Médiagazdaságtan A televíziózás piaca
A televiziózás piaca Alapfogalmak: televízió-műsorszám televízió-műsor televíziózás Műsor tekintjük elemzésünkben a médiaterméknek Televíziózás ,mint műsorszolgáltatás az adott területen élők műsorokkal,műsorcsomagokkal,egyedileg választható műsorszámokkal való ellátása a televíziózás,mint technológia révén. Története: villamosság,fényképezés,távírászat,távbeszélő, filmkészítés,rádiózás 1936.Egyesült Királyság, 1939.Egyesült Államok II.vh.után fejlődés
A televíziózás piaca Televíziózás fejlődésének alapmodelljei. klasszikus kereskedelmi /nézőnek ingyenes a televízió,magántulajdon,állami szabályzás,oligopol piacszerkezet/ állami/közszolgálati előfizetői díj,állami tulajdon,monopólium/ duális/ klasszikus kereskedelmi és állami / sokcsatornás/ sok szereplő,földi terjesztés mellett új terjesztési módok,fizető tévék,gyengülő állami szabályzás korlátozott,sokcsatornás,cyber/hálózati modell
A televíziózás piaca Televizió csoportosítása tartalom terület terjesztés finanszírozás finanszírozás:fizető televízió megjelenése a nagyközönség piacán platform:a néző egyes platformokon keresztül jut el a műsorszolgáltatáshoz
A televíziózás piaca A televízió-műsorok nézése: televiziónézés motivációi,jellege és mértéke aranykor szabadidő családi környezet nézés intenzitás háttér-televíziózás reklámok nézése televíziókészülék ellátottság demográfiai tényezők életkor életmód attitűd,-izlés,magatartás, társadalmi-gazdasági tényezők video,távirányító
A televíziózás piaca A nézettség mérése és főbb mutatószámok naplós személyes műszeres elért közönség /reach/:adott műsorszámot legalább egy percig nézők száma nézettség/rating/:az adott műsorszám egy átlagos percének közönségnagysága közönségarány/share/:az adott műsorszám nézésének részesedése a teljes tévénéző közönségből bruttó elérés/GRP/:kampány alatt az adott reklámra vonatkozó elért közönség mutatók összege nettó elérés/COV/:mekkora azon nézők aránya,akik legalább egyszer látták a reklámot a kampány alatt fajlagos reklámköltség/CPT/kampány költsége az elért ezer főre vetítve
A televíziózás piaca Műsorkinálat: Program providers:előállitók program packagers:műsorszámokat műsorrá összeszerkesztő Költségek: fösvénység elv formatok szappanoperák hálózat,szindikálás:költségmegosztás definanszirozás Költségek növekedése: jogdijak előadóművészek dijai költségek nincsenek olyan szoros kapcsolatban a termeléssel,mint más iparágban
A televíziózás piaca Méretgazdaságosság Választékgazdaságosság Saját gyártás,megrendelt gyártás,készen vett műsorszámok aránya Műsorkinálat azonosságai és különbségei általános csatornák-kereskedelmi modellben általános csatornák állami/közszolgálati modellben általános csatornák a duális modellben műsorkinálat a sokcsatornás modellben
A televíziózás piaca Műsorterjesztés A földi műsorszórás A kábel,-műholdas és az AM-mikro terjesztés Kiegészitő műsorszolgáltatás Analóg-digitális A piaci szerkezet és a verseny országos piacok túlsulya a korlátozott kinalatú modellben piacszerkezet a sokcsatornás modellben:tematikus,pay-per view,műsorcsomagok koncentráció mértéke hirdetők piaca
A televíziózás piaca Szabályzás. Állami tartalomszabályzás elvei A határokat átlépő televiziózás szabályzása Egyes műsorszámok elhelyezése,hozzáférés műszaki korlátai Fizető televiziózás állami szabályzása Koncentráció –és kereszttulajdonlás szabályzása Önszabályzás,-társszabályzás Audiovizuális médiaszolgáltatások irányelve
A televíziózás piaca Ellenőrző kérdések. Ismertesse a televiziózás történetének főbb állomásait Definiálja a televizió műsorszám,műsor fogalmát. Televizió csoportositása: terület finanszirozás tartalom Milyen tényezőktől függ a tévénézés? Milyen mérési rendszerek vannak a televiziós nézésben? Ismertesse a legfontosabb mutatószámok jelentését:share,rating,reach,CPT,GRP
A televíziózás piaca Ellenőrző kérdések. Sorolja fel a műsorterjesztés módjait! Milyen szabályok,törvények vonatkoznak a televizióziásra hazánkban? Mit ért önszabályzáson? Mit ért társszabályzáson? A műsorszám tartalmára vonatkozóan milyen szabályzást ismer? ismertesse a médiatörvény legfontosabb alapelveit!