Lobby az egészségügyben Mi azért jól elvagyunk, csak a beteg...

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
1 BALESETBIZTOSÍTÁS (munkahelyi egészségbiztosítás) az üzleti biztosítók szerepvállalásával Összeállította: Magánbiztosítók egészségügyi reformbizottsága.
Egészségvédelem Egészség, vagy használható állapot, együttélés a természettel, vagy önérdekű pusztítás? Veled Európa, de nélküled EU!
A magyar egészségügy reformja június Dr. Kincses Gyula ESKI Főigazgató.
az általános iskolákban
A fenntartható fejlődés és a Nemzeti Fenntartható Fejlődési Stratégia
Egészségügyi vagy betegségügyi reform?
Prof. Dr. Szabó Máté Dr. Lenkovics Barnabás
Dr. Kincses Gyula szept. 1/16 A Nemzeti Rákellenes Program összefoglalása Dr. Kincses Gyula.
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
Semmelweis terv - Értékek, alapelvek, célok és megvalósíthatóságuk feltételei Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva tanszékvezető.
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
Európai Betegjogi Karta. Európai Betegjogi „Karta” Célja: A betegek tizennégy jogának proklamációja, alapvető jogok gyakorlati megvalósíthatóságát szolgálják.
Orvos- és Egészségtudományi Centrum
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
A gazdaságpolitika elméleti alapjai és gyakorlata
Egységes egészségügyi információrendszer
AIDS –Etikai problémák az ápolásban. Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973): Az ápolónő alapvető kötelessége 4irányú (Ápolói Kódex,1973):
Egészségpolitika.
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
Irányváltások a területfejlesztés intézményrendszerében 1Területfejlesztők Napja Balatonkenese.
Az egészségügy ma és a távlatok
Prevenció, kuráció, rehabilitáció
Egészségügy átalakítás előtt Nógrádi Tóth Erzsébet egészségügyi szerkesztő Világgazdaság Konszenzus az egészségügyért II. konferencia szeptember.
EGÉSZSÉGÜGY-EGÉSZSÉGIPAR TÉNYEK ÉS TERVEK DR. RÁCZ JENŐ BUDAPEST, 2OO3.O5.29.
Szakmai kihívások mazohista PR-esek számára, avagy az egészségügyi magánvállalkozások kommunikációjának realitásai Kurucz Beáta ügyvezető igazgató Humán.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
1/7 KONSZENZUS: PRIVATIZÁCIÓ. 2/7 A privatizációs stratégia javasolt elemei I. A privatizációs stratégiának az alábbi területeket kell érintenie: –A privatizáció.
A szolgáltatások szabadsága Európában kontra egészségügy: az egészségügyre vonatkozó külön direktíva várható tartalma az egészségügyre vonatkozó külön.
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
. 1/16 Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium Célok, feladatok évben Budapest, január 8. Dr. Kökény Mihály miniszter.
Konzervatív alternatíva Avagy: A normális megoldás Dr Pusztai Erzsébet MDF.
A Magyar Köztársaság kormánya
Az OEP regionalizációja
2008. november 20. Az európai uniós integráció és a magyar gazdaság; avagy esélyek és kockázatok a magyar gépjármű szektor beruházási lehetőségeiben Dr.
A HATÓSÁG SZEREPE AZ ÉLELMISZERLÁNC-BIZTONSÁG MEGTEREMTÉSÉBEN Biztonságos élelmiszerlánc - GeoExpo Dr. Búza László Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Kormányszóvivői tájékoztató T ö b b e n, j o b b a n, t o v á b b Zöld könyv az egészségügyről.
Egészségfejlesztés és helyi ifjúsági munka. a) Az állítás helyes b) Az állítás helytelen c) Az állítás csak részben helyes d) Az állítás nem vonatkozik.
A hippokratészi eskü értelmezése
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Dr. Kincses Gyula, Kincses Gyula Javaslat az egészségügyi technológiák egységes életciklus-esemény- rendszerének kialakítására Dr. Kincses Gyula.
KI FIZET A VÉGÉN ? Dr. Csiba Gábor elnök Stratégiai Szövetség a Magyar Kórházakért Budapest, november 10.
Személyiségünk szerepe - a lelki-, és energiaegyensúly megtartásában
A MEDICSPHERE PROJEKT KÖVETKEZTETÉSEI DR. SOLT KATALIN TÁMOP A-11/1/KONV
Egészségbiztosítási rendszer
Kormányszóvivői tájékoztató Tájékoztató a Népesedési Kormánybizottság munkájáról.
A betegellátás keretei és rendszere
A társadalmi részvétel elve és az NGO-k jogai dr. Pánovics Attila március 5.
Hibák és tévedések a forrásteremtésben A szűkösség anatómiája A Magyar Kórházszövetség XVII. Kongresszusa Debrecen Dr. Szepesi András.
Merre tovább…? Dr. Horváth Ágnes államtitkár november 15.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
Dr. Apjok András Budapest, SZIM, Magyar Információs Társadalom Stratégia Az egészségügyi és szociális ágazati információs stratégia ismertetése,
Az Erős Magyarország egészségügyi programja Megújulás és megőrzés az egészségügyi szektorban.
AZ EFOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 15-EI ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT FELELŐS.
AZ EFOP ÉS RSZTOP VÉGREHAJTÁSÁNAK ELŐREHALADÁSA* SZEPTEMBER 23. *2016. SZEPTEMBER 22-I ADATOK ALAPJÁN DR. GARAI PÉTER EU FEJLESZTÉSEK VÉGREHAJTÁSÁÉRT.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
„Út a munkához” program tapasztalatai
Szakmapolitikai fórum
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
KORMÁNYZATI CÉLOK AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN
Önkormányzati Egészségügyi Napok január 18. Orosz Éva
Előadás másolata:

Lobby az egészségügyben Mi azért jól elvagyunk, csak a beteg...

Szereplők Színterek

Szereplők •Gyógyszergyártók,forgalmazók •Gyógyászati segédeszköz gyártók,forgalmazók •Gép-műszer gyártók/forgalmazók •Beruházás(ok)ban érdekeltek •Egyes szakmák/ képviselői •Köztestületek, szakszervezet •NGO-k, beteg szervezetek •Politikusok,szakértők •Médiák

Színterek •Parlament, bizottságok •Kormány, minisztériu- mok •Frakciók •Pártok •Kamarák,szakszer- vezet •NGO-k •Beteg szervezetek •Sajtó, nyilvánosság •Utca •Egyéb

Miért lobbyzunk •Pénz •Befolyás •Hatalom •Források és azok elosztása •Modell

Alapvetően minden a pénzről, annak irányáról és az irányok arányáról szól. Ennek politikai, szakmapolitikai köntösbe öltözte- tett megnyilvánulásai a különböző modellek.Ezen rendező elvek mentén történtek v. nem történtek különböző kormányok alatt bizonyos intézkedések, kísérletek,” reformok „.Hívek és ellenfelek. Szolgálat, vagy szolgáltatás. Alkotmány.

Egy, vagy több biztosító? Egy, vagy több kockázatközösség? Szolidárisak maradunk -e?

Az egészségügyi ellátás két alapvető megközelítése I. Szolgálat (közellátás) elvű •egészség-centrikus •a teljes lakosságot célozza •közösségi modell •az equity jól érvényesül •outcome orientált •azonos költség mellett jobb nemzeti mutatók •összköltség: olcsóbb •egységes ellátórendszer és ellátás Szolgáltatás elvű •gyógyítás-centrikus •fizetőképes keresletet céloz •egyéni modell •réteg-specifikus •output orientált •azonos költség mellett egye- netlenebb nemzeti mutatók •összköltség: drágább •az eü. ellátás és a társadalom kettészakadása

Az egészségügyi ellátás két alapvető megközelítése II. Szolgálat (közellátás) elvű •kevésbé segíti az ellátórendszer fejlődését •többeknek nyújt rosszabb munkafeltételt •jellemzően egyintézményes •közösségi, vagy nonprofit tulajdon a jellemző •piaci elemeket is tartalmaz •tervezett beruházás-politika •mindenkinek megfelelő (tűrhető) ellátást céloz Szolgáltatás elvű •jobban segíti az ellátórendszer fejlődését •szűkebb rétegnek jobb munkafeltételt nyújt •jellemzően többintézményes •osztott tulajdonviszonyok, a magántulajdon is jelentős •piackonform •egycsatornás finanszírozás •kevesebbeknek jobb ellátást céloz (és nyújt)

Egy közhely átértékelődése •A közhely: •A magyar egészségügy elég rossz, de legalább igazságos. •Valóság: •A magyar egészségügy nem is olyan rossz, de eléggé igazságtalan.

Az egyes országok egészségügyi rendszere a finanszírozás igazságossága szempontjából % Forrás:M. Schneider Gesundheitssysteme im internationalen Vergleich, OECH adatbázis és 1998 közötti adatok alapján

A magyar egészségügyi rendszer nem teremti meg a szociális biztonságot •A finanszírozási rendszer igazságosságát tekintve Mo. a relatíve magas közfinanszírozási arány ellenére a WHO értékelése szerint a 194 ország közül a 106. helyen áll. •Környezet:

Vakvágányon •Modell-harcosok-Miniszter •OLEF-Népegészségügyi program •Sürgősségi betegellátás •Praxis privatizáció •Paradigma váltás (teljes rendszerváltás) •Kórház törvény (fordított lobby) •Népegészségügyi program

Kormány váltás •Programok harca •Milyen modellben gondol- kodunk? •Látszólag eldőlt a kérdés •Jóléti rendszerváltás •150 Mrd Ft •Új irányba állítás •Johan Béla Program •Reform program 10 év •Mit üzennek a madarak? •Harc a forrásokért •IBM bővítése („fa ló?”) •100 napos program •Béremelés •Programok •Új kórház tv. •1500 Mrd.Ft + még több?

Az új programok és „ellenzői” •Johan Béla Program •Új Kórház tv. •Jogállási tv. •Reform program (kiegészítő biztosítások) •MESZK •Konszenzus •Nem hagyjuk „cserben„az egészségügyet, Ök-ok •Ügyelet,jogviszony kérdése •Pénz, finanszírozás, amortizáció(tőke megtérülés),vagyon

A program háttere •Johan Bélának állít emléket •Az eddigi népegészségügyi programok a kormányzati ciklus végén jelentek meg •Az Egészség Évtizede Johan Béla Nemzeti Program a kormányzási ciklus elején valósul meg, mely a folytathatóság biztosításának alapja

A Program fő alkotóelemei 1. 35/2002 (VI.28.) országgyűlési határozat által megjelölt prioritások: •több cikluson átívelő tervezés és megvalósítás szükséges •ENNP korszerűsítendő és kiterjesztendő •Megjelöl kiemelten fontos területeket: - egészséges ifjúság érdekében indított megelőző programok, egészség érettségi szűrővizsgálati rendszer kialakítása - idősek egészségi állapotának javítását szolgáló intézkedések

A Program fő alkotóelemei 2. •Szív- és érrendszeri megbetegedések, halálozások visszaszorítása •Daganatos betegségek megelőzése és szűrésének megszervezése •Lelki egészségvédelem •Környezet-egészségügy •Mozgásszervi megbetegedések megelőzése és gyógyítása (ENSZ évtized) A fenti prioritások megjelölése mellett tartalmi és szerkezeti korszerűsítés és kiterjesztés is történik

Szerkezet •Nem csak formai, hanem lényegi megújulás, stratégiai irányok szerinti szerveződés (WHO) I. Egészséget támogató társa- dalmi környezet kialakítása II. Egészséges életmód programjai, Az egészség kockázati tényezőinek csökkentése III. Elkerülhető halálozások, megbetegedések, fogyatékos- ság csökkentése IV. Az egészségügyi és népegész- ségügyi intézményrendszer fejlesz- tése az egészségi állapot javítása érdekében

Az új Intézményi törvény I. •KORÁBBAN BÁRKI, BÁRMILYEN FORMÁBAN, BÁRMILYEN EGÉSZSÉGÜGYI TEVÉKENYSÉGET VÉGEZHETETT, HA MŰKÖDÉSI ENGEDÉLYE VOLT (113/1989. MT SZÁMÚ KORMÁNYRENDELET) •MINDENT SZABAD, AMIT JOGSZABÁLY NEM TILT •KÖZÉRDEK VÉDELMÉT SZOLGÁLÓ ÉSSZERŰ SZABÁLYOK RENDSZERE HIÁNYZOTT •„VADPRIVATIZÁCIÓK” KIMAZSOLÁZÁSHOZ VEZETTEK VAGY VEZETHETTEK •2001. ÉVI CVII. TV. TÚL SZÉLES SZABÁLYOZÁST VÁLLALT FEL ÉS TÚL SZŰKRE SZABOTT BIZONYOS LEHETŐSÉGEKET

Az új Intézményi törvény II. •A TÖRVÉNY ELKÉSZÍTÉSE NEM CÉL, CSUPÁN ESZKÖZ ARRA, HOGY LEHETŐSÉGET TEREMTSEN AZ EGÉSZSÉGÜGYI ELLÁTÓRENDSZER SZEREPLŐINEK AHHOZ, HOGY ÁTLÁTHATÓ MÓDON GYORSÍTSUNK FEL EGY OLYAN FELADATOT, AMELY ELŐSEGÍTHETI A BETEGEK JOBB ÉS KORSZERŰBB ELLÁTÁSÁT. •EZ EGY „KÉZIKÖNYV”, AMELY A LEHETSÉGES KERETEKET MUTATJA BE, DE MEGADJA A VÁLASZTÁSI SZABADSÁGOT IS AZ ELLÁTÁSI KÖTELEZETTSÉGGEL FELRUHÁZOTTAKNAK •A VÁLTOZTATÁS ÉRDEKSÉRELMEKKEL IS JÁRHAT, DE EGY ÉRDEK MINDENEK FELETT ÁLL AZ EGÉSZSÉGÜGYBEN, EZ A BETEGELLÁTÁS ÉRDEKE