E-közigazgatás Magyarországon Győri Erzsébet Sopron 2005.november 26. erzsebet.gyori@geoview.hu
E-közigazgatás Magyarországon eEurope kezdeményezés E-közigazgatás lépései Magyarországon Ízelítő saját kutatásból
E-Europe kezdeményezés Európa lemaradása 2000 március lisszaboni csúcson meghirdetésre kerül az "eEurope" elnevezésű felzárkózatási program A kihívásokra adandó ambiciózus válasz célkitűzése: 2010-re a világ legdinamikusabb és legversenyképesebb gazdaságává válni, lehetővé téve a fenntartható fejlődést, és megvalósításának eszköze: az "eEurope", Információs társadalom mindenkinek!". Az "Információs Társadalom Mindenkinek" jelszavú program egyik központi felismerése, hogy amíg a piaci szereplők többé-kevésbé már alkalmazzák az információs gazdaság eszközeit, addig a közszféra az információs társadalom és gazdaság kiteljesedéséhez még nagyon csekély mértékben járul hozzá. http://europa.eu.int/information_society/eeurope/2005/index_en.htm http://www.eeurope2005.org/
E-Europe2005 az "e-Europe" program a közszféra számára az alábbi feladatokat fogalmazza meg: e-learning, az ifjúság megismertetése az információtechnológia kínálta lehetőségekkel az Internet-hozzáférés költségeinek csökkentése az e-kereskedelem térhódításának elősegítése a kutatók és diákok nagy átviteli sebességű Internet-csatlakozásának megteremtése az e-kereskedelem biztonságosabbá tétele az intelligens kártyák népszerűsítésével az információtechnológiai kis- és középvállalatokat támogató kockázati tőkepiac létrehozása, bővítése a mozgáskorlátozottak "e-részvételének" biztosítása az "e-egészségügy" támogatása az "intelligens közlekedés" megvalósítása, valamint az "e-közigazgatás" kialakítása
E-közigazgatás A közigazgatás világszerte az egyik legnagyobb információs technológia felhasználó Európai Unió ajánlása a 20 leginkább keresett szolgáltatás online elérhetővé tételéről (CLBPS) Magyarországnak az e-Europe akcióterv irányelvei (ajánlás) szerint 2005-ig összesen húsz elektronikus közszolgáltatást kell megvalósítania, ebből 12 az állampolgárok, 8 pedig a cégek, vállalatok számára nyújt segítséget az ügyintézésben
EU 20 online szolgáltatás Polgárok számára nyújtott szolgáltatások Üzleti szféra felé nyújtott szolgáltatások Jövedelemadó Adóbevallás megtétele, értesítés a kivetett adókról Munkavállalók részére nyújtott hozzájárulások Álláskeresés Munkaügyi hivatalok Társasági adó; Általános forgalmi adó Társadalombiztosítási kifizetések Új társaság bejegyzése Személyi dokumentumok Útlevél; jogosítvány Lakcímváltozás Adatközlés a Statisztikai Hivatalnak Gépkocsik nyilvántartása új, használt, importált autók Vámnyilatkozat Közkönyvtárak katalógusokhoz való hozzáférés, keresés Egészségüggyel összefüggő szolgáltatások Környezetvédelemmel összefüggő engedélyek Születési és házassági nyilvántartások Közbeszerzés Felsőbb oktatásba történő jelentkezés Építési engedély kérelem Rendőrségnek tett bejelentések
A szolgáltatások jellegét tekintve: Common List of Basic Public Services Információs, tájékoztató – 1.szint Egyirányú interakciót biztosító - 2.szint Kétirányú interakciót biztosító - 3.szint A teljes online tranzakciót (ügyintézési folyamatot) biztosító - 4.szint
E-ügyintézés A közigazgatás racionalizálásának egyik mérföldköve lehet az egyablakos rendszer bevezetése, meghonosítása. első lépcsőben még személyesen kell eljárnunk, de egy helyen minden elintézhetővé válik, vagyis “egy ablakhoz szólítanak és ott az eddig több ügyintéző segítségére szoruló ügyet egy személyben látják el” második lépcső, amikor az “egy ablak” a monitorunkat jelenti, azaz otthonról, a számítógép elől intézhetjük ügyeinket sorban állás helyett
E-közigazgatás lépései Magyarországon E-aláírásról szóló 2001. évi XXXV. tv. Magyar Információs Társadalom Stratégia e-Kormányzat Stratégia 2005 NFT-GVOP 4.3.1, 4.3.2. KET - a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. Tv.
E-aláírásról szóló törvény 2001. évi XXXV. tv. 2.§ 6. Elektronikus aláírás: elektronikus dokumentumhoz azonosítás céljából logikailag hozzárendelt és azzal elválaszthatatlanul összekapcsolt elektronikus adat, illetőleg dokumentum.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (2003.november) A MITS céljai elsősorban annak szolgálatába rendeződnek, hogy az elektronikus szolgáltatások területén történjen meg az eEurope 2005 által megfogalmazott nyilvános alapszolgáltatások adaptálása 2006 elejéig közös önkormányzati portál(rendszer) jöjjön létre 2004 folyamán komplex (integrált) elektronikus közigazgatási rendszerek, alkalmazások implementálása valósuljon meg 2006 elejéig, legalább az önkormányzatok 30%-a tekintetében az önkormányzati információs infrastruktúra-menedzsment korszerűsítése 2006 elejéig fejeződjön be az emberi erőforrás modernizációja folyamatos feladatot jelentsen
Magyar Információs Társadalom Stratégia (2003.november) A kijelölt célok megvalósítása érdekében ható főbb programcsoportok, feladat együttesek: személyes dokumentumok (útlevél, jogosítvány) építési engedélyek különféle bizonyítványok(születési, házassági) lakcímváltozás igénylésének 100%-os lefedettségű megteremtése; önkormányzati belső folyamatok elektronikus kezelése (intranet, extranet) adatbázisok közös használata feltételeinek kialakítása; költségkímélő megoldások támogatása képzési programok (stratégiai tervezés, felhasználói,ügyfélszolgálati ismeretek)
NFT-GVOP 4.3 a 10 ezres lakosságszámot meghalódó önkormányzatok, vagy önkormányzati társulások komplex elektronikus közigazgatási rendszerének fejlesztése. a szolgáltató helyi önkormányzat, a komplex, ügyfél-barát ügyintézéshez elengedhetetlen háttér megteremtése üzlet-orientált, hatékony és költségtakarékos elektronikus szolgáltatások kifejlesztése E szolgáltatások olyan internet-alapú környezet és hozzáférési lehetőség megteremtését foglalják magukban, amelyek keretében a közigazgatási szervezetek, közintézmények tulajdonában lévő, az üzleti vállalkozások számára hasznosítható olyan adatforrások és szolgáltatások válnak elérhetővé – az adatvédelmi szabályok betartása mellett – mint pl. statisztikai, adózási, vámadatok, engedélyeztetési eljárások, (köz)beszerzési eljárásokban való részvétel, ügyek intézéséhez kötődő tájékoztatás, kiszolgálás.
NFT-GVOP 4.3 Ügyfélbarát e-közigazgatás megteremtése GVOP 4.3.1 - Szolgáltató önkormányzat, az önkormányzatok információ-szolgáltató tevékenységének fejlesztése GVOP 4.3.2 - Önkormányzati adatvagyon másodlagos hasznosítása
GVOP-2004-4.3.1 nyertesei Baja Bakonytérségi Önkormányzatok TT Bátonyterenye Békéscsaba MJV Budapest XII. ker. Budapest XIV. ker. Debrecen MJV Dunakanyari és Pilisi Önkormányzatok TT Eger MJV Érd Esztergom Győr MJV Hódmezővásárhely MJV Homokháti Önkormányzatok KT Kecskemét MJV Marcali Miskolc MJV Nyugat-Hajdúsági TTT Pécs MJV Pécsváradi Többcélú KT Sajó-Hernádvölgyi és Bükkvidéki Önkormányzatok TTT Szeged MJV Székesfehérvár MJV Szekszárd MJV Szentgotthárd Város és Térsége TÖT Szolnok MJV Szombathely MJV Tápiómenti TT Veszprém MJV
GVOP-2004-4.3.2 nyertesei Bakonyi Önkormányzatok Szövetsége TT Budakeszi Budapest II. ker. Budapest XI. ker. Budapest XII. ker. Budapest XIII. ker. Budapest XVIII. ker. Budapest XXI. ker. Debrecen MJV Gyöngyös Gyula Hajdúszoboszló Halasi Többcélú KT Nyíregyháza MJV Szeghalom Kistérség Többcélú Társulás Székesfehérvár MJV Tatabánya MJV
KET – 2004.évi CXL. tv. 2005.november 1. X. Fejezet - Elektronikus ügyintézés és hatósági szolgáltatás Az elektronikus ügyintézéssel kapcsolatos szabályok
KET – 2004.évi CXL. tv. az elektronikus ügyintézés feltételeinek szabályozása, az ügyfél hozzáférése az e-ügyintézéshez, megkülönböztetve a fokozott biztonságú elektronikus aláírással rendelkező, illetve az ilyennel nem rendelkező ügyfeleket; az ügyfélkapu létesítésével összefüggő szabályoka törvény nevesíti azokat az eljárási cselekményeket (pl. idézés, a hatósági döntés közlése), amelyek jellemzően elektronikus formában is elvégezhetők; meghatározza továbbá azokat az eseteket, melyeknél az elektronikus út nem vehető igénybe (pl. a hatósági szerződések esetében); üzemzavar jogi szabályozása – részben az átmeneti, részben a tartós üzemzavart illetően; a közigazgatási hatóságok köréből az államigazgatási szervek részére a fejezet előírja az elektronikus tájékoztató közzétételének kötelezettségét a központi rendszeren és az internetes honlapon keresztül; a többi hatóság esetében az e-tájékoztató – ha más törvény nem ír elő kötelezettséget - önkéntes; a hatósági ügyintézés szolgáltató jellegének erősítése céljából a törvény szabályozza az időpontfoglalás intézményét; azon követelmények jogi normába foglalása, amelyeket az e-ügyintézés, illetőleg az e-tájékoztatás során a hatóság köteles érvényre juttatni (pl. a dokumentumok biztonságos kezelése, az elektronikus ügyiratok archiválása);
KET – 2004.évi CXL. tv. http://www.magyarorszag.hu/ugyfelkapu Az Ügyfélkapu olyan szolgáltatás, amelynek segítségével Ön személyazonosság igazolása mellett biztonságosan kapcsolatba léphet elektronikus közigazgatási ügyintézést nyújtó intézményekkel. Az Ügyfélkapu használatának feltétele a regisztráció. Erre személyesen bármely okmányirodában lehetősége van, de regisztrációját indíthatja interneten keresztül is. Amennyiben Ön rendelkezik digitális aláírással, úgy elektronikus úton, okmányiroda felkeresése nélkül is regisztrálhat. Bármelyik okmányirodában lehet személyesen regisztrálni, és aláírni a Regisztrációs adatlapot.
KET – 2004.évi CXL. tv. APEH Elektronikus adóbevallás » Adófolyószámla-kivonat igénylése » Kontroll adatszolgáltatások » BM – okmányirodai ügyintézés Anyakönyvi kivonat » Egyéni vállalkozói igazolvány » Járműigazgatási ügyek » Járműkísérő lap » Lakcímigazolvány » Lakcímváltozás » Mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa » Nemzetközi vezetői engedély » Időpontfoglalás okmányirodába » Kormányzati Portál Gépjárműkereső » Cégkereső » Ingatlankereső » Fórum » Regisztráció nélküli szolgáltatások BM – időpontfoglalás okmányirodába Anyakönyvi kivonat » Egyéni vállalkozói igazolvány » Járműigazgatási ügyek » Lakcímigazolvány » Lakcímváltozás » Mozgáskorlátozottak parkolási igazolványa » Személyazonosító igazolvány » Útlevél » Vezetői engedély » Ügyfélkapu regisztráció » Kormányzati Portál Kiemelt szolgáltatások » Szolgáltatások A-Z-ig » Ügyfélkapu-adminisztráció Regisztrációs adatok módosítása » Jelszóváltoztatás » Elfelejtett jelszó » Ügyfélkapu megszüntetése »
KET – 2004.évi CXL. tv. Az ügyfél csak törvénnyel kötelezhető az elektronikus ügyintézésre - jelenleg egy ilyen törvény van: az adózás rendjéről szóló törvény a nagy adózókra a személyes, írásbeli és az elektronikus ügyintézés egyenjogúsítása – csak törvény, kormányrendelet, és helyi önkormányzati rendelet zárhatja ki valamely ügyben az elektronikus ügyintézést megfordult a szabályozási modell - most majd azért kell tennie a hatóságnak, hogy valamit ne kelljen elektronikusan is intéznie
E-közigazgatás a Kárpát-medencében Szlovákia 215/2002 Z.z. - e-aláírás tv (20.000 sk az akkreditációja az aláírás hitelesítő cégeknek) ZlatyErb.sk=aranycímer, szlovák Városok Uniója szervezésében Telekommunikációs, Közlekedési és Posta Minisztérium támogatásával 2005- www.zvolen.sk; 2004-Losonc Gyurovszky László, építésügyi és területfejlesztési miniszter 2007-2013 Stratégiai Tervezési Terv 65% alapinfrastruktúra fejlesztés, 35 % tudásalapú társadalom fejlesztése Vajdaság Pásztor István, tartományi miniszter Összesen 31.000.000 € ebből 3.000.000 € e-Vajdaság fejlesztésére
Budapest és a fővárosi kerületek adaptációs készsége az e-közigazgatás iránt A pontszámok alapján a következő kategóriák állíthatók fel: I. 15-20 pont(1 db): XVII. kerület II. 10-15 pont (12 db):III., V., VI., VIII., XI., XIII., XIV., XV., XVI., XIX., XXIII. kerület, Főváros III. 5-10 pont: (8 db): I., II., VII., X., XII., XVIII., XXI., XXII. kerület IV. 0-5 pont (3 db): IV., IX., XX. kerület
Budapest és a fővárosi kerületek adaptációs készsége az e-közigazgatás iránt