakadása
Az egészségügyi ellátás két alapvető megközelítése II. Szolgálat (közellátás) elvű •kevésbé segíti az ellátórendszer fejlődését •többeknek nyújt rosszabb munkafeltételt •jellemzően egyintézményes •közösségi, vagy nonprofit tulajdon a jellemző •piaci elemeket is tartalmaz •tervezett beruházás-politika •mindenkinek megfelelő (tűrhető) ellátást céloz Szolgáltatás elvű •jobban segíti az ellátórendszer fejlődését •szűkebb rétegnek jobb munkafeltételt nyújt •jellemzően többintézményes •osztott tulajdonviszonyok, a magántulajdon is jelentős •piackonform •egycsatornás finanszírozás •kevesebbeknek jobb ellátást céloz (és nyújt)
Egy közhely átértékelődése •A közhely: •A magyar egészségügy elég rossz, de legalább igazságos. •Valóság: •A magyar egészségügy nem is olyan rossz, de eléggé igazságtalan.
Az egyes országok egészségügyi rendszere a finanszírozás igazságossága szempontjából % Forrás:M. Schneider Gesundheitssysteme im internationalen Vergleich, OECH adatbázis és 1998 közötti adatok alapján
A magyar egészségügyi rendszer nem teremti meg a szociális biztonságot •A finanszírozási rendszer igazságosságát tekintve Mo. a relatíve magas közfinanszírozási arány ellenére a WHO értékelése szerint a 194 ország közül a 106. helyen áll. •Környezet:
Vakvágányon •Modell-harcosok-Miniszter •OLEF-Népegészségügyi program •Sürgősségi betegellátás •Praxis privatizáció •Paradigma váltás (teljes rendszerváltás) •Kórház törvény (fordított lobby) •Népegészségügyi program
Kormány váltás •Programok harca •Milyen modellben gondol- kodunk? •Látszólag eldőlt a kérdés •Jóléti rendszerváltás •150 Mrd Ft •Új irányba állítás •Johan Béla Program •Reform program 10 év •Mit üzennek a madarak? •Harc a forrásokért •IBM bővítése („fa ló?”) •100 napos program •Béremelés •Programok •Új kórház tv. •1500 Mrd.Ft + még több?
Az új programok és „ellenzői” •Johan Béla Program •Új Kórház tv. •Jogállási tv. •Reform program (kiegészítő biztosítások) •MESZK •Konszenzus •Nem hagyjuk „cserben„az egészségügyet, Ök-ok •Ügyelet,jogviszony kérdése •Pénz, finanszírozás, amortizáció(tőke megtérülés),vagyon
A program háttere •Johan Bélának állít emléket •Az eddigi népegészségügyi programok a kormányzati ciklus végén jelentek meg •Az Egészség Évtizede Johan Béla Nemzeti Program a kormányzási ciklus elején valósul meg, mely a folytathatóság biztosításának alapja
A Program fő alkotóelemei 1. 35/2002 (VI.28.) országgyűlési határozat által megjelölt prioritások: •több cikluson átívelő tervezés és megvalósítás szükséges •ENNP korszerűsítendő és kiterjesztendő •Megjelöl kiemelten fontos területeket: - egészséges ifjúság érdekében indított megelőző programok, egészség érettségi szűrővizsgálati rendszer kialakítása - idősek egészségi állapotának javítását szolgáló intézkedések
A Program fő alkotóelemei 2. •Szív- és érrendszeri megbetegedések, halálozások visszaszorítása •Daganatos betegségek megelőzése és szűrésének megszervezése •Lelki egészségvédelem •Környezet-egészségügy •Mozgásszervi megbetegedések megelőzése és gyógyítása (ENSZ évtized) A fenti prioritások megjelölése mellett tartalmi és szerkezeti korszerűsítés és kiterjesztés is történik
Szerkezet •Nem csak formai, hanem lényegi megújulás, stratégiai irányok szerinti szerveződés (WHO) I. Egészséget támogató társa- dalmi környezet kialakítása II. Egészséges életmód programjai, Az egészség kockázati tényezőinek csökkentése III. Elkerülhető halálozások, megbetegedések, fogyatékos- ság csökkentése IV. Az egészségügyi és népegész- ségügyi intézményrendszer fejlesz- tése az egészségi állapot javítása érdekében
Az új Intézményi törvény I. •KORÁBBAN BÁRKI, BÁRMILYEN FORMÁBAN, BÁRMILYEN EGÉSZSÉGÜGYI TEVÉKENYSÉGET VÉGEZHETETT, HA MŰKÖDÉSI ENGEDÉLYE VOLT (113/1989. MT SZÁMÚ KORMÁNYRENDELET) •MINDENT SZABAD, AMIT JOGSZABÁLY NEM TILT •KÖZÉRDEK VÉDELMÉT SZOLGÁLÓ ÉSSZERŰ SZABÁLYOK RENDSZERE HIÁNYZOTT •„VADPRIVATIZÁCIÓK” KIMAZSOLÁZÁSHOZ VEZETTEK VAGY VEZETHETTEK •2001. ÉVI CVII. TV. TÚL SZÉLES SZABÁLYOZÁST VÁLLALT FEL ÉS TÚL SZŰKRE SZABOTT BIZONYOS LEHETŐSÉGEKET
Az új Intézményi törvény II. •A TÖRVÉNY ELKÉSZÍTÉSE NEM CÉL, CSUPÁN ESZKÖZ ARRA, HOGY LEHETŐSÉGET TEREMTSEN AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÓRENDSZER SZEREPLŐINEK AHHOZ, HOGY ÁTLÁTHATÓ MÓDON GYORSÍTSUNK FEL EGY OLYAN FELADATOT, AMELY ELŐSEGÍTHETI A BETEGEK JOBB ÉS KORSZERŰBB ELLÁTÁSÁT. •EZ EGY „KÉZIKÖNYV”, AMELY A LEHETSÉGES KERETEKET MUTATJA BE, DE MEGADJA A VÁLASZTÁSI SZABADSÁGOT IS AZ ELLÁTÁSI KÖTELEZETTSÉGGEL FELRUHÁZOTTAKNAK •A VÁLTOZTATÁS ÉRDEKSÉRELMEKKEL IS JÁRHAT, DE EGY ÉRDEK MINDENEK FELETT ÁLL AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN, EZ A BETEGELLÁTÁS ÉRDEKE